Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelija haluaa tietää, miksei yli 2000 €/kk tienaavat koe pärjäävänsä?

Vierailija
14.03.2016 |

Opintotuki, asumistuki + laina = n. 800€/kk ja kyllä, opiskelija voi pärjätä. Opiskelijan pitää pärjätä.
Ymmärrän kyllä lapset ja lainat ym.
Mutta sitä en ymmärrä, miten yli 2000€ kuukausitulot eivät riitä itsensä elättämiseen?
Kertokaa.

Kommentit (182)

Vierailija
101/182 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on ihme jos ei 2000e tuloilla muka pärjäisi kun itse pärjään työttömyystuilla hyvin.

Tässä kaiketi puhutaan 2000e:n BRUTTO kuukausituloista. Niistähän menee vielä vero ja käteen jäävä osuus on pienempi. Työttömät pärjäävätkin koska saavat tukia. Työssä käyvät eivät saa. Kaikkein huonoimmin Suomessa usein pärjäävätkin ne joilla on pienipalkkainen työ. Palkka on sen verran iso, että eivät saa mitään tukia mutta niin pieni, että rahat eivät meinaa riittää pakollisiinkaan kuluihin. Pk-seudulla on sitä paitsi aika tavallista, että vuokrat pienistäkin asunnoista ovat 750-1000 e:n luokkaa. Ei halvempia asuntoja niin vaan ole vapaana. Edes kauempana.

Etkö sinä vähämielinen tajua, että työttömän tuet on edelleen pienemmät, kuin mitä 2k€ palkasta jää verojen jälkeen?[/quote

No ei kai nyt kuulukaan työttömänä tukiaisilla päästä työssä käyvän ansioihin, kuka hullu sitä enää töissä kävisi ? Työttömänä on aikaa tehdä edullisia ruokia ja tarjoushankintoja. Työmatka - ja työvaatekuluja ei ole.

Vierailija
102/182 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos on vaikka lapsia.

Sitten teet myös viikonloppuisin töitä. Lapsistasi tulee katkeria kun sinulla ei ollut heille aikaa mutta ainakin oli rahaa harrastuksiin ja katto pään päällä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/182 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä "ei enää 2,60 lounaita"- valittajia. Kukaan, ei kukaan pakota syömään lounasta ravintolassa tai ruokalassa. Mulla on pieni palkka ja lyhyt ruokis, syön tietenkin omia eväitä, saan just mitä haluan ja maksaa vähemmän kuin opiskelijaruoka. Joukkoliikenne on halventunut viimeaikoina myös. Asuminen -jossain solussa voi olla tosi halpaa, mutta en ole nähnyt kimppakämppiä kielletyn muiltakaan. Auto on pakollinen jos on järjestänyt elämänsä niin että auto on pakollinen. Se on se elintaso mikä eron selittää, ei opiskelijan subventiot. En ole muuten koskaan valittanut etten tulisi palkallani toimeen, ja alle kahden tonnin mennään laski miten hyvänsä. En asu halvalla paikkakunnalla. Pääomatuloja olen kyllä onnistunut jo vähän kartuttamaan.

Aika usein varsinkin uuteen työhön siirtyessä tai opiskelijan siirtyessä työelämään, yhteiseen lounashetkeen työkavereiden kanssa sijoitetut rahat on todella kannattava sijoitus. Siellä jutelllaan niin työasioita kuin yksityisiä asioita. On helppo kysyä neuvoa, verkostoitua, kuulla juttuja joita ei palaverissa kerrota. 

Lounasaikaan ollaan usein enemmän samalla tasolla, kuin muuten työssä. Pomot juttelevat mukavia ja vähän löysäävät roolistaan. 

Vierailija
104/182 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On älytöntä kadehtia ja syytellä työttömiä samaan aikaan kuin rikkaimmat vetävät kirjojaan veroparatiiseihin ja vaurain näkymätön luokka kerää halpakaupasta omaisuutta ennen näkemättömään tahtiin!

Vierailija
105/182 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsikästä että ihmiset työssäkäyvinä tarvitsee muun muassa pesuaineita jne. mutta on utopistinen ajatus, että opiskelija tarvitsisi ruuan ja asumisen lisäksi pyykinpesuainetta, tiskiainetta, shampoota, deodorantteja ja vessapaperia. Lääkkeet ja talvikengät olisi myös kiva. Ja lamppu kattoon palaneen tilalle. Joskus pitää käydä lääkärissäkin. Sähköt, vakuutukset, netit, puhelimet ja vuokravakuudetkin on opiskelijoilla mietittävinä.

Mutta ilmeisesti ne kaikki on vaan ylimääräisiä, joita ilman pitäisi pärjätä, koska opiskelee.

