Vanheneminen ja vaippavanhukset
Eiväthän kaikki vanhukset päädy vaippoihin, saa hirveitä sairauksia ja joudu vanhainkotiin, eihän?
Oon itse tosi nuori vielä, vasta 20 vuotta täyttänyt. Elän terveellisesti, liikun, vältän lisäaineita, enkä juo kuin 2-3 krt vuodessa alkoholia. Mulla on paljon ystäviä ja oon onnellinen. Tunnen myös hyvin itseni ja haluan jatkuvasti kehittää itseäni. Meditoin silloin tällöin ja tulen onnelliseksi niistä pienistä, mutta tärkeistä elämän asioista.
Haluan olla terve ja hyvinvoiva vielä vanhanakin, mutta kun katselen suomalaisia vanhuksia, niin moni on todella järkyttävässä kunnossa.. En halua päätyä missään nimessä samaan tilaan kymmenien vuosien kuluttua. Olen tosin geeneiltäni ulkomaalainen, enkä usko suomalaisia kansantauteja saavani koskaan, mutta mistä tämä johtuu, että niin moni saa alzheimerintaudin, luukadon ja paskoo housuihinsa? Mistä tämä johtuu, että moni on raihnaisia vanhuksia sairauksineen?
Onko vika enemmänkin ollut ruokavaliossa, huonoissa geeneissä, periytyvät syyt vai onko tämä vain silkkaa arpaonnea?
Jokaisesta kansasta löytyy tottakai sairaita vanhuksia, mutta esim. Afrikassa, Kiinassa, Japanissa vanhukset ovat suurinosa skarppeja ja terveitä!
Ja tiedän, että moni sanoo varmaan etten voi itse vaikuttaa mihinkään ja, että kaikki me kuollaan joskus pois, mutta minulle on paljon väliä sillä, että kuolenko onnellisesti ja rauhallisesti terveenä levossa, vai kituuttaen sairaana mahdollisesti kymmeniä vuosia, ennen kuin kuolema koittaa.
Kommentit (15)
Minun isäni oli kuin sinä, eli kaikin tavoin terveellisesti. Nyt vaipoissa Alzheimerin kourissa hoitolaitoksissa. Ystäväni äidille se iski jo 53-vuotiaana. Se tulee jos on tullakseen.
Tuollaista se on nuorena, sitä kuvittelee olevansa kuolematon, eikä usko itse koskaan sairastuvansa mihinkään.
Olen haudannut lähiomaisiani viime aikoina useita, vanhoja ja hieman nuorempia. Yhteisenä nimittäjä hyvin terveelliset elämäntavat kaikin puolin. Syöpä kaikilla. Syöpä kohtaa joka kolmatta ihmistä. Jokaisen heistä se vei tilaan, jossa vaipat olivat pakolliset.
AP Kirjoittaa nyt asiaa. Mielestäni on hyvä katsoa asioita pidemmällä tähtäimellä. Moni lihavakin esimerkiksi valittaa ja havahtuu vasta sitten kun on ne diabetekset jo hankittu. Valtioltakin säästyisi huimia määriä rahaa, jos ihmiset miettisivät omaa terveyttään enemmän.
Terveet elämäntavat eivät takaa mitään tulevaisuudesta. Tuurilla täällä mennään. Usein on kuitenkin niin, että hyväkuntoiset lähtee ns. saappaat jalassa, suorin jaloin ja heikompikuntoiset viruu toisten pyöriteltävinä.
Geriatria on kehittyvä tieteenala ja voi olla, että sitten kun sinä olet vanha, on olemassa vaikka millaisia hoitomuotoja, joilla vanhenemisen haitat estetään. Ei siis kannata verrata tätä hetkeä sellaiseen josta ei vielä tiedä.
En kuvittele olevani kuolematon? Kirjoitin tavankin, joka olisi ideaali tapa minulle lähteä täältä. Haluan vain välttää nämä sairaudet elämällä mahdollisimman puhtaasti ja terveellisesti. Meidän suvussakaan ei kellään ole ollut sydän-verisuonitauteja, syöpää tai mitään muutakaan. Ja olen surullinen siitä, että joillekin käy noin ja siksi haluaisin tietää miksi näin silti käy joillekin. Toivon kaikille mahdollisimman pitkää ja terveellistä ikää. Mutta uskon, että tällaisen kohtalon voi jotenkin välttää tai ainakin minimoida riskit syömällä, liikkumalla oikein ja välttää negatiivista energiaa.
