Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelija haluaa tietää, miksei yli 2000 €/kk tienaavat koe pärjäävänsä?

Vierailija
14.03.2016 |

Opintotuki, asumistuki + laina = n. 800€/kk ja kyllä, opiskelija voi pärjätä. Opiskelijan pitää pärjätä.
Ymmärrän kyllä lapset ja lainat ym.
Mutta sitä en ymmärrä, miten yli 2000€ kuukausitulot eivät riitä itsensä elättämiseen?
Kertokaa.

Kommentit (182)

Vierailija
161/182 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonnilla ei edes saa Helsingistä mitään hienoa asuntoa. Joku VVO:n kuppanen vuokramurju kustantaa jo tuon verran. Omistusasunnosta puhuttaessa tonnilla lyhentää ehkä yksiötä vastikkeineen, ei sen enempää.

Riippuu asuinalueesta. Me lyhennämme tilavaa kolmiota vastikkeineen ja asumiskulut n. 800 EUR/kk. Länsi-Helsingissä, radan varrella, keskustaan 10 min junalla

Nimenomaan. Ja miksi keskitytään ainoastaan Helsinkiin, jos 10% Suomen väestöstä asuu siellä? Kyllä, eläminen voi "pahimmillaan" olla niin kallista, mutta suurimmalla osalla sen ei tarvitse olla.

Vierailija
162/182 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taas on tässä ketjussa totuus hakusessa. 

Työtön väittää, että eläkettä ei kerry: kertyypäs (oma kokemus)

Joku väittää, että työssä käyntiin tarvitsee auton: ei tarvitse , olen tehnyt 40 vuotta töitä eri paikkakunnilla ja myös ulkomailla, enkä ole koskaan autoa tarvinnnut työssä käymiseen.

ym,ym Ihmiset eivät osaa hoitaa talouttaan ja siitä johtuu useimpien köyhyys.

(en ole koskaan maksanut kuntosalille, kauneushoitoihin, jokavuotisiin ulkomaanmatkoihin ym.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/182 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni neljä vuotta lukion jälkeen koulunpenkillä ollut tienää tuon reilu 2000 bruttona, esimerkiksi minä olen tälläinen. Työni on vastuullista ja tärkeää terveydenhuollossa pääkaupunkiseudulla. Ilman meitä ei esimerkiksi verensiirrot olisi mahdollisia.

Teen vastuullista ja tärkeää työtä, mutta elintasossani ei se näy. Jonkun nämä huonopalkkaiset työtkin pääkaupunkiseudulla on tehtävä ja kyllä helvetti silloin tekee mieli valittaa kun pärjääminen on niin ja näin. Mitään isompaa ei voi koskaan hankkia, elämässä pitää olla myös sitä porkkanaa, että jaksaa.

Vierailija
164/182 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaanpa, että kyse on tottumuksesta. Kaveri just valitteli että kun jää käteen "vaan 700e kuussa vuokran jälkeen ja siitä pitäs maksaa kaikki laskut ja kaikki!" ja itsehän elän toimeentulotuella ikävä kyllä, eli 480e kuussa. Hyvin on mulla riittänyt 480e ja ostelen joka kuukausi jotain ylimääräistäkin, mitä en oikeasti tarvitsisi. Mut jos on tottunut ostamaan kallista ruokaa ja shoppailemaan vaatteita ja uusia meikkejä joka kuukausi, niin ja uusi iphonekin pitää olla ja tabletti ja valtava telkkari... niin kai se rahamäärä sitten tuntuu pieneltä.

Onko väärin että työssäkäyvä haluaa ostaa vaikka sen iphonen? Sossun elätit eivät ymmärrä, että kukaan ei tässä maassa tee kohta enää töitä koska siitä ei pian jää käteen toimeentulotukea enemmän.

Ihan vitun dorkaa kehua miten toimeentulotuella elää leveästi.

Minä käyn töissä ja oletan, että koska teen töitä 8 tuntia päivässä voin laittaa ruokaan enemmän kuin 100€ kuussa, ostaa uuden kännykän tai pesukoneen, käydä joskus ulkomailla, sisustaa kotia, harrastaa ja käydä kampaajalla pari kertaa vuodessa. Sinä et tee mitään, olet pelkkä kuluerä yhteiskunnalle mistä saat välttämättömän toimeentulon. Sinulla ei pidäkään olla varaa ylimääräiseen!

