Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menen huomenna gynelle ja pelkään kierukkapropagandaa :(

Vierailija
22.03.2016 |

Ongelmana siis aivan järjettömän runsaat kuukautiset. Joudun pitämään pari päivää vauvan vaippoja ja järjestämään työvuoroja niin että pahimmat päivät on vapaata! (Niille jotka suosittelee kuukuppia runsaisiin vuotoihin voin kertoa että max 15 minuuttia ja kuppi vuotaa yli, useamman kerran ollut koko kupin kokoinen hyytymä siellä, hyi saatana).
No mutta asiaan, ehkäisyn tarvetta ei ole koska mulle on tehty sterilisaatio. Silti jo kotiin ajan kanssa lähettivät jotain mirenamainoksia ja kuulemma suosittelevat sitä kaikille joilla runsaat vuodot. Mä en kierukkaa tule ottamaan ikinä, ajatuskin ällöttää ja hormonitkaan ei todellakaan innosta.
Itse kysymys: voiko ne kieltäytyä hoitamasta mun ongelmaa jos en kierukkaa suostu edes kokeilemaan? Se vaan on mulle aivan ehdoton ei! Mieluummin vaikka kohdunpoisto kokonaan.
Ja kyseessä siis TYKSin naistentautien poli.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekottaako tää 28 nyt yhdistelmäpillerit ja minipillerit/hormonikierukan keskenään? Isolle osalle käy noi jälkimmäiset, jos muu hormonaalinen ehkäisy ei käy esim. migreenin tai mielialavaihteluiden takia.

Ehkä sä et nyt tajunnut. Ihan sama mistä ne hormonit tulee jossei kroppa niitä kestä niin ei kestä.

Vierailija
42/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle tuosta lämpöpallohoidosta : mulle tehtiin se kolme viikkoa sitten juurikin runsaiden ja pitkien vuotojen takia (ja joo olen kokeillut kuparikierukkaa ja Mirenaa ja pillerit ym. mut kun ne vaan ei käy). Tässä nyt on näillä näppäimillä aika taas menkkojen, ja PMS oireet ovat jyllänneet, mutta jännityksellä odotan nyt ekaa vuotoa hoidon jälkeen, tuleeko mitään ja jos, niin kuinka paljon. Alkuun olin menossa toimenpiteeseen ajatuksella kohdunpoisto, mutta myönnyin kokeilemaan lämpöpallohoitoa, koska siinä ei poisteta mitään olennaisia lantion sisäisiä rakenteita eikä toimenpide ole niin rankka.

Toki tp tehtiin anestesiassa koska siinä samalla laitettiin Essuret ja poistettiin polyyppi. Vielä juuri ennen toimenpidettä lääkäri yritti taivutella, että hommat tehtäisiin puudutuksessa, mutta tuo oli mulle se dealbreaker ja totesin että kuinkas meinaat sisäelimet puuduttaa (lääkäri ei osannut tuohon vastata) ja jos ei tule anestesiaa (kuten oli jo sovittu) niin lähden tästä saman tien kävelemään himaan.

Sisäelimissä, eikä myöskään siis kohdussa, ole tuntoa ollenkaan. Joko valehtelet tai lääkärisi nimi oli Esa Laiho. Lämpöpallohoidon jälkeen ja sen aikana kipua aiheuttaa kohdun supistelu ja mekaaninen ärsytys. Kipu sisäelimissä johtuu ulkoisista ärsykkeistä (tulehdus, syöpä...jne.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle tuosta lämpöpallohoidosta : mulle tehtiin se kolme viikkoa sitten juurikin runsaiden ja pitkien vuotojen takia (ja joo olen kokeillut kuparikierukkaa ja Mirenaa ja pillerit ym. mut kun ne vaan ei käy). Tässä nyt on näillä näppäimillä aika taas menkkojen, ja PMS oireet ovat jyllänneet, mutta jännityksellä odotan nyt ekaa vuotoa hoidon jälkeen, tuleeko mitään ja jos, niin kuinka paljon. Alkuun olin menossa toimenpiteeseen ajatuksella kohdunpoisto, mutta myönnyin kokeilemaan lämpöpallohoitoa, koska siinä ei poisteta mitään olennaisia lantion sisäisiä rakenteita eikä toimenpide ole niin rankka.

