Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tylyt myyjät, Suomen asiakaspalvelu maailman huonointa?

Vierailija
20.03.2016 |

Paljon keskustellaan täälläkin asiakkaista, mutta vähemmälle huomiolle jää myyjät. Tylyjä ja naama norsunvitulla, niin luotaantyöntäviä, että olen joissakin kaupoissa lopettanut asioimisen näiden myyjien takia. Tyttöystäväni on tehnyt kerran valituksen yhdestä R-Kioskin myyjästä, senverran ala-arvoista kohtelua, kyseistä myyjää ei enää R-Kioskilla näkynyt viikon päästä.

Kyllä maksavilla asiakkaillakin, jotka heidänkin palkat maksaa on oikeus saada muutakin palvelua kuin vittuuntuneen näköisiä naamoja ja muuta perseilyä. Olenkin ajatellut ruveta antamaan palautetta suoraan heidän pomoilleen tästä lähtien.

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin myyjän näkökulmasta sanoisin, että asiakas vaikuttaa osaltaan siihen minkälaista palvelua saa. Esim. nämä henkilöt, jotka ovat kommentoineet hyvin harvoin saaneensa huonoa palvelua ovat varmasti itse tietoisesti tai tahtomattaan edesauttaneet tilannetta. Toisia ihmisiä vain on paljon mukavampi kohdata ja palvella. Mistä se sitten ikinä ja kenenkin kohdalla riippuukin.

Onneksi myyjiäkin on eri luonteisia samoin kuin asiakkaita. Tämä on rikkaus. Jos liikkeessä on monta myyjää, voi aina valita sen myyjän, joka itselle tuntuu "sopivan" parhaiten.

Sitten vielä se klisee, että on hyviä ja huonoja päiviä. Tämä vain näkyy ja välittyy, vaikka kuinka muuta yrittäisi. Joskus sattuu menemään oikein kunnolla putkeen ja kaikki ihan täydellisesti. Sitten ketuttaa, jos sama asiakas tuleekin joskus hyvin paskana päivänä ja olettaa, että saa samanlaista lennokasta ja täydellistä palvelua. Ei onnistu ainakaan omalla kohdallani. 11 euron tuntipalkalla ei jaksa esittää eikä tekohymyillä. Fiilis on se mikä on. Molemmin puolin palvelutiskiä. Näillä mennään.

Vierailija
42/86 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on kunnon mielensäpahoittajakansaa. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa onko myyjä ystävällinen vai ei, mutta joidenkin pitää aina päästä kitisemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tasaisesti joka maassa voi saada ihan karmeaa ja tylyä asiakaspalvelua. Asiakaspalvelijat ovat jostain syystä usein tylyjä, en tiedä miksi. Suomessa ei mitenkään poikkeuksellisen tylyä, löytyy kyllä kaikista maista ja pahempaakin.

Monen asiakaspalvelijan asenne tuntuu olevan se, että jos voin pahoittaa mielesi ja tehdä päivästäsi vielä vittumaisemman, teen sen, koska voin. Siinä vaiheessa kun kysyy nimeä jotta voi ottaa yhteyttä esimieheen, ääni kellossa voi muuttua tai sitten ei, jos hän on jo muutenkin valmis lähtemään ko. duunista. Puhelimessa on lyöty luuri korvaan kun kysyin kenen kanssa minulla on kunnia keskustella.

Vierailija
44/86 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä saa mitä tilaa. Jos olet mukava, niin sulle ollaan mukavia. Jos nillität, vittuilet ja jankkaat niin saat kylmää kohtelua.😎

T. Vaatemyyjä

Vierailija
45/86 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisestä kaupasta hain pari kertaa paketin ja sama kassahenkilö oli kummallakin kerralla. Ei tervehtinyt, ei sanonut ole hyvä, ei kiitos tai heippa, itse sanoin kyllä kaikki nämä hänelle. Kyllä keljutti. Useimmiten kuitenkin hyvää palvelua olen saanut. Eri asia on nämä vaatekauppojen järjestelijät, luulisi että kun vievät tavaroita paikalleen sanosivat anteeksi ja kiitos jos joutuvat tönimään asiakasta mutta ei, painetaan päälle kuin yleinen syyttäjä ja asiakas saa väistellä.

