Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menen huomenna gynelle ja pelkään kierukkapropagandaa :(

Vierailija
22.03.2016 |

Ongelmana siis aivan järjettömän runsaat kuukautiset. Joudun pitämään pari päivää vauvan vaippoja ja järjestämään työvuoroja niin että pahimmat päivät on vapaata! (Niille jotka suosittelee kuukuppia runsaisiin vuotoihin voin kertoa että max 15 minuuttia ja kuppi vuotaa yli, useamman kerran ollut koko kupin kokoinen hyytymä siellä, hyi saatana).
No mutta asiaan, ehkäisyn tarvetta ei ole koska mulle on tehty sterilisaatio. Silti jo kotiin ajan kanssa lähettivät jotain mirenamainoksia ja kuulemma suosittelevat sitä kaikille joilla runsaat vuodot. Mä en kierukkaa tule ottamaan ikinä, ajatuskin ällöttää ja hormonitkaan ei todellakaan innosta.
Itse kysymys: voiko ne kieltäytyä hoitamasta mun ongelmaa jos en kierukkaa suostu edes kokeilemaan? Se vaan on mulle aivan ehdoton ei! Mieluummin vaikka kohdunpoisto kokonaan.
Ja kyseessä siis TYKSin naistentautien poli.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kärsin aurallisesta migreenistä ja suvussa esiintynyt hormonaalista rintasyöpää. Sain silti e-pillerireseptin, aivan kauheaa! Todellakaan tapauksessani pidä käyttää e-pillereitä tai muitakaan vastaavia hormonivalmisteita. Onneksi tajusin lukea pakkausselosteen ja heitinkin pillerit menemään... Jotenkin surullista kun ei uskalla luottaa edes lääkäriin... ei minulle olisi pitänyt määrätä tollasia pillereitä..

Vierailija
22/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tosiaan välttää sitä kierukkaa, se on aivan perseestä miehen kannalta, joka sitten on perseestä sinun kannalta kun miehet ei enää halua sinuun yhtyä.

Parilla kumppanilla on ollut kierukka ja se tökkii todella ikävästi hepinnokkaan, ihan saattaa haavoja tulla. Eräällä työkaverilla tuli lääkärikeikka kun aukesi koko molon pää.

Jos googletat "kierukka sattuu miestä" löydät aika paljon hengenheimolaisia.

Mulla on mirena ja ei mies sitä tunne, kun langat on jätetty lyhyiksi ja ne ovat vielä taipuneet sivulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Euronsetelit kiiltää gynekologin silmissä kun alkaa Mirena paasaus. Paljonkohan ne saa provikkaa jokaisesta kirjoitetusta Mirena-reseptistä saati sitten sen asennuksesta?

Ihan yhteiskunnan rahoista siinä on kyse. Mirena maksaa 150e. Kohdunpoisto n 6000 euroa ja vielä kuukausi sairaslomaa joka jää työnantajan ja kelan maksettavaksi.

Myöhemmin joudutaan sit usein tekemään laskeumaleikkauksia näille joikta kohtu poistettu.

Haluatko tosiaan että kaikille runsaasti vuotelijoille tehdään kohdunpoisto sinun verorahoillasi ilman että mirenaa on edes koitettu?

Sairauslomaa tulee noin kaksi viikkoa kohdunpoiston jälkeen, jos kohtu poistetaan alateitse tai laparoskooppisesti. Avoleikkauksella tulee saikkua noin kuukausi, mutta noita laparotomioita tehdään vähiten.

Laskeumaleikkauksia tehdään eniten synnytysvaurioiden takia, ei kohdunpoiston.

Mirenasta aiheutuneita lääkärikäyntejä ja sairauslomia et sitten ottanut tähän esille, miksi?

Mitä Mirenasta aiheutuneita sairaslomia tarkoitat? Tai lääkärikäyntejä? Ei Mirenan laitosta mitään sairaslomaa saa eikä tarvi, tai no ihan korkeintaan sen laittopäivän jos kovin ruikuttaa lääkärille. Mirenan kanssa ei myöskään tarvitse joka vuosi gynekologilla käydä, sen enempää kuin ilman Mirenaakaan. Eli kierukka asennetaan = yksi polikäynti (tai jopa terkkari), sen jälkeen seuraavaksi poisto esim. 7-8v päästä. Hurjan kallista! p.s. en ole tuo viestin kirjoittaja, kunhan vastasin kun oli niin iso idiotismi :)

24/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIkä siinä kierukassa ällöttää? Mulla ei juurikaan vuotoja eikä muitakaan haittoja, helppoa ja vaivatonta.