Vierailija kirjoitti:
En kuvittele olevani kuolematon? Kirjoitin tavankin, joka olisi ideaali tapa minulle lähteä täältä. Haluan vain välttää nämä sairaudet elämällä mahdollisimman puhtaasti ja terveellisesti. Meidän suvussakaan ei kellään ole ollut sydän-verisuonitauteja, syöpää tai mitään muutakaan. Ja olen surullinen siitä, että joillekin käy noin ja siksi haluaisin tietää miksi näin silti käy joillekin. Toivon kaikille mahdollisimman pitkää ja terveellistä ikää. Mutta uskon, että tällaisen kohtalon voi jotenkin välttää tai ainakin minimoida riskit syömällä, liikkumalla oikein ja välttää negatiivista energiaa.
Oi tuota nuoruutta...
Miten olet ajatellut kuolla?
On tauteja joihin voi vaikuttaa ja joiden riskiä voi pienentää. Silti esim syöpäkasvaimien kehittyminen on täysin mahdollista. Joku aika yleltä tosin tuli ohjelma lyhytkasvuisesta kansasta, jonka parissa ei esiintynyt ollenkaan syöpää olikaan kasvuhormonin puutteen takia. Eli sun oma kehosi voi kääntyä sua vastaan teitpä mitä teit. On niim paljon, mitä lääketiede tai biologia ei vielä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi tuota nuoruutta...
Miten olet ajatellut kuolla?
Rauhallisesti ja levollisesti. Tyytyväisenä, terveenä ja onnellisena. Ihan sama missä kuolen, kunhan kuolen terveenä ja rauhallisesti. En halua kitua sairaana vuosikausia ja odottaa tai pelätä lähtöä.
Sellaista se on, vanhuus. Pelkkää housuun paskomista.
Saatoin nauraa.
Olen vanhustenhoitaja. Hoidan koko elämänsä urheilleita, akateemisisesti koulutettuja tohtoreita, lääkäreitä yms. Ei koulutus eivätkä elintavat estä sairastumasta dementiaan. Vaipoissa ovat rikkaat sekä köyhät, kouluttamattomat ja koulutetut. Täällä kaikki ovat samanarvoisia.
Vanhustyötä tekevänä sanoisin, että arpapelillä mennään aika pitkälle. Mutta tässä muutama neuvo:
- Pidä huolta jalkalihaksistasi. Pystyt vaikuttamaan omaan hoitoosi huomattavan paljon kun jalkasi ovat kunnossa.
- Pyri pitämään itsesi sopusuhtaisena. Kevyttä vanhusta on helpompi hoitaa ja hoitotilanne on siten itsellesikin mieluisampi.
- Tee hoitotahto ajoissa! Kirjoita läheisillesi kirje, jossa kerrot miten sinua toivotaan hoidettavan jos et pysty sitä enää esim. onnettomuuden jälkeen ilmaisemaan.
Aika moni vanhus on vaipoissa siksi, että liikkuminen ilman apua on hankalaa. Pää toimii ja rakko toimii OK, mutta kun vessaan pääsee kerran päivässä, niin vaipoissa on pakko olla.
Miksi ap luulee että 90 v olisi kovin sairas? Nehän on sitkeimpiä.
Ap on vielä siinä iässä, ettei ymmärrä mitä vanheneminen on ja että joka ikinen vanhenee. Monet nuoret kohtelevat ikääntynyttä ihmistä kuin tämä olisi valinnut tulla vanhaksi, vähän kuin leikkisi vanhaa koska on niin yksinkertainen ihminen ettei halunnut ja ymmärtänyt että voi olla ikuisesti myös kaksikymmentävuotias. Sen kun vaan lakkaa vanhenemasta. Se toki on mahdollista, kun pitää huolen ettei koskaan elä kovin vanhaksi, mutta useimmille sekään ei ole toivottu vaihtoehto.
Jos sinun suvussasi ei olla koskaan sairastettu mitään, niin onneksi olkoon. Sinulla on suku joka on täydellisen poikkeuksellinen koko maailmassa. Useimpien ihmisten elimistö noudattaa ihan luonnonlakeja, jossa vanheneminen vaikuttaa kaikkeen elimistössä, luustoon, lihaksistoon, hermostoon, ja tämän kautta ihminen on alttiimpi sairauksille.
No eiköhän se eutanasia tässä pikkuhiljaa laillistu.