"Ei ole aikaa laihduttaa?" Siis mitä helvettiä?
Ei ole mitään noin typerää ajatusta. Laihduttaminenhan itse asiassa vie vähemmän aikaa kuin lihominen, koska nopeampaa se on syödä vähemmän ruokaa.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ymmärrän tuon. Kun mulla on kiire, töissä ja kotona, niin en vaan jaksa paneutua hyvien valintojen tekemiseen, vaan syön just sitä mitä kiinni saan. Kun työpäivä venyy tosi pitkäksi ja tulen illalla kotiin väsyneenä, en tasan ala laskemaan kaloreita tai vertailemaan hyviä hiilareita, proteiineja ja rasvoja, vaan syön just sitä mitä mieli tekee. Eli ei ole aikaa laihduttaa. Vapaapäivinä menee sitten hyvinkin mallikkaasti, kun on aikaa suunnitella ja paneutua asiaan.
Ne valinnat tehdään jo kaupassa, ei kotona aleta katsomaan mitä kaapista löytyy ja mitkä on niiden ravintoarvotMiksi luulet, että niihin valintoihin olisi enemmän aikaa kaupassa, kuin siellä kotonakaan?
Jos kaupassa ei ole aikaa katsoa lukeeko jauhelihassa 10% vai 17% tai miettiä pysähtyykö hedelmä- vai karkkiosastolla, pitää olla vallan helvetin kiireinen elämä. Yksi tapa on nipistää älyttömästä kiireestään 5min, tehdä ostoslista ja juosta kaupan läpi listaa tarkasti noudattaen.
Toki jos elämä on niin kiireistä ettei kaupassa ehdi katsoa mitä kärryyn laittaa, ei laihdutuksellakaan ole väliä koska kuolet johonkin stressisydäriin hyvin nuorena joka tapauksessa.
Tuossahan puhuttiin siitä, että jos pitää äkkiä saada jotain ruokaa, niin ei tule katsottua mitä syö ja siitä sitten sanottiin, että valinnat pitää tehdä jo kaupassa. Jos olet kaupassa ja sinun pitää äkkiä saada jotain ruokaa, niin ei ole enää kyse siitä onko jauhelihassa 10 vai 17 prosenttia rasvaa, vaan siitä onko sinulla aikaa kuoria ja pilkkoa vihanneksia vai kiehautatko vain pastaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas on liikaa aikaa ja siksi lihoan. Laihdutus aina kun on töitä tai muita menoja, nyt kun olen jäänyt työttömäksi niin solen aina kokkaamassa, leipomassa ja ruoka-aikaan kotona. Koska tykkään hääräillä keittiössä.
Kun kerran tykkäät kokkailla niin etkö voisi tehdä sellaista ruokaa, josta et liho?
Sellainen ruoka ei tarkoita mitään pelkkää salaattia, kaloritonta, kevyttä, mautonta pahvia.
Sanokaas nyt sitten sellaisia nopeita laihdutusruokia, kun minä voisin listata tästä heti useamman kymmenen erilaista kaloripommiruokaa, jotka ovat edessäni 10 minuutissa. Sellaisia, jotka oikeasti pitävät nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ymmärrän tuon. Kun mulla on kiire, töissä ja kotona, niin en vaan jaksa paneutua hyvien valintojen tekemiseen, vaan syön just sitä mitä kiinni saan. Kun työpäivä venyy tosi pitkäksi ja tulen illalla kotiin väsyneenä, en tasan ala laskemaan kaloreita tai vertailemaan hyviä hiilareita, proteiineja ja rasvoja, vaan syön just sitä mitä mieli tekee. Eli ei ole aikaa laihduttaa. Vapaapäivinä menee sitten hyvinkin mallikkaasti, kun on aikaa suunnitella ja paneutua asiaan.
