Opiskelija haluaa tietää, miksei yli 2000 €/kk tienaavat koe pärjäävänsä?
Opintotuki, asumistuki + laina = n. 800€/kk ja kyllä, opiskelija voi pärjätä. Opiskelijan pitää pärjätä.
Ymmärrän kyllä lapset ja lainat ym.
Mutta sitä en ymmärrä, miten yli 2000€ kuukausitulot eivät riitä itsensä elättämiseen?
Kertokaa.
Kommentit (182)
Samaa ihmettelen minäkin. Mulle jäi viime vuonna asumiskulujen jälkeen käteen n. 340 €/kk. Netti sisältyy vuokraan. Sain vuoden aikana säästöön 1360 € ilman että jouduin pihistelemään mistään kovin pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Nää on aika mielenkiintoisia aloituksia tällaiset. En voi välttyä ajattelemasta, että tarkoitus on muuttaa yleistä suhtautumista pieneneviin tuloihin ja näin ollen aloitukset ovat tietyssä tarkoituksessa tehtyjä.
Toki pienelläkin rahalla tulee toimeen. Pysyy siis hengissä nippa nappa. Sellainen elämä, jossa jatkuvasti joutuu miettimään rahojen riittämistä , siis elämä, joka ei tulevaisuudessakaan tarjoa mitään muuta, on melko kuluttavaa ja näköalatonta.
No mihin sen "suhtautumisen pieneneviin tuloihin" pitäisi muuttua tai olla muuttumatta?
Tottakai köyhiä on aina ollut. Oikeasti köyhiä on Suomessa tosi vähän. Sossu maksaa asumisen, koulutus ja terveydenhoito on ilmaista. En tajua tätä valitusta.
Isolla osalla "köyhiä" on kyse siitä, että tehdä järkeviä taloudellisia valintoja elämässä vaan päädytään lyhytnäköisiin ratkaisuihin ja syytetään "yhteiskuntaa" kun huomataan, että rahat ei riitä elämiseen. Ei jakseta tehdä töitä, ei haluta muuttaa työn perässä, ei jakseta opiskella -eikä ainakaan alaa josta valmistuisi johonkin järkevään ammattiin. Lisäksi otetaan vielä pikavipit päälle ja taulu-tv:t pitää tietysti olla, osamaksulla toki.
Wake up!
Ei tarvitse shoppailla, jos siihen ei ole varaa. Ei tarvitse asua kalliissa/liian isossa asunnossa, jos siihen ei ole varaa. Eikä todellakaan tarvitse opiskella, jos siihen ei ole varaa. Uskokaa tai älkää, mutta edes lapsia ei ole pakko hankkia. Eikä kannata, jos ei ole varaa elättää niitä. Älkää pliis köyhät lisääntykö ja tehkö lisää näitä valmiiksi avuttomia sossun luukulla roikkujia tähän maailmaan.
Kaiken huippu oli tyyppi, joka sanoi tässä ketjussa että työnteosta menee maku, jos sen avulla ei voi nostaa omaa sosiaalista asemaansa. Voi kyynel. On sulla rankkaa.
Jengi ei nykyään pysty ottamaan enää vastuuta mistään. Kaikki pitää saada valmiina ja jos ei itselle ole varaa just nyt heti kaikkeen mahdolliseen, systeemin täytyy olla mätä.
Yksinelävälle riittää hyvin ja samoin jos asuu esim. avoliitossa ja toinen/molemmat käyvät töissä. Sit kun tulee lapset kuvioihin, ei se raha tahdo riittääkään. Lasten ruoat, vaatteet, harrastukset yms vie tosi paljon rahaa. Lasten takia pitää myös asua kalliimmiin. = En tee lapsia
Kyllä sillä tulee toimeen paitsi jotkut mun kaverit. Asutaan liian hyvässä kämpässä, ajellaan autolla joka paikkaan, pikaruokaa syödään harva se päivä, viinaa tilataan sadoilla euroilla Saksasta, ostetaan elektroniikkaa yms. ja sit valitetaan, ei ooo rahaa.