Vierailija
46/86 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin väittävät eivät joko ole paljon matkustaneet (ainakaan näiden pakettimatka-resorttien ulkopuolelle) tai kokevat tätä ikuista Suoim-alemmuuskompleksia, että yhyy kun on muualla paremmin. 

Itse asun Espanjassa ja palvelukulttuuri on ihan eri tasolla. Ravintoloissa on laidasta laitaan, niitä perus nyrpeästä iloiseen läpänheittäjään, mutta kaupoissa ei kyllä palvella ilolla. Tein ihan testin, että kuinka moni kaupan kassa edes tervehii, jos en itse tevehdi ensin. Tulos n. 8/10 ei sano sanaakaan ja moni ei silti sano, vaikka itse huutaisin kovaan ääneen "hola!" Suomessa pahinkin kassa sanoo sentään "-hei, -29,90, -kiitos/hei hei", mutta täällä tulee usein vain keskimmäinen tai joskus vika. Täällä moni aspa on ulkomailta, eli ne etelä-amerikkalaisemman näköisen myyjät on yleensä ystävällisempiä, mutta mitä espanjalaisemman näköinen tyyppi on kassalla, sitä epätodennäköisempää on hyvä palvelu. Vaatekaupoissa Suomessa on tapana moikata kaikkia asiakkaita ja periaatteena on yleensä "huomaa asiakas, ennekuin ne huomaa sinut". Espanjassa merkkimyymälöissä (tyyliin Levi's) tervehditään suomalaisittain myös hyllyjen välissä, koska tämä kai kuuluu brändin laatuvaatimuksiin. Joku Zara, Jack & Jones tai varsinkin joku Primark on ihan eri maata. Siellä vaatteita viikkaava myyjä saattaa katsoa suoraan silmiin useamman sekunnin ja ei silti sano sanaakaan, tyyliin "kyllä mä sun nään, mutta eipä kiinnosta" tällanen saa jopa suomalaisen tuppisuun ahdistumaan. 

Kyllä se suomalainen palvelu on ihan hyvällä tasolla. 

Vierailija
47/86 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomella on vielä kova tekeminen, että päästään tylyyden tasossa lähellekään Viroa!

Vierailija
48/86 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taso on just sitä mitä palkkakin

Vierailija
49/86 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä saa mitä tilaa. Jos olet mukava, niin sulle ollaan mukavia. Jos nillität, vittuilet ja jankkaat niin saat kylmää kohtelua.😎

T. Vaatemyyjä

Näinhän se menee. Tosin välillä sitä v-mäistä asiakasta on nautinnollista palvella oikein ylimaireasti mutta alistumatta. Mutta kun tässä nyt puhuttiin huonoista asiakaspalvelijoista, niin olen kyllä tehnyt tuon saman myös toisin päin: olen siis saanut mielestäni epäkohteliasta palvelua ja ollut itse asiakkaana oikein korostetun ystävällinen ja kohtelias myyjälle.

Vierailija
50/86 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtelee kyllä ihan laidasta laitaan. Jotkut on tylyjä, jotkut erinomaisia asiakaspalvelijoita. Mutta ei varmasti ole Suomessa tylyimmät myyjät. Ne on varmaan Venäjällä.

Tai Virossa.

Tai Latvia ja Liettua

Vierailija
51/86 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei kyllä ole matkaillut. Suomessa on Euroopan parhaimpiin kuuluva palvelu noin keskimäärin. Todella paljon ystävällisempää keskimäärin kuin esimerkiksi Espanjassa, Saksassa, Ranskassa, Britanniassa, Virossa... you name it.

Enkä mä edes ole mitenkään kategorinen kotiinpäinvetäjä näissä asioissa.

Vierailija
52/86 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikä ole huonointa 😂🙄

Riippuu varmasti myös asiakkaasta, jos et itse edes tervehdi tai kiitä niin turha olettaa parasta palvelua.

Vierailija
53/86 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikä ole huonointa 😂🙄

Riippuu varmasti myös asiakkaasta, jos et itse edes tervehdi tai kiitä niin turha olettaa parasta palvelua.

Juuri näin. Naurattaa asiakkaat, jotka kävelevät Euroopan omistajan elkein myymälään ja eivät päätään käännä tai korvaansa lotkauta, kun tervehdit heitä. Sitten olettavat, että heitä tullaan hymyssä suin palvelemaan. Unen näkevät. Odotelkoot rauhassa ja mielellään vaikka poistukoot liikkeestä tyhjin käsin.