Ne valinnat tehdään jo kaupassa, ei kotona aleta katsomaan mitä kaapista löytyy ja mitkä on niiden ravintoarvot
Sanopa tuo sille talouden toiselle osapuolelle, joka käy mun kiirepäivinä kaupassa! Se kun pääsee puikkoihin, niin kaupasta tulee just sen makuun sopivaa mättöä. Silloin kun itse satun ehtimään kauppaan töiden lomassa, en aina muista, että nyt piti keventää ja syödä vaan ituja. Ehei, silloin mietitään, että kuinka pitkä aika on seuraavaan ateriaan ja syödään jotain mahdollisimman tuhtia, että jaksetaan seuraavat 6-10 tuntia pakertaa. Tätä on ehkä vähän vaikea ymmärtää ihmisen, joka pystyy suunnittelemaan joka minuuttinsa etukäteen ja jolla on mahdollisuus säännölliseen ruokailuun. Mun ruokailua määrittää työpäivien pituus, yllättävät ylityöt, ruuanvalmistus ja säilytystilojen puute, eikä kaikissa työkohteissa ole edes vessaa. Aamiainen, lounas ja/tai välipala tulee "nautittua" liian usein toinen käsi autonratissa.
Eikö tämä ole juuri sitä selittelyä? Ei laihduttaminen tarkoita itujen syömistä tai sitä että suunnittelee päivänsä minuutilleen. Se tarkoittaa vain hyviä valintoja, ei muuta. Illalla vaikka lounaan teon etuajassa, jos on seuraavana päivänä kiire, valitsee siihen auton rattiin välipalaksi hedelmän, ottaa pikaruokana vaikka salaatin hampparin sijasta jne. Ja ainahan sitä talouden toista puolta voi syyttää vaikka mistä mutta kyllähän se oma käsi sitä ruokaa suuhun vie. Tahdonvoima ja mielenlujuus, sitä se laihduttaminen vain vaatii.
Ala sinä vaan tehdä lounasta illalla klo 22, kun aamulla pitää nousta ylös klo 5. Minulla ei ole siihen aikaa.
Ohis, mutta tosi huolestuttavaa, jos koko elämäsi on töiden ja vastuiden mukaan juoksemista viidestä iltakymmeneen. Miksi elämäsi on noin kiireistä? Siis tämä ihan puhtaasti ilman v-tuilua: ei tässä tietenkään tule ensimmäisenä mieleen painonpudotus, jos elämä on noin kuormittavaa!
En ole tuo, jolle vastasit, mutta minulla aikaa vievät työt ja opiskelut. Siihen vielä lisäksi kouluikäiset lapset, joilla molemmilla kaksi harrastusta. Olemme eronneet lapsien isän kanssa, joten välillä käy myös niin, että tulen itse koulusta hakemaan lapsia koulusta, mutta vien heidät isänsä luo, koska olen itse menossa iltavuoroon. Siellä kuitenkin katson vielä, että he saavat läksyt tehtyä ja välipalan, mutta näinä päivinä käy useimmiten niin, että itse en käy välillä kotona ollenkaan, joten eipä siinä kummoisia aterioita valmistella.
Miksi tämä sai alapeukkuja? Kerroin vain omasta esimerkkipäivästäni. Ettekö usko, vai mikä tässä nyt oli ongelmana?
En tätä itsekään ihan tajua. Omakohtaista kokemusta ei toki voi kaikkiin yleistää, mutta minulla ainakin paino tippuu nimenomaan silloin kun on kova kiire - eihän silloin ehdi syömäänkään tarpeeksi. Kun aikaa on enemmän kerkeää sitten mutustaakin joka välissä.
Monella ihmisellä tuntuu olevan ihmeellinen suhde ruokaan, siitä tehdään joku elämää suurempi juttu. Ei se sitä ole, vain energiaa jota välillä tungetaan naamaan että taas jaksaa. Bonusta jos maistuu hyvältä. Ja nälkä ei oikeasti ole mikään maailmanloppu eikä sitä pidä kaikin keinoin vältellä. Kokeilkaa vaikka, siihen tottuu parissa viikossa, sitten onnistuu ihan helposti olemaan lähemmäs vuorokaudenkin syömättä jos tarve vaatii. EIkä se todellakaan tarkoita sitä ettei jaksaisi mitään tehdä, kyllähän tuolla kehossa on vararavintoa odottamassa kaikilla moneksi päiväksi. Kerran kaksi vuorokaudessa kun vaan syö, ei kukaan ahmatti pysty änkemään naamaansa niin paljon ruokaa ettei laihtuisi. Ja aikaa säästyy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne valinnat tehdään jo kaupassa, ei kotona aleta katsomaan mitä kaapista löytyy ja mitkä on niiden ravintoarvotMiksi luulet, että niihin valintoihin olisi enemmän aikaa kaupassa, kuin siellä kotonakaan?