Meidän perheessä on yhteenlaskettuna nettotulot n. 2200 euroa/kk. Joka toinen viikko viisi henkeä (puolison lapset, 2kpl, vuoroviikoin meillä) ja joka toinen kolme henkeä. Vuokra 700 euroa kerrostalo kolmiosta. Kauppalasku (sis. kaikki ruuasta vessapaperiin ja pesuaineisiin) + bensa 800-900 euroa/kk. Velaton auto, joka pakollinen miehen työn takia. Säästötilille menee 100 euroa/kk. Noiden jälkeen jää 500-600 euroa vielä laskuihin, lasten vaatteisiin, harrastuksiin, ulkona syömiseen, mihin ikinä rahaa tarvitsemme tai haluamme laittaa.
Se on kyllä myönnettävä, että säästöä tulee kun puolison ex maksaa heidän lastensa suurimmista kustannuksista puolet.
Minulla palkka+asumistuki yhteensä 1000€/kk. Vuokra 600€/kk. Pärjään mainiosti.
---
Ystävälläni palkka 2900€/kk. Vuokra 450€/kk. Asuu yksin eikä kuulemma mitenkään tule toimeen noin pienellä palkalla. En voi käsittää...
Koko ketjun idea oli lähinnä se, miksi joku väittää ettei tule toimeen 2000€ kuukausipalkalla, eikä niinkään se, millaisen elintason sillä saa. Selväähän se on, että huonomman kuin niillä isoilla palkoilla.
Monet ovat täälläkin luetelleet asioita, jotka ovat oikeasti melko luksusta maailman mittapuulla (omistusasunto, auto, ruokakulut, kampaajat, kosmetiikka, uudet vaatteet jne.). Mutta ei sillä mittapuulla, millä vertaamme itseämme naapureihin ja median esiintuomiin menestyneisiin ihmisiin. Tottakai aina voisi mennä paremmin, ja aina olisi mukavampi pystyä ostelemaan ihan mitä huvittaa.
Suomessa tulee kyllä toimeen 2000€ palkalla, eikä tässä ollut nyt kyse siitä onko se mukavaa elämää vaiko ei.
Kaikista ei toki ole töihin kovapalkkaisille aloille (eikä niissä riitä työpaikkoja loputtomiin) ja duunareitakin pienemmillä palkoilla tarvitaan, se on totuus. Silti pitää muistaa, että jokaisella on Suomen maassa mahdollisuus kouluttautua ja pyrkiä isoille palkoille, ainakin vielä toistaiseksi.
Lisäksi minua huvittaa nuo asumiskulujen arvioinnit, kaikki heittelevät kehiin Helsingin vuokrahintoja, mutta muistakaapa, että lähes 90% suomen väestöstä asuu muualla, kuin Helsingissä... Ei kaikilla mene 1000€ vuokra tai lainanlyhennyskuluihin. Ja minusta se, että ylipäänsä voi ostaa asunnon, on jo eräänlaista luksusta, eivät kaikki siihen pysty.
Meidän perheen kahden töissä käyvän aikuisen nettotulot on noin 3800€/kk. Yksi lapsi koulussa, kaksi päivähoidossa. Isohko laina+asumiskulut, auto, vakuutukset ja muut perus lapsiperheen kulut, ja hyvin tullaan toimeen!
Kyllä todella ollaan taas viime aikoina hämmästelty näitä juttuja "perheen vuositulot 80 000€ -kaikki menee mitä tulee- ja elämä romahtaa, jos leikkaukset toteutuu ja näistä tuloista lähtee 3000€/v".
Jonkinlainen elämäntapojen ja -arvojen uudelleen järjestely voisi olla paikallaan, jos tuollaisillakin tuloilla talous on epävakaa. Varmaan monen mielestä meidänkin elämäntyyli on köyhäilyä, kun ei välitetä materiasta eikä tunneta tarvetta näyttää kerskakulutuksella taloudellista pärjäämistä. Kuten jo sanottua, pärjätään meidän omasta näkökulmasta taloudellisesti hyvin.
