Olen työtön. Mistä rahat 110 euron hammaslääkäri laskuun!?
Kävin kuun alussa hammaslääkärissä, jossa paikkattiin kaksi reikää. Tänään tuli postissa 110 euron lasku! Mitä teen? Ei ole todellakaan varaa tuollaisiin summiin! :(
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Voiko hammaslääkäristä kävellä ulos maksamatta laskua?
Itse olen ainakin aina maksanut laskun siinä respassa lähtiessäni. Näin siis on tapana Oralilla, kai se on sama muuallakin..?
Kunnallisella ei yleensä oteta lainkaan käteistä/kortteja vastaan, vaan antavat/lähettävät aina laskun.
Meet sossuun laskun kanssa ja pyydät toimeentulotukea sen maksamiseen.
No olisit Ap kysynyt etukäteen paljonko lasku on. Sitten olisit tiennyt. Yksityisellä pienen reiän paikkaus maksaa n 80-100e. Mutta ei ero nyt mikään kauhea ole, muutamia kymppejä ja mielestäni yksityisellä homma tehdään paljon paremmin..
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ap ei saa toimeentulotukea, jos hänellä on puoliso.
Jos paremmin toimeentuleva puolisio ei tuollaisen laskun kanssa auttaisi, olis mulla entinen puoliso.
Missä asut? Tässä Helsingin kaupungin maksut hammashoidosta kunnallisella puolella:
http://www.hel.fi/www/Helsinki/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istut pankin päällä. Ps. jos ei ole rajattomasti rahaa, kannattaa kysyä hintaa etukäteen tai käydä julkisella.
No en todellakaan osannut odottaa noin suurta laskua ja kävin julkisella! Vaikuttaako tuo summa siis samalta mitä hoito yksityisellä puolella maksaisi? Hammaslääkäri asemalla, jossa kävin toimii sekä julkisia, että yksityisiä hammaslääkäreitä. Voiko olla joku sekaannus?
Katso laskuasi ja laita tähän ne toimenpiteiden koodit mitä sulle tehtiin. Esim. SFA10 on yhden pinnan paikkaus ja sullahan oli niitä paikkoja kaksi?
Kyllä kahdesta SFA10:sta tulee helposti €110 lasku.
Pyydä jakamaan pariin erään? Tai maksa kokonaisuudessaan seuraavista rahoista, oli ne sitten toimeentulotukea tai työttömyyskorvausta. Pari viikkoa kestää että eräpäivän jälkeen alkavat lähetellä muistutuslaskua. Jos olet toimeentulotukiasiakas niin sossu maksaa koko laskun.
Jos et ole toimeentulotukiasiakas niin voithan silti kysyä auttaisiko tuollaisessa tilanteessa sossu kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Pyydä jakamaan pariin erään? Tai maksa kokonaisuudessaan seuraavista rahoista, oli ne sitten toimeentulotukea tai työttömyyskorvausta. Pari viikkoa kestää että eräpäivän jälkeen alkavat lähetellä muistutuslaskua. Jos olet toimeentulotukiasiakas niin sossu maksaa koko laskun.
Jos et ole toimeentulotukiasiakas niin voithan silti kysyä auttaisiko tuollaisessa tilanteessa sossu kuitenkin?
Niin ja vielä näille vittuilijoille että useamman kuukauden työttömyyden jälkeen alkaa hätävararahat olla aikalailla käytetty.