Itseäni ainakin pelottaisi se kipu, ihan tarpeeksi sörkittiin raskausaikana ja synnytyksen käynnistysyrityksessä.

Miestä taas pelottaa ne nauhat, ne tuntuvat ja se, että onnistuu vetämään niistä ja se itse laite putoaa sen verran, että seuraavalla työnnöllä halkeaa kalu sekä kohdunkaula :D Keskusteltiin siis miehen kanssa ehkäisystä synnytyksen jälkeen.

Vierailija
25/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Euronsetelit kiiltää gynekologin silmissä kun alkaa Mirena paasaus. Paljonkohan ne saa provikkaa jokaisesta kirjoitetusta Mirena-reseptistä saati sitten sen asennuksesta?

Ihan yhteiskunnan rahoista siinä on kyse. Mirena maksaa 150e. Kohdunpoisto n 6000 euroa ja vielä kuukausi sairaslomaa joka jää työnantajan ja kelan maksettavaksi.

Myöhemmin joudutaan sit usein tekemään laskeumaleikkauksia näille joikta kohtu poistettu.

Haluatko tosiaan että kaikille runsaasti vuotelijoille tehdään kohdunpoisto sinun verorahoillasi ilman että mirenaa on edes koitettu?

Sairauslomaa tulee noin kaksi viikkoa kohdunpoiston jälkeen, jos kohtu poistetaan alateitse tai laparoskooppisesti. Avoleikkauksella tulee saikkua noin kuukausi, mutta noita laparotomioita tehdään vähiten.

Laskeumaleikkauksia tehdään eniten synnytysvaurioiden takia, ei kohdunpoiston.

Mirenasta aiheutuneita lääkärikäyntejä ja sairauslomia et sitten ottanut tähän esille, miksi?

Mitä Mirenasta aiheutuneita sairaslomia tarkoitat? Tai lääkärikäyntejä? Ei Mirenan laitosta mitään sairaslomaa saa eikä tarvi, tai no ihan korkeintaan sen laittopäivän jos kovin ruikuttaa lääkärille. Mirenan kanssa ei myöskään tarvitse joka vuosi gynekologilla käydä, sen enempää kuin ilman Mirenaakaan. Eli kierukka asennetaan = yksi polikäynti (tai jopa terkkari), sen jälkeen seuraavaksi poisto esim. 7-8v päästä. Hurjan kallista! p.s. en ole tuo viestin kirjoittaja, kunhan vastasin kun oli niin iso idiotismi :)

Mirenan haittavaikutuksista koituneita lääkärikäyntejä ja sairaslomia tarkoitin.

Vierailija
26/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tosiaan välttää sitä kierukkaa, se on aivan perseestä miehen kannalta, joka sitten on perseestä sinun kannalta kun miehet ei enää halua sinuun yhtyä.

Parilla kumppanilla on ollut kierukka ja se tökkii todella ikävästi hepinnokkaan, ihan saattaa haavoja tulla. Eräällä työkaverilla tuli lääkärikeikka kun aukesi koko molon pää.

Jos googletat "kierukka sattuu miestä" löydät aika paljon hengenheimolaisia.

Mulla on mirena ja ei mies sitä tunne, kun langat on jätetty lyhyiksi ja ne ovat vielä taipuneet sivulle.

Jossain kirjoitettiin, että nimenomaan ne lyhennetyt langat aiheuttaa helposti tuon, kun niihin jää terävä reuna ja lyhyinä ne jää törröttämään eikä kierry sen jonkun pillukomponentin ympärille.

Voihan myös olla että kumppanisi meisseli on lyhyt tai oma pimpulasi syvä tai sen mallinen ettei se töki. Itselläni on aivan normaali (mutta silti todella huikea) peenis.

Tuokin se on semmoinen asia, että etukäteen sitä ei voi tietää ja siinä voi hyvinkin mennä puoli vuotta ennen kuin ne narut on pehminneet/kiertyneet/tms ja niin pitkään ukko on kulli verillä.