Ihmettelen että kehtaat syyllistää siitä jos työssäkäyvä haluaa, että työstä jää vähän ylimääräistä itsensä hemmotteluun!

Oho,etkö sitten pysty tekemään noin?Kumma juttu.Nuo kaikki mainitsemasi jutut on mulle ihan tuttuja,vaikka olen pk-seudulla asuva opiskelija.Ei ole edes opiskelija-asunto.Minun tuloni kokonaisuudessaan n.800 e/kk.Käyn silti matkoilla ja kampaajalla 2xvuosi.Jos jotain hajoaa,ostan toisen tilalle.Ilmeisesti osaan käyttää rahat paremmin ja valita oikein.

Paljonko saat asumistukea? Työssäkäyvä maksaa vuokransa kokonaan itse.

Kokonaistuloni ovat 800 e.Asumistuen osuus siitä n.200 e.

Vierailija
165/182 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka v..un idiootti työntää rahansa vuokraisännän taskuun ja sitten itkee kuinka rahat ovat aina loppu! Eiköhän kannattaisi ostaa oma, jos ei halua tuhlata vuokraan.

Vierailija
166/182 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma koti kullan kallis kirjoitti:

Kuka v..un idiootti työntää rahansa vuokraisännän taskuun ja sitten itkee kuinka rahat ovat aina loppu! Eiköhän kannattaisi ostaa oma, jos ei halua tuhlata vuokraan.

Kannattaisi, jos saisi lainaa! Käytiin miehen kanssa kyselemässä lainaa, takaajia ei ole. Mm Nordea ja muutama ei suostunut myöntämään minkäänlaista lainaa vaikka bruttotulot yhteensä n 9000 €/kk.

Vierailija
167/182 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan 1700 bruttona,  asun yksin, enkä kyllä todellakaan pärjää. Tai no juuri ja juuri pärjään, mutta mitään rahallista hyötyä työssäkäymisestäni ei ole.

Käyn siis kokoaikaisesti töissä, mutta silti en saa koskaan mitään ylimääräistä. Ei uusia vaatteita koskaan, kirpparilta jos on pakko. Ei juhlimisia, kampaamokäyntejä, lehtitilauksista ja matkustelusta nyt puhumattakaan. Saan käteen ehkä hieman enemmän kuin työttömät tai opiskelijat, mutta vain sen verran, että ihmettelen mitä järkeä tässä on. Pitää maksaa työssäkäyntikulut n. 50 e / kk, lounaan teen tosin itse töihin. Näitä ei työttömien tarvitse maksaa, opiskelijat pääsevät julkisiin halvemmalla. Opiskelijat myös syövät lounaan halvemalla. Toimeentulotukiasiakkaat saavat kaikki vakuutus-, vesi-, sähkö- ja terveydenhuoltokulut sossusta, itse joudun maksamaan ne minipalkastani, ja noita terveydenhuoltokuluja minulla kyllä riittää. Minun täytyy myös lyhentää opintolainaani. Ruokakaupassa täytyy aina ostaa kaikkein halvinta. Lisäksi kuluina netti ja puhelin, ei mitään ylimääräisiä Netflixejä sun muita.

Ei tunnu reilulta! Työttömillä melkein samat tulot kuin itselläni, vaikka joudun raatamaan aamusta iltaan joka päivä. Työssäkäynnin perusajatuksena mielestäni on, että olisi paremmat tulot. Nythän näin ei ole, joten en nää tässä mitään järkeä.

En toki halua työttömiä tai opiskelijoita tästä tilanteesta syyttää, ymmärrän että heilläkin on vaikeaa. Mutta kyllä nyt kannattaisi miettiä esim. pienituloisilta verojen poistamista tai pienentämistä, että tässä olisi edes jotakin reilua.

Vierailija
168/182 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet asian ytimessä. Eli meillä on Suomessa niin isot korvaukset työttömille ja muille lorvijoille, että ihan normaalit työssäkäyvät ihmiset alkavat jo ihmetellä työssäkäynnin mielekkyyttä. Ja voiko heitä siitä syyttää, jos kotona makaamalla saa käteen saman rahan.

