Tylyt myyjät, Suomen asiakaspalvelu maailman huonointa?
Paljon keskustellaan täälläkin asiakkaista, mutta vähemmälle huomiolle jää myyjät. Tylyjä ja naama norsunvitulla, niin luotaantyöntäviä, että olen joissakin kaupoissa lopettanut asioimisen näiden myyjien takia. Tyttöystäväni on tehnyt kerran valituksen yhdestä R-Kioskin myyjästä, senverran ala-arvoista kohtelua, kyseistä myyjää ei enää R-Kioskilla näkynyt viikon päästä.
Kyllä maksavilla asiakkaillakin, jotka heidänkin palkat maksaa on oikeus saada muutakin palvelua kuin vittuuntuneen näköisiä naamoja ja muuta perseilyä. Olenkin ajatellut ruveta antamaan palautetta suoraan heidän pomoilleen tästä lähtien.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä miten jotkut ihmiset tuntuu jatkuvasti saavan huonoa palvelua. Omalle kohdalle en muista sattuneen kuin pari kertaa elämän aikana.
Kerran lähdin yhdestä kaupasta vetämään, olin katselemassa telkkareita 1000e oli varattu. En pitänyt myyjästä oli niin tylyn ja ylimielisen oloinen.
Mun ei tarvitse kuin kerran saada huonoa palvelua jossain, niin enää ikinä asioi kyseisessä paikassa. Minulla on kuitenkin rahaa tuoda moniin paikkoihin, kun käyn ostoksilla, luulisi se kauppaa edes kiinnostavan tai ravintolaa. Olen itse asiallinen ja kohtelias ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Tyttöystäväni on tehnyt kerran valituksen yhdestä R-Kioskin myyjästä, senverran ala-arvoista kohtelua, kyseistä myyjää ei enää R-Kioskilla näkynyt viikon päästä.
No hyvähän se toki on kuvitella omaavansa jotain vaikutusvaltaa, mutta todellisuudessahan tuollaisesta ei kenkää saa.
Kaikkia kun ei voi millään miellyttää ja aina välillä joku voi valittaa ihan inisemisen ilosta. Palaute toki käydään useimmiten läpi, mutta potkuja tai edes varoituksia ei tipu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttöystäväni on tehnyt kerran valituksen yhdestä R-Kioskin myyjästä, senverran ala-arvoista kohtelua, kyseistä myyjää ei enää R-Kioskilla näkynyt viikon päästä.
No hyvähän se toki on kuvitella omaavansa jotain vaikutusvaltaa, mutta todellisuudessahan tuollaisesta ei kenkää saa.
Kaikkia kun ei voi millään miellyttää ja aina välillä joku voi valittaa ihan inisemisen ilosta. Palaute toki käydään useimmiten läpi, mutta potkuja tai edes varoituksia ei tipu.
Meille riitti, että ei tarvinnut häntä nähdä enää meidän R-Kioskilla, ihan sama miten ovat asian hoitaneet, onko mennyt toiselle R-Kioskille töihin. Voin kertoa, että kukaan ei ansaitse sellaista käytöstä jota tyttöystäväni sai osakseen, luuletko että ihmiset huvikseen tekevät valituksia.
Ihmettelen myös miksi tuollaiset ihmiset ovat asiakaspalvelualalla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille riitti, että ei tarvinnut häntä nähdä enää meidän R-Kioskilla, ihan sama miten ovat asian hoitaneet, onko mennyt toiselle R-Kioskille töihin. Voin kertoa, että kukaan ei ansaitse sellaista käytöstä jota tyttöystäväni sai osakseen, luuletko että ihmiset huvikseen tekevät valituksia.
Ihmettelen myös miksi tuollaiset ihmiset ovat asiakaspalvelualalla.
Ap
Voi kuule, suomalaiset ovat valittajakansaa ja valituksia todellakin tehdään ihan mistä vaan. Ei tarvi lukea kuin pari heippalappua, niin näkee että suomalainen on vittumainen nillittäjä, joka haluaa tehdä muiden elämän hanklaksi, jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelee kyllä ihan laidasta laitaan. Jotkut on tylyjä, jotkut erinomaisia asiakaspalvelijoita. Mutta ei varmasti ole Suomessa tylyimmät myyjät. Ne on varmaan Venäjällä.