Vierailija
27/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söin 3,5 vuoden ajan e-pillereitä, merkkeinä kävin läpi Diane Novan, Yasminin, Zoelyn ja vielä jonkun.. ehkä meliane tai vastaava (?). Kaikista pillereistä koitui ongelmia, enemmän tai vähemmän. Ahdistava ja ikävä mieliala yhdisti jokaista merkkiä, ja loput oireet sitten vaihtelivat merkin mukaan. Yasmineilla olin kaikista hulluin.. silloin jopa pelkäsin itseäni, sain aivan käsittämättömän kamalia raivokohtauksia. En edes pahimpina murrosiän aikoina ollut kokenut itsessäni vastaavaa.. siis todella sairasta. Mieli teki vain kuolla. Normaalisti olen hyvin iloinen ihminen. 

Noh, ennen tätä 3,5 vuotta kuukautiseni olivat kellontarkat ja säännölliset.. nyt tämän 3,5 vuoden pillerikokeilun jälkeen ei kuukautisiani ole tullut KERTAAKAAN 1,5 vuoden aikana (lopetuksesta siis aikaa tämä puolitoista vuotta). Estrogeeni on minulla hyvin alhainen vieläkin! Mitään syytä ei lääkärissä löytynyt, ei ole pco:ta, vaihdevuosia, kilpirauhasessa häikkää tai mitään vastaavaa.. H*lvetin pillerit ovat pilanneet kehoni eikä keho raukkani osaa vielä 1,5 vuoden jälkeenkään tuottaa tarpeeksi estrogeenia!!! Ennen pillereitä ei ollut mitään tälläisiä ongelmia, kaikki oli todella hyvin! H*lvetin pillerit, olen varmaan ainakin toistaiseksi myös hedelmätön.. toivotavasti nyt ei lapsettomaksi jää loppuiäksi. Nuo hormonit pilaa elimistön älkää MISSÄÄN NIMESSÄ KÄYTTÄKÖ NIITÄ!!!!! Kamalaa kun niitä tyrkytetään jo 13-vuotiaille tytöillekin.

Vierailija
28/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei rauhoitutaanpas nyt ja otetaan uusiksi tämä juttu ihan rauhallisesti.

1. Hormonilääkitys ei sovi kaikille. Tässä tuli esiin jo migreeni. Toinen vahva syy olla käyttämättä hormoneja on masennustaipumus. Tässäkin keskustelussa on tullut esiin taipumus mielialanvaihteluihin. Ne ovat ihan pätevä syy kieltäytyä hormoneista.

2. Kierukka tai hormonikierukka ei tunnu sen paremmin naisella kuin miehelläkään. Ihan kierukan asennuksen jälkeen jotkut miehet tuntevat langat, mutta eivät kipuna vaan kohoumina tai näppylöinä. Jos asia epäilyttää, molempien pitää mennä yhdessä gynekologin vastaanotolle. Yhteinen asiahan tuo ehkäisy on.  Mitään verisiä pippelinpäitä ei ole kuin urbaanilegendoissa. Jos nainen kestää hormoneja, hormonikierukka vähentää kuukautisten määrää todella paljon ja auttaa monia. Jos hormonit eivät käy, ei käy sitten luonnollisesti hormonikierukkakaan.

3. Kohdunpoistosta puhutaan kuin hammaslääkäriin menosta. Se on kuitenkin iso avoleikkaus edelleen suurimmassa osassa Suomea. Verisuonituksen määrä on valtava ja leikkaushaavan paranemiseen menee noin kuukausi. Kaikenlainen rehkiminen ynnä yhdyntä on kielletty toipumisaikana. Verenvuodon vaara on suuri. Kohdunpoisto on yleensä vihon viimeinen vaihtoehto ja julkisessa terveydenhuollossa on todellakin tehty linjaus, ettei terveitä kohtuja poisteta kevyin perustein. Siksi runsaista kuukautisista kärsiville yritetään tarjota ratkaisuksi hormonivalmisteita.