Kelan ja sossun tukia pitäisi leikata ja rajusti, alkaisi tulla jotain järkeä tähän touhuun. Ehkä se työntekokin alkaisi yhtäkkiä kelvata. Nyt tukia syydetään köyhille lapiokaupalla ja silti vaan koko ajan työttömyys lisääntyy. Miksiköhän? Siksi, että työttömänä kannattaa olla.

Itse kannatan Viron mallia verotuksessa eli tasaverotusta. Se kannattaisi ihmisiä oikeasti tekemään töitä päinvastoin kuin tämä Suomen nykyinen systeemi, jossa rangaistaan työnteosta ja palkitaan kotona makaamisesta.

Koko systeemi on rakennettu ihan vääränlaiselle psykologialle.  

Vierailija
169/182 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaffepulla kirjoitti:

Olet asian ytimessä. Eli meillä on Suomessa niin isot korvaukset työttömille ja muille lorvijoille, että ihan normaalit työssäkäyvät ihmiset alkavat jo ihmetellä työssäkäynnin mielekkyyttä. Ja voiko heitä siitä syyttää, jos kotona makaamalla saa käteen saman rahan.

Kelan ja sossun tukia pitäisi leikata ja rajusti, alkaisi tulla jotain järkeä tähän touhuun. Ehkä se työntekokin alkaisi yhtäkkiä kelvata. Nyt tukia syydetään köyhille lapiokaupalla ja silti vaan koko ajan työttömyys lisääntyy. Miksiköhän? Siksi, että työttömänä kannattaa olla.

Itse kannatan Viron mallia verotuksessa eli tasaverotusta. Se kannattaisi ihmisiä oikeasti tekemään töitä päinvastoin kuin tämä Suomen nykyinen systeemi, jossa rangaistaan työnteosta ja palkitaan kotona makaamisesta.

En ole samaa mieltä siitä, että tuet olisivat liian suuria.  Ongelma ei ole tukien suuruus vaan palkkojen pienuus ja myös huono ostovoima eli meillä on pienet palkat ja kalliit hinnat. Ei toimeentulotukiasiakkaitakaan voi jättää 200 euroa/kk tuloille, yksinasuvalla perusosa on 485 euroa/kk ja sillä pärjää hyvin ja saa joskus jotain luksustakin, kun risteilyn jne. Moni toimeentulotukiasiakas on sellainen, ettei heillä ole enää mahdollisuutta työllistyä. Voi olla päihdeongelmia, masennusta, pitkittynyttä työttömyyttä ettei kukaan enää edes anna töitä. Joten ei heitä voi jättää rahattomiksi, siitä seuraisi lisää rikollisuutta, turvattomuutta, kun he joutuisivat turvautumaan jopa rikoksiin pärjätäkseen.

Palkkojen pitäisi nousta ja yleisen hintatason laskea. Nyt kun kaikki (vuokrat suurimpana) ovat niin kalliita niin ihmisille ei jää mahdollisuutta harrastaa eikä myöskään kannattaa palveluja kuten hotellit, kampaamot, lähiruoka ym. ja sitten se on taas oravanpyörä, että moni (varsinkin pienyrittäjä) joutuu laittamaan lapun luukulle  ja uusi työtön on taas lisää.

Vierailija
170/182 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonnilla ei edes saa Helsingistä mitään hienoa asuntoa. Joku VVO:n kuppanen vuokramurju kustantaa jo tuon verran. Omistusasunnosta puhuttaessa tonnilla lyhentää ehkä yksiötä vastikkeineen, ei sen enempää.

Riippuu asuinalueesta. Me lyhennämme tilavaa kolmiota vastikkeineen ja asumiskulut n. 800 EUR/kk. Länsi-Helsingissä, radan varrella, keskustaan 10 min junalla

Nimenomaan. Ja miksi keskitytään ainoastaan Helsinkiin, jos 10% Suomen väestöstä asuu siellä? Kyllä, eläminen voi "pahimmillaan" olla niin kallista, mutta suurimmalla osalla sen ei tarvitse olla.

Pääkaupunkiseudulla (myös Espoossa ja Vantaalla korkeat asumiskulut) asuu reilusti yli 20 % Suomen asukkaista ja lisää tulee, kun virastot ym. yhä enenevissä määrin siirretään pääkaupunkiseudulle. Myös lähikunnissa kuten Järvenpää, Kerava ym. alkaa asumiskulut olla suuria.

