Opiskelija haluaa tietää, miksei yli 2000 €/kk tienaavat koe pärjäävänsä?
Opintotuki, asumistuki + laina = n. 800€/kk ja kyllä, opiskelija voi pärjätä. Opiskelijan pitää pärjätä.
Ymmärrän kyllä lapset ja lainat ym.
Mutta sitä en ymmärrä, miten yli 2000€ kuukausitulot eivät riitä itsensä elättämiseen?
Kertokaa.
Kommentit (182)
Kyll kai sitä PÄRJÄÄ. Kyse on varmaan enemmänkin siitä, että jos työnteolla ei saa elintasoa nostettua, siitä katoaa mielekkyys.
Ymmärrätkö?
Miksi raataa 40h viikossa jos rahalla tulee juuri ja juuri toimeen. Parin tonnin bruttopalkasta kun maksaa asumisen ja pakolliset menot, ei käteen juurikaan jää.
Ylisuuret asumiskulut tuloihin nähden on suurin syy.
Samaa mietin. Ottaa päähän, kun kaikki 2000€ tienaavat kokevat olevansa pienituloisia. Meitä on 3: minä, mies ja lapsi. Mulla tuet+lapsilisä tekee huimat 600€ ja siihen miehen tulot nettona 1300, bruttona 1600.. Eli yhteensä nettona 1900, bruttona 2200. Siitä -700 vuokra + laskut niin paljoa ei käteen jää. Silti pärjätään hyvin, ja saadaan säästettyäkin.'
Tulot on siis isommat joo kun opiskelijoilla, mutta meitä on 3 sen jakamassa (vaipat maksaa)
Vierailija kirjoitti:
Kyll kai sitä PÄRJÄÄ. Kyse on varmaan enemmänkin siitä, että jos työnteolla ei saa elintasoa nostettua, siitä katoaa mielekkyys.
Ymmärrätkö?
Miksi raataa 40h viikossa jos rahalla tulee juuri ja juuri toimeen. Parin tonnin bruttopalkasta kun maksaa asumisen ja pakolliset menot, ei käteen juurikaan jää.
En ymmärrä, miten elintasoa ei saa nostettua? Ei kai kukaan maksa yksin esim. yli 1000€ kuussa asumisesta, tai jos maksaa, niin miksi helvetissä? Miksei voi muuttaa halvempaan asuntoon tai miettiä asumista kulujen kannalta?
Miten yli 2000€ palkalla voi tulla "juuri ja juuri" toimeen? Vai onko se vain valinnoista ja ostotottumuksista kiinni.
Mun 45-v veli, poikamies, on vakituisessa työssä, tienaa 3500 brutto ja on jatkuvasti vanhempien kukkarolla. Isä osti sille autonkin, kun "eihän sillä olisi ollut itsellään sitä varaa ostaa".
Samaa olen miettinyt :D
Sitten kun joskus valmistun ja tulee eka palkka, on varmaan tosi rikas olo.
Nyt menee kaikki päivät opiskeluun + osa-aikaiseen työhön todella pienellä palkalla (näihin yhteensä varmaan se 60h/viikko), ja silti käteen jää vain joku 900€/kk, josta sitten menee vuokra, vesi,sähkö, ruoka yms yms.
Asuminen vuokralla pääkaupunkiseudulla kolmiossa maksaa tonnin. Ja sellainen on oltava jos on kaksi lasta ja yh. Tosin pärjään mainiosti enkä valita mutta olenkin luova ja tekevä ihminen ja saan kuukaudessa 2700 käteen rahaa.
Itsekin olen opiskelija ja olen nostanut lainat ja tuet sekä tehnyt pientä osa-aikahommaa ja tuloni ovat olleet keskimäärin 1000€/kk vaihdellen kuukausittain siinä 800-1200€ välillä ja silti olen matkustellut, syön ajoittain ravintoloissa, käyn harvakseltaan myös juhlimassa, olen ostellut pari omalla mittapuulla kalliimpaa laukkua (200-300€) jne. Teen kuitenkin usein aamusta iltaan opiskelu/työhommia, joten eipä tätä elämäntyyliä voi löysäksi haukkua.
Olen kyllä sitä mieltä, että elintasoa voi pitää yllä.
Ehkäpä sitten vaatimukset ja se toivottu elintaso on jotain muuta kuin pystyy tuolla 2000 toteuttamaan.
No mieti paljonko 2000 brutosta jää kaikkien vähennysten jälkeen käteen. Siitä pois asuminen ja pahimmassa tapauksessa matkakulut (bensat) töihin ja auton ylläpito. Kaikki kun vain eivöt syystä tai toisesta voi asua käcelymatkan päässä työpaikasta.
no Suomessa se asuminen on aika kallista. 1000e menee keposesti lainaan + korkoihin.