Suunnittele ruokalista ja ostokset viikonloppuna tai vapaapäivinäsi? Kai sinulla on jonkinlainen perustietous siitä, mikä on terveellistä ja vähäkalorista? Jos et tiedä, mitä ja minkä verran ylipäänsä kannattaa syödä laihtuakseen, kannattaa ensin ottaa selvää ja sitten vasta alkaa valittaa ajanpuutetta. Kyse on tiedon puutteesta, ei ajan. Ostosten tekemisessä ei mene yhtään sen kauemmin, vaikka ostaisi vain terveellisiä/vähäkalorisia asioita.
Viikon ruoat voi tehdä pakastusrasioihin kerta-annoksina ja sulattaa aina edellisenä päivänä. Vaikka söisit lounaan jossain muualla, terveellinen iltaruoka odottaa valmiina jääkaapissa. Pidä vaikka omenoita tai muita hedelmiä ja pähkinöitä laukussa mukana nälän varalle. Omena ja pari pähkinää pitää nälkää ihan hyvin. Ihmisen ei todellakaan tarvitse syödä jatkuvasti ja pieni nälkä ennen ruoka-aikaa on vain merkki siitä, että syöt sopivasti. Nykyihminen ei enää tunne nälkää ja se näkyy painossa. Syödään vain tavan mukaan koska sattuu olemaan lounasaika. Olen itsekin käyttänyt kaikki mahdolliset tekosyyt ja tunnistan ne kyllä.
Terveisin laihduttaja itsekin.
Ei ollut kyse siitä, että ostosten teko itsessään olisi hitaampaa, mutta juuri tuo suunnitteluhan siinä aikaa viekin. Ja vielä lisäksi se, että se pasta kiehuu valmiiksi parissa minuutissa, mutta kasviksiin menee paljon pidempi aika. Minä käsitin nämä asiat nyt mukaan tähän valintojen tekemiseen, en pelkästään sitä kärryihin lappaamista ja ostoksien maksamista. Hassua, että käsketään suunnitella, mutta silti samalla oletetaan, että se ei vie yhtään aikaa.
Vierailija kirjoitti:
En tätä itsekään ihan tajua. Omakohtaista kokemusta ei toki voi kaikkiin yleistää, mutta minulla ainakin paino tippuu nimenomaan silloin kun on kova kiire - eihän silloin ehdi syömäänkään tarpeeksi. Kun aikaa on enemmän kerkeää sitten mutustaakin joka välissä.
Monella ihmisellä tuntuu olevan ihmeellinen suhde ruokaan, siitä tehdään joku elämää suurempi juttu. Ei se sitä ole, vain energiaa jota välillä tungetaan naamaan että taas jaksaa. Bonusta jos maistuu hyvältä. Ja nälkä ei oikeasti ole mikään maailmanloppu eikä sitä pidä kaikin keinoin vältellä. Kokeilkaa vaikka, siihen tottuu parissa viikossa, sitten onnistuu ihan helposti olemaan lähemmäs vuorokaudenkin syömättä jos tarve vaatii. EIkä se todellakaan tarkoita sitä ettei jaksaisi mitään tehdä, kyllähän tuolla kehossa on vararavintoa odottamassa kaikilla moneksi päiväksi. Kerran kaksi vuorokaudessa kun vaan syö, ei kukaan ahmatti pysty änkemään naamaansa niin paljon ruokaa ettei laihtuisi. Ja aikaa säästyy!