Vierailija
54/86 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi mennä kuin Viroon,niin tajuaa,ette se asiakaspalvelu täällä niin huonoa ole!

Ap voisi myös käydä katsastamassa aspan Belgiassa tai Tsekeissä.

Vierailija
55/86 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Vaatemyyjä

Ei pidä paikkaansa. Suomessa, jos et osta sitä mitä myyjä suosittelee tai haluat miettiä niinkin kauan kuin 5-10 minuuttia tyhjässä liikkeessä, niin osa myyjistä muuttuu happamiksi. Ei auta, vaikka asiakas olisi ystävällinen ja kohtelias. Heti pitäisi ostaa ja asiakas ulos kaupasta mahdollisimman nopeasti. Toiset osaa asiakaspalvelun, toiset ei ja joskus ala on selkeästi väärä. Myös huono palkkaus varmasti näkyy näissä "asiakas, miksi häiritset päivääni" -tyyppisissä myyjissä. Onneksi on verkkokauppa.

Olen saanut usein hyvää palvelua kivijalkaliikkeissä, joita olen suosinut verrattuna nettikauppaan, mutta kyllä vastaan on tullut myös huonoa ja osittain ala-arvoista käytöstä. Jos myyjä on tyly tai tympeä niin kyllä se näkyy asiakkaalle. Joihinkin liikkeisiin esim. kauppakeskuksessa ei edes halua mennä sisään, kun näkee myyjän valmiiksi tympääntyneen ilmeen. Joten kyllä se myyjän perusasenne vaikuttaa myyntiin. Kuten sanottu asiakkaita on erilaisia ja tiedän että vaikeampia ja oikeasti ilkeitä asiakkaita ei tee mieli myyjänkään kohdata. Peruskohteliaita pitäisi kuitenkin pystyä palvelemaan, vaikka myyjällä olisi huono päivä. Jos asiakkaalle jää huono muisto asiakaskohtaamisesta, niin ei siihen liikkeeseen enää heti mennä uudestaan.

Myyjiä on kuitenkin erilaisia. Osa osaa hommansa hyvin, toiset menee sillä kulloisellakin fiiliksellään ja se kyllä näkyy asiakkaille. Osa asiakkaista on vaativampia kuin toiset ja sekin on osa ammattitaitoa, että osaa toimia siinä tilanteessa. Suomessa asiakkaat tuntuvat joskus olevan osalle myyjistä pakollinen paha ja se kyllä näkyy - myös kivijalkaliikkeiden kannattavuudessa tai kannattamattomuudessa.

Vierailija
56/86 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Vaatemyyjä

Ei pidä paikkaansa. Suomessa, jos et osta sitä mitä myyjä suosittelee tai haluat miettiä niinkin kauan kuin 5-10 minuuttia tyhjässä liikkeessä, niin osa myyjistä muuttuu happamiksi. Ei auta, vaikka asiakas olisi ystävällinen ja kohtelias. Heti pitäisi ostaa ja asiakas ulos kaupasta mahdollisimman nopeasti. Toiset osaa asiakaspalvelun, toiset ei ja joskus ala on selkeästi väärä. Myös huono palkkaus varmasti näkyy näissä "asiakas, miksi häiritset päivääni" -tyyppisissä myyjissä. Onneksi on verkkokauppa.

Olen saanut usein hyvää palvelua kivijalkaliikkeissä, joita olen suosinut verrattuna nettikauppaan, mutta kyllä vastaan on tullut myös huonoa ja osittain ala-arvoista käytöstä. Jos myyjä on tyly tai tympeä niin kyllä se näkyy asiakkaalle. Joihinkin liikkeisiin esim. kauppakeskuksessa ei edes halua mennä sisään, kun näkee myyjän valmiiksi tympääntyneen ilmeen. Joten kyllä se myyjän perusasenne vaikuttaa myyntiin. Kuten sanottu asiakkaita on erilaisia ja tiedän että vaikeampia ja oikeasti ilkeitä asiakkaita ei tee mieli myyjänkään kohdata. Peruskohteliaita pitäisi kuitenkin pystyä palvelemaan, vaikka myyjällä olisi huono päivä. Jos asiakkaalle jää huono muisto asiakaskohtaamisesta, niin ei siihen liikkeeseen enää heti mennä uudestaan.

