Eriarvoisuus työpaikalla
Miten teidän työyhteisöissä näkyy eriarvoisuus suurinpiirtein samalla organisaatiotasolla työskentelevien välillä? Tai miesten ja naisten välillä? Tai pitkään talossa olleiden tai juuri tulleiden välillä? Entä ihan kolegoiden välillä?
Olen siirtynyt 1/2 v sitten keskisuureen, uuteen firmaan päällikkötasolle lty johtajan alaisuuteen ja firman toimintaa laaja-alaisesti seuranneena en voi kun ihmetellä näitä erilaisia käytäntöjä.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Ne tietää parhaiten jotka on olleet kauan sanassa paikassa. Uudet ei osaa tehdä töitään, kuuluisi saada pienempää palkkaa sekä epämieluisimmat työtehtävät
INSINÖÖRI 48
Ok. Olet siis korvaamaton työpaikallasi
No meillä arkipäivää tää klassinen "vasen käsi ei tiedä mitä oikea" tekee ja sama toisinpäin.
Yksi sanoo yhtä ja toinen toista, jopa johtotason henkilöt tuovat liiaksi omia mieltymyksiä johtamiseen. Se joka on lepsumpi ja katsoo asioita vähän rennommalla perspektiivillä tekee xx tavalla ja taas toinen samassa asemassa oleva pilkunviilaaja pedantti hiostaa ja vaatii enemmän ja enemmän ja tekee yyy tavalla saman asian.
Naisilta saman työn tekeminen kestää jopa 3x kauemmin kuin miehiltä.
Meillä kuntasektorin palveluntuottajalla on paljon niitä jotka on iät ajat ollu samassa firmassa, ne on ihan eri asemassa kuin minä joka tulin uutena. Minulta odotetaan eri asioita kuin kollegaltani, jopa ihan niin että sain moitteita, kun tein tasan samoin kun 2 kollegani joilta olin tietysti ensin kysynyt miten he toteuttavat tämän asian ja miten usein /vko. Samoin minulta vaadittiin erään järjestelmän käytön opettelua vaikkei se ole edes meidän työkalu, sitä käyttää kehitystiimi ja esihenkilöt, ei mun kollegatkaan käytä sitä, ei oo ees käyttöoikeuksia. Minun kehoitettiin huolehtimaan ja vastaamaan sellaisista asioista mitä ainakin toinen kollegani ei edes osaa.
Olipa kiva tietää millasta palkkaa nää mun kollegat saa, ainakin toinen niistä on ihan pösilö, osaaminen on 15v jäljessä.
Naiset joutuu noudattamaan sääntöjä, jos ei noudata, siitä huomautetaan. Miehet ei noudata eikä siitä koidu heille koskaan mitään.
Autappa armias kun ajan auton väärään paikkaan tai juon kahvini työn lomassa avokonttorin pöydällä, niin jopa on joku johtotason henkilö huomauttelemassa, mutta parin sermin takana kundit syö kaikki välipalansa ja juovat limuja ja batterya pöytiensä äärellä (+röyhtäilevät kuuluvasti), Battery vielä lemuaa niin että koko tila haisee, yäk.
Meillä ohjeistettu, et avokonttorissa pidetään puhelimet vähintäänkin värinällä, ettei soittoäänet häiritse muiden töitä. Ei, äijillä räjähtää joku heavy biisi soimaan ja monesti siinä käy vielä niin että puhelimen omistaja on just jossain kopiokoneella tai hakemassa sitä kahvia, eli puh soi tosi kauan. En tiedä onko ne kuuroja kun se soittoääni on lähes täysillä. Tätä tapahtuu viikottain. Ei siitä ei kukaan heitä huomauta. Itsellä jäi kerran puhelin pöydälle äänellisellä, vaikka se soi hiljaa niin viereisen huoneen johtaja sanoi heti, että laitatko jatkossa sen äänettömälle.
En edes halua tietää mitä vastaavaa työtä tekevät mies kollegani ansaitsevat. Työtä ei ehkä ihan voi verrata, mutta eipä ainakaan yhdellä hommat ja vastuut juuri päätä pakota. Mitään yhteisiä tiimin töitä ei tee, tulee palaveriin aina ilman läppäriä, selaa omaa puhelintaan, ei kuuntele, on ihan pihalla, hän ei ole koskaan kokouksen sihteerinä, me naiset joudutaan aina kirjoittamana muistio, koska hän sanoi vana että ette saa niitä mitään selvää jos hän kirjoittaa ja tämä oli johtajalle ok. Eli me joudutaan kirjoittamaan koska ollaan tarkempia ja parempimuistisia / ymmärretään mitä siihen muistioon pitää kirjoittaa jotta siitä on muille tai myöhemmin jotain hyötyä. Hän voi vapaasti myöhästellä palavereista ja tapahtumista, häntä odotetaan, hän on ikään kuin se porukan lapsi josta me muut huolehditaan.
Jos joku muu myöhästyy, niin muut aloittavat jo ja hänelle huomautetaan siitä, että olisi syytä olla ajoissa. kutsummekin keskuudessamme tuota miestä "lellikiksi" kuin alakoulussa konsanaan.
KO mieshenkilö myös ottaa muita vapauksia joista sitten itse saa hyötyä. Muuta ajaa talon autoilla, hän omallaan ja nostaa reippaita km korvauksia / kk. Joku sallii sen hänelle toisin kuin muille.
Ja moni muu asia on hänen kohdallaan toisin kuin meillä muilla. Tästähän ei toki voi mainita johtajalle, koska saisit vain itse ikävän ihmisen maineen ja olisit puuttunut asioihin jotka ei sinulle kuulu, näinhän se menisi.
Meillä on joillakin annettu älytyöpuhelimet, siis ihan tavis työntekijätasolla, mutta taas naapurikohteen samaa työtä tekevällä ei ole annettu. Todella eriarvoistavaa henkilöstöpolitiikkaa.
Ylin johto heittää ulos ne, joiden naama ei miellytä / jotka eivät suostu nuolemaan heidän persettään. Perseennuolijat saavat jäädä, vaikka tekisivät työnsä huonommin kuin ulos potkitut.
No tietysti tämä että meillä miehet sanoo todella rohkeasti ja napakkaan äänensävyyn vastaan pomoille ja omia mielipiteitään ja jopa neuvovat johtajia, mutta meneppä itse edes ehdottamaan jotain uudistusta tai kun iahn vaan kysyn jotain, niin luullaan että kyseenalaistetaan (siis loukkaantuvat) ja saat hyvinkin nenäkkäitä tai kärkkäitä vastauksia takasian ja palautetaan ruotuun tyyliin " pysyppäs lestissäsi" ja kehotetaan itsereflektoimaan millä tyylillä kannattaa esittää asioita ja vain oman esihenkilön kautta kaikki viedään eteenpäin......... siis anteeks mitä..... miks jotkut sitten tekee ihan toisin ja niiden kanssa vaan naureskellaan heidän kiroilulleen, vähätteleville kommenteille ja jopa äänen korottamiselle.
tää on niin tätä....
Tiedon pimittäminen lienee se yleisin, tekevät joko tahallaan tai eivät tajua.
Kerrotaan vain siivuja ja sitten ihmetellään (pomon länäollessa toki), ettei toinen osaa/tiedä.
Naistyöpaikat - välttäkää loppuun saakka.
Meillä firmassa Hr osaston ihmiset tekee miesvaltaiselle toimialalle heidän puolestaan esim työsopimukset, niiden muutokset ym palkkajuttuihin, eläke tai tykyasioihin liittyvät koska miehet ei joko osaa, ne ei edes viitsi opetella kun ei ole pakko, ne on niin suurpiirteisiä että tulee paljon virheitä tms.
Meillä on ohjeistus että jokainen esihenkilöroolissa oleva tekee ne itse.
Meille naisille ei tehdä, jos pyytää apua, lähetetään vaan ohje ja lause pärjäätkö tuon ohjeen turvin. Eli eivät tee meidän puolesta tai edes auta teamsilla saati paikan päällä koneella yhdessä katsoen.
Milloinkahan itse pääsis tohon asemaan, että kun vaan nostaa kädet pystyyn ja sanoo etten osaa tai mulla ei oo aikaa tommeseen näpertelyyn, niin joku muu tekisi minun puolesta minun vastuualueelle kuuluvat työt. Ei, tuo on vain miesten oikeus.
Ei voisi vähempää kiinnostaa mitkään eriarvoisuushöpinöt.
Jokaisen arvo työyhteisössä on se miksi muut (erityisesti pomosi ja firman omistajat) sen arvioivat, ja 30v työkokemuksella voin sanoa että kaikkien panos ei ikinä ole samanarvoista!
Kaikista haitallisempia ovat kaikenmaailman maailmanparantajat jotka näkevät sosiaalisia ongelmia, syrjintää ja eriarvoisuutta joka puolella vaikka todellinen ongelma varsin usein on, että he ovat itse varsin hyödyttömiä työyhteisön kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä firmassa Hr osaston ihmiset tekee miesvaltaiselle toimialalle heidän puolestaan esim työsopimukset, niiden muutokset ym palkkajuttuihin, eläke tai tykyasioihin liittyvät koska miehet ei joko osaa, ne ei edes viitsi opetella kun ei ole pakko, ne on niin suurpiirteisiä että tulee paljon virheitä tms.
Meillä on ohjeistus että jokainen esihenkilöroolissa oleva tekee ne itse.
Meille naisille ei tehdä, jos pyytää apua, lähetetään vaan ohje ja lause pärjäätkö tuon ohjeen turvin. Eli eivät tee meidän puolesta tai edes auta teamsilla saati paikan päällä koneella yhdessä katsoen.
Milloinkahan itse pääsis tohon asemaan, että kun vaan nostaa kädet pystyyn ja sanoo etten osaa tai mulla ei oo aikaa tommeseen näpertelyyn, niin joku muu tekisi minun puolesta minun vastuualueelle kuuluvat työt. Ei, tuo on vain miesten oikeus.
On toki varmasti noin. Mutta annas olla, kun tietokone ei toimi, ohjelmat prakaa, ei saa toimimaan Teamsia yms. Niin kuka pyydetään apuun? No mies nuo tulee ratkaisemaan. Joten kaikkia tarvitaan:)
Vierailija kirjoitti:
Ei voisi vähempää kiinnostaa mitkään eriarvoisuushöpinöt.
Jokaisen arvo työyhteisössä on se miksi muut (erityisesti pomosi ja firman omistajat) sen arvioivat, ja 30v työkokemuksella voin sanoa että kaikkien panos ei ikinä ole samanarvoista!
Kaikista haitallisempia ovat kaikenmaailman maailmanparantajat jotka näkevät sosiaalisia ongelmia, syrjintää ja eriarvoisuutta joka puolella vaikka todellinen ongelma varsin usein on, että he ovat itse varsin hyödyttömiä työyhteisön kannalta.
--> EI PIDÄ PAIKKAANSA. Varsin usein kyse eriarvoisuudessa on sukupuoliasetelmasta tai siitä miten kukakin osaa miellyttää johtotasoa ja antaa itsestään vaikutelman ahkerana osaajan vaikkei oikeasti sitä ole.
Ja kyllä ne pätevät, työteliäät vastuunkantajat näkee ne vapaamatkustajat aina.
Meillä töissä naiset tekee xx työn yksin, miehiä samassa työssä usein 2.
Jos joku asia on tehty puolihuolimattomasti, naishenkilöt joutuu jpa "puhutteluun", miehille siitä ehkä sanotaan vaivihkaa vähän naureskellen jossain sivulauseessa. Miesten töppäilyjä tai jopa ihan tekemättä jättämisiä katsotaan ihan eri tavalla läpi sormien. Ompa ollut tilanne jossa mieshenkilö ei tehnyt asiaa joka hänen rooliin kuului, luki ihan hänen toimenkuvassaan, ajan kuluttua tästä tuli ongelma ja kun asiaa selviteltiin porukalla, niin työpisteen 2 naista sai närkästyneet kommentit miksei auteta työkaveria (miestä) ja miten te (naiset) olette päästäneet tilanteen tähän pisteeseen. ....anteeks mitä.....
Niitä jotka työskentelee pääsääntöisesti pääkontyorilla (asuvat lähistöllä) työaikaa ja etäpäiviä kytätään yllätyäbänkin tarkasti vaikka meillä ylemmillä toimihenkilöillä on kokonaistyöaika, ei siis tiettyä päivän tuntimäärää.
Ne samassa roolissa olevat, jotka asuu kauempana maakunnissa eivätkä tee toimistopäiviä pääkonttorilla, työaikaa ei kukaan seuraa. Kukaan ei tiedä missä he ovat.
Nyt kesäkaudella eräskin "tekee töitä, siis pitää satunnaisesti läppäriä auki" jossain asuntoautoreissuillaan karavaanarialueella tai mökillä kun muukin perhe on lomalla. Ei ole kalenterissa palavereja, mutta ei myöskään vastaa s postiin eikä puhelimeen moneen tuntiin. Eli ei ole "töissä". Kukaan ei puutu vaikka pomo taitaa tietää.
No, tasa-arvo ja toistensa kopiot samantyyppisessä työssä ovat ihan eri asioita.
Jos joku on työssään huippuhyvä ja tuottelias, miksi hänen pitäisi olla pilkunviilaajan tai hitaan nyhertäjän tai saamattoman selittelijän sääntöjen mukaan toimiva, tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Juuri tällaisia kiinnostaa kaikista eniten se, että kaikki tekevät juuri samoin, samanlaisten pikkupiirteisten ohjeiden mukaan, jotka on joskus sovittu juuri siitä syystä, että saataisiin edes se minimitaso aikaan tai vaikka niissä ei olisi järjen hiventäkään kokonaistehokkuuden ja tuottavuuden kannalta. Jotkut ovat olleet kauan samassa tehtävässä, kun ovat joskus jollakin perusteella tulleet siihen nimitetyksi ja saattavat todella olla 15 vuotta ajastaan jäljessä, "kun ei voisi vähempää kiinnostaa", siis mikään, kunhan vain "ovat työpaikalla".
Kaikissa työtehtävissä on uuden tekijät ja tuotteliaat, keskitason työntekijät ja sitten ne muut. Ja saavat aivan samaa palkkaa monilla aloilla. Revi siitä sitten tasa-arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Joku tYöN sAnkArI taas ulisee 😆🤣
Mene töihin sinäkin.
Ne tietää parhaiten jotka on olleet kauan sanassa paikassa. Uudet ei osaa tehdä töitään, kuuluisi saada pienempää palkkaa sekä epämieluisimmat työtehtävät
INSINÖÖRI 48