Paino ON neutraali aihe!!
Siis miten se, että joku sanoo pitävänsä mitoista 160/40 eroaa siiitä, että joku pitää punaisesta väristä? Tai vaihtoehtoisesti joku sanoo pitävänsä 160/60, miten tämä eroaa sinisestä väristä pitämisestä? Ei mitenkään!
Kommentit (87)
Ssss antaa esimerkin pienestä ali- ja ylipainosta: 160/40 ja 160/60.
160/40 = "pieni alipaino" = painoindeksi 16, merkittävä alipaino.
160/60 = "pieni ylipaino" = painoindeksi 23, normaali paino.
Oletko koskaan ajatellut, että jotkkut yläasteikäisetkin saattavat lukea tätä palstaa ja saattavat ottaa juttusi tosissaan ja kuihduttavat itsensä sairaalakuntoon? Miksi et voi ymmärtää, että kauneusihanteesi on sairas?
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N 43 kirjoitti:
Mua kyllä kiinnostaisi tietää, että miksi ssss:n viestit ja ketjut poistetaan. Se, että toisen mielipide ärsyttää, ei voi olla hyväksyttävä poistosyy. Se, että ei jaksa keskustella hänen haluamastaan aiheesta, ei voi olla hyväksyttävä poistosyy myöskään.
Monet hänen viesteistään (eivät kaikki) rikkovat keskustelupalstan sääntöjä. Itseänikin harmittaa Dove vs VS -ketjun poisto, siinä oli hyvää keskustelua ssss:n viestejä lukuunottamatta.
p.s. En ole ilmiantanut yhtään ssss:n viestiä tai keskustelua. En kuitenkaan ihmettele, miksi jotkut voivat kokea hänen viestinsä loukkaavina ja sopimattomina.
Anteeksi kuinka?? Nyt sulla on haterlasit silmillä! Pysyin asiallisena ja ennen kaikkea ASIASSA, te menitte siitä huolimatta henk.kohtaisuuksiin.
Hetkinen: sinähän sait tässä keskustelussa oikeasti monta hyvää ja asiallista ja myös kiinnostavaa kommenttia (kurja, että keskustelu katosi eetteriin). Minä koen, että sinä ikään kuin tukahdutit keskustelun, koska saatoit kuitata hyvänkin palautteen jollakin yhdellä lauseella, "eipäs!" inttämisellä ja marttyyriasenteella (kaikki on eri mieltä, koska mielipiteen esittäjänä olet sinä).
Toki epäilen poiston syyksi sitä, että loppua kohden keskustelu kiihtyi aika vahvasti vaarallisen alipainon ihannointiin. Mielipiteenvapaus kullakin, mutta onhan siinäkin vastuunsa, mitä on sopivaa julkaista ja pitää esillä. Samalla tavalla täältä poistuu esim. maahanmuuttaja-aiheisia ketjuja, tai vaikka ketjuja, missä hämmästellään jonkun yksittäisen bloggaajan elopainoa. Myönnän: olet sen verran provosoiva hahmo, että ihmiset takertuvat liiaksikin sinun terveystottumustesi spekulointiin. Tuo ketju ei kuitenkaan ollut sellainen. Ihmiset vain olivat eri mieltä kanssasi - ja se varmasti on ihan sallittua?
Mikä sun BMI on nyt? Ja mikä on korkein ja matalin mitä on ollut? Pudotatko painoa vai oletko tyytyväinen itseesi?
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut, että jotkkut yläasteikäisetkin saattavat lukea tätä palstaa ja saattavat ottaa juttusi tosissaan ja kuihduttavat itsensä sairaalakuntoon? Miksi et voi ymmärtää, että kauneusihanteesi on sairas?
Koska oikeesti se mikä on sairas on mieli, ja tässä yksilössä se ilmenee anoreksiana. Jos hänen mielensä olisi terve, hän ymmärtäisi oma-aloitteisesti eikä näitä keskusteluja olisi tarpeen käydä. Samasta syystä hänen mielipidettään ei voi muuttaa mikään mitä täällä sanotaan koska paranemisen on lähdettävä jostain muusta kuin hänen "kauneuskäsityksensä" tiedollisesta ja järjen tasollta tapahtuvasta oikaisemisesta.
ssss kirjoitti:
7: Hormonitoimintani ei ole sekaisin enkä ole agressiivinen.