Vierailija
106/182 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin teidän pitäisi nyt päättää että puhutteko tässä ketjussa 2000e NETTOpalkasta vai BRUTTOpalkasta!

Nyt toiset puhuu toisesta ja toiset toisesta ja se tekee koko väittelyn/keskustelun ihan järjettömäksi.

Normaalijärjellä varustettu puhuu brutosta kuten yleensä on tapana kun puhe on palkasta. Vai laittaako joku hölmö työpaikkahakemukseen nettotoiveen? Saa työnantaja sit laskeaverot yms.

Vierailija
107/182 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun puolison ja kolmen lemmikin kanssa. Kuukaudessa saamme reilu 1000e, joka sisältää minun työmarkkinatuen ja yhteisen asumislisän. Pärjätään kohtalaisesti. Toki puolisolla on ollut säästöjä, jotka tosin ovat nyt lopussa. Itselläni on noin tuhat euroa pahan päivän varalle. Mielestäni meillä ei ole mitään hätää, eletään aika normaalia elämää. Pienehkö asunto hyvällä paikalla ja ruuasta ei ole puutetta. Emme saa toimeentulotukea.

Aiemmin kumpikin meistä kävi töissä ja minä opiskelin sen lisäksi. Tuolloin tulot olivat 2000-2500e/kk ja sillä eli leveästi. Matkusteltiin paljon ja Käytiin usein ravintoloissa. Tulevaisuudessa jos kumpikin teemme töitä yhtäaikaisesti, voi tulot olla jopa 6-8t kuukaudessa. Silloin rahaa on liikaa, koska edes 2.5t yhteistuloilla rahaa jäi yli, vaikka sitä "tuhlattiinkin".

Vierailija
108/182 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä sitä valitetaan että palkalla ei tule toimeen ja ei oo tarpeeks elintasoa, sit mennään ostamaan tuontiliikkeen vaate, sitä on joku pykännyt suunnilleen ruokapalkalla, 10H päivässä joka päivä. Ihmiset on harhaisia siitä mitä "elintaso" on, that's why. Harhaisuuteen suurin syy on se, että pieni osa maailmasta ostaa toisten elämänpalkan arvoisia koruja, talon arvoisia autoja, auton arvoisia vaatteita, ja (so)median ansiosta saamme kaikki saamme ihailla tuota elämää. Maailman varallisuus on jakautunut liian epätasa-arvoisesti , kyllä, liberaalikapitalisti tuu ihmeessä kertomaan miksi rikkain prosentti on vaurastunut tässäkin lamassa kuin muut ovat köyhtyneet ja miksi tämä on oikein ja kohtuullista?

Ihmiset hahmottavat tämän kyllä ylös-, mutta eivät alaspäin.

Suomessa tuloerot ovat kasvaneet kaikkein nopeimmin EU-maissa. Hallitusten leikkaukset ovat kohdistuneet aina kaikkein heikoimmassa asemassa oleviin. Verot, lähinnä välilliset verto (koska niitä eivät ihmiset osaa hahmottaa samalla tavalla kuin ansiotuloveroja) ovat nousseeet. Silti saamme koko ajan vastinetta verorahoillemme. Keskiluokka alkaa olla taputeltu, viimeisetkin päätyvät tulevaisuudessa matalapalkkatöihin (kyllä, Etlan ym. ennustus) .

Samaan aikaan rikkaat Suomessakin rikastuvat koko ajan enemmän. Monet niillä meidän maksamilla verorahoilla (yritykset, kuten terveys-- ja hoiva-ala mm.)

Silti meillä vielä löytyy ihmisiä, jotka omasta heikkenevästä asemastaan huolimatta ovat halukkaita äänestämään uusliberalismin puolesta. En tiedä, eivätkö he ymmärrä, vai kieltäytyvätkö näkemästä sitä, mihin suuntaan meidänkin maatamme ollaan viety jo parikymmenen vuoden ajan. Vauhti sen kun kiihtyy.

Niinno. Aikanaan ehkä työttömyyskorvaus- ja muu tukiporukka oli tuloportaassa työssäkäyviä alempana. Keskiluokka sitten sai työstä enemmän vastinetta ja näin tuli eroa näiden kahden sakin välille. Nyt kun työttömyys- ja muut tuet on nostettu tappiin niin täytyy ne lypsää keskiluokalta verorahojen muodossa. Seuraus on se, että keskiluokka verotetaan niin alas, että parhaimmat tukirohmut ajaa ohi ja nämä ryhmät sekoittuvat. Eli alkaa olla aika sama onko töissä jollain 2000e palkalla vai ottaako tuet kun jäljelle jää sama raha.

En nyt tästä oikeistoa syyttäisi vaan pikemminkin SDP:tä. Hehän tällaista politiikkaa ajavat. Rikkaat toki eivät maksa verojaan minnekään, mikä on toki perseestä. Kyllä työstä pitäisi aina palkita, huomattavasti enemmän kuin joutenolosta.