Tai Virossa.
Pariisissa ei suostunut kassa tekemään töitään, kun oli juuri lakannut kyntensä. Siinä sitten odoteltiin niiden kuivumista. Ei se kyllä palvellutkaan, kun sillä oli kiire lakata niitä kynsiään.
Ihan mielenkiinnosta jäin seuraamaan tilanteen loppuun saakka. Oli ihan uusi kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelee kyllä ihan laidasta laitaan. Jotkut on tylyjä, jotkut erinomaisia asiakaspalvelijoita. Mutta ei varmasti ole Suomessa tylyimmät myyjät. Ne on varmaan Venäjällä.
Tai Virossa.
Vironvenäläiset ovat tylyimpiä. *puistatus*
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut yleensä ihan hyvää palvelua, tosi harvoin myyjä on naama norsunvitulla. Silloin kun sellaisiin myyjiin on törmännyt, olen asioinut ärrällä, kumma juttu.
Nopeaa ja mukavaa on asiointi.. Tai sitten ei. Tiksin asemalla olevalla ärrällä on ainakin pari myyjää jotka on täysin väärällä alalla. Näiden naama ei ole edes sillä norsunv*tulla vaan pitää keksiä ihan uusi määritelmä.
Vierailija kirjoitti:
luuletko että ihmiset huvikseen tekevät valituksia.
Ap
En luule, vaan tiedän.
Ap ei taida tulla ajatelleeksi, että esim. jossain R-kioskilla se myyjä voi olla ihan se yrittäjä itse. On vaikka millä mitalla pikkuyrityksiä, joissa ei ole ensimmäistäkään palkallista työntekijää. Äitilläni oli kioski ja minä ja veljeni olimme ainoat "ulkopuoliset", veli vakituisesti ja minä tuurasin satunnaisesti, muualla kun asuin. Tosin äitistäni pidettiin yleisesti, samoin kuin meistä muista. Joskus harvoin sattui hankalia asiakkaita, joille saatoin lakata olemasta kiva, silloin kun näin, ettei se mitään auta. Kun pomo ja ainoa työntekijä on yksi ja sama, kelle ajattelit valittaa? Tai sitten on pariskuntayrityksiä myös paljon.
Mutta samaa ihmettelen itsekin, joskus saan huonoa palvelua, mutta todella aniharvoin.
Olen ulkosuomalainen, asunut ulkomailla n. 30 v. Teini- ja nuoruusvuosiltani Suomessa muistan monta tapausta kun asiakaspalvelija oli minua kohtaan todella epäkohtelias. Joskus minulle jopa tiuskittiin. Kuitenkin olin siisti ja kohtelias tyttö. En esim. mikään punkkari jotka saivat silloin vanhemman sukupolven niskavillat pystyyn.
Nyt kun käyn Suomessa lomillani niin palvelu on mielestäni keskimääräisesti paljon parempaa kuin silloin ennen. Joku täällä ehkä osaa kertoa minulle onko tämä siksi että palvelun taso on parantunut vai siksi että keski-ikäisiä asiakkaita kohdellaan paremmin kuin nuoria.
Kommentteja ja kokemuksia tähän kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kaikki on maailman huonointa paitsi aseettomina saapuville vihollisvaltojen miehitysjoukoille antautuminen. Vok vok!
Sun kommentit on maailman huonointa. Minkälainen idiootti pitää olla, että saa tähänkin sotkettua pakkomielteensä? Voi vittu te ootte perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kaikki on maailman huonointa paitsi aseettomina saapuville vihollisvaltojen miehitysjoukoille antautuminen. Vok vok!
Sun kommentit on maailman huonointa. Minkälainen idiootti pitää olla, että saa tähänkin sotkettua pakkomielteensä? Voi vittu te ootte perseestä.