Käykää kumppanin kanssa yhdessä gynekologin vastaanotolla  miettimässä ratkaisuja. Pääsette turhista peloista ja epäluuloista. Nykyaikana kyllä löytyy ennenpitkää hyvä ratkaisu niin ehkäisyyn kuin runsaisiin kuukautisiinkin. Ne ratkaisut vain täytyy löytää jokaisen kohdalla erikseen, koska meidän kaikkien kehot ovat yksilöitä. Toivottavasti pystyin omalta pikku osaltani auttamaan edes jotakuta.

Vierailija
29/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

28: Kierukka tuntuu epämiellyttävältä näin naisena. Kohtu supistelee ja on kipeä muutenkin. Kohdunpoisto tehdään vain harvoin avoleikkauksena ja terveitä kohtuja kyllä poistetaan, joskaan ei kevein perustein.

Vierailija
30/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekottaako tää 28 nyt yhdistelmäpillerit ja minipillerit/hormonikierukan keskenään? Isolle osalle käy noi jälkimmäiset, jos muu hormonaalinen ehkäisy ei käy esim. migreenin tai mielialavaihteluiden takia.

31/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIkä siinä kierukassa ällöttää? Mulla ei juurikaan vuotoja eikä muitakaan haittoja, helppoa ja vaivatonta.

Itseäni ainakin pelottaisi se kipu, ihan tarpeeksi sörkittiin raskausaikana ja synnytyksen käynnistysyrityksessä.

Miestä taas pelottaa ne nauhat, ne tuntuvat ja se, että onnistuu vetämään niistä ja se itse laite putoaa sen verran, että seuraavalla työnnöllä halkeaa kalu sekä kohdunkaula :D Keskusteltiin siis miehen kanssa ehkäisystä synnytyksen jälkeen.

On siis ihan tosiasia, että jotkut miehet pystyvät tuntemaan ne nauhat (etenkin isosti varustellut), ainakin aluksi, ennen kuin peittyvät.

Meillä siis päädyttiin miehen ehdotuksesta ehkäisyssä vasektomiaan. Itse päädyin kovien kuukautiskipujen/runsaan vuodon vuoksi kokeilemaan implanttia ja nyt ei ole enää kipuja ja kuukautisista selviää pikkuhousunsuojalla parina päivänä.

Vierailija
32/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos täällä nyt sattuu olemaan joku lääkäri tai terkkari paikalla niin ÄLKÄÄ TYRKYTTÄKÖ NIITÄ HORMONEJA POTILAILLENNE VÄKISIN, KIITOS. Vai onko kyse potilaasta vai asiakkaasta? No anyway kuitenkin. Todella ärsyttävää. Minä vaihdoin kokonaan toiselle lääkärille kun toinen vaan mainosti jatkuvasti Zoelyä, joka on kaikkien aikojen kammottavin pilleri.. ei huhhuh. Kuulemma oikeen ''luomuhormoneita''!!! Juu tosiaan.

Kuinka moni teistä hormoniehkäisyn tuomitsevista VAATII itselleen kilpirauhasen "vajaatoiminnan" vuoksi kilpirauhashormonilääkitystä? Veikkaisin, että varsin moni. Mikähän tässä se logiikka?

Vierailija
33/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moips

Itselläni oli kierukka 3vuotta vähän reilut painoa tuli sinä aikana +25kiloa ja lisäksi kuukautisten aikaan tuli runsasta vuotoa ja kivut olivat kamalat , itse en henk koht suosittele kenellekkään kierukka ajoillekkin se sopii joillekkin ei kuulun itse niihin joille ei :D kävin viimeviikolla neuvoloassa jossa todettiin että ainoa mahdollisuus ns on minipillerit korkean verenpaineeni vuoksi koska kärsin myös runsaista ja kivuliaista kuukautisista meinaan kokeilla niitä :D ja katsoa mitä tapahtuu jos asiat menee huonommaksi kärsin sitten sen pari pv kuukaudessa

Loppuun lisäksi oireeni siis edellämainitut loppuivat kun kierukka poistettiin ja painoni laski tuon -25kg kierukka keräsi jostain syystä nestettä elimistööni

Vierailija
34/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset mene yksityiselle, siellä saa mitä haluaa? Ei se nyt aikuisten oikeasti niin paljon maksa.