Toki tp tehtiin anestesiassa koska siinä samalla laitettiin Essuret ja poistettiin polyyppi. Vielä juuri ennen toimenpidettä lääkäri yritti taivutella, että hommat tehtäisiin puudutuksessa, mutta tuo oli mulle se dealbreaker ja totesin että kuinkas meinaat sisäelimet puuduttaa (lääkäri ei osannut tuohon vastata) ja jos ei tule anestesiaa (kuten oli jo sovittu) niin lähden tästä saman tien kävelemään himaan. Iloisesti siinä vielä selitti, että puudutuksessa hän voi samalla toimenpiteen aikana kertoa mitä tehdään nyt ja mitä sitten... Vastasin, että mua ei kiinnosta siinä tilanteessa tietää tästä maailmasta yhtään mitään, kunhan vaan hoidat hommasi mun nukkuessa. Heräämössä tämä osoittautuikin aivan oikeaksi päätökseksi, koska heräsin julmettuun kipuun, eli mitähän tuo kipu olisi ollut toimenpiteen aikana. Vaikka ne kuinka yrittää vakuuttaa että näitä tehdään rutiinilla ja ilman kivunlievitystä polivastaanotoilla, niin en todellakaan kehota ketään uskomaan siihen, että tuo sujuisi kivuttomasti.

Naiset, vaatikaa itsellenne kunnon hoitoa ja ottakaa etukäteen selvää asioista, että voitte torpata älyttömät ehdotukset tuoreeltaan, kun ne teille esitetään (ja just vielä viime tipassa kun muutenkin on jo hämmennys päällä). Ja jokaisen oikeus on saada kivutonta tutkimusta ja hoitoa!

Kuinkas luulet, että sektio tehdään? Nukutuksessa?

No en mä nyt sentään noin dorka ole etten tietäisi, että sektioita tehdään sekä selkäydinpuudutuksessa että nukutuksessa. Tekstistäni jäi (voi anteeksi) pois se, että tässä olisi ollut kyseessä pieni paikallinen puudutus eli puuduteainetta ruiskeena (cervix vissiin).  Kokemusta on hätäsekstiosta nukutuksessa, koska aikaa jäi liian vähän odottelemaan selkäydinpuudutuksen vaikutusta.

Vierailija
44/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset mene yksityiselle, siellä saa mitä haluaa? Ei se nyt aikuisten oikeasti niin paljon maksa.

Mitä nyt pelkkä kohdunpoisto 5000-6000 euroa ja siihen päälle maksut lääkärikäynneistä ennen leikkausta ja mahdolliset yöpymiset yksityisen sairaalan osastolla. Siis sikäli, jos aapeen agendana on päästä kohdunpoistoleikkaukseen.

Vierailija
45/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tosiaan välttää sitä kierukkaa, se on aivan perseestä miehen kannalta, joka sitten on perseestä sinun kannalta kun miehet ei enää halua sinuun yhtyä.

Parilla kumppanilla on ollut kierukka ja se tökkii todella ikävästi hepinnokkaan, ihan saattaa haavoja tulla. Eräällä työkaverilla tuli lääkärikeikka kun aukesi koko molon pää.

Jos googletat "kierukka sattuu miestä" löydät aika paljon hengenheimolaisia.

Mulla on mirena ja ei mies sitä tunne, kun langat on jätetty lyhyiksi ja ne ovat vielä taipuneet sivulle.

Jossain kirjoitettiin, että nimenomaan ne lyhennetyt langat aiheuttaa helposti tuon, kun niihin jää terävä reuna ja lyhyinä ne jää törröttämään eikä kierry sen jonkun pillukomponentin ympärille.

Voihan myös olla että kumppanisi meisseli on lyhyt tai oma pimpulasi syvä tai sen mallinen ettei se töki. Itselläni on aivan normaali (mutta silti todella huikea) peenis.

Tuokin se on semmoinen asia, että etukäteen sitä ei voi tietää ja siinä voi hyvinkin mennä puoli vuotta ennen kuin ne narut on pehminneet/kiertyneet/tms ja niin pitkään ukko on kulli verillä.

