Tylyt myyjät, Suomen asiakaspalvelu maailman huonointa?
Paljon keskustellaan täälläkin asiakkaista, mutta vähemmälle huomiolle jää myyjät. Tylyjä ja naama norsunvitulla, niin luotaantyöntäviä, että olen joissakin kaupoissa lopettanut asioimisen näiden myyjien takia. Tyttöystäväni on tehnyt kerran valituksen yhdestä R-Kioskin myyjästä, senverran ala-arvoista kohtelua, kyseistä myyjää ei enää R-Kioskilla näkynyt viikon päästä.
Kyllä maksavilla asiakkaillakin, jotka heidänkin palkat maksaa on oikeus saada muutakin palvelua kuin vittuuntuneen näköisiä naamoja ja muuta perseilyä. Olenkin ajatellut ruveta antamaan palautetta suoraan heidän pomoilleen tästä lähtien.
Kommentit (86)
Koen että olen saanut Suomessa suurimmaksi osaksi hyvää palvelua. Muutama paikka on missä en suostu käymään koska aspat ovat ihan kamalia.
Lapissa ei juurikaan tunneta ystävällistä asiakaspalvelua; mutta etelämpään tullessa - jo Tornion Prismassa - tilanne muuttuu: palvelu on asiallisen ystävällistä ja miellyttävää (olen keski-ikäinen mies).
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt ikinä Venäjällä?
Onko se tekosyysi hyväksyä huono palvelu?
-eri
Plääh. Olen kyllä itse aina mukava kaikille, tervehdin kassoja ja yleensä olen hyvällä tuulella ostoksilla, mutta olen saanut Suomessa todella vaihtelevaa palvelua. Joskus sattuu kohdalle todella ystävällinen, avulias myyjä ja saa aivan mahtavaa palvelua. Mutta näitä ap:n mainitsemiakin tapauksia on aivan liikaa. Osa myyjistä suuttuu, kun kysyt onko eri kokoa, onko jotain tuotetta tulossa jne- olen itse kokenut tämän ja ollut myös vieressä kun aspa kiukuttelee asiakkaalle, joka on ihan viattomasti ja ystävällisesti esittänyt kysymyksen tuotteista. Jotkut myyjät eivät tervehdi asiakkaita lainkaan, ei edes silloin kun asiakas tervehtii heitä ensin. Joissain paikoissa vaikuttaa siltä että aspojen ja myyjien päätehtävä on ajaa pois maksavat asiakkaat. Ei siinä hirveästi tee mieli hymyillä ihmiselle, joka istuu naama n_orsunvitulla ja kääntyy pois kun yrität kysyä jotain.
On myyjiä ja "myyjiä", ihan samoin kun on asiakkaita ja "asiakkaita". Jos uhkaat vaihtaa kauppaa ja haukut henkilökunnan siksi että et muista korttisi pin-koodia, niin ole hyvä vaan. Vaihda kauppaa.
Mutta koskaan et vaihda, tulet aina takaisin ja aina on joku asia huonosti jonka yrität vierittää henkilökunnan niskoille.
Asiakaspalvelu on parhaimmillaan mukavaa myyjälle ja asiakkaalle ja aika paljon vaikuttaa se miten asiasi esität.
Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.
Ärsyttävää, että huono asiakaspalvelu pistetään asiakkaan omaan piikkiin. Paristikin kun olen hymyillyt ja tervehtinyt iloisesti niin myyjä vain tuojottaa naama nurinpäin. Ja jos kysyy jotain, saa vastaukseksi epämääräisen käden huitaisun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa mitä tilaa. Jos olet mukava, niin sulle ollaan mukavia. Jos nillität, vittuilet ja jankkaat niin saat kylmää kohtelua.😎
T. Vaatemyyjä
Ei pidä paikkaansa. Suomessa, jos et osta sitä mitä myyjä suosittelee tai haluat miettiä niinkin kauan kuin 5-10 minuuttia tyhjässä liikkeessä, niin osa myyjistä muuttuu happamiksi. Ei auta, vaikka asiakas olisi ystävällinen ja kohtelias. Heti pitäisi ostaa ja asiakas ulos kaupasta mahdollisimman nopeasti. Toiset osaa asiakaspalvelun, toiset ei ja joskus ala on selkeästi väärä. Myös huono palkkaus varmasti näkyy näissä "asiakas, miksi häiritset päivääni" -tyyppisissä myyjissä. Onneksi on verkkokauppa.