Voi voi voi mitä tietämättömyyttä ja sitä kylvetään täällä niinku vapaata kauraa! Ensinnäkin, yksityisten hinnat voivat kunnasta riippuen olla kolmin- tai jopa nelinkertaiset kunnalliseen verrattuna. Ja toiseksi, se riippuu täysin hammaslääkäristä, kuinka hyvää työtä hän tekee. Ei voi vain yleistää että yksityisellä sitä ja kunnallisella tätä. Tai no sen verran voi, että hygienian taso yksityisellä SAATTAA olla huonompaa kuin kunnallisella. Tätä ei sanota ääneen, mutta koska yksityiset klinikat maksavat itse joka ainoan välineen ja asian, jota hoitotyössä käytetään, kaikessa SÄÄSTETÄÄN! Voitte kuulkaa uskoa, että monet kertakäyttöisiksi tarkoitetut tavarat vaan pestään ja käytetään uudelleen. Kaupungilla sentään ei näissä asioissa säästetä (ainakaan vielä, odotellaan nyt kuinka kovaksi lama käy), mutta ainakin tällä hetkellä voitte ihan hyvin mielin mennä hoitoon ja olla varmoja ettette lähde sieltä hepatiitti mukana. Ai mistäkö tiedän? Mistäköhän! ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos paremmin toimeentuleva puolisio ei tuollaisen laskun kanssa auttaisi, olis mulla entinen puoliso.
Minulla on töissäkäyvä puoliso, mutta ei hänkään mikään rahasampo ole. Tiukkaa on taloudellisesti ja ahdistaa pyytää häntä maksamaan minun laskujani. Mutta ei kai tässä hirveästi vaihtoehtoja ole, kun en8 ole toimeentulotukeenkaan oikeutettu.
Ja työttömänä rahaa tulee niin vähän, ettei minulla ole varaa vuokran ja laskujen jälkeen kerryttää mitään "puskurirahastoa". Kaikki rahat menee.
Ehkä olin sitten tyhmä, kun en tajunnut julkisen hammashoidon maksavan noin hemmetisti. Lääkärissä olen ravannut syksystä asti ja sinne ei ole uponnut kuin muutama kymppi.
Ap
hammashoitaja kirjoitti:
Voi voi voi mitä tietämättömyyttä ja sitä kylvetään täällä niinku vapaata kauraa! Ensinnäkin, yksityisten hinnat voivat kunnasta riippuen olla kolmin- tai jopa nelinkertaiset kunnalliseen verrattuna. Ja toiseksi, se riippuu täysin hammaslääkäristä, kuinka hyvää työtä hän tekee. Ei voi vain yleistää että yksityisellä sitä ja kunnallisella tätä. Tai no sen verran voi, että hygienian taso yksityisellä SAATTAA olla huonompaa kuin kunnallisella. Tätä ei sanota ääneen, mutta koska yksityiset klinikat maksavat itse joka ainoan välineen ja asian, jota hoitotyössä käytetään, kaikessa SÄÄSTETÄÄN! Voitte kuulkaa uskoa, että monet kertakäyttöisiksi tarkoitetut tavarat vaan pestään ja käytetään uudelleen. Kaupungilla sentään ei näissä asioissa säästetä (ainakaan vielä, odotellaan nyt kuinka kovaksi lama käy), mutta ainakin tällä hetkellä voitte ihan hyvin mielin mennä hoitoon ja olla varmoja ettette lähde sieltä hepatiitti mukana. Ai mistäkö tiedän? Mistäköhän! ;)
Jep. Mä oon saanut mun elämän pahimman hoitovirheen yksityiseltä hammaslääkäriltä. Se muuten korjattiin hyvin kunnallisella puolella. Riippuu ihan hammaslääkäristä kummalta saa parempaa hoitoa, yksityiseltä vai kunnalliselta. Ainoa vamra etu yksityisessä on se, että niihin saa nopeammin aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on töissäkäyvä puoliso, mutta ei hänkään mikään rahasampo ole. Tiukkaa on taloudellisesti ja ahdistaa pyytää häntä maksamaan minun laskujani. Mutta ei kai tässä hirveästi vaihtoehtoja ole, kun en8 ole toimeentulotukeenkaan oikeutettu.
Ja työttömänä rahaa tulee niin vähän, ettei minulla ole varaa vuokran ja laskujen jälkeen kerryttää mitään "puskurirahastoa". Kaikki rahat menee.
Ehkä olin sitten tyhmä, kun en tajunnut julkisen hammashoidon maksavan noin hemmetisti. Lääkärissä olen ravannut syksystä asti ja sinne ei ole uponnut kuin muutama kymppi.
