Mitä naisten töitä miehesi tekee teillä arkisin?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten töitä? Huh, nyt järkytyin. :o
Järkytyit? Normaali ihminen kyllä ymmärtää, että tässä yhteiskunnassa on perinteisesti jaettu työt naisten ja miesten töihin. Naisten töinä pidetään kotona tapahtuvaa kodinhoidollista työtä, kuten lastenhoitoa, siivousta, ruoanlaittamista ja ehkä vaikka puutarhatöitä (niitä kevyempiä kuten kukkien istutusta yms). Miesten töinä taas pidetään raskaampia ja teknisempiä töitä, kuten peltotyöt, autonkorjaus, remontointi yms. Voidaan siis yleisesti ottaen kutsua naisten töiksi ja miesten töiksi eri hommia, jos halutaan herättää keskustelua näistä, ilman että tarvitsee erikseen luetella jokaista pikkuhommaa, mitä niihin mahdollisesti voitaisiin lukea. Ei siitä järkyttyä tarvitse, vaikka itse olisikin sitä mieltä että kumpikin sukupuoli voi tehdä mitä töitä vaan :)
ohis
Mä järkytyn miten tietämätöntä ja takapajuista sakkia useimmat ovat. Ensinnänkin olen itse viiskymppinen ja ajattelen että käsitykset "naisten" töistä jäivät sinne 1950-luvulle. Jo mun kouluajoista asti on kotitalous ollut pakollinen aine pojillekin. Missä ihme kolossa olette eläneet viimeiset 50 vuotta?
Ja ihan historian tutkimukseen perustuen ym. käsitys "kevyistä" töistä naisten työnä ei pidä lainkaan paikkaansa. Myös jako on vääränlainen ja edustaa kuvitelmaa jonkilaista "sankarimiehistä", mutta sellaista todellisuutta ei ole ollut.
Suomessa naiset ovat aina joutuneet tekemään todella raskaita töitä, erään tutkimuksen mukaan 1800-1900-luvun vaihteen maataloustyöt, joita talon emännät tekivät, olivat yhtä raskaita kuin metallityöntekijän tehtaassa; naiset myös kävelivät vuodessa tuhansia kilometrejä työssään. Naisille ei kuuluneet todellakaan "siistit sisätyöt" vaan naiset ja lapset olivat myös pelloilla, kaskimaata polttamassa, karjataloustöissä, jotka olivat talvisin erittäin raskaita.
Ennen myös naisten ohella pienetkin lapset tekivät ne raskaat työt myös tehtaissa. Tästä mulla on omaakin kokemusta vielä 1970-luvulta, jolloin tehdastyössä alaikäisenä jouduin tekemään seisten koko päivän kaiken käsin kantamisen ja nostamisen, kun taas miesten työt olivat sitä kevyttä trukilla nostamista. Tämä on todellisuus, joka Suomessa oli tabu silloin ja on edelleen.
Höpöttele siis sinä omiasi, sitä ei tue kenekään omat kokemukset eikä edes tutkimus.
Mun mielestä juurikin imurointi on neutraali kotityö. Se on aina kuulunut kummallekin..
Mies satunnaisesti tekee ruokaa arkena ja käy kaupassa..
Toisaalta mä olen himassa, en oletakaan että alkaa duunin jälkeen kotitöitä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole naisten töitä eikä miesten töitä. Kummastuttaa, että aika moni muukin on vastannut samoin mutta sitten kuitenkin luetellut joitakin töitä. Ristiriitaista.
No kai nyt kaikki tietää mitä ne perinteiset naisten työt oli ajalla jolloin miesten töitä oli viljely, rakentaminen, tukkimetsä jne....
Meillä molemmat käy töissä ja ne ovat kotitöitä, jotka on jaettu kummankin mieltymysten, osaamisen ja kiinnostuksen mukaan. Kun olen ollut kotona lapsia hoitamassa, tein kaiken minkä osasin. Jos mies jäisi esim. työttömäksi, hän hoitaisi kaiken minkä osaisi.
Se tekee, joka osaa ja jolla on aikaa.
Meillä kotityöt menee tasan ja kumpikin tekee kaikkea. Ja me asutaan kerrostalossa eikä omisteta autoa ja painavat huonekalut raahataan yhdessä, eli turha tulla länkyttämään että vain akkojen työt jaetaan ja et sä kuiteskaan tee miesten töitä ja blablablaa.
Niitä mistä se tykkää. Minä teen ne muut. Mies kokkaa, minä tiskaan ja siivoan jäljet. Mies ompelee, korjaa ja silittää vaatteet, minä pesen pyykit. Mies kyllä vie matot ulos ja hakkaa ne, minä siivoan. Toisaalta olen apuna renkaiden vaihdossa ja pihatyöt tehdään yhdessä. Mies tekee pihalla raskaammat työt ja hoitaa kasvit. Kokkaus, kasvit, ompeleminen ovat miehen intohimo. Ompeleminen liityy vähän hänen ammatiinsa, jos jotkut ihmettelevät sitä taitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkytyit? Normaali ihminen kyllä ymmärtää, että tässä yhteiskunnassa on perinteisesti jaettu työt naisten ja miesten töihin. Naisten töinä pidetään kotona tapahtuvaa kodinhoidollista työtä, kuten lastenhoitoa, siivousta, ruoanlaittamista ja ehkä vaikka puutarhatöitä (niitä kevyempiä kuten kukkien istutusta yms). Miesten töinä taas pidetään raskaampia ja teknisempiä töitä, kuten peltotyöt, autonkorjaus, remontointi yms. Voidaan siis yleisesti ottaen kutsua naisten töiksi ja miesten töiksi eri hommia, jos halutaan herättää keskustelua näistä, ilman että tarvitsee erikseen luetella jokaista pikkuhommaa, mitä niihin mahdollisesti voitaisiin lukea. Ei siitä järkyttyä tarvitse, vaikka itse olisikin sitä mieltä että kumpikin sukupuoli voi tehdä mitä töitä vaan :)
ohis
No järkytyin mitä "järkytyin" ;D Ap taisi tarkoittaa kotitöitä, kuten tiskaus ja imurointi ja pyykkäys ym. kotitöitä, jotka ovat mielestäni sukupuolineutraalia tekemistä kotona.
Oisko nuo pellonraivaukset, traktorinkorjaukset, perunannostot, sähköremppa nyt kuitenkin "perinteisesti" vähän eri asia?
Lapsia hoitaa mielestäni sekä äiti ja isä/molemmat vanhemmat, kukkia samoin voivat istuttaa miehetkin, tv-kokeista 99% on miehiä, mites poikamiehet, kuka siivoaa kämpän, jos ei äiti tee sitä?, pitäiskö nyt hiukan tuuletella pölyttyneitä käsityksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan painaa pesukoneen nappia, samoin tiskikoneen nappia. Tyhjennyksiin menee se kaksi minuuttia.
Laitan ruokaa, silitän, siivoan. Missä on mitalini? Saanko nyt uhriutua ja vaatia kuun taivaalta?
Mies
Miksi naiset pitävät ihan jokaiselle kuuluvasta perushommasta niin helvetillistä meteliä?
Yleensä täällä miehet alkaa metelöimään siitä jos nainen haluaisi jakaa kotityöt tasan.
"me vaihdetaan autonrenkaat kaksi kertaa vuodessa, ei meidän mitään pesukoneen nappia tarvi painaaa! saatanan laiskat ämmät!!!1"
Miehet TÄÄLLÄ? Eiköhän tuota typerää stereotypiaa pidä yllä palstan mammat.
Mutta tämä palstahan on täynnä suomalaisia miehiä, eikö? Vai mitenköhän palstan sukupuolijakauma oikeasti mahtaa mennä?
Ei tee mitään ns. naisten töitä. "Miesten töitä" tekee omasta mielestään riittävästi, kun leikkaa nurmikon 3 x kesässä päältäajettavalla leikkurilla, ja tekee lumityöt muutaman kerran talvella. Ei huolla kun omaa autoansa, ite huolehdin omastani (eli vien itse autoni liikkeeseen huoltoon/renkaanvaihtoon ja itse maksan lystin myös)
Mallin on oppinu lapsuudenkodistaan, mut sillä erolla että äitinsä on ollut aina kotona, mut minä käyn myös kokopäivätöissä ja huolehdin silti kaikki kotityöt 😤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Tutustupa huviksesi melkein 8kymppisen Kaffe Fassett'n taiteeseen! MIES kutoo upeita neuleita! Ihastu...ja järkyty :D -1
Tuota... meillä mies käy töissä ni olis aika kohtuutonta jos joutuisi kotona tekee kotitöitä .. Mä teen mielelläni kaikki kotityöt niin naisten kuin miestenkin.. välillä mies tietysti vahtii lapsia kun käyn jumpassa tai kaverin luona kahvilla ym.. mutta ei se nyt mikään kotityö ole vahtii lapsia..
Ja jos joskus kävisi niin että mies siivoaisi tai jotain muuta niin en tuntisi itseäni hyväksi vaimoksi... näin meillä. Se toimii ja ollaan tyytyväisiä ja onnellisia.
Kokkaa (lähes aina), siivoaa (aika hutelisti), pyykkää, kastelee kukat yms. yms. eli perjaatteessa kaikkea. Vain siivouksessa otan enemmän vastuuta kun taas hän kokkaamisessa. "Miesten töitä" ei juuri ole kerrostalossa. Vain pyörien korjaamista joka kuuluu kokonaan miehelle koska itse on osaa eikä kiinosta opetella. Sen sijaan nikkarointi ja esim. hyllyjen kokoaminen mun lempi hommia ja itse teen ne lähinnä aina kun mies ei saa aikaiseksi. Ei ole naisten ja miesten töitä meillä vaan vain vihokki töitä joissa toisia armahdetaan.
Itse mielelläni hoidan aina kaikki siivoukseen ja tiskaukseen liittyvät, mies sitten laittaa ruokaa. Mutta jos joskus niin hassusti käy että minulta jää joku tekemättä tai en vaan jaksa niin huomaan että mies alkaa tekemään sitä ilman että tarvitsee sanoa mitään. ihana mies <3
Meillä ei ole koskaan korostettu naisten tai miesten töitä erikseen vaan molemmat tekee melkein kaikkea. Mies mm imuroi, pyyhkii pölyjä, laittaa ruokaa, tyhjää ja täyttää tiskikonetta, hoitaa lapsia, vaihtaa vaippoja jne
Sellaisia mitä se harvoin tekee on pyykin viikkaus ja silitys. Kyllä se sitäkin tekisi mutta se on aika huono siinä ja tietää sen itsekin, joten se on vähän niinku jääny mun hommaksi enkä valita siitä.
Sellaisia mitä taas on jäänyt sen hommaksi enemmän on esim mattojen tamppaaminen, vauvan kylvetys ja suihkutus ja kukkien kastelu. Teen mäkin niitä joskus mutta mies varmaan yli 90%.
Ompelu on myös vain mun omaa hommaa. Saa mies napin ommeltua jos tarvii mutta jos pitää vaikka housunlahkeet tai verhot lyhentää, se on mun juttu. Ja vessaa mies ei pese kuin tosi harvoin.
Mies tekee kotonaan kaikki kotityöt ja muut hommat kuten minäkin teen kotonani. Tosin miehellä ei ole oikein silmää tavaroiden tarkoituksenmukaiseen säilytykseen joten minä teen sitä kun olen miehen luona. Eikä hän osaa ompelu-ja muita tekstiilien korjaushommaa joten sekin on minun vastuullani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan painaa pesukoneen nappia, samoin tiskikoneen nappia. Tyhjennyksiin menee se kaksi minuuttia.
Laitan ruokaa, silitän, siivoan. Missä on mitalini? Saanko nyt uhriutua ja vaatia kuun taivaalta?
Mies
Miksi naiset pitävät ihan jokaiselle kuuluvasta perushommasta niin helvetillistä meteliä?
Yleensä täällä miehet alkaa metelöimään siitä jos nainen haluaisi jakaa kotityöt tasan.
"me vaihdetaan autonrenkaat kaksi kertaa vuodessa, ei meidän mitään pesukoneen nappia tarvi painaaa! saatanan laiskat ämmät!!!1"
Miehet TÄÄLLÄ? Eiköhän tuota typerää stereotypiaa pidä yllä palstan mammat.
Mutta tämä palstahan on täynnä suomalaisia miehiä, eikö? Vai mitenköhän palstan sukupuolijakauma oikeasti mahtaa mennä?
Veikkaisin että 50/50. Ehkä joskus vuosia sitten ollut naisvaltainen mutta ei todellakaan enää.
Meillä mies hoitaa pyykkihuollon täysin yksin, samoin kylpyhuoneen siivoaa kerran viikossa. Minä huolehdin imuroinnista, pölyjen pyyhkimisestä, lattioiden pesusta. Tyhjennän tiskikoneen ja siivoan keittiön päivittäin. Ruuanlaitto menee aikalailla 50-50, kaupassa käydään yhdessä.
Tosin toisiamme autamme puolin ja toisin, tilanteen mukaan. Esim. nyt kun mies joutuu poikkeuksellisesti tekemään 10 tuntista työpäivää, mies laittaa iltaisin pyykkikoneen pyörimään ja minä ripustan kuivumaan/viikkaan pyykkiä ja laittanut enemmän ruokaa, että hänelle jää aikaa enemmän olla lasten kanssa. Samaten hän auttaa minua jos mulla on väsymystä kun lapsi valvottaa yöllä (on sairas, tulee hampaita jne.) tai olen itse sairaana.
Kerrostalossa asutaan niin "miesten töitä" ei oikein ole, paitsi renkaitten vaihto ja auton huolto, mutta näitä nyt on niin vähän ettei näitä meillä edes lasketa.
Meillä ei ole naisten töitä eikä miesten töitä. Kummastuttaa, että aika moni muukin on vastannut samoin mutta sitten kuitenkin luetellut joitakin töitä. Ristiriitaista.