Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu jos oikeudessa korvauksiin määrätyllä ei ole varaa niihin?

Vierailija
17.03.2016 |

Mitä tapahtuu jos oikeudessa syytetty määrätään maksamaan uhrille korvauksia esim. kymppitonni, mutta syytetyllä ei ole varaa? Maksetaanko korvaukset sitä mukaa kun syytetylle tulee rahaa? Entä jos sitä ei tule koskaan?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippu, millä perusteella korvaukset on määrätty. Oikeudessa tuomitut korvaukset ovat suoraan ulosottokelpoisia, joten ne menevät ulosottoon. Joissain tapauksissa korvauksia voi hakea myös Valtionkonttorista, joka maksaa ne tuomitun puolesta (en tiedä yrittääkö periä myöhemmin tuomitulta vai ei)

Vierailija
2/14 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiokonttori maksaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiokonttori maksaa

.. ja perii vastaajalta (jota aloittaja kutsuu syytetyksi). Jos hänellä ei ole, niin ne menevät perintään ja sitten tosiaan ulosoton kautta otetaan sitä mukaa kuin tuloja on. Rikoksen kautta velkaantunut ei voi päästä velkajärjestelyyn, mutta en nyt osaa suoralta kädeltä sanoa vanhenevatko velat hänen tapauksessaan 15 vuodessa kuten "normaalisti" velkaantuneilla.

Vierailija
4/14 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on petos/varkaus tai muu varallisuus rikos josta ehdollista menee ulosottoon (jos asianomistaja sen hoitaa) ja sieltä maksetaan sitten kun tulee jos tulee.

Jos henkilöön kohdistuva rikos, pahoinpitely, vakava uhkaus ynm. vakava rikos josta tulee ehdoton tuomio niin valtio maksaa noin 1-2vuoden sisällä ja hoitaa itse perimisen sitten velalliselta.

T. Joskus värikäs ystävä piiri

Vierailija
5/14 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ulosoton kautta. Meille määrättiin tuomitulta korvauksia, joita vastaaja ei alkanut maksaa, kun esitti ettei saa sellaisia rahoja mistään. Ylitti oikeuden määräämät maksuajat ja meidän toimittaman maksuehdon. Kun laitettiin ne ulosottoon, ei mennyt kuin joitain päiviä, että rahat oli tilillä.

Maksujärjestelyt olisi ainakin meidän kohdalla ollut helppo sopia suoraan. Yritin turhaan kysyä, miten alkaa maksaa. Kun ei mitään reagoinut, vaikka lähetettiin laskut ja maksumuistutukset, oli pakko viedä se ulosottoon. Itse en sitä ennen edes tiennyt, miten ulosotto toimii, mutta se oli todella helppoa. Paljon helpompaa kuin sen rikollisen kanssa asiointi. He neuvoivat puhelimessa, toimitin vain tuomiolauselman ja he toimivat, kuten oli sovittu.

Vierailija
6/14 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos vastauksista! Muuten vain mietiskelin, kun tuli tuossa luettua uutisia.

Ap

Vierailija
7/14 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on petos/varkaus tai muu varallisuus rikos josta ehdollista menee ulosottoon (jos asianomistaja sen hoitaa) ja sieltä maksetaan sitten kun tulee jos tulee.

Jos henkilöön kohdistuva rikos, pahoinpitely, vakava uhkaus ynm. vakava rikos josta tulee ehdoton tuomio niin valtio maksaa noin 1-2vuoden sisällä ja hoitaa itse perimisen sitten velalliselta.

Jos henkilöön kohdistuva rikos, sekin kuuluu ensisijassa periä itse/ laittaa ulosottoon. Ainakin näin meidän tapauksessa. Raumalainen pedofiili maksoi ulosotolle.

T. 5

Vierailija
8/14 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeudenkäyntikulut menevät vakuutusyhtiöön, niin sieltä perivät siltä, jolle ne tuomitaan. Omavastuu piti maksaa itse.

Käytännössä vakuutus on kuitenkin monimutkaisin tapa. Piti sopia juristin kanssa, että maksaa itse omavastuun ja toimittaa loput vakuutusyhtiön maksettavaksi, koska eräpäivä olisi tainnut mennä vakuutusyhtiön osuudella. Sen lisäksi piti periä itse oikeuden tuomitsemat vahingonkorvaukset vastaajalta.

Kun olisi vain itse hoitanut juristin kulut, jotka tuomittiin vastaajalle, olisi voinut suoraan periä kaikki vastaajalta. Tietenkin jos vastaaja ei heti maksa, voi lompakkoon tulla jonkinlainen lovi hetkeksi.

Vierailija
9/14 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se on petos/varkaus tai muu varallisuus rikos......