Meille se on sitä, että ruokakaupassa ei tarvitse laskea senttejä -tosin ostetaan silti järkevästi, käytetään paikallisten yrittäjien palveluja; parturi, autohuolto, ravintolat mm. Jos jokin kodinkone menee rikki, se ei kaada taloutta. Lapsille saadaan hankittua tarvittavat vaatteet ja harrastusvälineet. Järkevästi nekin ja hyvät, käytetytkin kelpaa. Kerran vuodessa päästään tekemään pidempi kotimaan lomareissu. Ihan se on omista elämänarvoista kiinni, mikä riittää, ja mihin lapsetkin totuttaa. Ja puhun nyt perheistä, joissa kaksi tienaavaa aikuista.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Ottaa päähän, kun kaikki 2000€ tienaavat kokevat olevansa pienituloisia. Meitä on 3: minä, mies ja lapsi. Mulla tuet+lapsilisä tekee huimat 600€ ja siihen miehen tulot nettona 1300, bruttona 1600.. Eli yhteensä nettona 1900, bruttona 2200. Siitä -700 vuokra + laskut niin paljoa ei käteen jää. Silti pärjätään hyvin, ja saadaan säästettyäkin.'
Tulot on siis isommat joo kun opiskelijoilla, mutta meitä on 3 sen jakamassa (vaipat maksaa)
Tienaan yli tuon 2000 €. Tienaan 2300 bruttona, mikä on nettona 1650. Ei hirveästi eroa sun miehen käteen jäävästä liksasta. Te saatte bruttona satasen vähemmän kuin minä, mutta nettona 250 enemmän kuin minä. Miettikääpä sitä, verotus imee melko ison osan jo minunkin pienestä palkastani.
Vierailija kirjoitti:
Opintotuki, asumistuki + laina = n. 800€/kk ja kyllä, opiskelija voi pärjätä. Opiskelijan pitää pärjätä.
Mutta sitä en ymmärrä, miten yli 2000€ kuukausitulot eivät riitä itsensä elättämiseen?
Kertokaa.
Itse tienaan 4000 mutta vaimo ei mitään ja meillä on alaikäinen lapsi ja jossain pitää asua,niin ulkomaanmatkat rajoittuvat tallinnan risteilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa.Itse tienaan 4000 mutta vaimo ei mitään ja meillä on alaikäinen lapsi ja jossain pitää asua,niin ulkomaanmatkat rajoittuvat tallinnan risteilyyn.
Niin, ette elätäkään pelkästään itseänne niin kuin aloitusviestissä mietitään. Nyt ei vertailla lapsiperheitä vaan itsensä elättäviä ja opiskelijoita.
Kyllä se sinulle selviää:) voithan nytkin lopettaa loisimisen ja tukien nostamisen ja tehdä opiskeluiden ohella töitä... Ai niin, ei kannata kun opintolaina ja tuet on niin hyvät:D ja ehkä vielä pappa betalar...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se sinulle selviää:) voithan nytkin lopettaa loisimisen ja tukien nostamisen ja tehdä opiskeluiden ohella töitä... Ai niin, ei kannata kun opintolaina ja tuet on niin hyvät:D ja ehkä vielä pappa betalar...
Huomaa ettet ole kouluja käynyt. Opiskelu korkeakoulutasolla on aika kokopäiväistä hommaa, ei siinä mitään täyttä työviikkoa paineta.