Vierailija
171/182 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koen olevani suurituloinen, kun pääsin työmarkkinatuelta puoleksi vuodeksi töihin pienellä palkalla. Työmarkkinatuki oli nettona 800€/kk (veroprosentti 0) ja nyt töissä brutto jotain päälle 1900€ ja siitä menee eläkemaksut (veroprosentti edelleen 0) ja käteen jää 1800€. Sehän on tonni enemmän kuin aikaisemmin, vähänkö on kroisos olo!

Kaikkein parhaiten vaurastuu, kun pitää opintojen jälkeen ne opiskelijan kulutustottumukset, vaikka ansiot nouseekin.

Vierailija
172/182 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma koti kullan kallis kirjoitti:

Kannattaisi, jos saisi lainaa! Käytiin miehen kanssa kyselemässä lainaa, takaajia ei ole. Mm Nordea ja muutama ei suostunut myöntämään minkäänlaista lainaa vaikka bruttotulot yhteensä n 9000 €/kk.

No paljonko teillä on säästöjä? Ei nykyisin juuri myönnetä asuntolainaa, ellei ole vähintään se 10% asunnon hinnasta säästettynä.

Vierailija
173/182 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota huomioon, että opiskelijana saat opiskelija-alennuksen monesta asiasta. Työssä käyvä maksaa täydet kulut kaikista matkalipuista, aterioista, liikuntapalveluista, kulttuurilipuista, jne. Jos on vielä opinto- tai asuntovelkaa maksettavana, tai päivähoitomaksuja, niin elämiseen jää oikeasti todella vähän rahaa.  

Vierailija
174/182 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin opiskeluaikanani samalla tavalla. Normaali palkka tuntui tähtitieteelliseltä summalta. Petyin kovasti, kun valmistuttuani siirryin työelämään eikä elintaso juuri noussut. En ollut huomioinut, mistä kaikesta saa opiskelija-alennusta ja mitä kaikkia tukimuotoja lopulta on. Opiskelija-asuntojen vuokrat ovat selvästi vapaita markkinoita alhaisemmat. Minulla on lapsi, mistä syystä sain opiskeluaikana yleistä asumistukea eikä päivähoidosta tarvinnut maksaa. Lähtöpalkka alallani on noin 3 000 euroa, mikä riittää siihen, että menetin tietenkin asumistuen ja lapsen päivähoidosta menee täydet maksut. Opiskelijana olin tottunut saamaan alennusta ruokailusta (lounas opiskelijaravintolassa maksoi 2,20 e, työpaikkaruokalassa 8,90 e), matkustamisesta (opiskelijoilla 50 % edullisempaa), lehtitilauksista (Helsingin Sanomat opiskelijoille -50 %), liikuntaharrastuksista (yliopistoliikunnan lukuvuosimaksu noin 40 e, kuntokeskusjäsenyys noin 500 e vuodessa) sekä hammashoidosta (viisaudenhampaan poisto YTHS:llä 4 e, yksityisellä 200 e). Alallani on myös paljon edustamista ja työmatkoja, joiden vuoksi esimerkiksi vaatevaraston on oltava kunnossa ja aika usein joutuu syömään ulkona. Pärjään kyllä nyt taloudellisesti paremmin kuin opiskellessani, mutta ero ei ole niin suuri kuin voisi kuvitella, ja palkkani on tosiaan reilusti yli ap:n mainitseman 2 000 euron.

Mulla ei juuri minkään noiden opiskelija-alennusten poisjäänti vaikuttaisi talouteen.

En asu opiskelija-asunnossa eikä minulla ole varaa tilata sanomalehteä. Opiskelijahintaisen lounaan syön keskimäärin ehkä kerran viikossa ja töissäkin mulla on aina omat eväät. Sitä taas en laske kuluksi, koska pitäisihän mun kotonakin syödä. Salijäsenyydestäni maksan saman 25e nyt opiskelijana kuin mitä siitä maksavat myös työssäkäyvät.

Yths:n palveluita tai vastaavia ei meille amkilaisille ole, joten käytän kunnallisia (hammas)lääkäripalveluita mikäli tiedossa on isompi operaatio. Tarkastuksessa olen pari kertaa käynyt yksityisellä jonkun tarjousmainoksen perusteella. Nekään eivät olleet erikseen opiskelijoille suunnattua.