No onpa erikoista ettenkö olisi pienituloinen, kun saan jopa Kelasta asumistukea, vaikka kuukausipalkkani on 2200! Kannattaa sitä laskuria kokeilla muidenkin, saatat yllättyä!
Vierailija kirjoitti:
Asuminen vuokralla pääkaupunkiseudulla kolmiossa maksaa tonnin. Ja sellainen on oltava jos on kaksi lasta ja yh. Tosin pärjään mainiosti enkä valita mutta olenkin luova ja tekevä ihminen ja saan kuukaudessa 2700 käteen rahaa.
Tottakai 2 lapsen yksinhuoltajalla parin tonnin kuukausiansio on pieni. Ja täytyy valita mihin haluaa rahansa käyttää, jolloin se on sitten jostain muusta pois.
Mietinkin lähinnä vain itsensä elättäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö?
Miksi raataa 40h viikossa jos rahalla tulee juuri ja juuri toimeen. Parin tonnin bruttopalkasta kun maksaa asumisen ja pakolliset menot, ei käteen juurikaan jää.En ymmärrä, miten elintasoa ei saa nostettua? Ei kai kukaan maksa yksin esim. yli 1000€ kuussa asumisesta, tai jos maksaa, niin miksi helvetissä? Miksei voi muuttaa halvempaan asuntoon tai miettiä asumista kulujen kannalta?
Miten yli 2000€ palkalla voi tulla "juuri ja juuri" toimeen? Vai onko se vain valinnoista ja ostotottumuksista kiinni.
Tota miten ajattelit että perheellinen ihminen asuu kun soluja ei ole heille tarjolla? Pienessä yksiössä? Ne kuule asuu vuokralla tai omistusasunnossa. Sellaisesta tonni kuussa on kyään pääkaupunkiseudulla käypänen hinta asumiskuluja. Tulee työssäkäyntikuluja, ei ole halpoja opiskelijalippuja tarjolla eikä halpaa ateriaa yliopiston ruokalassa. Pitää siis maksaa ruuastakin, hui.
Jospa nyt pohdit asiaa uudestaan.
Ja kaikkein suurin mysteeri on se, että kaksi aikuista ei pärjää 2000 nettotuloilla/pää.. Eli 4000 yhteensä, ei lapsia. Omistusasuntoa lyhennetään 1000 €/kk. jää 3000€.
Ja ainainen itku, kun rahat on loppu. ja opiskelijalla helppoa??
nimim. äitini
4
Vierailija kirjoitti:
no Suomessa se asuminen on aika kallista. 1000e menee keposesti lainaan + korkoihin.
Niin, jos ostat kalliin asunnon tai valitset lyhyen takaisinmaksuajan. Nämä ovat valintakysymyksiä, miksi joku 2000€ tienaava ostaisi noin kalliin asunnon tai valitsisi noin nopean maksuajan, että asumiskulut menevät tonniin? Tai miksi pitää saada se hemmetin kallis asunto Helsingistä. Tai ainakaan valittaa sen jälkeen, että tulot eivät riitä mukavaan elintasoon.
Meillä 6henkinen perhe, asutaan vuokralla ja nettotulot noin 5000€/kk ja silti on välillä tiukkaa. Ei ne tulot vaan ne menot. Mutta elämä on valintoja tosiaan :)
Kyllä minäkin pärjäsin opiskellessani 600-700 eurolla kuussa. Sanoit, että ymmärrät lapset ja lainat yms.. ja silti et ymmärrä?
Meillä jo pelkästään lasten päivähoito vie noin 540 e/kk, asuntolainan lyhennys omakotitalosta 1000 e/kk, bensakulut 150 e/kk (minun, miehellä työsuhdeauto).. ruokakulut 500-600 e/kk. Meillä ei ole muita lainoja eli autokin vm. 2009 on ostettu käteisellä. Vakuutukset 2000 e/vuosi. Nyt tuli sähkölasku 2 talvikuukaudelta 450 euroa (johtui osittain ulkomaanmatkan sähkölämmityksestä.. normaalisti lämpiää talo ja käyttövesi puulla). Sen lisäksi pitää säästää talon remontteihin ja perusylläpitoon. Vaatteita kuluu koko perheellä ihan eri malliin kuin opiskellessa.
Niii-ih.. kyllä se 2000 euroa kuussa menee ihan hupaseen pelkkään peruselämiseen eikä tarvitse pröystäillä.
Kyllä te viimeistään nelikymppisenä ymmärrätte.
Onko kyse vain siitä, että ihmiset elävät yli varojensa? Vai miten 2000€ ei tule toimeen?