Onko autolaina tyhmyyttä?
Otetaanko autolaina yleensä sen takia, että halutaan parempi ja kalliimpi auto kuin mihin olisi muuten varaa?
Vaihtavatko autolainalliset ihmiset sitten taas uuteen autoon ennen kuin on edellisestäkään maksettu laina pois, ja velka vain kasvaa ja kasvaa..?
Millaisia kuluja lainasta tulee kun laskee useamman vuoden tasolla kuin jos olisi vain maksanut kerralla pois tai tyytynyt johonkin halvempaan, esim. 10 000 - 15 000 euron autoon?
Näitä asioita olen miettinyt kun tuntuu, että nykyään on enemmän sääntö kuin poikkeus, että autokin ostetaan velalla.
Kommentit (90)
Velkatalous on lopulta tyhmyyttä sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta.
Minulla ei olisi ollut mahdollisuutta ostaa auto ilman autolainaa. No, nyt minulla on hyvä maksettu auto, jolla ajan toivottavasti vielä toisen mokoman.
En kyllä ikinä ostaisi autoa käteisellä ainkaan näillä koroilla. Mieluummin pidän rahat sijoituksissa.
Itse olen ostanut kaksi autoa ja ottanut kaksi kertaa autolainaa.
Ensimmäinen auto maksoi 8500 ja jälkimmäinen 13500.
Ensimmäisellä autolla ajoin reilu 7 vuotta ja jälkimmäisellä olen ajanut reilu 6 vuotta.
Kumpaakaan en olisi voinut ostaa pelkillä säästöillä, mutta toisaalta molemmat on maksettu ennen kuin vaihto tuli/tulee ajankohtaiseksi.
Eli olen "tyytynyt" jopa alle ap:n esittämän hintaluokan.
Toisaalta ilman lainaa olisin joutunut tyytymään hintaluokkaan 1500 - 4500€, jolloin autoa olisi pitänyt vaihtaa ja/tai korjata huomattavasti useammin.
Minä haluaisin eroon autolainasta ja rahoituksen vaatimista sikakalliista vakuutuksista. Tarvitsen autoa vain vähän, ja ihan halpakin riittäisi, mutta luotettava, esim. Toyota.
Miten onnistuu velkaisen auton vaihto halvempaan?
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin eroon autolainasta ja rahoituksen vaatimista sikakalliista vakuutuksista. Tarvitsen autoa vain vähän, ja ihan halpakin riittäisi, mutta luotettava, esim. Toyota.
Ainakin joskus näkee lehdissä ilmoituksia, että "Ostetaan autoja. Myös loppuvelan lunastus".
Myynnin jälkeen ostat auton, johon rahat riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Kannattavuushan riippuu monista asioista.
Jos on pakko saada kohtuullisen hyvä auto, eikä tilillä ole tarpeeksi, niin sittenhän ei ole pahemmin vaihtoehtojakaan. Mutta jos voi ostaa kertamaksulla, niin sitten saa todennäköisesti tingittyä hintaa alaspäin ainakin jonkun verran.
Ja uusi autohan on tietysti hemmetin kallis noin arvonmenetyksen kannalta, toisaalta siinä sitten maksaa takuusta ja toimintavarmuudesta. Eli kyllä siinä on niitä liikkuvia osia moneen suuntaan, yksiselitteistä vastausta on huono antaa. Ainoa varma asia on, että kyllä siihen rahaa uppoaa.
Päin vastoin. Rahoituksella auton saa todennäköisemmin halvemmalla, koska myyjä saa myymästään luotosta pienen palkkion, joka jää tietysti saamatta jos ostaja maksaa auton.
Korothan näissä autolainoissa on hyvin maltillisia ja siten tule joku tilinhoitokulu joka on vajaan kympin kuussa. Jos on vaikka kymmpitonnin laina neljän vuoden maksuohjelmalla ja 2% korolla, niin lainakulut on alle tonnin. Jos on itsellä säästössä kymppitonni, niin kahdella kympillä tulee autokauppaan aika paljon lisää valinnanvaraa verrattuna siihen kymppiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin joskus näkee lehdissä ilmoituksia, että "Ostetaan autoja. Myös loppuvelan lunastus".
Myynnin jälkeen ostat auton, johon rahat riittävät.
Kyllähän rahoituksellakin ostetun auton voi myydä. Loppuvelka vaan pitää maksaa pois tai sitten rahotusyhtiö siirtää velan uudelle ostajalle.
Vierailija kirjoitti:
Myyt autosi, kysy rahoitusyhtiuöltä miten onnistuu.
Autoliikkeitä ei kyllä ihan hirveästi kiinnosta vaihto halvempaan. Nykyään tuntuu olevan että liike tarvii kymppitonnin välirahaa että edes kalliimpaan vaihto kiinnostaa.
Tyhmintä mitä olen nähnyt on 25000 euron autolaina,jota läheiseni lyhentää muutamia satasia kuukaudessa. Luopui hyvin toimivasta alle 10000e hitaisesta autosta ja osti kalliin käytetyn.Siihen vielä roima asuntovelka päällä.
Lukenut ,todella raha-asioissa tyhmä ihminen.
Laina on järkevä silloin kun kyseessä on sijoitus. Auto on kulutustavara, jonka arvo laskee joka päivä. Siksi se kannattaa ostaa omilla rahoilla.
T. Sijoittajamamma
"Mitä eroa siinä on, laitanko saman rahan lainanmaksuun vai säästötilille odottamaan sitä kun on varaa maksaa auto käteisellä"
Minusta ero on siinä, että jos jotain tapahtuu, niin se jolla on 0e velkaa ja vielä säästössä rahaa (esim. siihen autoon) tai realisoitavaa omaisuutta (esim. se auto) on PALJON paremmassa asemassa vert. ihminen jolla ei ole säästöjä ja jolla juoksee joka kuukausi X euroa auton lyhennyksiin.
Mutta ihmisissä on eroja, ymmärrän vielä esim. asuntolainan, mutta en sitä että asioita ostellaan (enemmän tai vähemmän) velaksi. Siinä on "kiva" tilanne jos tulee ero/sairaus/työttömyys ja tulot tippuvat ja kuitenkin menot (auton, sohvan, pesukoneen ja vaatekaupan osamaksut, vakuutukset ja lehtitilaukset ja lomalainan lyhennykset jne. jne. juoksevat)
Pidän siitä että kaikki on maksu heti, pienistä kuluista esim. lehtitilaus ja vakuutukset kerralla vuokseksi eteenpäin, ei kerran kuussa, aina isompiin hankintoihin. Jos jotain sattuisi, niin omalla kohdallani pakollisia menoja on vain asumiskulut ja ruoka (mahdolliset lääkekulut) ei mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myynnin jälkeen ostat auton, johon rahat riittävät.Kyllähän rahoituksellakin ostetun auton voi myydä. Loppuvelka vaan pitää maksaa pois tai sitten rahotusyhtiö siirtää velan uudelle ostajalle.
Väitinkö mitään muuta?
Vierailija kirjoitti:
Laina on järkevä silloin kun kyseessä on sijoitus. Auto on kulutustavara, jonka arvo laskee joka päivä. Siksi se kannattaa ostaa omilla rahoilla.
T. Sijoittajamamma
Itse ostin auton, koska se oli välttämättömyys. Sen avulla pystyin käymään töissä ja tienaamaan perheelle elatuksen ja myös maksamaan sen autovelan.
Sijoittamiseen otettu laina voi olla vielä isompi riski. Sijoituksen arvo voi romahtaa, jolloin jäljelle jää pelkkä velka.
Vierailija kirjoitti:
Tulikohan aloittajalle mieleen, ettei toiset pysty hankkimaan edes sitä 10000-15000 € autoa ilman lainaa? Tulikohan mieleen, että tällaiset ihmiset ovat ihan työssä käyviä perheellisiä? Auton ostaminen velaksi on järkevämpää kuin esim. Leasing, laskettu on. Yleensä siitä saa edes jonkin verran rahojansa pois, jos on pakko myydä.Minä en ainakaan rupea työpäivääni pidentämään sillä, ettei julkiset kulkuneuvot pysty samaan joustavuuteen ja nopeuteen kuin omalla autolla kulkiessani. Pienipalkkaisen ainoita etuja on se, että pääsee mahdollisimman nopeasti viettämään sitä vapaa-aikaansa.
Näin juuri. Ja tulikohan moni muukaan täällä ajatelleeksi. Luulen, että suurin osa keskimääräisistä perheistä ajaa tuon hintaisilla autoilla ja ottaa niihinkin lainaa.
Syy, miksi itse vaihdoin 4000€ arvoisen autoni 15000€ arvoiseen käytettyyn autoon oli, että kyllästyin vanhan auton epäluotettavuuteen ja korjauskustannuksiin. Myös bensankulutukseen. Otin siis lainaa ja ajan nyt paremmalla autolla. En minäkään halua tuhlata aikaani julkisissa kulkuneuvoissa, ja minulla on tarvetta liikkua autolla myös vapaa-aikanani. Auto on minulle selkeästi elämänlaatua parantava nautintoväline.
Joku kehoitti ostamaan mahdollisimman pienen ja halvan auton. Ehkä rahallisesti näin kannattaa tehdä, mutta kuten sanoin, auto on myös nautintoväline, jolloin sille on muitakin kriteereitä kuin edullisuus.
No se riippuu ihan millaiseen tarpeeseen auto on. Meillä on 2v sopimus osamaksulla ihan uuteen autoon. Huollot, renkaiden vaihdot yms kuuluvat hintaan, ei yllättäviä huoltokustannuksia. Myös valmistajan takuu voimassa. Kallishan tämä on kuussa, mutta meillä auton tarve kaksi vuotta. Jos sen jälkeen tarvittaankin autoa niin voidaan ostaa tämä loppuvelkahintaan ja jos ei haluta, on autolla taattu arvo sopimuksessa määriteltynä eli liike ottaa auton ja ollaan sujut. Toki oltais voitu ostaa käytetty auto, maksaa huollot erikseen ja myydä sitten lopuksi. Me vaan vihataan säätämistä ja koettiin tämä paljon riskittömämmäksi vaihtoehdoksi ja ennen kaikkea tää on helppo vaihtoehto.
Prosentin korolla 10000 laina teettää vuodessa satasen lisää maksettavaa.
Ja kaikki muut lainan/rahoituksen kulut siihen päälle. Ei ne lisäkulut pelkästään korkoja ole. Varsinkin viimeinen erä on monille yllätys, kun siihen lisätään ties mitä kuluja. Eli jos otat lainaa, ihan sama pankista vai rahoitusyhtiöltä, niin muista ottaa selvää kaikista kuluista, ei vain koroista.
Ei sitä pysty suoraan sanomaan että kannattaako autolaina. Sen voin kuitenkin sanoa että kannattaa olla likviditeettiä eli käteistä ja rahaksi muutettavaa omaisuutta.
Meillä on 12 vuotias ja 220 000 ajettu Tojota. Korjauksiin on mennyt tähän mennessä 340 euroa. Yhteensä. Lisäksi on tietenkin vaihdettu jarrujen osia sekä tehty kaikki huollot. Myydessä siitä saisi ehkä tonnin?
Rahaa auton vaihtoon on säästössä noin 6000€. Lisäksi osakkeita vastaan saisin lainaa 1% korolla. Voisimme helposti ostaa uuden auton.
Ajellaan Toitsalla niin pitkään kun se kulkee ja sitten ostetaan uusi tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä pysty suoraan sanomaan että kannattaako autolaina. Sen voin kuitenkin sanoa että kannattaa olla likviditeettiä eli käteistä ja rahaksi muutettavaa omaisuutta.
Meillä on 12 vuotias ja 220 000 ajettu Tojota. Korjauksiin on mennyt tähän mennessä 340 euroa. Yhteensä. Lisäksi on tietenkin vaihdettu jarrujen osia sekä tehty kaikki huollot. Myydessä siitä saisi ehkä tonnin?
Rahaa auton vaihtoon on säästössä noin 6000€. Lisäksi osakkeita vastaan saisin lainaa 1% korolla. Voisimme helposti ostaa uuden auton.
Ajellaan Toitsalla niin pitkään kun se kulkee ja sitten ostetaan uusi tilalle.
Korjauskustannuksia ei pysty aina ennakoimaan, mutta aika oletettavaa, että 12 vuotta vnhassa autossa alkaa tukivarret, jarrut, jouset, iskarit ym menemään vaihtokuntoon vuoronperään, jos eivät ole jo menneet. Lisäksi muita odottamattomia ongelmia voi tulla koska vaan. Kulutus ja ajonautinto verrattuna uudempiin autoihin nyt on sitten omat tarinansa.
Oma "reseptini" tähän ongelmaan on seuraavanlainen:
1) Älä osta autoa
2) Jos ostat auton, osta mahdollisimman pieni ja aja sillä mahdollisimman vähän
3) Osta auto, joka "pysyy koossa" (ilman kalliita moottori- yms. remontteja) noin 4-5 vuotta tai esim. n. 60-80.000 km.
4) Vaihda auto niin, että "nuorennat" sitä juuri tuon 4-5 käyttövuoden verran ja maksa mahdollisimman vähän välirahaa. Tingi.
5) Tee vanhaan autoosi määräaikaishuollot säännöllisesti ja huolella, ennakoiden, mikäli mahdollista. Aja varovasti, opettele autoa / polttoainetta säästävä ajotapa. Hoida autosi hyvin, tarkkaile sen kuluvien osien kuntoa, seuraa öljynkulutusta ja auton toimintaa muutenkin.
6) Etsi edullinen ja luotettava huoltamo.
7) Opettele itse tekemään perushuoltotöitä ja joitakin yksinkertaisimpia osien vaihtoja tms.
Vanha auto ei tarvitse "jatkuvasti" remonttia, eikä useimmiten vaihtoon menevien ns. kuluvien osien hinnat ja työ ole yleensä huippukalliita. Jos isompia remppoja tulee, yleensä löytyy halpoja varaosia purkuautoista.