Narsistivanhempi, suosikkilapsi ja syntipukkilapsi
Narsistinen vanhempi ottaa suosikikseen helpomman ja samaa mieltä olevan lapsen. Kyseenalaistava ja kapinoiva lapsi saa syntipukin aseman.
Mitä tapahtuu, jos syntipukki muuttaa pois? Tuleeko toisesta lapsesta syntipukki? Vai puolisosta?
Kommentit (55)
Se syntipukkilapsi on aina ja ikuisesti syntipukki. Ja suosikkilapsi on aina ja ikuisesti suosikki. Tapahtuipa mitä tahansa, niin roolit eivät muutu.
Koska muutenhan narsistivanhempi joutuisi toteamaan, että on arvioinut väärin, ja siihen hän ei kykene.
Oikeastaan jopa niin, että suosikista tulee ennakkoperintöjen, huomioimisten ja lopullisen perinnön kautta entistä suurempi suosikki.
Miksi kuvittelet että poismuutto poistaisi syntipukin leiman? Poissaolevaa on vaan helpompi syyttää kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Se syntipukkilapsi on aina ja ikuisesti syntipukki. Ja suosikkilapsi on aina ja ikuisesti suosikki. Tapahtuipa mitä tahansa, niin roolit eivät muutu.
Koska muutenhan narsistivanhempi joutuisi toteamaan, että on arvioinut väärin, ja siihen hän ei kykene.
Oikeastaan jopa niin, että suosikista tulee ennakkoperintöjen, huomioimisten ja lopullisen perinnön kautta entistä suurempi suosikki.
Mutta narsistinhan on aina syytettävä jotain toista. Jos syntipukkilapsi häipyy elämästä, niin paha häntä on syyttää siitä, kuka on sotkenut/tehnyt taas väärin/mokannut juuri tänään ja eilen.
Ap
Tuntemassani tapauksessa asetelma säilyi ja vahvistui; syntipukista tuli entistäkin enemmän syyllinen kaikkeen, kun hän tietoisesti otti etäisyyttä lapsuuden perheeseen. Narsisti tulkitsi välien katkaisun henkiseksi väkivallaksi ja alkoi puhua syntipukista mielenvikaisena ja pahantahtoisena ihmisenä.
Tilanne on jatkunut nyt vähän yli vuoden tällaisena. Narsisti olisi siis halunnut jatkaa lapsensa alistamista ja huonoa kohtelua kuin se olisi elämän laki, lapsella ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin vähentää yhteydenpitoa ja alkaa elää omaa elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Narsistinen vanhempi ottaa suosikikseen helpomman ja samaa mieltä olevan lapsen. Kyseenalaistava ja kapinoiva lapsi saa syntipukin aseman.
Mitä tapahtuu, jos syntipukki muuttaa pois? Tuleeko toisesta lapsesta syntipukki? Vai puolisosta?
Meillä suvun narsisti on jakanut kaikki ihmiset mielessään suosikkeihin ja ei suosikkeihin. Neljästä lapsesta yksi on ehdoton suosikki, yksi on inhokki ja kaksi siltä väliltä. Mikään ei vaikuta tähän järjestykseen. Suosikki voisi tehdä vaikka murhan ja hän olisi silti narsistivanhemman silmissä täydellinen (ja murha ei olisi hänen syytään, vaan muiden ja mahdoliisesti inhokkilapsen vaikka hän ei olisi ollut mailla halmeilla), inhokki on ikuisesti inhokki vaikka tekisi kaiken oikein. Inhokkille parasta olisi pysyä mahdollisimman kaukana narsisti vanhemmastaan, hän ei ikinä saa vanhemmaltaan kaipaamaansa hyväksyntää tai rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta narsistinhan on aina syytettävä jotain toista. Jos syntipukkilapsi häipyy elämästä, niin paha häntä on syyttää siitä, kuka on sotkenut/tehnyt taas väärin/mokannut juuri tänään ja eilen.
Ap
Kyllä häntä voidaan silti moittia ja sättiä. Maailmasta löytyy muitakin syntipukkeja arkielämän asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä häntä voidaan silti moittia ja sättiä. Maailmasta löytyy muitakin syntipukkeja arkielämän asioihin.
Niin, toki syntipukki joutuu aina kantamaan vanhat syntinsä, mutta oletteko siis sitä mieltä, että suosikkilapsi ei tule joutumaan samaan rooliin, kun syntipukki muuttaa pois?
Tätä syntipukkilasta syytettiin aina lomien pilaamisesta yms. Kun tämä teini muutti pois, niin ketä nyt syytetään huonoista lomista?
Ap
Hallitusta, naapureita, kohtaloa, kanssaeläjiä, kaupan kassaa, säätä, tai ihan ketä vaan.
Mutta ei sitä suosikkilasta edelleenkään, koska hän ei tee koskaan mitään väärin.