Tässä on aika paljon sellaisia asioita, jotka ovat niin yksilökohtaisia. Joo, toisille on ihan yhdentekevää, miltä ruoka maistuu, mutta toisille ei. Toisille se nälkä tekee oikeasti huonon olon, toiset eivät sitä edes huomaa. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Sanokaas nyt sitten sellaisia nopeita laihdutusruokia, kun minä voisin listata tästä heti useamman kymmenen erilaista kaloripommiruokaa, jotka ovat edessäni 10 minuutissa. Sellaisia, jotka oikeasti pitävät nälkää.
Ei taida tulla vastauksia tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanarintaa juurespedillä, erilaiset salaatit (lisänä esim. pavut ym.), linssimuhennos, täytetyt paprikat, keitot (sosekeitot, tomaattikeitto, linssikeitto jne), vaaleat kalat vaikka höyrytettynä, kana-kasvis-wokit, pataruuat....
Reilusti vain mausteita, yrttejä, valkosipulia, chiliä jne. niin saa makua ilman turhaa rasvaa!
mutta kaikki se ruokien punnitus ja kalorien laskeminen ja kellottaminen ja eväitten tekeminen vie aikaa
Vierailija kirjoitti:
[
Sitten syöt vähemmän sitä toisen mielen mukaista mättöä. Ei kaikkea tartte vetää kukkuralautasellista vain siksi että pitää jaksaa pitkä päivä.
Mä syön hiton epäterveellisesti, siis ruokarytmiltäni. Aamupalaksi pelkkää kahvia, lounaaksi salaattia ja illalla pari näkkäriä. Hyvin jaksan fyysistä työtä kun kroppa on tottunut. Eikä mistään säästöliekistä ole tietoakaan.
Jos tuo on sinun ruokasi koko päivänä niin kohta alkaa elimistö pettämään. Et saa tarvittavaa määrää energia etkä ravintoaineita, elät hengenvaarallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne valinnat tehdään jo kaupassa, ei kotona aleta katsomaan mitä kaapista löytyy ja mitkä on niiden ravintoarvot
No jos ei paneudu asiaan, niin mistä sitä tietää, mitä sieltä kaupasta ostaa??
Kun minä laihdutin niin kyllä se vaati aikaa, vaikka en liikuntaa sisällyttänyt siihen yhtään. Päädyin karppaamaan ja se oli ihan nappivalinta minulle.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tiedätkö, että on nopeampaa "valmistaa" se valmisateria tai voileipä, kuin kevyt kasvispainotteinen ateria.
Kevyitä kasvispainotteisia valmisaterioitakin löytyy vaikka millä mitalla, valmissalaateista lähtien. On sosekeittoja, kasvispastoja, tiskeiltä löytää lounaita, mihin saa itse valita tuotteet...eli tekosyy tuo on. Ihan meidän pienessä lähiKoossakin on salaatteja.
Mä käyn töissä 8-.16, salilla 5-6 krt viikossa (osa on kehonhuoltoa, eli en tee kovaa treeniä noin usein), ajan pitkää työmatkaa, teen pientä sivutyötä, lenkkeilen, hiihdän uin ja ehdin syödä kevyesti. Taikasana on se, että teen isompa annoksia kerralla, käytän pakastinta ja käyn kaupassa kahdesti viikossa ja ostan eniten niitä vihanneksia. Ei se kasvisruoka kovin monimutkaista ole tehdä, ihan peruskasviksia saa tehtyä nopeasti. Jonkun tomaatin voi vetäistä ihan vain välipalana.
Pieniä lapsia ei ole. Sillion kun oli, ehdin silloinkin kuntoilla, lasten kanssa lenkkeillen. Kun itse menee sinne pulkkamäkeen mukaan, kummasti tulee kuntoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanarintaa juurespedillä, erilaiset salaatit (lisänä esim. pavut ym.), linssimuhennos, täytetyt paprikat, keitot (sosekeitot, tomaattikeitto, linssikeitto jne), vaaleat kalat vaikka höyrytettynä, kana-kasvis-wokit, pataruuat....
Reilusti vain mausteita, yrttejä, valkosipulia, chiliä jne. niin saa makua ilman turhaa rasvaa!
