Mikä miniään oikein meni?
Pojallani on 5- ja 1-vuotiaat lapset. Nuoremman täyttäessä vuoden miniä lähti töihin ja poikani jäi kotiin hoitamaan lapsia. Koska asutaan suht lähekkäin, on jo tullut tavaksi että poika käy meillä lasten kanssa 2-3 kertaa viikossa. Ovat muutaman tunnin kerrallaan, yleensä laitan ruuankin. Huolehdin lapsista jos pojalla on joku meno päivällä, ja vastaavasti poika huolehtii meillä asuvasta äidistäni kun käyn kaupassa tai asioilla. Lapset ovat viihtyneet ja muutenkin tämä on ollut mielestäni tosi toimiva järjestely.
No. Alkuviikosta miniä soitti kun poika ja lapset olivat meillä. Oli kireäsävyinen ja lyhyt puhelu. Puhelun jälkeen pojalle tuli kiire kotiin, ja sen jälkeen he eivät ole käyneet, vaikka oli puhetta että he tulisivat torstaina tai perjantaina. Soitin tänään pojalle, ja hän oli jotenkin välttelevän oloinen, sanoi että ehkä ensi viikolla.
Mitähän mahtoi tapahtua?
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt miniältä, millainen suhtautuminen hänellä on esim. pullan syöttämiseen lapselle? Miniällä saattaa olla ajatusmalli, että lapsi saa kerran viikossa herkkuja. Nyt jo heti paljastui, että pullaahan siellä on syöty ;)
Sitä pullaa leivottiin (ja syötiin) toissa viikolla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Koita nyt jo katkaista napanuora aikuiseen poikaasi. Huhhuh!
Miksi aikuinen lapsi ei saisi olla tekemisissä vanhempiensa kanssa?
ap
Mua ainakin ärsyttää, jos sovitaan, että mies hoitaa lapsia, niin anoppi syöksyy välittömästi auttamaan. Ja mies todellakin lusmuilee tuon ajan sen sijaan, että tekis vaikka niitä kotitöitä, kun on joku katsomassa lasten perään. Ja kertoo sitten, kuinka helppoa ja kivaa on olla 3 alle kouluikäisen kanssa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Jospa ehdottaisit, että voisit lapset ottaa ja he saisivat olla välillä myös kahdestaan! :)
Ehdotan kyllä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Koita nyt jo katkaista napanuora aikuiseen poikaasi. Huhhuh!
Pojan lapset saa ottaa hoitoon / lasten kanssa saa olla vain silloin, kun miniä niin tahtoo. Muuten se on täysin kiellettyä, koska kun miniä saa laiskotella, on kaikilla hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Mua ainakin ärsyttää, jos sovitaan, että mies hoitaa lapsia, niin anoppi syöksyy välittömästi auttamaan. Ja mies todellakin lusmuilee tuon ajan sen sijaan, että tekis vaikka niitä kotitöitä, kun on joku katsomassa lasten perään. Ja kertoo sitten, kuinka helppoa ja kivaa on olla 3 alle kouluikäisen kanssa kotona.
Poika huolehtii lapsista ja kodista sen 2-3 päivää viikossa, kun he eivät käy meillä. Ja kyläilypäiviinkin mahtuu vielä monta tuntia, jolloin huolehtii lapsista ja kodista. Ymmärrän kyllä että kertomasi ärsyttää, mutta meillä noin ei ole.
ap
Ehkäpä poikasti on jossain välissä todennut, "ettei tää kotona oleminen nyt niin raskasta ole". No ei varmaan jos puolet ajasta mummi hoitaa ja toisen puolen äiti sit töiden jälkeen.
Meilläkin mies meni lasten kanssa mummolaan, jos oli vapaalla ja mä töissä. Mutta niin hän oli tehnyt jo ennen lapsia (paljon puuhaa maatilalla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika huolehtii lapsista ja kodista sen 2-3 päivää viikossa, kun he eivät käy meillä. Ja kyläilypäiviinkin mahtuu vielä monta tuntia, jolloin huolehtii lapsista ja kodista. Ymmärrän kyllä että kertomasi ärsyttää, mutta meillä noin ei ole.
ap
2-3 päivää viikossa?!? Niin vähän???? Kyllä tuo aika mammanpojalta kuulostaa, vaikka noh.... ei kai siinä mitään väärää.... Eiköhän tää provo ollutkin. :D
Voihan heillä olla vaikka jotain parisuhdeongelmia. Ei välttämättä liity suhun ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä poikasti on jossain välissä todennut, "ettei tää kotona oleminen nyt niin raskasta ole". No ei varmaan jos puolet ajasta mummi hoitaa ja toisen puolen äiti sit töiden jälkeen.
Meilläkin mies meni lasten kanssa mummolaan, jos oli vapaalla ja mä töissä. Mutta niin hän oli tehnyt jo ennen lapsia (paljon puuhaa maatilalla).