Veikkaan puolisoa, jos suosikkilapsi on todellinen golden child. Syntipukki ei kuitenkaan asemastaan pääse ikinä millään keinolla.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan puolisoa, jos suosikkilapsi on todellinen golden child. Syntipukki ei kuitenkaan asemastaan pääse ikinä millään keinolla.
Tarkoitan siis alkuperäistä syntipukkilasta.
Vierailija kirjoitti:
Hallitusta, naapureita, kohtaloa, kanssaeläjiä, kaupan kassaa, säätä, tai ihan ketä vaan.
Mutta ei sitä suosikkilasta edelleenkään, koska hän ei tee koskaan mitään väärin.
Lomamatkalla loman järjestäjät, muut ihmiset, hotellin työntekijät, lentoyhtiö ovat hyviä syntipukkeja. Syntipukkilasta voidaan syyttää vaikka perheensä hylkäämisestä ja muistella vanhoja lomia kuinka syntipukki nekin pilasi. Mökillä taas syntipukkia voidaan syyttää siitä, että hän ei ole paikalla, ei auta mökin hommissa ja katsella kuinka aikaisematkin hommat on tehty huonosti, mökillä narssistin on hyvä syytellä naapureitakin. Mikäs sen parempaa kuin kyrällä naapurin varastoa, puukasaa, väärän väristä taloa, huonoja istutuksia, liian harvoin leikattua nurmikkoa, kesäjuhlien mehua, grillistä tulevaa makkaran käryä, kyllä näitä riittää. Tarvittaessa naapurin kanssa voi riidellä oikeusteitsekkin. Kyllä narsisti löytää aina sopivia syntipukkeja, koska heidän syntien ei tarvits olla todellisia ne on narsistin pään sisällä.
Golden child on kuin narsisti itse, hän ei voi tehdä narsistin silmissä väärin.
Narsistiäidin lapset ovat hänen jatkeitaan, ei äiti halua nähdä heidän itsenäistyvän omiksi persoonikseen, vaan esim. kahden lapsen kohdalla, toiseen narsistiäiti heijastaa kaikki hyvät puolet (suosikkiin) ja toiseen kaikki huonot puolet (syntipukkiin). Äiti ei koskaan kykene näkemään suosikkilastaan huonona, koska suosikkihan on hänen kopionsa, yhtä upea ja taitava ja älykäs ym. mahtavaa kuin hän. Syntipukki on taas tullut täysin isäänsä.
Minullekin narsistiäitini väitti, että isosiskoni (suosikki) on saanut suurimman osan äidin geeneistä ja minä (syntipukki) olen saanut vastaavasti isän geenit, vaikka varmasti tietää, että sen 50/50.
Tämä asetelma on säilynyt koko elämäni muuttumattomana. Suosikki on saanut äidiltä valtavasti rahaa, kehuja ja halauksia. Minua äiti ei ole kyennyt halaamaan eikä rakastamaan. Olen myös joutunut maksamaan hänelle kuukausimaksua siitä asti, kun menin kesätöihin ja asuin vielä kotona. Muutin kotoa 18-vuotiaana. Isosisko asui äidin kanssa 21-vuotiaaksi. Hänen ei tietenkään tarvinnut maksaa äidille mitään.
Perhejuhiin en useinkaan saanut kutsua, ja jos sain, muut kutsutut olivat jo käyneet ja menin mieheni kanssa ns. rääppijäisiin joko illalla tai seuraavana päivänä. Sukulaisille hän tietenkin kertoi, etten ollut halunnut tulla silloin, kun muut olivat paikalla. Se ei tietenkään ollut totta. Olisin todellakin halunnut olla paikalla.
Perintö on testamentattu siskolle ja hänen lapsilleen. Minulle ehkä jää lakiosa, ellei äiti ole onnistunut senkin jotenkin estämään. Äitihän jakaa rahojaan tehokkaasti siskolle jä siskon lapsille, jottei perittävää juuri jäisi.
Isäni oli ilkeä narsku. Kerron ajanpuutteen vuoksi vain yhden esimerkin hänen viimeisiltä vuosiltaan.
Hän oli menettänyt terveyssyistä ajokortin, ikää oli jo yli 80 vee.
Hänellä oli hyvä auto, jonka lupasin ostaa käypään hintaan. Sovimme kaupasta, mutta ensin minun piti myydä oma autoni pois, jotta sain rahat isän autoon. Piti ottaa vähän rahaa myös säästöistä, sillä enhän toki saanut alennusta, vaan vastaavat autot olivat jopa edullisempia muualla. Noloa minulta suostua tuollaiseen, pakko myöntää näin jälkeenpäin.