Myyjiä on kuitenkin erilaisia. Osa osaa hommansa hyvin, toiset menee sillä kulloisellakin fiiliksellään ja se kyllä näkyy asiakkaille. Osa asiakkaista on vaativampia kuin toiset ja sekin on osa ammattitaitoa, että osaa toimia siinä tilanteessa. Suomessa asiakkaat tuntuvat joskus olevan osalle myyjistä pakollinen paha ja se kyllä näkyy - myös kivijalkaliikkeiden kannattavuudessa tai kannattamattomuudessa.

Mun puolesta asiakas saa miettiä - aukioloaikojen rajoissa toki - ihan niin kauan ja rauhassa kuin haluaa. MUTTA ei tarvitse olettaa, että myyjä ihmettelee siinä hänen seuranaan. Myyjällä on muutakin tekemistä kuin paneutua siihen sopiiko tämä vai tämä rätti paremmin hänen vanhaan riepuunsa tms. EVVK. Palataan asiaan sitten, kun ostopäätös on tehty.

Vierailija
57/86 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Vaatemyyjä

Se on hyvä huudella asiakkaan näkökulmasta. Ihan oikeesti, jokaisen pitäisi tehdä tätä työtä muutaman viikon niin näkis mitä tämä työ on!!

Olen ammattilainen ja olen ollut alalla jo pitkään. Osa ihmisistä on ihania ja loput...huh. En edes viitsi luetella mitä kaikkea joudutaan kestämään. Ja suurin osa asiakkaista on keski-ikäisiä naisia....

Vierailija
58/86 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin myyjän näkökulmasta sanoisin, että asiakas vaikuttaa osaltaan siihen minkälaista palvelua saa. Esim. nämä henkilöt, jotka ovat kommentoineet hyvin harvoin saaneensa huonoa palvelua ovat varmasti itse tietoisesti tai tahtomattaan edesauttaneet tilannetta. Toisia ihmisiä vain on paljon mukavampi kohdata ja palvella. Mistä se sitten ikinä ja kenenkin kohdalla riippuukin.

Onneksi myyjiäkin on eri luonteisia samoin kuin asiakkaita. Tämä on rikkaus. Jos liikkeessä on monta myyjää, voi aina valita sen myyjän, joka itselle tuntuu "sopivan" parhaiten.

Sitten vielä se klisee, että on hyviä ja huonoja päiviä. Tämä vain näkyy ja välittyy, vaikka kuinka muuta yrittäisi. Joskus sattuu menemään oikein kunnolla putkeen ja kaikki ihan täydellisesti. Sitten ketuttaa, jos sama asiakas tuleekin joskus hyvin paskana päivänä ja olettaa, että saa samanlaista lennokasta ja täydellistä palvelua. Ei onnistu ainakaan omalla kohdallani. 11 euron tuntipalkalla ei jaksa esittää eikä tekohymyillä. Fiilis on se mikä on. Molemmin puolin palvelutiskiä. Näillä mennään.

Hei. Se, että satun olemaan nuori ei tarkoita sitä, että voit olla tervehtimättä minua. Olet moukka.

Vierailija
59/86 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa tänne Hollantiin käymään - missään muualla en oo kohdannut niin töykeää "asiakaspalvelua" kuin täällä. Suomessa käydessä nykyään oikein piristää että myyjät ja tarjoilijat tervehtii ja on ystävällisiä.

Vierailija
60/86 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Vaatemyyjä

Näinhän se menee. Tosin välillä sitä v-mäistä asiakasta on nautinnollista palvella oikein ylimaireasti mutta alistumatta. Mutta kun tässä nyt puhuttiin huonoista asiakaspalvelijoista, niin olen kyllä tehnyt tuon saman myös toisin päin: olen siis saanut mielestäni epäkohteliasta palvelua ja ollut itse asiakkaana oikein korostetun ystävällinen ja kohtelias myyjälle.

Tuohan on surkein tyyli koskaan. Ei se mulkku koskaan muuta käytöstään jos kohtelet kuin kuningasta. Sitten kostat pahan olosi seuraavalle asiakkalle. Kerran hotellin respassa asiakas tylytti respaa ja tämä vain myötäili ja sitten minulle oli tosi tyly. En koskaan enää mene hotelli arthuriin sen takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän