Sähköauton lataaminen taloyhtiön tolpasta
Oli auto sitten täyssähköauto tai hybridi, mitenkähän taloyhtiöiden kyylät suhtautuvat siihen että joku lataa taloyhtiön tolpasta itselleen ilmaiset matkat siinä kun toiset joutuvat käymään vanhaan malliin huoltamossa tankkaamassa ja taatusti omaan piikkiin?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Eikös pikalataus vaadi voimavirtarasian? Mutta jos jättäis auton yöksi tolppaan niin kai se akku siinä latautuisi pikkuhiluilla ajokuntoon. Eihän se vie sähköä kuin muutaman euron per lataus.
Eikö tolpissa ole yleensä ajastimet? Joko itsesäädettävät, tai sitten ne antavat automaattisesti virtaa kahden tunnin ajan tietyin väliajoin. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa akku ehkä ehtisikin latautua, jos ajoitus osuisi kohdalleen, mutta muuten täytyisi itse käydä vähintään kerran säätämässä ajastinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös pikalataus vaadi voimavirtarasian? Mutta jos jättäis auton yöksi tolppaan niin kai se akku siinä latautuisi pikkuhiluilla ajokuntoon. Eihän se vie sähköä kuin muutaman euron per lataus.
Eikö tolpissa ole yleensä ajastimet? Joko itsesäädettävät, tai sitten ne antavat automaattisesti virtaa kahden tunnin ajan tietyin väliajoin. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa akku ehkä ehtisikin latautua, jos ajoitus osuisi kohdalleen, mutta muuten täytyisi itse käydä vähintään kerran säätämässä ajastinta.
Aivan, ja siitä sitten kärähtäisi!
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko siitä tolpasta voi autonsa ladata? Tätä kysyn ihan tosissani, koska luin kerran jutun latauspisteistä ja siinä nimenomaan väitettiin, että tavallisen "lämmityspistorasian" sulake pamahtaa moisesta yrityksestä.
Ei sulake pamahda mutta se virtamäärä joka niistä tolpista yön aikana tulee, riittää suurinpiirtein siihen että peruutat ruudusta pois.
Niissä tolpissa joissa oikeasti on tarkoitus ladata sähköautoa, on virtaa moninkertaisesti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin meidän taloyhtiössä uusittiin noihin ajastimella säädettäviin/omat sulakkeet/tolppa, niissä oli virta pois 23-5 välisen ajan. Entisellä työpaikalla oli tuo, että virtaa tuli piikkeinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko siitä tolpasta voi autonsa ladata? Tätä kysyn ihan tosissani, koska luin kerran jutun latauspisteistä ja siinä nimenomaan väitettiin, että tavallisen "lämmityspistorasian" sulake pamahtaa moisesta yrityksestä.
Voi ladata mutta sulake on kovilla.
Mutta pointti on se että äärimmäisen kateellinen suomalainenhan repii pelihousunsa jos se edes epäilee että naapuri voisi ladata ilmaisia kilometrejä autoonsa.
Kyllä tämä kyylienkin tietoisuuteen tulee ennen pitkää.
Ja se onkin paha että hybridiä ei hybridiksi aina edes tunnista -he joutuvat epäilemään aina kun jollain on auto johdon päässä.Hupaisaa, tästä tulee vielä hauskaa.
Ei kai sitä tarvitse edes epäillä, kun toisilla olisi kesähelteilläkin auto johdon päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tolpissa mitään ajastimia. Ihan itse saa kellon laittaa, jos haluaa
Meillä on hybridi ja auto yöt tolpassa syksystä kevääseen
Autossa on sisäilmalämmitin ja töihin on kiva lähteä aamulla lämpimällä autolla.
Meille juuri tuossa talvella yksi naapuri tuli mesomaan kuinka ei saa ladata autoa tolpasta!
Että moski meillä on joka yö auto tolpassa kun ei muillakaan ole!
No maksetaan siitä.paikasta 13/kk ja sillä hinnalla saa käyttää sisäilmalämmitintä. Minkäs minä sille voin että muut tykkää lähträ kylmällä autolla liikenteeseen tai raapata ikkunoita.
Hetkk meni siis tajuta, että se naapuri luumi meidä lataavan akkua siitä tolpasta.
No sellainen pikkujuttu, että tuossa autossa akku latautuu vain ajaessa sitä ei siis pysty edes siitä tolpasta lataamaan.
Vierailija kirjoitti:
Autossa on sisäilmalämmitin ja töihin on kiva lähteä aamulla lämpimällä autolla.Meille juuri tuossa talvella yksi naapuri tuli mesomaan kuinka ei saa ladata autoa tolpasta!
Että moski meillä on joka yö auto tolpassa kun ei muillakaan ole!No maksetaan siitä.paikasta 13/kk ja sillä hinnalla saa käyttää sisäilmalämmitintä. Minkäs minä sille voin että muut tykkää lähträ kylmällä autolla liikenteeseen tai raapata ikkunoita.
Hetkk meni siis tajuta, että se naapuri luumi meidä lataavan akkua siitä tolpasta.
No sellainen pikkujuttu, että tuossa autossa akku latautuu vain ajaessa sitä ei siis pysty edes siitä tolpasta lataamaan.
Oli varmaan naapurille isohko pettymys kun närkästyi turhasta! Paljonko tuo hybridi kuluttaa? Ja mitä maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Meille juuri tuossa talvella yksi naapuri tuli mesomaan kuinka ei saa ladata autoa tolpasta!
Että moski meillä on joka yö auto tolpassa kun ei muillakaan ole!
.
Kyylät ovat siis liikkeellä jo.
Tietoisuuden siemen on kylvetty ja ne oppivat... hitaasti toki mutta silti.
Pitääpä ostaa joku muovisennäköinen outo korealaiskottero ja alkaa pitää sitä tolpannokassa 24/7. Ihan vaan naapureita ärsyttääkseni.
Meillä saa tolpasta virtaa vasta lämpötilan ollessa -2.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autossa on sisäilmalämmitin ja töihin on kiva lähteä aamulla lämpimällä autolla.Meille juuri tuossa talvella yksi naapuri tuli mesomaan kuinka ei saa ladata autoa tolpasta!
Että moski meillä on joka yö auto tolpassa kun ei muillakaan ole!No maksetaan siitä.paikasta 13/kk ja sillä hinnalla saa käyttää sisäilmalämmitintä. Minkäs minä sille voin että muut tykkää lähträ kylmällä autolla liikenteeseen tai raapata ikkunoita.
Oli varmaan naapurille isohko pettymys kun närkästyi turhasta! Paljonko tuo hybridi kuluttaa? Ja mitä maksaa?
Sinne se jäi jotain ämpyttämään eikä millään meinannut ymmärtää että ei nuo kaikki ole ladatavissa.
Meillä on Toyota auris vm.13 (käyttöön otettu lokakuussa) me ostettiin tuo vuosi sitten eli oli 1v5k vanha ja hintaa oli 28 900e, tuossa on kyllä jotain lisävarusteluja ainakin puolinahka penkit ja panorama katto.
Nyt talvella keskikulutus on n. 5.4l/100km ja kesällä oli n. 3.4l/100km.
Muutenkin kyllä tykkään tosi paljon, hyvin on toiminut myös niillä talven kovilla pakkasilla.
Kyllä niistä tavallisista pistorasioistakin voi ladata. Hitaampaa toki verrattuna pikalatauspisteisiin.
Mä lataan yleensä kännykän, kannettavan ja tabletin sekä joskus rikkaimurin taloyhtiön tolpasta. Joskus naapuri yritti mussuttaa aiheesta, mutta en viitsinyt kuunnella. Sitä ottaa vaan päähän, kun ei jaksa itse vaivautua samaan ja autossaankin on Webasto.
Meillä ainakin sovittiin pelisäännöt ja maksujen jako heti alkuunsa. Sähköauton omistaja oli itse aktiivinen asiassa.
Voisko taloyhtiö maksaa myös mun lentoliput
Niin ja tosiaan, taloyhtiössä, missä poikani asuu, kytkennät on asuntokohtaisia ja kaikki maksavat sähköstä sen, mitä käyttävät. Johdot on sellaisessa kytkennässä, että jos joku vuokraa autopaikan toiselle, sen voi huoltomies tai joku vastaava vaihtaa.