Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voxra - varoitus

Vierailija
22.03.2016 |

Ajattelinpa kertoa kokemuksistani tästä lääkkeestä siltä varalta, että joku muu harkitsee sen aloittamista.
Harkitsin itse sen aloittamista pitkään, koska mitään fyysistä sairautta minulta ei lääkäri löytänyt vaikka fyysisiä oireita oli paljon. Väsymys, palelu, lihominen, turvotus, hiustenlähtö. Masennus, joka oli joko itsenäisenä - tai sitten johtui fyysisistä oireista. Klassiset kilpparivajeen oireet, mutta koska labroissa olin viiterajoissa, niin lääkkeitä ei ole määrätty edes kokeiluun.

Siispä ajattelin kokeilla Voxraa. Ajattelin, että ehkä auttaisi väsymykseen ja masennukseen. Harkitsin kuukauden, pari ja sitten rohkaistuin ottamaan ekan tabun. Ekasta tabusta ei vielä tullut muuta kuin mitä odotinkin, eli päänsärkyä ja pientä pyörrytystä. Normaaleja aloitusoireita. Joskus ekan päivän iltana oli olo aivan kuin päänahkaa hieman polttelisi. Kuitenkin niin lievää, että ajattelin vain sen kuvitelleeni.
Tokana päivänä otin kaikesta huolimatta toisen tabun. Ja kas vain, ihon polttelu laajeni. Ei punaista ihottumaa, ei mitään näkyvää, vain tunne, aivan kuin olisi lievästi polttanut ihonsa auringossa.
Päätin jättää lääkkeen pois. Nyt yli kaksi vuorokautta ilman lääkettä, mutta iho-oireet vaan pahenevat. Polttelun tunnetta niskassa, selässä, käsivarsissa. Mutta mitään varsinaista ihottumaa ei näy, ei juuri punoitustakaan. Mitä hemmettiä tämä voi olla?
Soitin eilen terveysneuvontaan, mikä oli ihan turhaa. Sairaanhoitaja ei vaikuttanut siltä, että osaisi sanoa mitään.
Nyt siis lääke jo lopetettu pari päivää sitten. Kokeilin sairaanhoitajan ehdotuksesta Kestineä, mutta ei mitään muutosta. Kysyin, että voinko seurailla tätä kotona, ja kuulemma voin kun ei ole hengitysvaikeuksia. Ja mitä hyötyä olisi mennä lääkäriin, kun iholla ei juuri näy mitään. Pitäisivät luulotautisena. Ja toisaalta, en halua väkisin vaatia mitään kortisoonikuuria, kun päällepäin tämä ei näytä kovin rajulta. Kortisoonista voin saada taas uudet sivuvaikutukset.
Siispä nyt jännityksellä odottelen mitä seuraavaksi. On oudon kuumeinen olo, ilman kuumetta eli palelee. Kädet ja jalat ihan kylmät, mutta tätä palelua on ollut jo useita viikkoja.
Pelkään, että ihottuma pahenee ja iho suunnilleen kuoriutuu pois. Vielä ei siihen ole viitteitä, mutta pelottaa.
Voxran puoliintumisaika on sellainen, että laskin lääkkeen olevan poissa kropasta noin viikossa. Eli siihen vielä useita päiviä. Kaipa näitä oireitakin on vähintään siihen asti?

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Kuinka nopeasti oireet lähtivät lääkkeen lopettamisesta?
Saitko jotain lääkettä, muuta kuin käsikauppa-allergialääkettä? Rajuissa ihottumissa ja hengitysvaikeuksissa varmaan iskevät kortisoonia suoneen, mutta mun tilanteeni ei onneksi vielä ole noin paha. Ja toivon todella, että raju reaktio olisi jo tullut aiemmin, ei nyt pari päivää lääkkeen lopetuksen jälkeen. Uskaltaakohan tässä lähteä pääsiäisenä mökille vai pitääkö olla passissa kotona josta kuitenkin matka ensiapuun on lyhyt?

Ihmettelen todella, ettei tästä varoitella enemmän. Lääkäri ei lääkettä määrätessään maininnut mitään, vaikka aikaisemmassa keskustelussa olin tuonut ilmi, että vuotta aiemmin olen saanut lievän allergisen reaktion hiusväristä.
Hieman samantyyppinen reaktio nytkin, tosin laajempi ja vahvempi sekä kestänyt pidempään kuin värireaktio.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkäpä sä olet vain yliherkkä jollekkin lääkeaineelle? Eikai tollaisesta hirveästi varoitella, kun ei taida olla kovin yleistä.

Vierailija
2/21 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sä keksit, että sä ensiapuun joudut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut mitään noista oireista.

Vierailija
4/21 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen käyttänyt 4 viikkoa eikä mitään sivuoireita paitsi positiivisia.

Vierailija
5/21 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaan vuoden syönyt ja pelkkiä positiivisia vaikutuksia alun agressiivisuuden jälkeen :D

Vierailija
6/21 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsiskelin vähän netistä, ja kyllä sieltä löytyi aika paljonkin vastaavia kokemuksia. Ja iho-oireita käsittääkseni useammalla prosentilla käyttäjistä. No, minä olin se muutama prosenttia.

On ihmisiä, joille allergia on iskenyt jopa viikkojen jälkeen, joten olisi tarkkana. Tavallaan hyvä, että oire tuli jo 2 pillerin jälkeen. Jos olisi tullut kuukauden päästä, niin olisi voinut olla ikäviä oireita äkillisestä lopettamisesta.

Ja lisätäkseni, olen käyttänyt Voxraa aiemminkin, ilman mitään oireita. Mutta tässä välissä on mennyt kaksi vuotta ja raskaus ja synnytys välissä. Eli ilmeisesti olen herkistynyt tässä välissä. Mitään muita lääkkeitä en käytä, joten ihmettelen.

Vierailija
7/21 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alkaa ärsyttää ku melkein joka lääkkeestä (tai melkein mistä asiasta vaan)vuorotellen on joku varotus joka loppujen lopuksi on vain yhden ihmisen saama oire/kokemus eikä välttämättä toistu ikinä kellään muulla...

Jokaisella samat lääkkeet vaikuttaa erilailla joten yhden ihmisen kokemukset ei korreloi mitenkään koko lääkkeenkäyttäjien kantaan...

Sitten jos kymmenillä alkaa olemaan samoja oireita ni voipi jo varottaaki!

Vierailija
8/21 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa lääke voi aiheuttaa allergiaa, ei kai siitä erikseen varoitella. Potilaan oletetaan lukevan lääkepakkauksen tiedotteet.

Itse sain joskus antibiootista allergisen reaktion. Lopetin lääkkeen aika pian oireiden alkamisesta, mutta esim. ihottuma paheni vielä päiväkausia lääkkeenlopettamisesta. Ei ne lääkkeet samantien elimistöstä poistu kokonaan.

Vierailija
9/21 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvän tähden. Olet selvästikin aineelle yliherkkä. Luitko itse pakkausselostetta? Totta on se, että lääkärit turhan harvoin avaa sen sisältöä potilaalle, mutta sieltä se pakkauksesta löytyy ja on ehdottomasti jokaisen syytä ihan itse lukea. Netistäkin ne löytyy jos on jo hävinnyt. Todennäköisesti jonkinlaiset iho-oireet on siellä mahdollisena haittavaikutuksena mainittu. Ja sinun kokemuksesi on yksi kokemus (ja hyvin epämääräinen sellainen), jonka perusteella on ihan turhaa vetää johtopäätöksiä siitä, miten joku muu siihen lääkkeeseen reagoi.

Vierailija
10/21 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompas keljua. Jaksuhali! :)

Vierailija
11/21 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua alkaa ärsyttää ku melkein joka lääkkeestä (tai melkein mistä asiasta vaan)vuorotellen on joku varotus joka loppujen lopuksi on vain yhden ihmisen saama oire/kokemus eikä välttämättä toistu ikinä kellään muulla...

Jokaisella samat lääkkeet vaikuttaa erilailla joten yhden ihmisen kokemukset ei korreloi mitenkään koko lääkkeenkäyttäjien kantaan...

Lääkepakkauksissahan on selostettu sivuvaikutusten esiintymisen yleisyys, eli kuinka monella tuhannesta käyttäjästä jne.

Vierailija
12/21 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tahansa lääkkeestä voi saada allergisen reaktion. Mulla adhd ja liitännäisiä bulimiasta ahdistukseen ja Voxran ansiosta pystyn opiskelemaan ja pyörittämään suht normaalia arkea. Muut lääkkeet eivät ole sopineet.

Yleensä jokaiselle löydetään lääkitys josta on apua edes vähän, mutta hyvä tsägä saa olla jos ensimmäisellä menee nappiin. Voxra ei näköjään sitten sulle sopinut.

Vierailija
13/21 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voxran pakkausselosteessa mainitaan mahdollisuus allergisiin oireisiin jotka kestävät pitkään. Jos iholla ei kuitenkaan ole näkyvää punoitusta tai rakkuloita niin voit hyvin seurailla tilannettasi kotona. Älä tosiaan enää käytä Voxraa, vaan juttele vaihtoehdoista lääkärisi kanssa.

Voxra on hyvä lääke, mutta kuten kaikilla lääkkeillä, silläkin on haittavaikutuksensa. Kaikki eivät niitä kuitenkaan saa ja lääke onkin yleisesti todella hyvin siedetty. Lääkeaineallergiaa ei oikein voi todeta muilla tavoin kuin kokeilemalla, mutta kannattaa ottaa allerginen reaktio silti tosissaan.

Vierailija
14/21 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkepakkauksissahan on selostettu sivuvaikutusten esiintymisen yleisyys, eli kuinka monella tuhannesta käyttäjästä jne.