Olen saanut usein hyvää palvelua kivijalkaliikkeissä, joita olen suosinut verrattuna nettikauppaan, mutta kyllä vastaan on tullut myös huonoa ja osittain ala-arvoista käytöstä. Jos myyjä on tyly tai tympeä niin kyllä se näkyy asiakkaalle. Joihinkin liikkeisiin esim. kauppakeskuksessa ei edes halua mennä sisään, kun näkee myyjän valmiiksi tympääntyneen ilmeen. Joten kyllä se myyjän perusasenne vaikuttaa myyntiin. Kuten sanottu asiakkaita on erilaisia ja tiedän että vaikeampia ja oikeasti ilkeitä asiakkaita ei tee mieli myyjänkään kohdata. Peruskohteliaita pitäisi kuitenkin pystyä palvelemaan, vaikka myyjällä olisi huono päivä. Jos asiakkaalle jää huono muisto asiakaskohtaamisesta, niin ei siihen liikkeeseen enää heti mennä uudestaan.
Myyjiä on kuitenkin erilaisia. Osa osaa hommansa hyvin, toiset menee sillä kulloisellakin fiiliksellään ja se kyllä näkyy asiakkaille. Osa asiakkaista on vaativampia kuin toiset ja sekin on osa ammattitaitoa, että osaa toimia siinä tilanteessa. Suomessa asiakkaat tuntuvat joskus olevan osalle myyjistä pakollinen paha ja se kyllä näkyy - myös kivijalkaliikkeiden kannattavuudessa tai kannattamattomuudessa.
Mun puolesta asiakas saa miettiä - aukioloaikojen rajoissa toki - ihan niin kauan ja rauhassa kuin haluaa. MUTTA ei tarvitse olettaa, että myyjä ihmettelee siinä hänen seuranaan. Myyjällä on muutakin tekemistä kuin paneutua siihen sopiiko tämä vai tämä rätti paremmin hänen vanhaan riepuunsa tms. EVVK. Palataan asiaan sitten, kun ostopäätös on tehty.
Se että tyhjässä liikkeessä palvelu muuttuu happamaksi asiakkaan 5-10 minuutin miettimisen takia on minusta malliesimerkki siitä, että asiakaspalvelua olisi varaa parantaa. Ei, en odota että myyjä seisoo vieressä kättä pitämässä, mutta se naaman venähtäminen ja alkava tylyys kyllä pitää huolen, ettei sellaisessa liikkeessä enää jatkossa asioi.
Itse olen tehnyt myös asiakaspalvelutyötä ja tiedän, että siinä tulee vastaan kaikenlaisia ihmisiä ja myös vähemmän mukavia tilanteita. Minusta kuitenkin Suomessa on joissakin liikkeissä ongelmana, että jotkut myyjät kuvittelevat asiakkaan ostavan siinä sekunnissa tuotteen, kun tämä astuu sisälle liikkeeseen ja tavallaan alkavat hätistää tätä pois kaupasta. Tyly ja kärsimätön asiakaskohtaaminen välittää asiakkaalle vain tiedon, että tässä liikkeessä ei kannata käydä uudestaan.
Alalla varmasti näkyy huono palkkaus ja joskus myyjä todella ei osaa hoitaa tilannetta asiakkaan kannalta hyvin, vaikka kyseessä olisi kohtelias asiakas. Suomalaiset pääasiassa on kilttejä asiakkaita ja huonoa palvelua saadessaan vaihtavat liikettä vähin äänin. Niitä ilkeitä asiakkaitakin tietysti on, mutta huomattavasti vähemmän kuin peruskohteliaita.