Öö, 10 minuutissa?
Vierailija kirjoitti:
Mutta tiedätkö, että on nopeampaa "valmistaa" se valmisateria tai voileipä, kuin kevyt kasvispainotteinen ateria.
Ei välttämättä. Riippuu valinnoista. Valmisateriakin voi olla esim se salaatti tai lämmitettävä kevyt kasvissosekeitto. Ja en nyt pitäis yksittäistä voileipää minään kovin lihottavana vaihtoehtona.
No, läskit on laiskoja. Siks ne läskejä onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevyitä kasvispainotteisia valmisaterioitakin löytyy vaikka millä mitalla, valmissalaateista lähtien. On sosekeittoja, kasvispastoja, tiskeiltä löytää lounaita, mihin saa itse valita tuotteet...eli tekosyy tuo on. Ihan meidän pienessä lähiKoossakin on salaatteja.
Mä käyn töissä 8-.16, salilla 5-6 krt viikossa (osa on kehonhuoltoa, eli en tee kovaa treeniä noin usein), ajan pitkää työmatkaa, teen pientä sivutyötä, lenkkeilen, hiihdän uin ja ehdin syödä kevyesti. Taikasana on se, että teen isompa annoksia kerralla, käytän pakastinta ja käyn kaupassa kahdesti viikossa ja ostan eniten niitä vihanneksia. Ei se kasvisruoka kovin monimutkaista ole tehdä, ihan peruskasviksia saa tehtyä nopeasti. Jonkun tomaatin voi vetäistä ihan vain välipalana.
Pieniä lapsia ei ole. Sillion kun oli, ehdin silloinkin kuntoilla, lasten kanssa lenkkeillen. Kun itse menee sinne pulkkamäkeen mukaan, kummasti tulee kuntoilua.
Minä vedän salaatteja töissä pari kertaa viikossa, joten tiedän kyllä, että niitä on olemassa. Mutta niitä kun ei voi joka päivä syödä. Kasvispainotteiset valmisateriat eivät ole aina kovin kevyitä. Aika suppea valikoima on oikeasti kevyitä ja terveellisiä valmisruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilusti vain mausteita, yrttejä, valkosipulia, chiliä jne. niin saa makua ilman turhaa rasvaa!Öö, 10 minuutissa?
Juu totta että esim. pataruuat vievät kauan hautua ja linssit ja pavut tarvii ottaa jo edellisenä päivänä likoomaan. Mutta wokit, keitot, salaatit, muhennokset, marinoitu kana ym. valmistuvat nopsaan! :)
Vierailija kirjoitti:
Kunnon selitys :D. Et vain osaa hillitä itseäsi ja ahmit työpäivän aikana ja töiden jälkeenkin valtavat määrät kaloreita, vaikka pärjäisit vähemmälläkin. Työpäivän aikana nyt ei mitään isoja eväitä tarvita, olen ollut asfalttihommissa lapiomiehenä ja moni työpäivä (10-12 tuntia) meni niin, että ehdin syödä muutaman leipäpalan ja juoda monta litraa vettä ja mehua.
Laihduttamaan ei kannata ylipäätään ryhtyä sellaisessa tilanteessa, jossa ei ole asiaan motivoitunut. Stressaava elämänvaihe voi olla väärä aika toteuttaa iso elämänmuutos. Itse olen laihduttanut yli 30 kiloa ja minun vuorokaudessani tuntuu olevan enemmän tunteja kuin ennen. Esim. eilen herkuttelin poikkeuksellisesti pizzalla ja suklaalla ja tänään olo on kuin krapulaisena. Nykyisellä ruokavaliollani verensokeri ei heilahtele, syöminen ei aiheuta väsymystä, nukun paremmin, päänsärkyä on enää todella harvoin, mieliala on parempi ja monet ennen rasittaneet arkiaskareet sujuvat nyt käden käänteessä.
Usein huonot elämäntavat ja raskas elämäntilanne luovat noidankehän, jossa esim. huonosti nukuttujen öiden jälkeen huonot ruokavalinnat houkuttelevat seuraavanakin päivänä.