Ja ihottuma listattu yleiseksi oireeksi, yksi kymmenestä. Luin pakkausselosteen, totta kai. Mutta en ole ennen ollut allergiaan taipuvainen (paitsi se herkistys hiusvärille, joka oli lievä), joten en jättänyt sen vuoksi kokeilematta. Ja tosiaan, ekalla kerralla ei ollut oireita. Ei tämä nyt niin harvinainen oire ole, voi tulla myös viikkojen päästä.

Itse olisin halunnut tietää etukäteen, niin olisin reagoinut jo pieneenkin iho-oireeseen enkä ottanut toista tablettia. Vaikea sanoa mikä on asiaan kuuluvaa aloitusoiretta, ennen kuin menee pahaksi.

Vierailija
15/21 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voxran pakkausselosteessa mainitaan mahdollisuus allergisiin oireisiin jotka kestävät pitkään. Jos iholla ei kuitenkaan ole näkyvää punoitusta tai rakkuloita niin voit hyvin seurailla tilannettasi kotona. Älä tosiaan enää käytä Voxraa, vaan juttele vaihtoehdoista lääkärisi kanssa.

Voxra on hyvä lääke, mutta kuten kaikilla lääkkeillä, silläkin on haittavaikutuksensa. Kaikki eivät niitä kuitenkaan saa ja lääke onkin yleisesti todella hyvin siedetty. Lääkeaineallergiaa ei oikein voi todeta muilla tavoin kuin kokeilemalla, mutta kannattaa ottaa allerginen reaktio silti tosissaan.

No sehän tässä masentaakin. Yleisesti ottaen hyvin siedetty lääke, mutta kuten aina, niin mulla on niin paska mäihä, että enköhän onnistu saamaan sen harvinaisen reaktion. Odotin Voxralta paljon, ja jo parissa päivässä mielialassa alkoi tuntua pientä muutosta. Nyt mennään sitten ilman lääkettä, koska SSRI-lääkkeet eivät minulle sopineet henkisten sivuvaikutusten ja vieroitusoireiden vuoksi. Mutta pettymys ja samanaikainen allerginen reaktio eivät ole kyllä kiva yhdistelmä kun muutenkin on ollut masentunut ja energiaton.

Vierailija
16/21 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ihottuma listattu yleiseksi oireeksi, yksi kymmenestä. Luin pakkausselosteen, totta kai. Mutta en ole ennen ollut allergiaan taipuvainen (paitsi se herkistys hiusvärille, joka oli lievä), joten en jättänyt sen vuoksi kokeilematta. Ja tosiaan, ekalla kerralla ei ollut oireita. Ei tämä nyt niin harvinainen oire ole, voi tulla myös viikkojen päästä.

Itse olisin halunnut tietää etukäteen, niin olisin reagoinut jo pieneenkin iho-oireeseen enkä ottanut toista tablettia. Vaikea sanoa mikä on asiaan kuuluvaa aloitusoiretta, ennen kuin menee pahaksi.

Halunnut tietää mitä? Ai että Voxra aiheuttaa joillekin sivuvaikutuksena iho-oireita? Voi jumal.........

Vierailija
17/21 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halunnut tietää mitä? Ai että Voxra aiheuttaa joillekin sivuvaikutuksena iho-oireita? Voi jumal.........

Olisin halunnut, että lääkäri olisi huomioinut vuoden takaisen allergisen reaktioni ja tuonut esille, että tällä lääkkeellä se on yleinen haittavaikutus. Kyllä, siitä maksoin 180 e psykiatrille, että hän miettii minun puolestani mikä lääke minulle todennäköisesti sopisi tai ei sopisi. Voxra on masennuslääkkeistä yksi eniten allergiaa aiheuttavista lääkkeistä.

Vierailija
18/21 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin halunnut, että lääkäri olisi huomioinut vuoden takaisen allergisen reaktioni ja tuonut esille, että tällä lääkkeellä se on yleinen haittavaikutus. Kyllä, siitä maksoin 180 e psykiatrille, että hän miettii minun puolestani mikä lääke minulle todennäköisesti sopisi tai ei sopisi. Voxra on masennuslääkkeistä yksi eniten allergiaa aiheuttavista lääkkeistä.

Ymmärräthän, ystävä kallis että se, että olet saanut allergisen reaktion jostain muusta aineesta, ei ennusta sitä oletko allerginen myös aineelle X tai Y.

Vierailija
19/21 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lähes kaikki lääkkeet vaikuttavat immuunipuolustuksen toimintaan. Sinulla on ilmeisesti poikkeuksellisen paljon mikrobeja ihon alla. Oireita tulee sitä mukaa miten paljon mikrobeja ihmisillä on. Se ei ehkä ole ihan selvää, mutta joillakin voi olla ihon allakin niin runsaasti mikrobeja, että tulee oireita jostakin lääkkeestä. Ne mikrobit ovat todennäköisesti peräisin vuotavasta suolesta.

Vierailija
20/21 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärräthän, ystävä kallis että se, että olet saanut allergisen reaktion jostain muusta aineesta, ei ennusta sitä oletko allerginen myös aineelle X tai Y.

Voi rakas pieni, en ole sinulle ystävä kallis.