11: No minulla on oikeus pitää sinua läskidenialistina, sinö voit pitää minua tasapainottamana. Meillä kaikilla on OIKEUS näkemyksiimme!!!
Miten määritellään, onko aihe neutraali vai ei. No siten, että aletaan keskustella siitä. Jos aletaan puhua painosta tiettyyn sävyyn, keskustelu jossain vaiheessa tuppaa kuumenemaan. Jos puhutaan lempiväreistä, näin ei yleensä käy.
Se, että sinulle jokin aihe on neutraali ei vielä tarkoita sitä, että voisit julistaa sen yleisesti neutraaliksi.
ssss:lle on hyvin tärkeää se, että _näyttää_ laihalta, seisoo siksi itse aina jalat ristissä.
ssss:lle on todella kauheaa, se että _näyttää_ lihavalta. ("Normaalipainon ylärajassa näyttää lihavalta.")
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Alan olemaan täysin kyllästynyt teihin. Miksi ette anna perusteluita kommenttiini nro 8????
Luulen että tunne on molemminpuolinen. Eihän ihmiset jaksa kirjoitella sulle, kun vastaat itsekin samantyylisesti. Usein et vastaa muiden kysymyksiin ollenkaan.
Ssss: kysymyksiä sinulle: miksi sinun painoindeksisi pitää olla 15 (muistaakseni olet kirjoittanut näin) kun se ihailemillasi malleilla kuten Anna Seleznevalla ei ole noin alhainen? Mistä tiedät, että olet onnellinen nimenomaan tuossa painossa, etkä kuitenkin laihduttaisi lisää? Miksi uskot tietyn painon tekevän sinut onnelliseksi? Pohditko muuta kuin painoasioita päivät pitkät?
Siis ^näihinkö olisi pitönyt vastata??? Miten nuo liittyvät ketjun otsikkoon??? Tai aiheeseen??? Ei mitenkäön!!
43: Ylipainon ja sen vaikutuksen kieltäminen.
45: Normaalipainon ylärajassa näyttää lihavalta.
Siis ihana keskustelutyyli :D Älä ihmettele, jos muutkaan ei vastaa sulle. Ihan aiheeseenkin nuo kysymykset näyttävät liittyvän. Sun käsitteesi on naurattava. Itse olet laihuus- ja todellisuusdenialisti.
ssss kirjoitti:
45: Normaalipainon ylärajassa näyttää lihavalta.
Okei. Ja kertoisitko vielä miksi on denialismia näyttää sinun mielestäsi lihavalta? Tiedätkö mitä denialismi tarkoittaa?
Todellisuusdenialisti kuvaa hyvin. Vaikea keskustella kun ei eletä samassa todellisuudessa. Toinen on realiteeteissa, toinen ei. Loputon riitahan siitä seuraa eikä ole mahdollista löytää yhteisymmärrystä vaikka olisi haluakin.
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muka täällä ei voisi jakaa muuta kuin pinnallisen puolen itsestään? Meiltä muilta kyllä onnistuu keskustella vaikka ihmissuhteista, kirjallisuudesta, opiskelusta, töistä ja kaikenlaisista pohdinnoista, mitä päähän pälkähtää. Voi valita, minkä ketjun klikkaa auki.
Tajuatko, ettei minua kiinnosta jutella töistä/koulusta/kirjallisuudesta tms täällä? Jos sinua kiinnostaa se, olehyvä ja mene keskustelemaan niistä! Miksi edes eksyit tähän ketjuun?!
Se, ettei sinua kiinnosta, on eri asia kuin se, mitä äsken väitit, ettet voi. Klikkaan aina joskus näitä ketjuja auki nähdäkseni, mitä sinulle kuuluu, jos vaikka olisit hakenut apua. Näköjään ei mitään uutta. Menenkin tästä toiseen ketjuun.
Yksi asia minua jäi kiinnostamaan tästä edellisestä ketjusta: kun lähtökohtahan on, että mallit käyvät melkoisen myllyn läpi edes päästäkseen näytöksiin ja kuvauksiin. Eihän meillä kadun tavallisilla pulliaisilla käytännössä ole mitään mahdollisuutta muistuttaa niitä lavojen malleja, koska meillä ei ole loputtomasti alan asiantuntijoita stailaamassa ja meikkaamassa meitä, ja kun meistä otetaan valokuvia, niitä ei photoshopata kalliilla rahalla siihen kuntoon, että pienimmätkin virheet on iholta pois pyyhitty. Ja tuollaista materiaalia meidän silmillemme koko ajan tulee, ja on ikävää, että tuollainen illuusio muovaa meidän omaa käsitystämme kauneudesta. Minusta on todella ikävää, että normaalipaino (kyllä: normaalipaino!) mielletään tämän kuva-annin vuoksi ylipainoisuudeksi, tai ainakin ylipainoisen näköiseksi.
Ja minulta on mennyt ohi vähän tämä syy, miksi paukutat tätä asiaasi niin kuin ristiretkeläinen ikään. Onko pointti siis se, että normaalipainoiset ja lihavat ovat rumia, ja heidän siksi pitäisi muuttua? Jos näkökulmasi taas on terveellinen, se on pahasti ristiriidassa sen kanssa, että kuitenkin ylistät jopa vaarallisen alipainoisia malleja.
Tämän provon kirjoitustyyli on jännä. Kuka muu on huomannut että tuo kuulostaa ihan... sanotaan nyt vaikka 30-40v aikuiselta joka matkii vähän naiivin juuri teini-iän päättäneen kirjoitustyyliä?
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Alan olemaan täysin kyllästynyt teihin. Miksi ette anna perusteluita kommenttiini nro 8????
Ihmiset eivät tykkää siitä että ihannoit sairalloista tilaa ja haukut niitä läskidenialisteiksi joiden mielestä esim. tervein mahdollinen painoindeksi on ok. Sama kuin kävisit täällä ihannoimassa pedofiliaa ja haukkuisit aikuisista pitäviä seksidenialisteiksi. Tai ihannoisit itsensä viilteyä ja haukkuisit kehostaan pitäviä tuskadenialisteiksi tai jotain.
Ja sitten väittäisit että pedofilia ON neutraali aihe. Itsensä viiltey ON neutraali aihe.
Nyt menit liiallisuuksiin. Viiltely & pedofilia eivät ole millään tavalla verrattavissa painosta keskustelemiseen.
Läskidenialismi ei ole haukkumista, vaan valitettava ja vallalla oleva ilmiö länsimaissa. Enkä ihannoi sairasta tilaa, olen sitä vastaan.
Sinä annoit tänne esimerkin painosta joka sinusta on hyvä ja se menen kategoriaan vaikea alipaino. Jolla on lukuisia haittavaikutuksia ihmiskeholle. Itse olet vielä tätäkin painoa vakavammin alipainoinen. Olet sairas ja tulet tänne haukkumaan terveitä, ja se ärsyttää ihmisiä. Samalla lailla jos alkoholisti tulisi kehumaan alkoholisminsa etuja ja haukkumaan päivästä toiseen rumasti terveitä ja itsestään huolta pitäviä ja reaaliteeteissa eläviä ihmisiä.
Tuo ei ole totta.
160/40 = bmi 15.63, itse olen 16.1647: Et saa mollata muita ja ohjeistaa normaalipainoisia laihduttamaan. Et saa altistaa muita sairaille ajatuksillesi. Et saa väittää että muiden mielipiteet ovat väärin. Et saa väittää että kaikkien pitää olla alipainoisia jotta ansaitsevat elää. Et saa kehottaa läskejä katoamaan tai kuolemaan.
...ja taas jatkuu valheet! En ole ohjeistanut normaalipainoisia laihduttamaan. En ole väittänyt että pitää olla alipainoinen ansaitakseen elämän! Enkö ole kehottanut yliapinoisia kuolemaan! Jos minä en saa sanoa teidän näkemyksiänne vääriksi, niin ei teilläkään ole oikeutta väittää minun mielipiteitäni vääriksi.48: En ole sitä mieltä että muidenkin pitäisi tykätä alipainosta. Vertauksesi on huono.
53: Korkein melkein 20, matalin nyt, pudotan, en ole tytyväinen.
56: tiedän mitä denialismi on ja ylimääräisen kieltäminen, vaikka olisi normaalipainossa, on sitä.
... Mitä tarkoitat?
ssss kirjoitti:
56: tiedän mitä denialismi on ja ylimääräisen kieltäminen, vaikka olisi normaalipainossa, on sitä.
No mitä normaalipainon ylärajoilla oleminen kieltää? Minun BMI on n. 24. Normaalipainon ylärajoilla siis mennään ja epäilemättä näytän sinusta lihavalta. Olenko minä läskidenialisti ja jos olen, niin millä perusteella? Minkä tosiasian minä kiellän?
Mee nyt sinne lääkäriin. Kiität myöhemmin. Vai haluatko kuolla sydänkohtaukseen alipainoisena, tuhota kehoasi lopullisesti, menettää hiuksesi, kyntesi ja hampaasi, olla onneton ja sairas lyhyen elämän ajan?
Vai haluatko hankkia apua ja elää pidempään onnellisena terveessä kehossa?
Vierailija kirjoitti:
Kumma että ssss skippasi tän viestin.
ssss kirjoitti:
61: Mielestäni tuo on tyhmästi ajateltu. Jokainen voi panostaa ulkonäköön ja -muotoon ja näin ollen vastata ihannetta.
Onko pointti siis se, että normaalipainoiset ja lihavat ovat rumia, ja heidän siksi pitäisi muuttua?
En ole koskaan väittänyt, että ihmisten pitäisi muuttua vastoin omaa tahtoaan.
62:Ole ystävällinen ja tutustu keskusteluhistoriaani ennen kuin levittelet väärää tietoa minusta. Sieltä selviää kyllä, etten ole provo/trolli/tms.
No mikä sinun pointtisi tällä ristiretkelläsi on?
Ja jokaisella ei ole yhtäläisiä mahdollisuuksia muovata itseään catwalkien malleja muistuttaviksi, eikä siinä terveydelliseltä kannalta ole edes mitään mieltä. Kaikki eivät ole rakenteeltaan pitkiä, sirorakenteisia, eivätkä kaikki yksinkertaisesti pysty elämään tervettä, onnellista elämää mahdollisimman laihana. Rintavasta ja lanteikkaasta ei saa langanlaihaa tekemälläkään - ja vaikka saisi, se tarkoittaisi jo todella pahaa alipainoa.
ssss kirjoitti:
64: Yritän selittää tarkemmin: olen nähnyt palstalla viestejä, joissa mm. Bmi 24 on pidetty hoikkana ja sitähän se ei ole. Tämä on läskidenialismia.
69: Kukaan ei kuiduta itseään sairaalakuntoon viestieni takia. Nyt jotain rajaa syytöksiin!
Se on silti mahdollista. Joku voi oikeasti uskoa, ettei ole järkeä elää, jos ei ole laiha. Erityisesti nuoret tytöt ovat sille herkkiä. Luulisi sun tietävän.
On eri asia pitää punaisesta väristä ja suosia sitä, kuin olla sitä mieltä että muidenkin pitäisi tykätä siitä ja ne, jotka eivät punaisesta tykkää ovat "denialisteja".
Pidän itse pitkätukkaisista miehistä, mutta hyväksyn sen että kaikki eivät ole samaa mieltä. Minulle ei tulisi mieleenkään kirjoittaa satoja viestejä keskustelupalstoille pitkätukkaisten miesten paremmuudesta ja lyhyttykkaisten ällöttävyydestä, ja suuttua kun kaikesta vaivannäöstäni huolimatta ihmiset pitävät omat mielipiteensä.