Pitkähkö ja paksuhko penis löytyy. Tänään kävin kontrollissa, kun laitettiin joulukuun lopulla ja sanoi että tosiaan on hyvin taipunut sivulle, että olis ihme jos se tuntuis.

Vierailija
46/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki tp tehtiin anestesiassa koska siinä samalla laitettiin Essuret ja poistettiin polyyppi. Vielä juuri ennen toimenpidettä lääkäri yritti taivutella, että hommat tehtäisiin puudutuksessa, mutta tuo oli mulle se dealbreaker ja totesin että kuinkas meinaat sisäelimet puuduttaa (lääkäri ei osannut tuohon vastata) ja jos ei tule anestesiaa (kuten oli jo sovittu) niin lähden tästä saman tien kävelemään himaan.

Sisäelimissä, eikä myöskään siis kohdussa, ole tuntoa ollenkaan. Joko valehtelet tai lääkärisi nimi oli Esa Laiho. Lämpöpallohoidon jälkeen ja sen aikana kipua aiheuttaa kohdun supistelu ja mekaaninen ärsytys. Kipu sisäelimissä johtuu ulkoisista ärsykkeistä (tulehdus, syöpä...jne.)

No eipä vissiin sitten jos niin sanot, miksiköhän mulla oli sitten tajuton kiputila päällä kun heräsin? Ja se kipu oli juurikin alavatsalla eikä esim. sääressä. Oxanest ei riittänyt, ketamiini toi helpotuksen. Voi hyvänen aika, eiköhän tuo pointti nyt jo tullut selväksi, ettei tarvitse nillittää enää siitä, mitä tehdään puudutuksessa/nukutuksessa ja mikä aiheuttaa sisuskaluihin kipua ja mikä ei. Ihan ystävällisesti vain ap:lle halusin kertoa tätä kokemusta. En valehtele eikä lääkäri ollut Esa Laiho :D :D

Vieläkö löytyy lisää jank jank jank?

Vierailija
47/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä vissiin sitten jos niin sanot, miksiköhän mulla oli sitten tajuton kiputila päällä kun heräsin? Ja se kipu oli juurikin alavatsalla eikä esim. sääressä. Oxanest ei riittänyt, ketamiini toi helpotuksen. Vieläkö löytyy lisää jank jank jank?

Sun kohdun supistelun takia, siksi. Itse kohtu on tunnoton.

Vierailija
48/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan gyne tänä päivänä tuolla anamneesillä lähde kohdunpoistoon. Kohtu tukee naisen lantiota ja pelkkien runsaiden kuukautisten takia, mikäli muita hoitokeinoaja ei ole kokeiltu ei sitä lähdetä poistamaan. Kyllä muitakin hoitokeinoja on.

Vierailija
49/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä vissiin sitten jos niin sanot, miksiköhän mulla oli sitten tajuton kiputila päällä kun heräsin? Ja se kipu oli juurikin alavatsalla eikä esim. sääressä. Oxanest ei riittänyt, ketamiini toi helpotuksen. Voi hyvänen aika, eiköhän tuo pointti nyt jo tullut selväksi, ettei tarvitse nillittää enää siitä, mitä tehdään puudutuksessa/nukutuksessa ja mikä aiheuttaa sisuskaluihin kipua ja mikä ei. Ihan ystävällisesti vain ap:lle halusin kertoa tätä kokemusta. En valehtele eikä lääkäri ollut Esa Laiho :D :D

Vieläkö löytyy lisää jank jank jank?

Olet tuntenut kipua, kun kohtusi on supistellut toimenpiteen jälkeen. Itselläni supisteli myös tosi kipeästi lämpöpallohoidon loppuvaiheessa ja sen jälkeen. Tuli elävästi mieleen avautumiskivut synnytyksessä. Mulle lääkäri sanoi, ettei kohdussa ole kipureseptoreita, jonka takia moni toimenpide voidaan tehdä ilman puudutusta mutta että erilaiset ärsykkeet aiheuttavat kuitenkin kipua.

Vierailija
50/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli runsasta vuotoa ja kipuilua kuukautisten kanssa.. Ehdotin silloin gynekologille tuota sterilisaatiota ja hän kieltäytyi siitä. Silloin ensisijaisena oli Mirena hormonikierukka.  Otin sen ja elämänlaatu todellakin parani..kävin vaihdattamassa pari vuotta sitten uuden ja todennäköisesti en kolmatta tarvitsekkaan..