Ajattelin opiskeluaikanani samalla tavalla. Normaali palkka tuntui tähtitieteelliseltä summalta. Petyin kovasti, kun valmistuttuani siirryin työelämään eikä elintaso juuri noussut. En ollut huomioinut, mistä kaikesta saa opiskelija-alennusta ja mitä kaikkia tukimuotoja lopulta on. Opiskelija-asuntojen vuokrat ovat selvästi vapaita markkinoita alhaisemmat. Minulla on lapsi, mistä syystä sain opiskeluaikana yleistä asumistukea eikä päivähoidosta tarvinnut maksaa. Lähtöpalkka alallani on noin 3 000 euroa, mikä riittää siihen, että menetin tietenkin asumistuen ja lapsen päivähoidosta menee täydet maksut. Opiskelijana olin tottunut saamaan alennusta ruokailusta (lounas opiskelijaravintolassa maksoi 2,20 e, työpaikkaruokalassa 8,90 e), matkustamisesta (opiskelijoilla 50 % edullisempaa), lehtitilauksista (Helsingin Sanomat opiskelijoille -50 %), liikuntaharrastuksista (yliopistoliikunnan lukuvuosimaksu noin 40 e, kuntokeskusjäsenyys noin 500 e vuodessa) sekä hammashoidosta (viisaudenhampaan poisto YTHS:llä 4 e, yksityisellä 200 e). Alallani on myös paljon edustamista ja työmatkoja, joiden vuoksi esimerkiksi vaatevaraston on oltava kunnossa ja aika usein joutuu syömään ulkona. Pärjään kyllä nyt taloudellisesti paremmin kuin opiskellessani, mutta ero ei ole niin suuri kuin voisi kuvitella, ja palkkani on tosiaan reilusti yli ap:n mainitseman 2 000 euron.
Vierailija kirjoitti:
Olen koko ajan tehnyt töitä ja opiskellut samaan aikaan, jolloin siltikään tuloni tukien kanssa eivät ole yltäneet keskimääräisesti yli 1300€/kk. Silti kävin viime vuonna kaksi kertaa ulkomailla (halvat lennot ja majoitus) ja elän mielestäni ihan hyvää elämää. Paljoa ei säästöön vielä jää, mutta en tässä vaiheessa niin oletakaan. Tunnen pärjääväni ja olevani ihan hyväosainen.
Tällä hetkellä minulla on 3 eri työnantajaa ja lisäksi teen palkatta opiskelujen lisäksi tutkimustyötä. Joten en ehkä ihan ajattelisi tuon viestisi koskevan minua :)
Kysymys ei nyt ole elintasosta, mitä tuo 2000€ mahdollistaa, vaan ihmettelyä siitä, miten joku voi väittää, ettei pärjää ja tule toimeen Suomessa noilla tuloilla. Kyllä tulee, ainoa mikä vaikuttaa tuohon pärjäämiseen on se, mihin itse rahansa käyttää.
162, olen muuten amk:ssa ja yliopistolla + teen 30 - 50h sote-alan vuorotöitä viikossa. Olen yrittäjäperheestä ja ei ole tullut kuuloonkaan, että eläisin velaksi tai muiden rahoilla. AMK (fysioterapia) ja yliopisto (psykologia) sujuvat kyllä, tarvitsee vain todella hoitaa hommansa, tehdä etänä tenttejä ja välillä nukkua vähän vähemmän. Maksan itse elämiseni, en ymmärrä pienistä tuista vinkumista, kun voi ottaa ihan kunnolla vastuun elämästään ja toimeentulostaan.
Mua niin hämmästyttää kun nämä kovapalkkaiset (etenkin AKT) vaativat koko ajan vähemmän työtä ja lisää palkkaa. Muka n. 3000-4000 €/kk ei pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Mua niin hämmästyttää kun nämä kovapalkkaiset (etenkin AKT) vaativat koko ajan vähemmän työtä ja lisää palkkaa. Muka n. 3000-4000 €/kk ei pärjää.
"Ei pärjää" on tässäkin tapauksessa vain "en voi toteuttaa haluamaani elintasoa, joka ei ole suhteessa tuloihini".
Vierailija kirjoitti:
Tonnilla ei edes saa Helsingistä mitään hienoa asuntoa. Joku VVO:n kuppanen vuokramurju kustantaa jo tuon verran. Omistusasunnosta puhuttaessa tonnilla lyhentää ehkä yksiötä vastikkeineen, ei sen enempää.
Riippuu asuinalueesta. Me lyhennämme tilavaa kolmiota vastikkeineen ja asumiskulut n. 800 EUR/kk. Länsi-Helsingissä, radan varrella, keskustaan 10 min junalla
148 jatkaa..
Vuokra 400e paikkeilla per naama, puhelin+netti ym. 50e/kk, auto 100-200e/kk ja edelleen lomailee min. 4 kertaa vuodessa kaupunkilomilla ja etelässä