Ainoa missä tällä hetkellä säästän, on matkustaminen. Tosin vr juuri laski normaalilippujen hintoja ja samalla nosti opiskelijalippujen hintoja, joten tässäkin säästö pieneni. En myöskään matkustele kuin muutaman kerran vuodessa. Bussikortti taitaa olla 10-15e halvempi nyt opiskelijana entä mitä se olisi muuten. Sekin minulla on vain talvella, sillä muutoin kuljen koulu- ja työmatkat pyörällä.

Että ihan hirveästi en säästä näiden opsikelija-alennusten ansiosta. Sitä paitsi mielestäni se 2,80e on paljon rahaa siitä eineslisäaineruuasta, jota opiskelijalounaaksikin kutsutaan. Samalla rahalla teen itse laadukkaampaa ruokaa.

Terveisin töissä käyvä köyhä opiskelija. Lainaa 0e.

Vierailija
175/182 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaffepulla kirjoitti:

Minusta vaikuttaa siltä, että sinä olet pahemman kerran väärässä ja toistelet papukaijana Kokoomuksen oppeja.

Mikä tekee suomalaisesta noin kateellisen kanssaihmiselleen?  Kateellisen ihmisille, joilla ei ole tulevaisuutta, eli työttömille.

Ihan vaan tiedoksesi, että työttömyys ei todellkaan ole syntynyt siitä, että työntekijät olisivat irtisanoutuneet joukolla, vaan siitä, että heidät on irtisanottu, suurin osa tuotannolllisista ja taloudellisista syistä. Eli siksi,  että yritykset eivät ole osanneet kehittää toimintaansa ja tuotteitaan kysyntää vastaavaksi.

Ja kerron sinulle toisenkin salaisuuden, jota et näköjään tiedä, vaikka täällä huuteletkin:

Suomalainen verotus on tasaveroa, välillisten verojen osalta. Ainoastaan tulovero on progressiivinen, mutta valtio saa ansio- ja pääomatuloista vähemmän rahaa kuin välillisistä veroista, siis niistä tasaverotetuista. Päättäjämme hoksasivat jo aikaa sitten, että välilliset verot ovat aivan loistava juttu, koska, kuten sinustakin huomataan, kansa ei niiden olemassoloa hahmota, varsinkaan samalla tavalla kuin tuloveron.

Niinpä verotuksen painopistettä onkin vuosi vuodelta siirretty tuonne välillisten verojen suuntaan, niitä jatkuvasti korottaen.

Tämä saakin aikaan sen, että verotuksemme onkin kääntynyt regressiiviseksi; pieni- ja keskituloiset maksavat suhteessa enemmän veroja tuloistaan kuin suurituloiset.

Muuten, sivistysvaltion tunnistaa siitä, kuinka se kohtelee heikoimmassa asemassa olevia kansalaisiaan. Suomi ei oikein enää ole sellainen, koska jopa Euroopan Komissio on huomauttanut meitä liian heikosta sosiaaliturvasta. Siitä huolimatta hallitus leikkaa eniten juuri köyhiltä; työttömiltä, opiskelijoilta, pieni- ja keskituloisilta.

Vierailija
176/182 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä taas on tässä ketjussa totuus hakusessa. 

Työtön väittää, että eläkettä ei kerry: kertyypäs (oma kokemus)

Joku väittää, että työssä käyntiin tarvitsee auton: ei tarvitse , olen tehnyt 40 vuotta töitä eri paikkakunnilla ja myös ulkomailla, enkä ole koskaan autoa tarvinnnut työssä käymiseen.

ym,ym Ihmiset eivät osaa hoitaa talouttaan ja siitä johtuu useimpien köyhyys.

(en ole koskaan maksanut kuntosalille, kauneushoitoihin, jokavuotisiin ulkomaanmatkoihin ym.)

Taitaa se totuus olla sinultakin hakusessa.

On aina huvittavaa, kun ihmiset käyttävät itseään tai jotain tuntemaansa yksittäistä henkilöä esimerkkinä yleistäen oman kokemuksen koskemaan kaikkia.

Kertoo lähinnä tyhmyydestä.

Vierailija
177/182 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana voi kitkuttaa monesta asiasta, joista työssäkäyvänä lapsia omaavana asuntovelallisena ei pääse karkuun.

