Laihdutus - hermot menee!!!
Tämä on ihan naurettavaa. Yritän kesäksi pois 12 kg. Olen nyt kaksi viikkoa syönyt alle 1000 kcal/pvä ja liikkunut tunnin päivässä erilaista treeniä (kävely, pilates, kuntopiiri). Ja tarkkaan laskenut jokaisen kalorin, en ole huijannut missään kohtaa, eikä ole edes ollut nälkä. Enkä ole laihtunut grammaakaan! Nää mun geenit pitäisi varmaan siirtää jonnekin Afrikan nälkäalueille, niin voisivat sielläkin yhtä paksusti pelkällä ilmalla ja vedellä. Hermot menee just!!!
Kommentit (47)
Mun mielestä 170/75 ei nyt oo mikään överiläski. Että hirveästi rasva muuttuis lihakseksi. Mä ainakin käytän vaatekokoa m/38.. Mulla on PCO, että se kuulemma hankaloittaa tätä touhua. Eihän se tietty pelkkä syy ole, mutta kuitenkin. Taidan vetää kunnon kolmen tunnin treenin tässä illalla ihan vaan vittuillakseni. Itselleni.
T: se raajan leikkaaja
Syö oikeanlaista ruokaa ja jätä vähäisillä kaloreilla kituuttaminen pois. Tällä 1000 kcal -dieetillä tulet lihoamaan kaiken (luultavasti kaksinkertaisesti) takaisin ja hidastat aineenvaihduntaa. Syötkö paljon maitotuotteita, lihaa, kananmunia, tankkaatko proteiinia ja rasvaa? Jos vastaus on kyllä, ei ole mikään ihmekään, ettet laihdu. Jos haluat pysyviä tuloksia, kannattaa lopettaa itsensä nälkiinnyttäminen, koostaa ruokavalionsa suurimmalta osin ei-eläinperäisistä tuotteista ja liikkua niin että syke nousee korkealle ja hikoilee muutaman kerran viikossa.
1000 kaloria on niin pieni määrä energiaa, että se saa kropan hyvin nopeesti nälkiintymistilaan -> keho pitää kiinni kaikesta mahdollisesta koska ei tiedä, milloin seuraavan kerran saa tarpeeksi polttoainetta, minkä seurauksena paino junnaa paikallaan. 2-3 -vuotias lapsi syö sen 1000 kcal päivässä. Me aikuiset ihmiset tarvitaan enemmän.
Voi hyvä ihminen, syö enemmän! Ei tuo oo terveellistä. Ihminen tarvii sen ~1200kcal ihan perus elintoimintoihin. Jos sitä ei saa, elimistö rupee säästelee ja toimii puoliteholla, polttaa lihakset pois ja kerää kaiken talteen, mitä saa. Sen lisäks tulee puutostiloja, jotka voi vaikuttaa pitkälle eteenpäin. Nosta kalorimäärää, ei kituuttamisessa oo mitään järkeä. Tulet vain sairaaksi, eikä se oo kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos nuo kalorit pitää paikkansa niin olet sä laihtunut. Kroppa on kuurin aloituksen takia jossaskin "shokkitilassa" ja imenyt itseensä nestettä tms, lähtee jossakin vaiheessa pois. Mitään säästöliekkejä ei ole olemassakaan, muualla kuin läskien naisten mielikuvituksessa.
Jos olen laihtunut niin vaaka p***le on rikki. Eikä kyllä tunnu olevan turvotustakaan missään. En minäkään usko tähän kuuluisaan säästöliekkiin, koska silloin olisi Etiopia kyllä lihavuustilaston kärjessä eikä jenkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuin mun kynästä ap!! Olin just tulossa itkemään samaa asiaa. Lähtömitatkin lähes samat.. Huooh.. Olen tämmöinen ikuinen laihduttaja. Viikko sitten päätin, että nyt kesäksi kilo viikossa pois. Olen syönyt oikein koko viikon ja liikkunut neljänä päivänä, pari tehokasta hikitreeniä sykemittarin kans (hiihto+spinning) ja pari pitkää rasvanpolttotreeniä kävellen. Saatana viikossa +100g. Eikä oo mitään "aluksi paino voi jopa nousta kun aloittaa liikunnan". Olen liikkunut monta kuukautta, nyt vaan korjasin syömiset. Ehkä leikkaan vasemman jalan polvesta irti niin lähtee ees muutama kilo. Ttu.
