Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luonnollinen painoni on ylipaino

Vierailija
22.03.2016 |

Kai tämä täytyy nyt hyväksyä. Olen koko ikäni kamppaillut pitääkseni painoni kurissa, mutta nyt olen tajunnut ettei siitä ole tullut mitään muuta kuin stressiä. Olen ylipainoinen: 166cm pitkä ja 80kg painava. Rehelliset elintapani:
Kävelen työmatkan 5-8km ma-pe (teen töitä monessa paikassa, olen yksityisyrittäjä), en syö KOSKAAN roskaruokaa; suklaata syön yhden patukan kuukaudessa, en syö sipsejä, karkkia, leivonnaisia. Syön ruisnäkkäriä aamupalaksi, muuten ei leipää ollenkaan. Juustoa laitan näkkärin päälle vain viikonloppuisin, muuten yksi siivu kinkkua ja salaatinlehti tai pari. Lounaaksi ja naposteluksi menee hedelmäsmoothie, pähkinöitä ja porkkana- tai kurkkutikkuja sekä kirsikkatomaatteja. Päivälliseksi syön yleensä lihaa tai kalaa, pari perunaa, iso kasa vihanneksia. Juon pelkkää vettä, en juuri koskaan mehua. Kahvin juon mustana ilman sokeria. Alkoholia menee n. viinipullo viikossa. Kun haluan oikein herkutella, syön popcornia. Käyn usein parin tunnin reippailla kävelyillä, en hengästy helposti.
Silti pysyn lihavana. En enää tiedä mistä voin nipistää kun tuntuu etten voi syödä yhtään mitään ylimääräistä ilman, että saman tien pamahtaa kilo lisää. Mutta onpahan minussa av-haahkoille kiusattavaa, joten olkaa hyvä - areena on teidän!

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo viinipullo per viikko nyt ihmistä sillä tavalla lihota kuin moni ajattelee. Itse juon joka päivä päivällisellä lasin viiniä, eli viikossa tulee vähän yli pullo. Olen ja olen aina ollut hoikka (165 cm, 53 kg). 

Muutenkin, en noudata ollenkaan niin askeettisia elämäntapoja kuin ap. Syön joka päivä mm. makean jälkiruoan päivällisellä, enkä harrasta minkäänlaista liikuntaa. Silti pysyn edelleen, näin nelikymppisenä hoikkana ihan ilman syömisten tai liikkumisten miettimistä painonhallinnan kannalta.

Kyllä itse uskon, että se on vaan "ihmisen tyyppi", mitä voi syödä lihomatta, ja itselläni on käynyt onni siinä että olen jonkinlainen läpipasko johon ei vaan kalorit tartu.

Vierailija
22/29 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viinipullo viikossa pitää kyllä sopivasti pönäkkänä.

Totta. Ja jos ei ole kuivaa viiniä niin sehän on sokerimäärältään sama kuin vetäisi sokerillista limsaa. Jossain tapauksessa sokeria on vieläkin enemmän. Että ei ihme ettei paino putoa.

Joo ei tarvitse laihtumista pelätä. Sokerin lisäksi viinissä on alkoholia, jonka vuoksi maksalle ei jää aikaa hoitaa tehtäviään, vaan se joutuu polttamaan alkoholia.

Maksa polttaa sen vajaan yhden alkoholiannoksen, joka tulee päivää kohti pullosta per viikko, reilussa tunnissa. Sen jälkeen se on loppuvuorokauden vapaa hoitamaan muita tehtäviä. 

Lisäksi tuollainen aito kohtuukäyttö tyyliin 1 lasillinen per päivä, on monessa tutkimuksessa yhdistetty etuihin terveydelle, eikä siitä ole kyllä terveydellistä haittaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinipullo viikossa kauhistuttaa mameja.

Mutta jos vetäisi vaikka maitoa aterioilla vaan 2desiä per ateria niin siitäkin tulisi reilusti enemmän. Tätä kukaan ei kummastelisi. Korkeintaan kehuisi, että hyvää perinteistä ruokajuomaa.

Ei ihme, että täällä on läskiä porukkaa. 