Meillä oli opiskelijoina tavallaan parempi elintaso kuin nyt työssäkäyvinä. Asunto oli tosi halpa opiskelija-asunto, opiskelija alennukset juna/bussilipuista, opiskelijaruokala oli halpa, kotona voitiin syödä iltaisin jotain pientä ja jos rahat oli vähissä, elettiin makaronilla ja leivällä jne. Käytiin halvoissa opiskelijajumpissa tms. liikuntajutuissa. Ei ollut vastiketta, vesilaskua, sähkölaskua vaan kaikki ne kuului siihen halpaan vuokraan. Käytiin usein etelänmatkoillakin kaksistaan. Kesät oltiin töissä ja opintojen ohella tehtiin keikkatöitä. Ei ollut lapsia, joten pystyi ottamaan töitä lyhyellä varoitusajalla sekä ilta/yö/viikonloppuvuoroja, ei ollut lastenhoito-ongelmia. Ei ollut autoa, koska opiskelija-asunnot on lähellä keskustaa hyvien kulkuyhteyksien päässä. Oli talon pesula, ei tarvinnut omaa pyykkikonetta/kuivuria.

Nyt on lapset ja asuntolaina. Lasten harrastukset ja vakuutukset. On erikseen vastike-, sähkö- ja vesilaskut, vanhan asunnon remontit pikkuhiljaa, ja jos tulee putkirikko, pitää itse maksaa putkimiehestä. Pitää olla auto, jotta pääsee töihin, koska aivan läheltä työpaikkoja ei ole varaa asuntoa ostaa.  On siis auton vakuutus, huollot ja korjauskulut. Ei voi ottaa noin vain työn lisäksi ilta/viikonloppukeikkoja, koska on ne lapset ja jonkun pitää nekin hoitaa sekä vain olla heidän kanssaan (antaa sitä omaa aikaa ja huomiota). Jos matkustetaan, ei voida ottaa yhtäkkiä halpoja äkkilähtöjä, vaan lomat on tiettyyn aikaan ja jos haluaa päästä sen loman aikana reissuun, pitää se varata neljälle hengelle hyvissä ajoin eli on kalliimpaa. Työpaikkaruokailu on kalliimpaa kuin opiskelijaruokalassa. Iltaisin pitää tehdä kunnon ruoka, koska on ne lapset, eikä voi vain antaa aina makaronia ja tonnikalaa tai syödä leipä. Lapset sairastaa usein, on siis lääkärikuluja/apteekkikuluja. Lapset kasvaa nopeasti, jää koko ajan vaatteita/kenkiä/suksia/luistimia jne pieneksi ja pitää hankkia uusia (käytettyjä). On lasten hoitokulut, kahdesta lapsesta yli 500e/kk.

Ollessani opiskelija en todellakaan tajunnut, mikä valtaisa ero on olla opiskelija asua halvalla ilman huolenhäivää ja käyttää kaikki rahansa itseensä ja tinkiä itselle vähemmän tärkeistä asioista. Tulla ja mennä vapaasti. Tehdä vaikka kaksi viikkoa putkeen keikkatöitä ilman vapaapäiviä jne., koska ei ollut niitä lapsia, jotka tulee huomioida ja joita ajattelee yleensä ensin. Nyt niistä omista asioista on tingitty paljon ja elämä on paljon tiukempaa kuin opiskelija-aikoina vaikka meillä molemmat käyvät kokopäiväisesti vakityössä. Lapset saatiin vasta kolmekymppisenä, joten on sitä lapsetonta versus lapsellista aikaa eletty mihin verrata. En kuitenkaan enää haluaisi olla opiskelija. Mieluummin elän nyt tätä lapsiperheen elämää. Aikaansa kutakin...

Vierailija
178/182 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saan 1700 bruttona,  asun yksin, enkä kyllä todellakaan pärjää. Tai no juuri ja juuri pärjään, mutta mitään rahallista hyötyä työssäkäymisestäni ei ole.