Vierailija
35/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle tuosta lämpöpallohoidosta : mulle tehtiin se kolme viikkoa sitten juurikin runsaiden ja pitkien vuotojen takia (ja joo olen kokeillut kuparikierukkaa ja Mirenaa ja pillerit ym. mut kun ne vaan ei käy). Tässä nyt on näillä näppäimillä aika taas menkkojen, ja PMS oireet ovat jyllänneet, mutta jännityksellä odotan nyt ekaa vuotoa hoidon jälkeen, tuleeko mitään ja jos, niin kuinka paljon. Alkuun olin menossa toimenpiteeseen ajatuksella kohdunpoisto, mutta myönnyin kokeilemaan lämpöpallohoitoa, koska siinä ei poisteta mitään olennaisia lantion sisäisiä rakenteita eikä toimenpide ole niin rankka.

Toki tp tehtiin anestesiassa koska siinä samalla laitettiin Essuret ja poistettiin polyyppi. Vielä juuri ennen toimenpidettä lääkäri yritti taivutella, että hommat tehtäisiin puudutuksessa, mutta tuo oli mulle se dealbreaker ja totesin että kuinkas meinaat sisäelimet puuduttaa (lääkäri ei osannut tuohon vastata) ja jos ei tule anestesiaa (kuten oli jo sovittu) niin lähden tästä saman tien kävelemään himaan. Iloisesti siinä vielä selitti, että puudutuksessa hän voi samalla toimenpiteen aikana kertoa mitä tehdään nyt ja mitä sitten... Vastasin, että mua ei kiinnosta siinä tilanteessa tietää tästä maailmasta yhtään mitään, kunhan vaan hoidat hommasi mun nukkuessa. Heräämössä tämä osoittautuikin aivan oikeaksi päätökseksi, koska heräsin julmettuun kipuun, eli mitähän tuo kipu olisi ollut toimenpiteen aikana. Vaikka ne kuinka yrittää vakuuttaa että näitä tehdään rutiinilla ja ilman kivunlievitystä polivastaanotoilla, niin en todellakaan kehota ketään uskomaan siihen, että tuo sujuisi kivuttomasti.

Naiset, vaatikaa itsellenne kunnon hoitoa ja ottakaa etukäteen selvää asioista, että voitte torpata älyttömät ehdotukset tuoreeltaan, kun ne teille esitetään (ja just vielä viime tipassa kun muutenkin on jo hämmennys päällä). Ja jokaisen oikeus on saada kivutonta tutkimusta ja hoitoa!

Vierailija
36/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, luin aloituksestasi pitkän pätkän kun muistin, että ai niin mulla on Mirena...Ollut jo parisen vuotta. Olin unohtanut! =)

Se on oikeasti todella helppo ja vaivaton ehkäisy. Tiputteluvuotoa ehkä kolme kertaa vuodessa jos sitäkään. Ei sivuoireita.

37/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle tuosta lämpöpallohoidosta : mulle tehtiin se kolme viikkoa sitten juurikin runsaiden ja pitkien vuotojen takia (ja joo olen kokeillut kuparikierukkaa ja Mirenaa ja pillerit ym. mut kun ne vaan ei käy). Tässä nyt on näillä näppäimillä aika taas menkkojen, ja PMS oireet ovat jyllänneet, mutta jännityksellä odotan nyt ekaa vuotoa hoidon jälkeen, tuleeko mitään ja jos, niin kuinka paljon. Alkuun olin menossa toimenpiteeseen ajatuksella kohdunpoisto, mutta myönnyin kokeilemaan lämpöpallohoitoa, koska siinä ei poisteta mitään olennaisia lantion sisäisiä rakenteita eikä toimenpide ole niin rankka.