Tavallaan se on myyjän ammattitaidottomuutta ettei osaa reagoida siihen asiakkaan miettimiseen muuten kuin välittämällä kärsimättömyytensä ja tyytymättömyytensä asiakkaaseen. Ehkä palkkaan lisätty provikka-osa saisi jotkut myyjät terästämään taitojaan asiakaskohtaamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää, että huono asiakaspalvelu pistetään asiakkaan omaan piikkiin. Paristikin kun olen hymyillyt ja tervehtinyt iloisesti niin myyjä vain tuojottaa naama nurinpäin. Ja jos kysyy jotain, saa vastaukseksi epämääräisen käden huitaisun.
Niin on. Ne myyjät, jotka näin tekevät eivät myöskään kehity työssään, koska eivät pysty miettimään, miten omaa toimintaa voisi parantaa.
Käyppäs Saksassa ja tule sitten sanomaan uudestaan.:D
Vierailija kirjoitti:
Olen ulkosuomalainen, asunut ulkomailla n. 30 v. Teini- ja nuoruusvuosiltani Suomessa muistan monta tapausta kun asiakaspalvelija oli minua kohtaan todella epäkohtelias. Joskus minulle jopa tiuskittiin. Kuitenkin olin siisti ja kohtelias tyttö. En esim. mikään punkkari jotka saivat silloin vanhemman sukupolven niskavillat pystyyn.
Nyt kun käyn Suomessa lomillani niin palvelu on mielestäni keskimääräisesti paljon parempaa kuin silloin ennen. Joku täällä ehkä osaa kertoa minulle onko tämä siksi että palvelun taso on parantunut vai siksi että keski-ikäisiä asiakkaita kohdellaan paremmin kuin nuoria.
Kommentteja ja kokemuksia tähän kiitos.
Olen ollut huomaavinani, että jälkimmäistä. Nimenomaan nuoret ovat kohteliaita. En tietysti tiedä ovatko itsensä ikäisille myös.
Mutta ehkä ylipäätään koko tilanteeseen liittyvä kulttuuri sekä asiakkaan että myyjän puolelta on muuttunut. Perinteisestihän suomalaisten vakiofraasi on ollut "Kiitos, mä vain katselen."
Luulen, että iän myötä tullut varmuus helpotta myös. Nykyisin tiedän usein jo ennakkoon tarkalleen mitä etsin.
Vierailija kirjoitti:
Näin myyjän näkökulmasta sanoisin, että asiakas vaikuttaa osaltaan siihen minkälaista palvelua saa. Esim. nämä henkilöt, jotka ovat kommentoineet hyvin harvoin saaneensa huonoa palvelua ovat varmasti itse tietoisesti tai tahtomattaan edesauttaneet tilannetta. Toisia ihmisiä vain on paljon mukavampi kohdata ja palvella. Mistä se sitten ikinä ja kenenkin kohdalla riippuukin.
Onneksi myyjiäkin on eri luonteisia samoin kuin asiakkaita. Tämä on rikkaus. Jos liikkeessä on monta myyjää, voi aina valita sen myyjän, joka itselle tuntuu "sopivan" parhaiten.
Sitten vielä se klisee, että on hyviä ja huonoja päiviä. Tämä vain näkyy ja välittyy, vaikka kuinka muuta yrittäisi. Joskus sattuu menemään oikein kunnolla putkeen ja kaikki ihan täydellisesti. Sitten ketuttaa, jos sama asiakas tuleekin joskus hyvin paskana päivänä ja olettaa, että saa samanlaista lennokasta ja täydellistä palvelua. Ei onnistu ainakaan omalla kohdallani. 11 eu
Malliesimerkki huonosta asiakaspalvelijasta. Tekosyitä huonolle palvelulle kyllä löytyy.