Miniän työpäivä matkoineen on suunnilleen yhdeksän tuntia. Siis päivässä. Poika ja lapset ovat meillä sellaisen 5-9 tuntia viikossa. Että eiköhän lapset ole suurimman osan arkipäivistä oman isänsä hoidossa eikä kenenkään muun.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mamma on mustasukkainen asemastasi. :) Näet enemmän lapsia ja vielä ruokit poikaasikin. Ei voi ymmärtää miksi joku saa nauttia ajasta ja itse joutuu raataan työstä. Sinuna soittaisin suoraan miniälle ja kysyisit huolissaan onko pojalla jokin hätänä kun ei ole näkynyt ja on oudon hiljainen? Sano että oli mukava, että kävi paikalla aina katsomassa äitiänsä ja näit lapsenlapsia.
Voi vähän alkaa ahdistaa, jos muutaman päivän jälkeen soitellaan perään ja tentataan tuollaisia. Ei kai aikuisen ihmisen tarvitse jokaista perhe-elämän käännettä tai parisuhteen ruttua olla äidilleen/anopilleen selittämässä.
Jos kireä ilmapiiri jatkuu, niin kysy sitten pojaltasi, onko kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mä en tietenkään tiedä miten asia oikeasti on, mutta epäilen, että poikasi ei hoida tarpeeksi töitä mitä hänen kuuluisi hoitaa ja siksi miniää ärsyttää että se aika mitä miehen pitäisi käyttää heidän perheen ja talouden hyväksi niin hän on monta kertaa viikossa teillä. Voisin kuvitella, että miniällä on vähän suuremmat vaatimukset esim kodinhoidon suhteen kuin mitä pojalla ja ehkäpä tekosyyksi on muodostunut "en oo kerenny tiskata tai pestä pyykkiä kun ollaan oltu äidin luona".
Voin kuvitella, että muakin ärsyttäis että itse on vuoden raatanu lapsen kanssa kotona ja sitten kun olisi miehen vuoro, niin puolet ajasta mies viettää äitinsä luona. Ja kysymys kuuluu miksiköhän? Ehkä siksi että se on helpompaa kuin olla kotona kahdestaan lapsen kanssa ja pitää asuntoa siistinä.
Mies ei varmaan tee noina mamman passauspäivinä mitään kotonaan? Ei varmaan ole tehnyt esim safkaa vaimolle, kun itse on tullut mamman patojen ääreltä?
Jos poika ja lapset syö teillä, niin miniää harmittaa tulla väsyneenä ja nälkäsenä kotiin, missä ei ole valmista ruokaa.
Lapsilla on kivaa, miehellä on kivaa, anopilla on kivaa ja jollain mummollakin on kivaa. Mutta eeeeeiiii, eihän se käy miniälle kun muilla on kivaa.
Ehkäpä anoppi ajatteli kuitenkin, että naisen pitää huoltaa lapset ja oman pojan kerryttää eläkettä.
Minä taas en käsitä teitä naisia (ja nainen olen itsekin). Minusta olisi upeaa ja hienoa, jos mies kävisi muutaman kerran viikossa muutaman tunnin kerrallaan äitinsä luona. Lapset saisivat nähdä isovanhempaansa ja samalla tulisi autettua sitä isomummoakin. Ei minua haittaisi, että mies pääsisi parina päivänä helpommalla ruoanlaiton suhteen. En muutenkaan osaa olla kateellinen siitä ajasta, jonka mies viettää lasten kanssa omalla tavallaan. Hienoa, jos kaikki viihtyvät!
Ehkä ongelmana onkin se, että noina päivinä mies ei laita esim. ruokaa ja työssäkävijä saa nälkäisenä kokkailla itse. Minusta tuossa voisi asiaa kysyä ihan suoraan joko pojalta tai miniältä. Asian voi esittää monella tavalla esim. sanomalla, että on ollut mukavaa, kun on ollut apua äitini kanssa ja olen saanut samalla nähdä lastenlapsia. Nyt ei ole näkynyt vähän aikaan. Onko jokin vialla?
Mutta totuus taitaa olla tämän ketjun perusteella, että miniää harmittaa, kun muilla on mukavaa eikä häntä kiinnosta lasten paras vaan vain se, että mieskin vajoaa samaan sotkuun kuin hänkin. Ihmiset ovat yllättävän kateellisia ja lässyttävät jotain tasa-arvosta silloin, kun tuntuu, että joku muu pääsee helpommalla. Jos mies, lapset, isoäiti ja isoisoäiti kaikki ovat tyytyväisiä, niin tottahan sen miniän pahan mielen ja kateellisuuden täytyy päästä sanelemaan, miten jatkossa homma hoituu. Kaikkien pitää tuntea pahaa mieltä, niin silloin on miniä onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos poika ja lapset syö teillä, niin miniää harmittaa tulla väsyneenä ja nälkäsenä kotiin, missä ei ole valmista ruokaa.
Lounas mummolassa, päivällinen kotona, ehkäpä?
No minä olen hoitanut valtaosan meidän kotitöistä, mutta ei mieskään avuton ole. No, olin joskus pari päivää reissussa ja miehen mummo ja äiti olivat täällä hoitaneet ruoat ja siivoukset :D Kyllä se oikeasti vähän ärsytti minua. Miehellä on kutakuinkin normityöajat ja päälle harrastuksia, ei ollut mikään poikkeustilanne. Villi veikkaukseni on, että miniä ei ole lasten kanssa saanut apua ja mitään "hemmottelua" ja on nyt kateellinen, ehkä syystäkin?
Mikä sulle oikein tuli, ensin sydämesi suli..?!:D:D