Kun sain autoni myytyä, soitin isälle iloisena, että nyt olisi rahat valmiina, milloin haluat tehdä autokaupan. Isä kertoi, että olikin tullut toisiin aatoksiin, eikä halunnutkaan myydä autoaan. Vaikka olin ihan raivona, hillitsin itseni, kuten aina, sillä isälle ei kannattanut näyttää ikäviä tunteita. Hengittelin rauhallisesti ja kyselin, että milloin hän olisi valmis myymään auton, ja harmittelin tietenkin, että ehdin jo myydä oman autoni. Isä sanoi, ettei halua myydä autoaan minulle, kun on päättänyt jättää sen perinnöksi veljelleni.
Varmaan voitte kuvitella, kuinka pettynyt olin, tuntui, että vatsa kääntyy toisinpäin. Sanoin vain: Ok, mun pitää nyt jatkaa töitä, hei hei. Jos olisin alkanut raivoaan hänelle, hän olisi ollut tosi tyytyväinen, nauttinut tilanteesta. Sitä en halunnut hänelle antaa.
Tietenkin moitin itseäni, koska oli ihan tavallista, että hän huijasi minua, oli tehnyt sitä koko elämäni ajan lapsesta asti. Ilmeisesti kieltäydyin näkemästä totuutta ja aina vain toivoin, että hän muuttuisi. Siksi kai uskoin, kun hän muka oli niin mukava ja toivoi, että voisin hänen autonsa ostaa. Minä tyhmä luulin, että hän muka oikeasti tarkoitti sitä, vaikka halusi vain saada taas vähän säpinää ja huumoria elämäänsä - sadisti.
Aina hän on veljeäni suosinut. On ollut aika raskasta tämä elämä. Siinä olisi kerrottavaa muutaman kirjan verran hyvin ikäviä tapahtumia. Ei liene yllätys, että veljeni on myös paksunahkainen narsku.
Meillä äiti selvästi meinasi muuttaa minut ainakin hetkellisesti suosikiksi teini-iässä kun minulla meni selkeästi paremmin kaikilla rintamilla kuin sisaruksella jo useamman vuoden. En voinut suostua, kun ällötti liikaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole perehtynyt asiaan mutta on omakohtainen kokemus. Olen ymmärtänyt että vanhempi "elää kultalapsen kautta". En tiedä onko silloin automaattisesti narsistin sukupuolella ja lapsen sukupuoli vaikuttava tekijä tuleeko hänestä kultalapsi vai musta lammas?
Vierailija kirjoitti:
Narsistiäidin lapset ovat hänen jatkeitaan, ei äiti halua nähdä heidän itsenäistyvän omiksi persoonikseen, vaan esim. kahden lapsen kohdalla, toiseen narsistiäiti heijastaa kaikki hyvät puolet (suosikkiin) ja toiseen kaikki huonot puolet (syntipukkiin). Äiti ei koskaan kykene näkemään suosikkilastaan huonona, koska suosikkihan on hänen kopionsa, yhtä upea ja taitava ja älykäs ym. mahtavaa kuin hän. Syntipukki on taas tullut täysin isäänsä.
Minullekin narsistiäitini väitti, että isosiskoni (suosikki) on saanut suurimman osan äidin geeneistä ja minä (syntipukki) olen saanut vastaavasti isän geenit, vaikka varmasti tietää, että sen 50/50.
Tämä asetelma on säilynyt koko elämäni muuttumattomana. Suosikki on saanut äidiltä valtavasti rahaa, kehuja ja halauksia. Minua äiti ei ole kyennyt halaamaan eikä rakastamaan. Olen myös joutunut maksamaan hänelle kuukausimaksua siitä asti, kun menin kesätöihin ja asuin vielä koton
mun äitini on myös narsisti mutta katkasin välit. tiedän että sieltä tulee vielä hautajais lasku joku päivä.
Vierailija kirjoitti:
Roolit voivat kyllä vaihtuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomamatkalla loman järjestäjät, muut ihmiset, hotellin työntekijät, lentoyhtiö ovat hyviä syntipukkeja. Syntipukkilasta voidaan syyttää vaikka perheensä hylkäämisestä ja muistella vanhoja lomia kuinka syntipukki nekin pilasi. Mökillä taas syntipukkia voidaan syyttää siitä, että hän ei ole paikalla, ei auta mökin hommissa ja katsella kuinka aikaisematkin hommat on tehty huonosti, mökillä narssistin on hyvä syytellä naapureitakin. Mikäs sen parempaa kuin kyrällä naapurin varastoa, puukasaa, väärän väristä taloa, huonoja istutuksia, liian harvoin leikattua nurmikkoa, kesäjuhlien mehua, grillistä tulevaa makkaran käryä, kyllä näitä riittää. Tarvittaessa naapurin kans
Ja työpaikalla narsistin pomo on aina kummasti syntipukki. Työpaikkoja ja pomoja voi olla satoja ja kummasti kaikissa joku vika.
No en oo huomannut että suosikki tippuisi paariaan ja olisi jatkossa syyllinen kaikkeen.
Joo, yleensä se kultainen lapsi saa siirtyä syntipukiksi.