Maassamme on ollut parikymmentä vuotta oikeistohallitus, kahta Lipposen hallitusta lukuunottamatta.

Demarit eivät ole edes olleet mukana kaikissa hallituksissa ja pääministeri linjaa hallituksen politiikan . Nykyisenkaltainen politiikka on ennenkaikkea Kokoomuksen tahtotila; tiedätkö, mitä tarkoittaa uusliberalismi ja miten sitä on toteutettu Suomessa jo pitkään. Ilmeisesti et, kun kerran keskiluokkaisena olet antanut äänesi oikealle. Ja samalla ampunut itseäsi jalkaan. Nyt olisi korkein aika ottaa asioista paremmin selvää.

Voit aloittaa vaikka lukemalla linkin takaisen jutun. Toisinajattelevilta kauppatieteilijöiltä.

https://toisenlainenmaailma.wordpress.com/2013/10/23/uusliberalismi-aik…

Vierailija
109/182 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanen tuoda esiin elefantin olohuoneessa eli sosiaalinen kilpailu. Opiskelijoille riittää rumat vaatteet ja halpa sisustus koska muillakin opiskelijoilla on. Työssä käyvät yrittävät pitää yllä keskiluokkaista illuusiotaan vallilakuosineen vaikka väkisin.

Vierailija
110/182 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 45-v veli, poikamies, on vakituisessa työssä, tienaa 3500 brutto ja on jatkuvasti vanhempien kukkarolla. Isä osti sille autonkin, kun "eihän sillä olisi ollut itsellään sitä varaa ostaa".

Holtiton rahan käyttö, jos ei osaa elää tulojen mukaan on turha narista.

Tuolla rahalla olen kiertänyt maailmaa moneen otteeseen ja hyvin riittää.

Vierailija
111/182 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan käteen juurikin tuon 2000 kuussa.

Olen vastavalmistunut ja aion hakea taas vuoden päästä kouluun, joten maksan opintolainaa pois 100e/kk. Lisäksi maksan autolainaa 200e/kk, koska siinä on suurempi korko. Laitan myös 200e/kk säästöön. (=500e)

Asumisesta, pienestä kaksiosta maksan 600e + laskut eli noin 90e/kk ja satunnaisesti sitten vakuutukset ja vesilaskun. Haluaisin ostaa asunnon, mutta tulevaisuus ei jatku tällä paikkakunnalla. (=690e)

Ruokaan menee kuussa noin 400e (osa kauppaan, osa suoraan palkasta), en halua tinkiä ruuan laadusta tai määrästä.

Mulla on myös lemmikki, moniallerginen, joten sen ruuat maksaa 60e/kk + satunnaisten ell-käyntien omavastuu ja vakuutusmaksut. (=460e)

No, sitten on myös näitä ns. ylimääräisiä menoja, kuten bensa (20e/vk eli n. 100e/kk) ja pesuaineet, siivoustarvikkeet, kosmetiikka yms 50-100e/kk Mulla on aika laaja sosiaalinen piiri, että milloin mitäkin juhlia, vähintään kahdet kuukaudessa. En aika dokaa silloin, mutta viemiset ja lahjat maksaa. (=n. 200e)

Mulla jää siis max 150e käteen kaikkien menojen jälkeen, mutta luonnollisesti sitä täytyy vähän säästää loppukuulle tai yllättävään menoon. Elän siis ihan normaalia elämää, mutta kyllä välillä harmittaa paahtaa töissä, ku ei voi ostaa jotain kivaa 20e paitaa, koska ei oo varaa. Tai siis, tavallaan se satunnainen arjen luksus puuttuu.

Samanlaiset menot mulla oli myös opiskelijana, silloin tein töitä ohella.

Vierailija
112/182 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on ihme jos ei 2000e tuloilla muka pärjäisi kun itse pärjään työttömyystuilla hyvin.

Tässä kaiketi puhutaan 2000e:n BRUTTO kuukausituloista. Niistähän menee vielä vero ja käteen jäävä osuus on pienempi. Työttömät pärjäävätkin koska saavat tukia. Työssä käyvät eivät saa. Kaikkein huonoimmin Suomessa usein pärjäävätkin ne joilla on pienipalkkainen työ. Palkka on sen verran iso, että eivät saa mitään tukia mutta niin pieni, että rahat eivät meinaa riittää pakollisiinkaan kuluihin. Pk-seudulla on sitä paitsi aika tavallista, että vuokrat pienistäkin asunnoista ovat 750-1000 e:n luokkaa. Ei halvempia asuntoja niin vaan ole vapaana. Edes kauempana.

Etkö sinä vähämielinen tajua, että työttömän tuet on edelleen pienemmät, kuin mitä 2k€ palkasta jää verojen jälkeen?