Minulle tämä on paras ratkaisu..mutta eihän tämä kaikille sovi ja tuskin nyt kieltäytyvät hoitamasta, jos kerran elämä on noin pahasti kuukautisten armoilla.

Sterilisaatio on ihan lakisääteinen oikeus jo ehdot täyttyvät. Jos lääkäri suostu kirjoittamaan siihen lähetettä, niin voi tehdä valituksen lääkäristä.

Toki on, mutta sterilisaatio ei ole yhtä kuin kohdunpoisto. Kuukautiset jatkuvat edelleen sterilisaationkin jälkeen.

Ei olekaan, mutta kun tuon yhden vastaajan lääkäri oli kieltäytnyt steristä, niin se on kyllä ihan potilaan lakisääteinen oikeus, ei lääkärin asia, silloin kun ehdot täyttyvät.

Vierailija
51/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle ole koskaan tyrkytetty hormonikierukkaa, ei edes pillereitä. Söin ehkäisyyn e-pillereitä 8 vuotta ja kuukautiskivut oli silti kovat. Sitten yritettiin lasta ja poistettiin pirstaleista kohdun limakalvoa vääristä paikoista, mikä vähensi vuotoa joksikin aikaa. Nyt 3 lapsen jälkeen vuoto taas runsastui. Menin itse pyytämään apua lääkäristä, koska melkein joka kk jouduin saikulle 1-2 pv. Hävetti olla niin usein poissa menkkakipujen takia. Sain kipupiikkiäkin välillä, että pääsin töihin. Itse pyysin hormonikierukan lopulta, koska vihasin vuotoja ja kipua. Ekat 3 kk oli vuotoa joka päivä, mutta nyt on kohta vuoden ollut täysin vuodotonta. HB on myös ollut nyt hyvä, siinä 120-130. Ennen oli hb jopa 102, jos heti menkkojen jälkeen mitattiin. En ole huomannut Mirenalla mitään huonoja vaikutuksia itseeni.

Vierailija
52/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku kirjoitti lämpöhoidosta ja oli vaatinut nukutuksen, kun sterilisaatio tehtiin samalla. Toimenpiteitä tehdään todellakin ihan pkl olosuhteissa ja siitä pääsee suoraan vaikka autolla kotiin. Kipu tulee kohdunkaulan laajentamisesta ja kokenut gynekologi saa sen puudutettua niin ettei suurin osa naisista kipua tunne. Itse toimenpide ei sitten tunnu missään, näin voidaan tehdä polttohoito, polyypin/pienen myoman poisto ja sterilisaatio. Turhaan täällä pelotellaan toimenpiteillä, kun suurin osa naisista selviää pienillä nimistyksillä toimenpiteestä.

Vierailija
53/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekottaako tää 28 nyt yhdistelmäpillerit ja minipillerit/hormonikierukan keskenään? Isolle osalle käy noi jälkimmäiset, jos muu hormonaalinen ehkäisy ei käy esim. migreenin tai mielialavaihteluiden takia.

Ehkä sä et nyt tajunnut. Ihan sama mistä ne hormonit tulee jossei kroppa niitä kestä niin ei kestä.

Turha päteä jollei tiedä. Ehkäisyimplantti (toka jo menossa) löytyy tältäkin aurallisesta migreenistä kärsivältä, ja sehän vastaa hormonaalisilta vaikutuksiltaan minipillereitä eli sopii myös migreenipotilaille :)

Vierailija
54/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle ole koskaan tyrkytetty hormonikierukkaa, ei edes pillereitä. Söin ehkäisyyn e-pillereitä 8 vuotta ja kuukautiskivut oli silti kovat. Sitten yritettiin lasta ja poistettiin pirstaleista kohdun limakalvoa vääristä paikoista, mikä vähensi vuotoa joksikin aikaa. Nyt 3 lapsen jälkeen vuoto taas runsastui. Menin itse pyytämään apua lääkäristä, koska melkein joka kk jouduin saikulle 1-2 pv. Hävetti olla niin usein poissa menkkakipujen takia. Sain kipupiikkiäkin välillä, että pääsin töihin. Itse pyysin hormonikierukan lopulta, koska vihasin vuotoja ja kipua. Ekat 3 kk oli vuotoa joka päivä, mutta nyt on kohta vuoden ollut täysin vuodotonta. HB on myös ollut nyt hyvä, siinä 120-130. Ennen oli hb jopa 102, jos heti menkkojen jälkeen mitattiin. En ole huomannut Mirenalla mitään huonoja vaikutuksia itseeni.

Ei mitään huonoja vaikutuksia mitä nyt 3kk vuotoa joka päivä? Ei saatana, ennemmin kuolisin kun millään tasolla vuotaisin 3kk. Jos se on sulle ihan ok niin hieno homma.

Ap

Vierailija
55/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin lämpöpallohoito ja steri samalla kertaa ja ihan poliklinikalla. Puuduttivat kohdunkaulan ja koko toimenpide oli ihan siedettävä, vaikka se kohdun supistelu tuntuikin inhalta. Mulla tosin romahti verenpaineet lämpöpallohoidon jälkeen välittömästi ja jouduin lepäämään sairaalassa kolmisen tuntia ennen kuin pääsin kotiin. Toimenpiteen jälkeen jouduin ottamaan kotona 1g parasetamolin kivun takia, mutta muuten pärjäsin ilman kipulääkkeitä, kunnes iski kohtutulehdus, johtuen noista toimenpiteistä. Sain kohtutulehdukseen kahdet antibiootit ja kipulääkkeet.

Vierailija
56/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään huonoja vaikutuksia mitä nyt 3kk vuotoa joka päivä? Ei saatana, ennemmin kuolisin kun millään tasolla vuotaisin 3kk. Jos se on sulle ihan ok niin hieno homma.

Ap

Gynet pakottavat elämään noiden Mirenan haittavaikutuksien kanssa vähintäänkin puoli vuotta.

Vierailija
57/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mullakin oli pientä vuotoa n.4kk melkein joka päivä kierukan laiton jälkeen, sen jälkeen 8v täysin ilman kuukautisia ja ilman niitä helvetillisiä kipuja, Mirenan avulla.

Vierailija
58/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mulla on ollut nyt 3 kk mirena ja vuotopäiviä yhteensä 10 ja vuoto ollut tosi niukkaa, kun taas ennen mirenaa mulla oli runsaat ja kivuliaat menkat, jotka kestivät aina 10 päivää. Eli vuotopäiviä on entiseen verrattuna kolmasosa ja vuoto huomattavasti niukempaa.

Vierailija
59/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Euronsetelit kiiltää gynekologin silmissä kun alkaa Mirena paasaus. Paljonkohan ne saa provikkaa jokaisesta kirjoitetusta Mirena-reseptistä saati sitten sen asennuksesta?

Tai liittyisikö siihen että leikkauksessa on riskit paljon isompia ja jotkut pysyviä. Juuri tuli tutkimustietoa että jopa neljäsosalla kohdunpoiston jälkeen hankalia lantionseudun kiputiloja

Lääkärit ei saa mitään provikoita määrätyistä lääkkeistä eikä rokotuksista. Laajoista lausunnoista maksetaan parikymppiä ekstraa.

Vierailija
60/82 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty lämpöpallohoito muutama vuosi sitten ja suosittelen lämpimästi. Aivan tolkuttoman runsaat kuukautiset vaihtuivat pieneen nuhruvuotoon eli tiedän kierron toimivan normaalisti, mutta kuukautisista selviää miltei ilman suojia.

Itse toimenpide tehtiin "humautuksessa" eli nauratti kovasti ja selitin jotain korkealentoista samalla kun toimenpide tehtiin. Kesti muutaman minuutin. Muutaman tunnin makoilin sairaalassa seurattavana, että kaikki on hyvin ja sen jälkeen taksilla kotiin. Olin muistaakseni kaksi päivää saikulla ja sen aikaa vatsassa tuntuikin arkuutta, mutta sen jälkeen ei ole kohtua/kuukautisia/koko asiaa tarvinnut murehtia. Ainoa asia mikä ehkä vähän harmittaa, on etten uskaltanut mennä tähän elämääni huomattavasti helpottaneeseen toimenpiteeseen jo aiemmin vaan kärsin vuosia täysin invalidisoivista vuodoista.