Seuratkaa mieluummin rasvaprosenttia, kuin vaakaa, jos reenaa kovaa ja on valmiiksi paljon ylimääräistä ei paino välttämättä tipu paljonkaan kun läski muuttuu lihakseksi.
Kumma että av-mammalla onnistuu miinuskaloreilla läskin poistaminen ja lihaksen kasvattaminen samaan aikaan.
Kannattaisi alkaa valmentaa kehonrakentajia, ne kun kasvattaa lihaksia pluskaloreilla ja poistaa läskiä miinuskaloreilla. Olisi valtava ajansäästö, jos tätä pystyisi tekemään samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos nuo kalorit pitää paikkansa niin olet sä laihtunut. Kroppa on kuurin aloituksen takia jossaskin "shokkitilassa" ja imenyt itseensä nestettä tms, lähtee jossakin vaiheessa pois. Mitään säästöliekkejä ei ole olemassakaan, muualla kuin läskien naisten mielikuvituksessa.
Juu, se säästöliekki on huijausta. Niin vaan nälänhädässä elävät ihmiset porskuttaa, vaikka keho kuluttaa saman verran kuin meillä muilla. Siks kaikki monesti riutuuki kuoliaaks jo taaperona. Haloo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olen laihtunut niin vaaka p***le on rikki. Eikä kyllä tunnu olevan turvotustakaan missään. En minäkään usko tähän kuuluisaan säästöliekkiin, koska silloin olisi Etiopia kyllä lihavuustilaston kärjessä eikä jenkit.
Ei sitä parin kilon nestepöhöä huomaa. Varsinkaan jos se on lihaksissa. Jatkahan vaan sinnikkäästi niin eiköhä sieltä kohta tule se "mitähän vittua" efekti ja muutamassa päivässä vaaka ottaa muutaman kilon alaspäin. Yleensä se paino lähtee sykäyksittäin. Googlaile "whoosh effect" joka käsittelee tätä painon jumitusta ja tippumusta sykäyksittäin. Kaikille bodareille ja taistelulajien harrastajille(eli ihmisille jotka oikeasti diettaavat lujaa sarjoihin) tuttu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä 170/75 ei nyt oo mikään överiläski. Että hirveästi rasva muuttuis lihakseksi. Mä ainakin käytän vaatekokoa m/38.. Mulla on PCO, että se kuulemma hankaloittaa tätä touhua. Eihän se tietty pelkkä syy ole, mutta kuitenkin. Taidan vetää kunnon kolmen tunnin treenin tässä illalla ihan vaan vittuillakseni. Itselleni.
T: se raajan leikkaaja
No ei överiläski, mutta ihan tarpeeksi ja ihan väärissä paikoissa :D PCO kyllä pistää haastetta laihdutukseen, mutta mulla ei ole edes sitä... Mulla on kanssa iltatreeni tässä edessä. Tsemppiä meille, mitä hyötyä siitä sitten lieneekin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuin mun kynästä ap!! Olin just tulossa itkemään samaa asiaa. Lähtömitatkin lähes samat.. Huooh.. Olen tämmöinen ikuinen laihduttaja. Viikko sitten päätin, että nyt kesäksi kilo viikossa pois. Olen syönyt oikein koko viikon ja liikkunut neljänä päivänä, pari tehokasta hikitreeniä sykemittarin kans (hiihto+spinning) ja pari pitkää rasvanpolttotreeniä kävellen. Saatana viikossa +100g. Eikä oo mitään "aluksi paino voi jopa nousta kun aloittaa liikunnan". Olen liikkunut monta kuukautta, nyt vaan korjasin syömiset. Ehkä leikkaan vasemman jalan polvesta irti niin lähtee ees muutama kilo. Ttu.
Seuratkaa mieluummin rasvaprosenttia, kuin vaakaa, jos reenaa kovaa ja on valmiiksi paljon ylimääräistä ei paino välttämättä tipu paljonkaan kun läski muuttuu lihakseksi.
Kumma että av-mammalla onnistuu miinuskaloreilla läskin poistaminen ja lihaksen kasvattaminen samaan aikaan.
Kannattaisi alkaa valmentaa kehonrakentajia, ne kun kasvattaa lihaksia pluskaloreilla ja poistaa läskiä miinuskaloreilla. Olisi valtava ajansäästö, jos tätä pystyisi tekemään samaan aikaan.
Yrität olla nokkela mutta epäonnistut surkeasti. Lihasmassan kasvattaminen miinuskaloreilla onnistuu aloittelijalta vallan mainiosti. Googlettele tutkimuksia, itse en jaksa linkata moukalle.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että karppaus on nykyään kirosana, mutta vinkkaanpa kuitenkin, koska kitukuurien jälkeen laihduin sillä 10kg/kk eli osa oli nesteitä ja osa rasvaa. Juu ja aikaa tästä 3kk, ei oo tullu takas.
Mun esimerkkipäivä tuolloin:
Aamulla turkkilaista 1dl, siemeniä, pähkinöitä, kahvia
Lounaalla vihersalaattia paljon ja kastiketta, ehkä raejuustoa
Välipalaksi kahvia ja kookoöljyä 1rkl
Päivälliseksi esim. kolmen munan munakas, jonne juustoa, tomaattia, paprikaa tms.
Iltapalaks kotijuustoa ja päälle salaattia, kurkkua, tomaattia tms.
... Olenko ainoa, josta tämä kuulostaa aivan älyttömän suppealta syömiseltä?
Minun neuvoni ap:lle: kasvata ruokamäärää. Ja muutenkin olisi hyvä muistaa, että laihtuminen ei tapahdu lineaarisesti, vaan joskus voi tulla painojumeja, vaikka kuinka eläisi moitteettoman terveellisesti. Siinä mielessä minusta on virheellistä väittää, että pelkkä teoria "syö vähemmän ja kuluta enemmän" ei ole niin matemaattisen yksioikoinen, kuin annetaan ymmärtää.
Ja jo terveen maalaisjärjen pitäisi sanoa, että jos vedät kalorimäärän tosi alas, se ei ole pidemmän päälle viisasta. Mitä vähemmän syöt, sen vaikeampi sinun on saada siitä ruoasta kaikki tarvittava - ja kun kerran harrastat liikuntaakin noin paljon, ei ole mitään järkeä pitää tosi niukkaa kalorimäärää päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö kasviksia ja hedelmiä niin paljon kuin jaksat. Niistä ei tarvitse laskea kaloreita, koska ne ovat vain hyväksi. Jätä maitotuotteet pois/käytä mahd. vähän. Syö leivän tilalta puuroa. Juo vihreää teetä puoli litraa päivässä.
Proteiinit puuttuu!
Viljassa on proteiineja, kuten myös kaikessa muussakin esim. pavut, linssit. Jos syö normiruokaa, saa tarvittavat proteiinit. Ihminen tarvitsee lihaa sen verran viikossa, mitä moni syö päivässä, kahdessa.
Ja turhan paljon proteiineja= ylimääräisiä kaloreita
Syöt niin vähän, että kroppa jumittaa. Yhtäkkinen liikunnan aloitus nostaa painoa pari kg..
Noin mullekin aina käy. Lopetan laihduttamisen kolmen viikon jälkeen, koska motivaatio loppuu, kun paino ei putoa.
Vierailija kirjoitti:
Noin mullekin aina käy. Lopetan laihduttamisen kolmen viikon jälkeen, koska motivaatio loppuu, kun paino ei putoa.
Minä en aio lopettaa. Katson piruuttanikin kuinka kauan tämä rasittava jumitus voi kestää. Ei tämä edes tee tiukkaa kun ei ole huono olo tai nälkäkään. Katsotaan kenestä karva lähtee, perhana.
- ap
Sanoit että et valehtele syömisistäsi itsellesi, mutta punnitsetko siis ihan kaiken minkä syöt?
Mutta samaa mieltä kuin moni aiemmin kommentoinut tuosta, että ihan liian vähän kaloreita. Olen varmaan palstan virallinen TDEE-hullu, koska kirjoitan saman aina näihin ketjuihin, mutta antaisin myös tällealoittajalle neuvon googlata siis TDEE-laskuri, syöttää tiedot ja katsoa minkä verran laskennallisesti kuluttaa päivässä. Usein TDEE -500kcal on ihan hyvä lähtökohta lähteä kokeilemaan. Sitten vaan ihan kaikki ruoka ja juoma vaa'an kautta, ja katsoa esimerkiksi kuukauden-parin jälkeen mitä painolle on tapahtunut ja siitä sitten viilata tarpeen mukaan kun sinulla on omaa "dataa" siitä kuinka paljon kulutat. Joku kalorilaskuri on hyvä apuväline tässä, myfitnesspal on ilmainen ja ihan näppärä.
Itse tosiaan laihdutin (175cm/68kg->63kg) syömällä n. 1700kcal päivässä. Tykkään syödä, joten en näe mitään syytä lähteä jollekin 1000kcal päivässä -dieetille kun voi syödä ihan normaaleja määriä ja silti laihtua, eikä tuskailla heti kahden viikon jälkeen kun paino ei ole tippunut. Varsinkin naisten paino voi vaihdella esimerkiksi kuukautiskierron mukaan aika paljonkin, joten ei heti kannata luovuttaa jos paino ei putoa ja päättää että se nyt vaan on on mahdotonta laihtua. Jos siis haluaa oikeasti laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö kasviksia ja hedelmiä niin paljon kuin jaksat. Niistä ei tarvitse laskea kaloreita, koska ne ovat vain hyväksi. Jätä maitotuotteet pois/käytä mahd. vähän. Syö leivän tilalta puuroa. Juo vihreää teetä puoli litraa päivässä.
Proteiinit puuttuu!
Viljassa on proteiineja, kuten myös kaikessa muussakin esim. pavut, linssit. Jos syö normiruokaa, saa tarvittavat proteiinit. Ihminen tarvitsee lihaa sen verran viikossa, mitä moni syö päivässä, kahdessa.
Ja turhan paljon proteiineja= ylimääräisiä kaloreita
Vilja on hiilari, ja lihottaa. Kana on proteiini, ja se ei lihota. Perusasiat hukassa.
Jos haluaa laihtua, jättää viljat minimiin ja sokerit pois, syö hemmetisti vihanneksia ja paljon kanaa, kalaa, etc.
Rasvavajaus ei laihduta, rasvaa tarvitaan jotta rasva-aineenvaihdunta toimii.
Kitudieetti ja viljoja, ja kroppa varastoi ihan kaiken läskiksi.
Hyvä esimerkki kaloreista on tämä PT joka söi kuukauden ajan saman kalorimäärän, samat treenit ja lihoi 6 kiloa koska otti kalorit hiilareista eikä proteiineista kuten aiemmin.
Googlatkaa 30 päivän ihmiskoe.
Jos kaloreita vähentämällä loputtomasti laihtuisi, ei yksikään keskitysleirivanki olisi säilynyt hengissä.
Yksinkertaista on jos ymmärtää, että hiilihydraatit lihottaa, ei kalorit.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä esimerkki kaloreista on tämä PT joka söi kuukauden ajan saman kalorimäärän, samat treenit ja lihoi 6 kiloa koska otti kalorit hiilareista eikä proteiineista kuten aiemmin.
Googlatkaa 30 päivän ihmiskoe.
Jos kaloreita vähentämällä loputtomasti laihtuisi, ei yksikään keskitysleirivanki olisi säilynyt hengissä.
Yksinkertaista on jos ymmärtää, että hiilihydraatit lihottaa, ei kalorit.
Ei, vaan rasva lihottaa hiilarien kans yhteistyönä.
Ps. Tomi K. teki todella lyhytaikaisen ihmiskokeen, joka tuli kropalle ihan puskista. Totta kai turvotti. Lisäks se oli ite varma lopputuloksesta. Totta kai vitutti ja väsytti.
Hiilarit alle 20vrk, kalorit 1500. Tällä lähti itseltä kun oli hidastava perussairaus. Puoli vuotta olin sokeri/ herkkulakossa ja söin kasvisruokaa jne ilman mitään vaikutusta :( suosittelen ap että lasket hiilarit ja varmistat että saat myös rasvaa.