Käyn siis kokoaikaisesti töissä, mutta silti en saa koskaan mitään ylimääräistä. Ei uusia vaatteita koskaan, kirpparilta jos on pakko. Ei juhlimisia, kampaamokäyntejä, lehtitilauksista ja matkustelusta nyt puhumattakaan. Saan käteen ehkä hieman enemmän kuin työttömät tai opiskelijat, mutta vain sen verran, että ihmettelen mitä järkeä tässä on. Pitää maksaa työssäkäyntikulut n. 50 e / kk, lounaan teen tosin itse töihin. Näitä ei työttömien tarvitse maksaa, opiskelijat pääsevät julkisiin halvemmalla. Opiskelijat myös syövät lounaan halvemalla. Toimeentulotukiasiakkaat saavat kaikki vakuutus-, vesi-, sähkö- ja terveydenhuoltokulut sossusta, itse joudun maksamaan ne minipalkastani, ja noita terveydenhuoltokuluja minulla kyllä riittää. Minun täytyy myös lyhentää opintolainaani. Ruokakaupassa täytyy aina ostaa kaikkein halvinta. Lisäksi kuluina netti ja puhelin, ei mitään ylimääräisiä Netflixejä sun muita.

Ei tunnu reilulta! Työttömillä melkein samat tulot kuin itselläni, vaikka joudun raatamaan aamusta iltaan joka päivä. Työssäkäynnin perusajatuksena mielestäni on, että olisi paremmat tulot. Nythän näin ei ole, joten en nää tässä mitään järkeä.

En toki halua työttömiä tai opiskelijoita tästä tilanteesta syyttää, ymmärrän että heilläkin on vaikeaa. Mutta kyllä nyt kannattaisi miettiä esim. pienituloisilta verojen poistamista tai pienentämistä, että tässä olisi edes jotakin reilua.

Uusliberalistinen politiikka ei ole reilua. Sen tarkoitus on ohjata mahdollisimman suuri osuus varoista ja varallisuudesta pienelle eliitille. Hyvin tuntuu onnistuvan.

Helsingin Sanomat julkaisi äskettäin artikkelin, jossa analysoidaan Tilastokeskuksen ja Euroopan keskuspankin tietoja suomalaisten varallisuuden kehittymisestä viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana. Syksyllä 2013 Suomessa rikkain prosentti omisti nettovarallisuudesta kaiken kaikkiaan 13 prosenttia. Vuonna 1994 vastaava luku oli vain kahdeksan prosenttia. Nousua on siis ollut. Varallisuus keskittyy rikkaimmille myös lintukodossamme.

Vaurauden keskittyminen näkyy myös muissa segmenteissä. Rikkain viisi prosenttia kotitalouksista omistaa yli 31 % nettovarallisuudesta, kun kaksikymmentä vuotta aiemmin luku oli 25 %.

Nettovarallisuus lasketaan vähentämällä asunnoista, osakkeista ja talletuksista velkojen määrä.

Asiantuntijoiden mukaan Suomen luvut saattavat olla todellisuudessa huomattavastikin korkeampia kuin mitä Tilastokeskuksen tiedot kertovat, sillä iso osa varallisuudesta jää piiloon.

Suomessa tuloerot ovat kasvaneet nopeimmin EU-maista. Pelastuksemme toistaiseksi on, että lähtökohtana oli maailman pienimmät tuloerot.

Tämä on tapahtunut parissakymmenessä vuodessa. Mitä tapahtui Suomessa parikymmentä vuotta sitten?

Kokoomus nousi hallitukseen ja on istunut siellä siitä saakka.

Vierailija
179/182 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijana voi kitkuttaa monesta asiasta, joista työssäkäyvänä lapsia omaavana asuntovelallisena ei pääse karkuun.

Meillä oli opiskelijoina tavallaan parempi elintaso kuin nyt työssäkäyvinä. Asunto oli tosi halpa opiskelija-asunto, opiskelija alennukset juna/bussilipuista, opiskelijaruokala oli halpa, kotona voitiin syödä iltaisin jotain pientä ja jos rahat oli vähissä, elettiin makaronilla ja leivällä jne. Käytiin halvoissa opiskelijajumpissa tms. liikuntajutuissa. Ei ollut vastiketta, vesilaskua, sähkölaskua vaan kaikki ne kuului siihen halpaan vuokraan. Käytiin usein etelänmatkoillakin kaksistaan. Kesät oltiin töissä ja opintojen ohella tehtiin keikkatöitä. Ei ollut lapsia, joten pystyi ottamaan töitä lyhyellä varoitusajalla sekä ilta/yö/viikonloppuvuoroja, ei ollut lastenhoito-ongelmia. Ei ollut autoa, koska opiskelija-asunnot on lähellä keskustaa hyvien kulkuyhteyksien päässä. Oli talon pesula, ei tarvinnut omaa pyykkikonetta/kuivuria.