"Te ootte..."Taitaa jollain muullakin olla omat pakkomielteensä : DD
Mies asioi kultasepänliikkeessä ja meidän piti mennä samaiseen liikkeeseen seuraavana päivänä yhdessä. Tiskillä oli kuitenkin toinen myyjä ja kohtelu oli todella kylmää tyyliin "mitä te täällä teette?" (ei tietenkään niin sanonut, mutta rivien välistä saattoi lukea). Olisi pitänyt tehdä koruun pieni muutostyö, mutta varsinkin mies pahastui tylystä kohtelusta sen verran paljon, että halusi liikkeestä ulos. Edellispäivänä oli saanut aivan erilaista palvelua. Eipä mennä toiste.
En kyllä allekirjoita, että nimenomaan Suomessa olisi huonointa palvelua, kyllä muuallakin osataan olla tylyjä.
Suomessa osa myyjistä on todella tylyjä siinä vaiheessa jos pitää pari minuuttia kauemmin hoitaa myyntitilannetta, eikä asiakas halua sillä punaisella sekunnilla ostaa tuotetta, kun sen näkee ja harkitsee vielä ostamista. Tavallaan se on myyjän laiskuutta sietää sitä myyntitilannetta, vaikka kauppa olisi tyhjä ja myyjiä useampi paikalla.
Oma kokemus: myyntitilanne sujuu nippa nappa ok, olin liikkeessä vajaa 10 minuuttia ja paikalla oli useampi naismyyjä eikä lisäkseni kuin yksi toinen asiakas. Poistuessani liikkeestä kuului perästä liioiteltu huokaus ja naurunremakkaa. Sanomattakin selvää etten palaa sinne enää ikinä. Eikä tuo huono käytös katso ikää, koska myyjä oli selvästi vanhempi.
Olen itse ollut asiakaspalvelutyössä, joten tiedän että jotkut asiakkaat on hankalia ja tosi tylyjäkin. Itse olen siksi aina kohtelias, kun tiedän millaista on kohdata sellainen asiakas. Myyjän työssä kuitenkin kuuluu sietää myös asiakkaan miettimistä ja harkintaa, kun valitaan oikeaa tuotetta itselle.
Suomessa pieni osa myyjistä on hyviä työssään, suurin osa keskinkertaisia ja sitten mukaan mahtuu niitä täysin surkeita tapauksia, jotka saa asiakkaat pahimmillaan välttämään tiettyjä liikkeitä.
Pohjoismaissa on yleensä kivoja asiakaspalvelijoita paitsi Tanskassa. Muualla Euroopassa taso vaihtelee paljon enemmän ja kuulee välillä ihme tiuskimista ja tuhahtelua ja jopa suoranaista vittuilua ihan normi kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
luuletko että ihmiset huvikseen tekevät valituksia.
Ap
En luule, vaan tiedän.
You don't know shit, sucker!
Pohjois-Saksassa ja Hollannissa palvelu on tylyä Suomeen verrattuna.
Ei mikään ihme, että kivijalkakauppojen myynti kärsii, kun osa niiden tarjoamaa lisäarvoa pitäisi olla asiakaskohtaaminen sen lisäksi, että tuotetta voi koskea ja arvioida paikanpäällä.
Huono myyjä pahimmillaan saa niin negatiivisen kokemuksen aikaiseksi, että asiakas siirtyy rahoineen muualle ja kertoo monelle ihmiselle kokemuksestaan.
Osa myyjistä on mukavia, mutta osa niin huonoja, ettei ole ihmekään että nettimyyntiin siirtyy niin paljon asiakkaita ja rahaa. Monet asiakkaat ei jaksa katsoa sellaista omituista käytöstä, mitä joiltakin myyjiltä tulee ulosantina. Jos muualla maailmassa on vielä huonommat myyntitaidot kuin koto-Suomessa, niin ei se vielä tee osasta Suomen asiakaspalvelijoista tai myyjistä erityisen hyviä. Aina pitäisi tähdätä parempaan, jos halutaan saada aikaan myyntiä ja että asiakas palaisi liikkeeseen myös tulevaisuudessa. Kivijalkaliikkeissä myyjien ammattitaito ja hyvä valikoima sekä asiakaskohtaaminen on koko liiketoiminnan selkäranka.
Joku kirjoitti Virosta, mutta Tallinnassa olen kaupoissa ja ravintoloissa saanut hyvää palvelua erityisesti nuoremmilta (ei kommunismin ajan asiakas"palvelu" enää muistissa).