Toki tp tehtiin anestesiassa koska siinä samalla laitettiin Essuret ja poistettiin polyyppi. Vielä juuri ennen toimenpidettä lääkäri yritti taivutella, että hommat tehtäisiin puudutuksessa, mutta tuo oli mulle se dealbreaker ja totesin että kuinkas meinaat sisäelimet puuduttaa (lääkäri ei osannut tuohon vastata) ja jos ei tule anestesiaa (kuten oli jo sovittu) niin lähden tästä saman tien kävelemään himaan. Iloisesti siinä vielä selitti, että puudutuksessa hän voi samalla toimenpiteen aikana kertoa mitä tehdään nyt ja mitä sitten... Vastasin, että mua ei kiinnosta siinä tilanteessa tietää tästä maailmasta yhtään mitään, kunhan vaan hoidat hommasi mun nukkuessa. Heräämössä tämä osoittautuikin aivan oikeaksi päätökseksi, koska heräsin julmettuun kipuun, eli mitähän tuo kipu olisi ollut toimenpiteen aikana. Vaikka ne kuinka yrittää vakuuttaa että näitä tehdään rutiinilla ja ilman kivunlievitystä polivastaanotoilla, niin en todellakaan kehota ketään uskomaan siihen, että tuo sujuisi kivuttomasti.

Naiset, vaatikaa itsellenne kunnon hoitoa ja ottakaa etukäteen selvää asioista, että voitte torpata älyttömät ehdotukset tuoreeltaan, kun ne teille esitetään (ja just vielä viime tipassa kun muutenkin on jo hämmennys päällä). Ja jokaisen oikeus on saada kivutonta tutkimusta ja hoitoa!

Kuinkas luulet, että sektio tehdään? Nukutuksessa?

Vierailija
38/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli runsasta vuotoa ja kipuilua kuukautisten kanssa.. Ehdotin silloin gynekologille tuota sterilisaatiota ja hän kieltäytyi siitä. Silloin ensisijaisena oli Mirena hormonikierukka.  Otin sen ja elämänlaatu todellakin parani..kävin vaihdattamassa pari vuotta sitten uuden ja todennäköisesti en kolmatta tarvitsekkaan..

Minulle tämä on paras ratkaisu..mutta eihän tämä kaikille sovi ja tuskin nyt kieltäytyvät hoitamasta, jos kerran elämä on noin pahasti kuukautisten armoilla.

Sterilisaatio on ihan lakisääteinen oikeus jo ehdot täyttyvät. Jos lääkäri suostu kirjoittamaan siihen lähetettä, niin voi tehdä valituksen lääkäristä.

Vierailija
39/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se totta on, ettei kohdunpoistoa saa julkisella puolella noin vain vaatimalla ilman, etteikö ensin oltaisi kokeiltu kaikki mahdollinen vuotojen hillitsemiseksi. Tässä voi hyvinkin kulua aikaa parisen vuotta, ellei enemmänkin.

Ensin tulee varmastikin kuvioihin hormonikierukka tai minipillerit, jos yhdistelmäpilsut eivät käy. Lisäksi moni saa avun Capriloneista/Cyklokaproneista. Kohdun limakalvon tuhoamista kokeillaan myös, jos lapsiluku on täynnä (raskautuminen on kielletty tuon jälkeen). Jos vuotojen syynä ovat myoomat tai polyypit, ne poistetaan joko polikliinisesti tai päiväkirurgisesti kohtu säästäen.

Itse olen läpikäynyt omien runsaiden menkkojen kanssa nämä hoidot ja toimenpiteet, joiden jälkeen lääkäri päätyi kohdunpoistoleikkaukseen. En saanut apua vaivoihini muuten. Noita myoomia ja polyyppejakin on poistettu muutamaan otteeseen ja aina vain niitä tuli uudestaan.

40/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli runsasta vuotoa ja kipuilua kuukautisten kanssa.. Ehdotin silloin gynekologille tuota sterilisaatiota ja hän kieltäytyi siitä. Silloin ensisijaisena oli Mirena hormonikierukka.  Otin sen ja elämänlaatu todellakin parani..kävin vaihdattamassa pari vuotta sitten uuden ja todennäköisesti en kolmatta tarvitsekkaan..

Minulle tämä on paras ratkaisu..mutta eihän tämä kaikille sovi ja tuskin nyt kieltäytyvät hoitamasta, jos kerran elämä on noin pahasti kuukautisten armoilla.

Sterilisaatio on ihan lakisääteinen oikeus jo ehdot täyttyvät. Jos lääkäri suostu kirjoittamaan siihen lähetettä, niin voi tehdä valituksen lääkäristä.

Toki on, mutta sterilisaatio ei ole yhtä kuin kohdunpoisto. Kuukautiset jatkuvat edelleen sterilisaationkin jälkeen.