Nyt on lapset ja asuntolaina. Lasten harrastukset ja vakuutukset. On erikseen vastike-, sähkö- ja vesilaskut, vanhan asunnon remontit pikkuhiljaa, ja jos tulee putkirikko, pitää itse maksaa putkimiehestä. Pitää olla auto, jotta pääsee töihin, koska aivan läheltä työpaikkoja ei ole varaa asuntoa ostaa.  On siis auton vakuutus, huollot ja korjauskulut. Ei voi ottaa noin vain työn lisäksi ilta/viikonloppukeikkoja, koska on ne lapset ja jonkun pitää nekin hoitaa sekä vain olla heidän kanssaan (antaa sitä omaa aikaa ja huomiota). Jos matkustetaan, ei voida ottaa yhtäkkiä halpoja äkkilähtöjä, vaan lomat on tiettyyn aikaan ja jos haluaa päästä sen loman aikana reissuun, pitää se varata neljälle hengelle hyvissä ajoin eli on kalliimpaa. Työpaikkaruokailu on kalliimpaa kuin opiskelijaruokalassa. Iltaisin pitää tehdä kunnon ruoka, koska on ne lapset, eikä voi vain antaa aina makaronia ja tonnikalaa tai syödä leipä. Lapset sairastaa usein, on siis lääkärikuluja/apteekkikuluja. Lapset kasvaa nopeasti, jää koko ajan vaatteita/kenkiä/suksia/luistimia jne pieneksi ja pitää hankkia uusia (käytettyjä). On lasten hoitokulut, kahdesta lapsesta yli 500e/kk.

Ollessani opiskelija en todellakaan tajunnut, mikä valtaisa ero on olla opiskelija asua halvalla ilman huolenhäivää ja käyttää kaikki rahansa itseensä ja tinkiä itselle vähemmän tärkeistä asioista. Tulla ja mennä vapaasti. Tehdä vaikka kaksi viikkoa putkeen keikkatöitä ilman vapaapäiviä jne., koska ei ollut niitä lapsia, jotka tulee huomioida ja joita ajattelee yleensä ensin. Nyt niistä omista asioista on tingitty paljon ja elämä on paljon tiukempaa kuin opiskelija-aikoina vaikka meillä molemmat käyvät kokopäiväisesti vakityössä. Lapset saatiin vasta kolmekymppisenä, joten on sitä lapsetonta versus lapsellista aikaa eletty mihin verrata. En kuitenkaan enää haluaisi olla opiskelija. Mieluummin elän nyt tätä lapsiperheen elämää. Aikaansa kutakin...

Näinhän se elämä menee. Nyt kohta joku idiootti tulee kirjoittamaan omista valinnoista, eli siitä, miksi sitten teitte lapsia. Eivät ymmärrä, että teitte niitä myös heidän takiaan. Jotta olisi suomalaisia maksamassa niitä tulevaisuuden eläkeläisten eläkkeitä. Suomalaisten syntyvyys on laskenut viisi vuotta peräkkäin. Huoltosuhde heikkenee ja sitä korjaamaan meille otetaan ihmisiä ulkomailta.

Kiitos lapsistanne.

Vierailija
180/182 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Yksin varmaan pärjääkin. Pienillä tuloilla pärjäsin itsekin aikoinaan. Nyt perheellinen, 5 henkeä, 95 neliön kerrostaloasunto maksaa 1450 euroa kuussa (laina, vastike, sähkö, vesi). Ei paljon 2000 e brutto eikä nettokaan naurata... Tähän päälle hallituksen kaavailema päivähoitomaksu 350 e kk. Ja bussilippu töihin yhdeltä 150 e kk. Siihen se pari tonnia menikin! Kaksi lasta on koulussa siis. Tähän asti olen ollut hoitovapaalla, siksi taloudessa vain yhden tulot.

Mutta lisääpä tuohon 5 hengen ruokakulut, kolmen kasvuikäisen vaatekulut (monipuolisempi vaatevalikoima mikäli antaa lasten leikkiä ulkona), vakuutukset, harrastukset, kampaaja/parturi, lääkemenot, synttäri/joululahjat (näitä järjestettävä lapsille).

Auto meillä on velaton. Joidenkin on pakko ostaa auto päästäkseen töihin/työssä vaaditaan autoa.

Kouluikäiset urheilevat lapset meillä syövät kuin aikuiset.