Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys lasten kanssa ulkoilusta ja koiran lenkittämisestä.

Vierailija
18.03.2016 |

Tämä on varmasti vähän tyhmä kysymys, mutta en oikein ole keksinyt järkevää systeemiä lapsen kanssa ulkoilulle ja koiran lenkittämiselle.

Meillä on reilun vuoden ikäinen lapsi ja odotan toista. Meillä on myös koiravanhus, jonka kanssa olen liikkunut melko paljon ja mielelläni. Aiemmin kun tämä meidän yksivuotias oli pienempi, laitoin vauvan vaunuihin nukkumaan ja käytin koiraa lenkillä päiväunien ajan. Homma toimi hyvin, koira sai päivän ptkän lenkin näin.

Nyt lapsi on sen verran isompi, että kaipaa jo hereillä ollessaan tekemistä ja ulkoilua. Rattaissa istuu suht ok, mutta ei nyt kuitenkaan mitään tunnin/tuntien lenkkejä, haluaa siis itsekin kävelemään ja taapertamaan. Mieluiten siis menisin hänen kanssaan vaikka puistoon, käveltäisiin parin kilometrin päähän kauppaan, kirjastoon, kahvilaan, tms. Aikaa menee ulkopuuhissa näin helpolla pari tuntia ja ulkoilun jälkeen maistuu hyvin ruoka ja päiväunet.

Ongelma on vaan se, etten oikein voi ottaa koiraa mukaan näille aamupäiväulkoiluille. Puistoon koiraa ei voi ottaa, en voi köyttää häntä puistonporttiinkaan tunniksi kiinni. Kaupan, kirjaston, kahvilan eteen koiraa ei myöskään saa jättää. Niinpä koira jää kotiin loukkaantuneena katselemaan perään kun lähdemme ulos. Kun tullaan kotiin parin tunnin päästä ja syödään, niin oikeasti mua ei aina huvittaisi taas pakata lasta kärryihin unille ja lähteä unien ajaksi tarpomaan lenkkiä koiran kanssa. Kyse ei niinkään ole laiskuudesta vaan siitä, ettei mulle tunnu jäävän aikaa mihinkään muuhun kuin ulkoiluun. Aamupäivällä lapsen kanssa, päiväunien ajan koiran ja lapsen kanssa, iltapäivällä ehkä taas lapsen kanssa, illalla tas koiran kanssa.

Olisi jotenkin niin kiva yhdistää nämä jotenkin, mutta miten? Miten te sen teette?

Sitten ärsyttää se, että tosi helposti tulee käytettyä autoa noihin ihan muutaman kilometrin matkoihin jotka hyvin voisi kävellä. Siis jos mulla on koira mukana ulkoiluissa en voi hakea edes nopeasti kaupasta jotain, ja kun tullaan koiran kanssa kotiin, en millään viitsi lähteä jalkaisin taas hakemaan jotain maitotölkkiä vaan helposti hyppään autoon. Ihan turhaa saastuttamista parin vaivaisen kilometrin takia.

Kesällä tämä ei varmasti ole ongelma, ollaan paljon omalla pihalla ja mökillä ja koira touhuaa mukana. Mutta syksyllä mulla on paketissa vielä vauva ja taas olen saman kysymyksen äärellä.
Joo ja on mieskin ja hänkin hoitaa osansa lapsista ja koirasta, mutta jotenkin tuntuu tyhmältä olla ulkona ja kävellä päivällä tunteja ja kilometrejä puistoon/kauppaa/jne. mutta koiraa ei silti ole lenkitetty vielä metriäkään.

Miten te olette ratkaisseet asian?
Vinkkejä, ideoita?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän erittäin hyvin ongelmasi. Onhan se kamalaa jättää koira koko päiväksi kotiin surkeana odottelemaan. Toivottavasti löydät ratkaisun tuohon. Jonkun mainitsema metsäidea kuulostaa omaan korvaan loistavalta!

Miksei koira voisi odottaa tuntia leikkipuiston edessä? Laita sille paljon lämmintä päälle ja käy pari kertaa vähän juoksemassa sen kanssa että lämpiää ja saa huomiota. Tokikaan ei ehkä toimi jos on kovin kylmä ja pieni koira kyseessä. 

Koiran ehkä uskaltaakin jättää kaupan eteen, jos ei pelkää ilkivaltaa tai varkauksia. Itse rotukoiran omistajana pk-seudulla en uskalla jättää, varsinkaan kun rotu on sellainen josta monenlaiset varkaat valitettavasti pitää (amstaffi). Sinä itse kuitenkin punnitset riskit ja hyödyt ja päädyt omanlaiseesi ratkaisuun. 

Vierailija
22/24 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä ehdottikin retkeilyä kauniina kevätpäivänä ja se olis mustakin hyvä idea, esim. vähän eväitä mukaan ja muutama lelu ja jonnekin leikkimään, sellaiseen paikkaan, missä koira voi olla. Siellä voi leikkiä ulkoleikkejä leluilla ja koiraa voi leikittää samalla, lapsi voi heitellä koiralle palloa ym. Jos tuollaisia paikkoja löytyisi kävelymatkan päästä niin oisko sellainen mahdollista? Jos koira pääsee koko aamupäiväksi ulkoilemaan moneksi tunniksi, voi iltapäivälenkki olla ihan lyhyt ja taas illalla sinä ilman lapsia/mies vie koiran paremmalle lenkille.

Ymmärrän hyvin jos et halua jättää koiraa kaupan eteen (minäkään en uskalla varkauksian takia) mutta voisko mies käydä töistä tullessa kaupassa ja useemman päivän ostokset niin että teidän ei päivällä tarvitse. Lapsi viihtyy ilman puiston leikkivälineitä ihan hyvin, kun mielikuvituksen avulla keksii leikkejä :) Toki puistoonkin välillä, mutta välillä tuota muuta ulkoleikkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koiraa ole pakonomaisesti lenkitettävä. Käytätte silloin, kun sopii teille. Asennekysymys. Oikeasti.

Ei lapsia ole pakonomaisesti ulkoilutettava. Ulkoilutatte silloin, kun sopii teille. Asennekysymys. Oikeasti

Kuulostat tekopyhältä.

Vierailija
24/24 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sitä koiraa voi laittaa pois kun vanhakin jo on. Kyllä lapsen pitää olla ykkönen.