Jos henkilöön kohdistuva rikos, sekin kuuluu ensisijassa periä itse/ laittaa ulosottoon. Ainakin näin meidän tapauksessa. Raumalainen pedofiili maksoi ulosotolle.

T. 5

Oho, aika hassua. Nämä tapaukset mistä itse tiedän (aseellinen ryöstö/tappo uhkaus samassa, pahoinpitely, murhan yritys) niin kun on toiselle tullut ehdoton ja ei tuloja/varallisuutta niin valtionkonttori ne on sitten maksanut.

Mutta tietenkin on voinut käytännöt vaihtua tässä sen jälkeen kun olen itse ollut asioista perillä. Harmi vain sitten kaikkien uhrien puolesta kun joutuu itse pitämään puoliaan vielä vuosienkin päästä jos syyllinen on varaton.

T.4

Vierailija
10/14 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se on petos/varkaus tai muu varallisuus rikos......

T. 5

Oho, aika hassua. Nämä tapaukset mistä itse tiedän (aseellinen ryöstö/tappo uhkaus samassa, pahoinpitely, murhan yritys) niin kun on toiselle tullut ehdoton ja ei tuloja/varallisuutta niin valtionkonttori ne on sitten maksanut.

Mutta tietenkin on voinut käytännöt vaihtua tässä sen jälkeen kun olen itse ollut asioista perillä. Harmi vain sitten kaikkien uhrien puolesta kun joutuu itse pitämään puoliaan vielä vuosienkin päästä jos syyllinen on varaton.

T.4

Jos on oikeasti täysin varaton, silloin joutuu odottamaan valtiokonttorilta rahoja. Valtiokonttorilta niiden rahojen saamisessa voi kuitenkin kestää pitkään. Ulosotto saa rahat paljon nopeammin, jos tuomitulla on minkäänlaista todellista maksukykyä. Meillä haluttiin ainakin asia mahdollisimman pian pois päiväjärjestyksestä.

t. 5

Vierailija
11/14 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

perii mitä tapahtuu jos ei maksa?

Vierailija
12/14 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään, Velka vanhentuu ja asianomistaja ei koskaa saa korvauksia. Eli jossaikin tapauksissa ei asianomistaja tule koskaan samaan minkäänlaista korvausta jos rikoksen tekijä ei ole töissä tai tekijällä ei ole muuta varallisuutta.

Valtionkonttori ei automaattisesti maksa mitään, Sieltä pitää hakea korvausta. Pitää myös muistaa etteivät maksa koko summaa vaan yleensä 50-80% summasta (Valtio siis ostaa sinulta velan jota alkaa perimään..)

Asianomistajan tulee muistaa uusia ulosotto 5 vuoden välein muutoin velka vanhentuu (eli 15-25 vuotta ei ole velan vanhentumisaika jos sitä ei muista uusia)

Valtionkonttorin sivulta kopsattu:

"Rikosvahinkolain perusteella voidaan maksaa korvausta rikoksella aiheutetusta

- henkilövahingosta

- kärsimyksestä

- esinevahingosta ja taloudellisesta vahingosta

Lisäksi korvausta voidaan maksaa myös

- kun rikoksella on aiheutettu kuolema

- oikeudenkäynti- ja hakemuskuluista."

http://www.valtiokonttori.fi/fi-FI/Kansalaisille_ja_yhteisoille/Korvauk…

Täältä voi lukea hiukan lisää valtionkonttorista: http://www.valtiokonttori.fi/fi-FI/Kansalaisille_ja_yhteisoille/Korvauk…

Esim petoksen tai kavalluksen uhri ei vältämättä tule saamaan korvausta valtiolta...

Vierailija
13/14 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätkä löi tuopilla yks kaks päähän baarissa. Tuomio pahoinpitelystä. Kipu ja särky + tilapäinen kosmeettinen haitta 1500e.

Valtionkonttori maksoi jotain 1200e risat hakemuksesta, jossa selvitetty että tyypillä 100ke muutakin rästejä ulosotossa, eli ei tule maksamaan. Ensimmäistäkään laskua ei tuomitulle edes tarvinnut lähettää. Pitää vain hoksata itse selvittää tuomion saaneen taloustilanne ja hakea korvausta konttorilta.

Jälkikäteen jäi vain harmittamaan etten valittanut hoviin törkeänä. Meinas näkö lähteä.

Vierailija
14/14 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdessä oli juttu äidistä, joka oli tuomittu maksamaan korvauksia kahdelle lapselleen ( 4 ja 5 v), ok, mutta miten se tapahtuu käytännössä, eihän näillä esim. voi olla omia tilejä. Maksetaanko ne valtiolle, joka sitten tilittää ( korkojen kanssa? ) lapsille, kun he täyttävät 18v. , vai miten?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän