Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko autolaina tyhmyyttä?

Vierailija
17.03.2016 |

Otetaanko autolaina yleensä sen takia, että halutaan parempi ja kalliimpi auto kuin mihin olisi muuten varaa?

Vaihtavatko autolainalliset ihmiset sitten taas uuteen autoon ennen kuin on edellisestäkään maksettu laina pois, ja velka vain kasvaa ja kasvaa..?

Millaisia kuluja lainasta tulee kun laskee useamman vuoden tasolla kuin jos olisi vain maksanut kerralla pois tai tyytynyt johonkin halvempaan, esim. 10 000 - 15 000 euron autoon?

Näitä asioita olen miettinyt kun tuntuu, että nykyään on enemmän sääntö kuin poikkeus, että autokin ostetaan velalla.

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaan mahdollista, niin älä ota lainaa. Hyvä käytäntö itse asiassa muutenkin! Parasta olisi, jos osaisit itse korjata, silloin melkein mikä tahansa auto käy. Jos et oikein osaa, niin käytetty, joka on tarkkaan mietitty. Jos olet paniikissa asian suhteen, niin osta sitten se uusi auto ja maksa itsesi kipeäksi, en välitä, itsepähän tuhlaat sikana rahaa.

Joo-o, vaihda tukivarret kerrostalon pihassa, jossa ei ole edes autopaikkoja kaikille asukkaille...

Vierailija
22/90 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaan mahdollista, niin älä ota lainaa. Hyvä käytäntö itse asiassa muutenkin!

Vuokra-asujien keskusliitto toivottaa tervetulleeksi jäsenekseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei järjen hiventäkään.

Omaa tonnin autoa saa korjata tuolla säästyneellä 9000€urolla ainakin seuraavat sata vuotta. Sen verran yksinkertaista tekniikkaa ja halvat osat. Kulutuskin vain 4l/100km, joka sekin halpaa dieseliä! Käyttövoimavero n. 70€/vuosi koska rekisteröity pakuksi.

Eihän se tokikaan uusi ole, eikä ole sähköherkkuja, mutta käytänkin autoa vain paikasta toiseen siirtymiseen. Elvistelkööt muut citumaastureillaan ja ottakoot velkaa, kun minä pistän rahat säästöön!

Vierailija
24/90 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään tyhmyyttä ole. Autolainojahan saa hyvinkin edullisesti. Rahoitustarjoukset alittavat keveästi pankista saatavan lainan kustannukset. Eikä lainaa voi kasvattaa, sillä rahoitusta ei voi olla enempää kuin auton arvo.

Auto on kulutushyödyke ja sitä täytyy uusia aina välillä.

Ei lainarahalla pääse kiinni sen parempaan autoon, mutta sen saa aikaisemmin. Lainahan on käytännössä oston jälkeen tapahtuvaa säästämistä.

Itse olen pitänyt periaatteena että rahoitukseen en jätä jäännöserää, eli maksuohjelman lopussa auto on maksettu, eikä ole jäänyt mitään tuhansien eurojen viimeistä erää. Kun autorahoitus on maksettu (3-5 vuotta), niin auto on aika vaihtaa uuteen ja seuraavan auto vaihto on helpompaa kun ei ole suurta määrää vanhaa rahoitusta jäljellä.

Vierailija
25/90 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei järjen hiventäkään.

Omaa tonnin autoa saa korjata tuolla säästyneellä 9000€urolla ainakin seuraavat sata vuotta. Sen verran yksinkertaista tekniikkaa ja halvat osat. Kulutuskin vain 4l/100km, joka sekin halpaa dieseliä! Käyttövoimavero n. 70€/vuosi koska rekisteröity pakuksi.

Eihän se tokikaan uusi ole, eikä ole sähköherkkuja, mutta käytänkin autoa vain paikasta toiseen siirtymiseen. Elvistelkööt muut citumaastureillaan ja ottakoot velkaa, kun minä pistän rahat säästöön!

Turvallisuus on se mikä autoissa on kehittynyt eniten viimevuosina.

Vierailija
26/90 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä ei kannata käyttää omaa rahaa autoon. Rahoitusta saa ilman korkoa ja muita kuluja.

Joka tapauksessahan siihen joutuu omaa rahaa laittamaan vaikka ottaisikin rahoituksen.

Kyllä mä ainakin tykkään ajaa omalla enkä Santanderin autolla.

En oikein nyt tainut riittävän selvästi ilmaista kantaani...omia säästössä olevia rahoja ei kannata sijoittaa autoon, kun ne voi sijoittaa kannattavamminkin. Sen ajan kun ajan sillä Santanderin autolla, jonka arvolaskee joka kilometrillä niin tämä sijoittettu pääoma tuottaa minulle.

Vierailija
27/90 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaan mahdollista, niin älä ota lainaa. Hyvä käytäntö itse asiassa muutenkin! Parasta olisi, jos osaisit itse korjata, silloin melkein mikä tahansa auto käy. Jos et oikein osaa, niin käytetty, joka on tarkkaan mietitty. Jos olet paniikissa asian suhteen, niin osta sitten se uusi auto ja maksa itsesi kipeäksi, en välitä, itsepähän tuhlaat sikana rahaa.

Joo-o, vaihda tukivarret kerrostalon pihassa, jossa ei ole edes autopaikkoja kaikille asukkaille...

Kerrostalossa asuessa ei tarvinnut muuta kuin avata konepelti pissapojan täyttöä varten, niin jo oli  joku naapuri kurkkimassa ja kysymässä että mitä vikaa autossani on.

Vierailija
28/90 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto tunkalla ylös, pyörä irti, tukivarsi wittuseen, uus paikalleen, pyörä takas, auto alas. Töttöröö, ei ollut mikään american temppu. Eri asia sitten jos ei ole työkaluja tai osaamista.

t: joskus parkkipaikallakin remontoinut

Vierailija
29/90 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko stand-up komiikkaa, jos on kyrpä pystyssä? Ei mulla muuta.

Vierailija
30/90 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei järjen hiventäkään.

Juuh, se on sellainen nelipyöräinen ruumisarkku.

Siitäkin onneksi selviää opettelemalla ennakoivan ajotavan ja oikean tilannenopeuden. Melkeinpä aina nuo kolarit ja ulosajot johtuu siitä kun kaahataan liian lujaa ja koitetaan mennä liian pienestä välistä. Lähtisivät aikaisemmin, niin ei tarvitsisi kaahata nilkka suorana.

Vierailija
31/90 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei järjen hiventäkään.

Siitäkin onneksi selviää opettelemalla ennakoivan ajotavan ja oikean tilannenopeuden. Melkeinpä aina nuo kolarit ja ulosajot johtuu siitä kun kaahataan liian lujaa ja koitetaan mennä liian pienestä välistä. Lähtisivät aikaisemmin, niin ei tarvitsisi kaahata nilkka suorana.

Kukin kykyjensä mukaan mielipiteissäänkin. :D

Yksinhän meistä jokainen tuolla  liikenteessä on. Kukaan ennakoivalla ajotavalla ja oikealla tilannenopeudella ajavahan ei ole liikenneonnettomuuden uhriksi joutunut.

Vierailija
32/90 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autorahoitus on tällä hetkellä halpaa. Jos auton ostaa rahoituksella, ei se välttämättä tarkoita, että on pakko ostaa uusi auto. Myös käytetyn auton voi halutessaan ostaa lainalla. Edelleen on monesti järkevää, että rahaa on myös säästössä. Eli vaikka olisi varaa ostaa auto käteisellä, ei se tarkoita, että se olisi järkevää. Mielummin vaikka laittaa 10.000 euroa omaa rahaa, ottaa 10.000 euroa lainaa ja jättää säästöön 10.000 euroa.

Tyhmää sen sijaan on laittaa viimeisetkin rahat käsirahaan, ottaa iso laina ja jättää iso jäännösarvo lainalle. Pahimmillaan käy niin, että auton arvo on pienempi, kuin maksamattoman lainan osuus. Autosta ei pääse eroon ja laina painaa päälle.

Vierailija
33/90 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli 20v vanha auto ja vaihdettiin muitamanvuoden vanhaan se. Otettiin autolainaa MUTTA kaikki se mikä ennen meni vanhan auton ylläpitämiseen (bensankulutus laski, vakuutukset laski, verot laski ja ennenkaikkea jatkuvat korjauskulut jäi pois) näillä rahoilla sitten maksellaan sitä uutta autoa pois.

Uuden ja vanahan auton pitämisen kustannusten ero ei ole niin suuri kuin vanhoilla rotteloilla ajavat tuntuu kuvittelevan. Auton arvon alenema on neljässä vuodessa noin puolet auton ostohinnasta, riippumatta siitä että oliko se ostaessa uusi vai vanha, halpa tai kallis. Käyttökulut ovat noin 15 tonnia neljässä vuodessa, jos ajaa 20 tonnia vuodessa.

Eli jos ostaa uuden 30 tonnia maksavan auton, niin autoilu tulee maksamaan noin 30 tonnia neljässä vuodessa.

Jos ostaa 10 tuhatta maksavan auto, niin autoilu tulee maksamaan 20 tonnia vuodessa.

66% halvempi auto pudotti kustannuksia 33%.

http://www.autoliitto.fi/tietopankki/autoilun-kustannukset/laskurit/kus…

Vierailija
34/90 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jälkimmäinen 20 tonnia neljässä vuodessa...

-33

Vierailija
35/90 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autorahoitus on tällä hetkellä halpaa. Jos auton ostaa rahoituksella, ei se välttämättä tarkoita, että on pakko ostaa uusi auto. Myös käytetyn auton voi halutessaan ostaa lainalla. Edelleen on monesti järkevää, että rahaa on myös säästössä. Eli vaikka olisi varaa ostaa auto käteisellä, ei se tarkoita, että se olisi järkevää. Mielummin vaikka laittaa 10.000 euroa omaa rahaa, ottaa 10.000 euroa lainaa ja jättää säästöön 10.000 euroa.

Tyhmää sen sijaan on laittaa viimeisetkin rahat käsirahaan, ottaa iso laina ja jättää iso jäännösarvo lainalle. Pahimmillaan käy niin, että auton arvo on pienempi, kuin maksamattoman lainan osuus. Autosta ei pääse eroon ja laina painaa päälle.

Varsinkin jonku kymppitonnin osuuden rahoitukseen voi saada todella edullisesti. Joskus rahoituksen mukana saa myös edullisen vakuutuksen.

Vierailija
36/90 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini osti juuri uuden auton ajatellen että se on loppuiän auto eikä tarvitse stressata huolloista yms. Harvallapa sitä käteistä on niin paljoa että autoa sillä lailla ostaisi. Autolainan korko oli 0 % - niin kova kilpailu on tällä hetkellä autokaupoilla!

Vierailija
37/90 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei järjen hiventäkään.

Olet oikeassa, mutta se kaahari on usein ulkopuolinen henkilö, jonka ennakointiin ja ajotapoihin et voi mitenkään vaikuttaa.

Vierailija
38/90 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei järjen hiventäkään.

Eihän siinä muuten mitään, mutta kun liikenteessä ei ikinä tiedä mitä ne muut valopäät tekevät. Otetaan esimerkkinä se tämän talven pösökusksi Akaan nurkilta. Jos ja kun vastaantulija välttämättä puskee yhtäkkiä kaistalleni, niin otan sen ennemmin vastaan kaksi vuotta vanhassa autossa, kuin 20 vuotta vanhassa. Jos liikenteessä ei olisi ketään muuta, niin asia olisi täysin eri.

Vierailija
39/90 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppini osti juuri uuden auton ajatellen että se on loppuiän auto eikä tarvitse stressata huolloista yms. Harvallapa sitä käteistä on niin paljoa että autoa sillä lailla ostaisi. Autolainan korko oli 0 % - niin kova kilpailu on tällä hetkellä autokaupoilla!

Lainarahan on halpaa ja autolainaraha sikahalpaa.

Oikeastaan on typerää käyttää omia säätöjä auton ostoon.

Vierailija
40/90 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaiheessa autokaupat tykkäsivät lainoittaa kun saivat niistäkin tuloja. Onkohan tilanne nyt muuttunut, kun tuntuu olevan noita 1% tarjouksia vähänväliä?

Nythän ne menee rahoitusyhtiöille, jotka ottaa koron päälle käsittelykulua kympin kuussa tms. Todellinen vuosikorko onkin aika paljon enemmän.

Ja rahoituksella hinnasta tinkiminen / lisävarusteiden saaminen edullisemmin on paljon hankalampaa.