Ap
Jos puolisosi tulot ovat myös pienet ja hänelläkään ei ole säästöjä, voit ola oikeutettu tuon laskun osalta ainakin harkinnanvaraiseen toimeemtulotukeen. Kannattaa mennä sinne sossuun ja hakea tuota.
Vierailija kirjoitti:
Istut pankin päällä. Ps. jos ei ole rajattomasti rahaa, kannattaa kysyä hintaa etukäteen tai käydä julkisella.
Aphän kävi julkisella! Tuon halvemmalla ei Suomessa saa hampaita paikatuksi. Kävin itsekin ja aivan saman maksoi pari paikkaa. Minä olen töissä ja minulla on varaa maksaaa, mutta mietin laskun nähdessäni, että ilmeisesti hammashuoltoi on nyt sitten rajattu pienituloisilta ja työttömiltä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle en osaa vastata muuta kuin että tosi kummallista ettei ihmisillä ole minkäänlaista puskurirahastoa.
On tosi kummallista, etät Suomessa on ihmiset niin irti todellisuudesta, että luulevat, että kaikilla menee niin hyvin, että on mahdollista kerryttää jotain puskurirahastoja. Ei ole. Suomessa on iso joukko köyhiä, joilla kaikki mikä tulee menee aivan peruselämiseen eli vuokraan ja ruokaan. Eikä silti riitä. Oletko nähnyt esimerkiksi Myllypuron ruokajonot. Ne ovat nykyisellään KILOMETRIEN mittaisia. Enkä valehtele tai liioittele.
Voi jeesus! 110 euroa romahduttaa elämän! Ja mies käy työssä? Työmarkkinatuki on 522 euroa neljältä viikolta. Vaikka vuokraan asumistuen jälkeen menisi tuosta ylimääräinen satku, niin 110 euroa olisi siitä 1/4-osa. Sitä paitsi, kun lasku on saatu nyt, niin siinä on aikaa maksaa se. Sitten jos saat vielä lisäaikaa, niin aina parempi. Ja jätät kylmästi maksamatta 2 kuukautta. Ei mene luottotiedot vielä. Tällä tavalla saat venytettyä maksuajan jotain 3 työmarkkinatuen ajalle. Siis jotain 35 euroa kuukaudessa. Alle kymmenesosa kuukauden tuloista. Hiukan nipistää ehkä, mutta ihan tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle en osaa vastata muuta kuin että tosi kummallista ettei ihmisillä ole minkäänlaista puskurirahastoa.
On tosi kummallista, etät Suomessa on ihmiset niin irti todellisuudesta, että luulevat, että kaikilla menee niin hyvin, että on mahdollista kerryttää jotain puskurirahastoja. Ei ole. Suomessa on iso joukko köyhiä, joilla kaikki mikä tulee menee aivan peruselämiseen eli vuokraan ja ruokaan. Eikä silti riitä. Oletko nähnyt esimerkiksi Myllypuron ruokajonot. Ne ovat nykyisellään KILOMETRIEN mittaisia. Enkä valehtele tai liioittele.
Kyllä sä nyt olet väärässä. YLEn sivulla olevassa jutussa professorit toteaa, että suomalaisilla menee hyvin ja Suomessa asiat on hyvin ja ihmiset ovat nyt paljon onnellisempi kuin 70-luvulla ja elintaso n noussut valtavasti.
Mene sossuun ja sano "Asylum" ja saat täydellisen remontin hampaisiisi veloituksetta.
Lisäksi saat muutaman satasen diskorahaa?
No en todellakaan osannut odottaa noin suurta laskua ja kävin julkisella! Vaikuttaako tuo summa siis samalta mitä hoito yksityisellä puolella maksaisi? Hammaslääkäri asemalla, jossa kävin toimii sekä julkisia, että yksityisiä hammaslääkäreitä. Voiko olla joku sekaannus?