Vierailija
24/29 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kaikilla paino laskee kun syö vähemmän kuin kuluttaa. Ei ole mitään luonnollista ylipainoa

Tämä on ihan totta sinänsä, mutta siinä kulutuksessa on samanpainoisilla ihmisillä melkoisen suuria keskinäisiä eroja. Olen seuraillut tätä käytännössäkin kaksi vuotta itseäni nuoremman sisareni kanssa, jolla on aina ollut taipumusta ylipainoon, kun taas itse olen ollut luonnostaan hoikka.

Kun molemmat kirjasimme kuukauden kaiken syömisemme ja liikuntamme Fatsecret-kalorinlaskurisovellukseen, niin ettei kumpikaan yrittänyt pudottaa painoa vaan paino pysyi ennallaan, niin siskon kulutus oli 1500 kcal / vrk ja minun taas noin 2000 kcal / vrk. Painamme saman verran ja olemme saman mittaisia. Minä taidan vähemmän meistä liikkua, koska siskolla on koira jota hän ulkoiluttaa monta kertaa päivässä, enkä itse harrasta mitään liikuntaa. Onhan se nyt minun tapaisen luonnostaan melko paljon kuluttavan aika paljon helpompi pysyä hoikkana kuin tuollaisen jonka pitäisi syödä 500 kcal vähemmän päivässä pysyäkseen samassa painossa. 

Vierailija
25/29 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa höttöhiilaria, mm peruna.

Vierailija
26/29 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti oli samanlainen. Ei kuulemma laihdu millään... sitten joutui osastolle pariksi kuukaudeksi leikkauksen takia(haava ei tahtonut parantua niin pitkä aika osastolla) ja laihtui niillä sairaalan ruuilla 10kg. Ei pystynyt itse ymmärtämään miksi kun sitä ruokaa oli jatkuvasti tarjolla ja tuntui että väkisin pitää syödä. 

Eli hän oli nälkiintynyt. Mitä jos ap sekä söisi ja liikkuisi enemmän? Mukaan protskuja. Kehon koostumus voisi ainakin muuttua. Moni nainen yrittää tulla toimeen hyvin pienellä kalorimäärällä ja syö kuin keskitysleirivanki sortuen ajoittaiseen mässäilyyn. Sitten syytetään itseä mässyistä, vaikka keho vaatii energiaa. Itse aloitin erään lääkityksen ja sen ohessa Fat Secret-kalorinlaskentasovelluksen käytön. 166 cm 53 kg varrella syön päivittäin 2100-2400 kcal pysyäkseni suunnilleen näissä kiloissa. Juoksen noin 3-4 kertaa viikossa tunnin lenkin. Joskus tein raskasta duunia, pyöräilin 30 km päivässä ja tein lenkit päälle ihmetellen miksi painoin 58 kg ja olin silti jotenkin löysä. No ei ihme kun olisi pitänyt syödä varmaan 3500 kcal/pv. Keho oli nääntynyt :D jotkut väittävät läpipaskoksi, mutta en allekirjoita, sillä lihon ja löystyn jos en katso mitä syön ja jätän treenaamisen.

Vierailija
27/29 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Ja jos ei ole kuivaa viiniä niin sehän on sokerimäärältään sama kuin vetäisi sokerillista limsaa. Jossain tapauksessa sokeria on vieläkin enemmän. Että ei ihme ettei paino putoa.

Missä viinissä on sokeria yhtä paljon kuin sokerilimsassa? Limuissa on n. 9 g sokeria desissa, makeassakin valkoviinissä vain viisi grammaa (punkuista nyt puhumattakaan). Normaalisti viinillä ei tarkoiteta mitään makeampaa. Portviinit, malagat, sherryt ja sen sellaiset on erikseen. 

Tuon pullollisen viiniä viikossa eli lasillisen päivässä juo hoikatkin ranskalaiset ja italialaiset.

Vierailija
28/29 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lounaan hedelmäsmoothie tässä tapauksessa pitänee paksumpana. Hedelmistä saa yllättävän nopeasti liikaa sokeria. Kannattaisi syödä lounaallakin jotain proteiinipitoista. Ja itse asiassa jo aamulla. Yksi kinkkusiivu ei sitä puolta hoida.

Vierailija
29/29 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä syöt liian vähän ja aineenvaihdunta ei toimi.