Jos ei palkka miellytä, voi vaihtaa alaa. Tervemenoa!
Jotkut myyjät ovat kateellisia ja pahansuopia.
Oikein odottavat, että saisivat jonkin syyn alentaa asiakkaita ja spottaavat sen vaikka kohti tulemalla.
Jotkut myyjät katsovat jo kaukaa, että nyt ei ole tilaa uusille asiakkaille.
Toisinaan juorukello tikittää, kun asiakas ehtii liikkeeseen.
Päinvastaisena sitten mukavat asiakaspalvelijat, jotka ovat selkeästi opiskelleet palvelumuotoilua.
Asiakas huomioidaan alusta loppuun.
Harvassa on hyvät asiakaspalvelijat.
Pisteet heille.
Jotkut ovat oikein vittumaisia, siitä kun käytiin. Kuin olisivat veljensä pettäneet.
Rahat taas hupeni. 🙏
Kannattaa mennä käymään Tallinnassa. Siellä näet millaista on tyly asiakaspalvelu.
Tai ihan jos Viroon meneviin laivoihin eksyt. Näet suomalaisten tylyn kohtelun asiakaspalvelu tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä käymään Tallinnassa. Siellä näet millaista on tyly asiakaspalvelu.
Tai ihan jos Viroon meneviin laivoihin eksyt. Näet suomalaisten tylyn kohtelun asiakaspalvelu tilanteissa.
Helsingissä on vielä tylympää. Virossa nuori sukupolvi on ystävällistä, vanhemmat ei. Helsingissä taas päinvastoin. Helsinkiläisten zoomereiden asiakaspalvelutaidot ovat ala-arvoisia.
Se on sitä itäeurooppalaista kulttuuriamme.
Kannattaa tehdä ilmoitus liikkeen johdolle jos palvelu on huonoa.. Kyllä tilanne korjaantuu kun kilpailu asiakkaista on kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt ikinä Venäjällä?
Mitä se tähän kuuluu?
Aloittaja toimii oikein. Esihenkilölle vain tieto ja sen jälkeen se on hänen asia mitä tekee.
Joskus huonossa asiakaspalvelutilanteessa tekisi mieli huutaa "yrittäkää edes!" Varsinkin kun kilpailu asiakkaiden aina vaan pienenevästä ostovoimasta on todella kovaa.
Yksi mihin kaipaisi runsaasti parannusta ja ehkä koulutusta on jälkimarkkinointitilanne, takiiasiat yms. Miksi aivan selkeässä takuutilanteissa pitää alkaa venkuloimaan?
Itse yritän pitää yllä hyvää asiakaspalvelukilttuuria esim kiittämällä hyvästä asiakaspalvelusta. Monesti kerron hänelle, että tästä jäi hyvä mieli. Ne ovat niitä pieniä asioita, joilla päivä lähtee kivasti käyntiin.
-Kylmät kädet
Jännä. Pitäiskö teidän, jotka saatte jatkuvasti huonoa palvelua, tehdä jotain vähän laajempia päätelmiä? Itse olen kohtelias aspoille ja yritän myös aina muistaa väläyttää ystävällisen hymyn. Saan lähes poikkeuksetta hyvää palvelua.
Olen itseasiassa itsekin aspa ja saan paljon (oikeastaan pelkästään) hyvää palautetta asiakkailtamme. Kuitenkin myös minulla vaihtuu palvelu neutraalimmaksi ja selkeästi viileämmäksi, jos tiskin toisella puolella on lähtökohtaisesti negatiivisuutta huokuva tai tyly/käytöstavaton/epäkohtelias/ilkeä ihminen. Harvemmin se ihminen kesken asiakastilanteen tällaiseksi muuttuu, vaan useimmiten nämä nimenomaan ovat naama nurinpäin ennen kuin olet tervehdystä kerennyt sanomaan.