Itse olet vähämielinen. Työssäkäyvä harvemmin saa toimeentulotukea, mitä sen sijaan työtön voi saadaja yleensä saakin. Etenkin työtön lapsiperheellinen saa aika muhkeat edut työssäkäyvään pienipalkkaiseen lapsiperheelliseen verrattuna. Mutta tässä aloituksessa olikin varsinaisesti kyse opiskelijoista ja työssä käyvistä.

Mitähän muhkeita etuja sinä oikein tarkoitat? Minä en saanut kuin muutaman euron lisäyksen päivärahaan päivää kohden.

Kun itse muistelen opiskeluaikojani, olin silloin nuori ja terve, perheettömänä olin valmis muuttamaan työn perässä. Olin jo seurustellut muutaman vuoden, poikakaverilla oli vakituinen työ eikä hän halunnut muuttaa.

Minulla meni rahaa vuokraan, matkakuluihin poikakaverin luo, puhelinlaskuun, työmatkoihin ja ruokaan, myös työhön sopivia vaatteita piti ostaa. Vaikka palkka tuntui alussa isolta, ei siitä mitään jäänyt säästöön. Vuokra oli paljon kalliimpi mitä opiskelijasolussa, työpaikkalounas oli suht edullinen mutta kuitenkin liian kallis, matkakulut nousivat, sähkölaskun tullessa hiukset nousi pystyyn ja asuntoon piti ottaa vakuutus. Opintolainaakin piti alkaa maksaa takaisin. Ainakaan omalla kohdalla ero ei ollut iso.

Sitten, kun miehen kanssa oltiin ostettu asunto ja hankittu lapsi, meni minulta vakituinen työ alta. Silloin se vasta tiukkaa olikin.

Vierailija
113/182 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka 2200, verojen jälkeen käteen n. 1700. Vuokra 800 e, auton kulut ja bensat työmatkoihin 300 e, netti ja kännykkä 50 e, sähkölasku ja kotivakuutus jyvitettynä 40 e, lääkkeet 70 e, eväät ja satunnaiset työpaikkalounaat 200 e. Käteen jää siis ruokakauppaan ja elämiseen n. 240e/kk. Töissä täytyy näyttää huolitellulta, joten vaatteisiin kuluu huomattavasti enemmän rahaa kuin pieruverkkareissa opiskellessa tai työttömänä maatessa. Tiukkaa tekee aina.

Toki osan työmatkakuluista saa takaisin veronpalautuksissa, mutta se ei lämmitä sillä hetkellä kun autoa on tankattava jotta pääsee töihin. Ilman autoa työmatka veisi puolitoista tuntia suuntaansa, jolloin en tekisi koko päivässä muuta kuin olisin töissä ja bussissa. Työssäkäynnistä aiheutuu paljon kuluja mitä ei opiskelijana osaa huomioida. Ei myöskään ole aikaa juosta tarjousten perässä eikä energiaa pitkien ja henkisesti raskaiden työpäivien jälkeen enää valmistaa kaikkia ruokia niin että olisi aina evästä seuraavalle päivälle ja eväät tulee haettua työmatkalla kaupasta.

Vierailija
114/182 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta alkaa vielä opintolainan takaisinmaksu n. 100e, joten kyllä, koen etten pärjää 150e/kk -käyttövaroilla joiden eteen uraan kaiken aikani.

121.

Vierailija
115/182 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija, tulot kuussa 930 euroa. Siitä vuokra 530, auton vakuutus 140 joka toinen kuukausi, puhelin ja netti 40, velan lyhennykset 80 euroa. Kotivakuutuslasku tulee 4 kk välein, samoin kuin autovero. Sähkölasku 3kk välein. Auto ja velanotto kyllä omia valintoja, mutta huonoimpna kuukausina ei rahaa jää enää ruokaan.

Vierailija
116/182 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan käteen juurikin tuon 2000 kuussa.

Olen vastavalmistunut ja aion hakea taas vuoden päästä kouluun, joten maksan opintolainaa pois 100e/kk. Lisäksi maksan autolainaa 200e/kk, koska siinä on suurempi korko. Laitan myös 200e/kk säästöön. (=500e)

Ruokaan menee kuussa noin 400e (osa kauppaan, osa suoraan palkasta), en halua tinkiä ruuan laadusta tai määrästä.

Mulla on myös lemmikki, moniallerginen, joten sen ruuat maksaa 60e/kk + satunnaisten ell-käyntien omavastuu ja vakuutusmaksut. (=460e)

No, sitten on myös näitä ns. ylimääräisiä menoja, kuten bensa (20e/vk eli n. 100e/kk) ja pesuaineet, siivoustarvikkeet, kosmetiikka yms 50-100e/kk Mulla on aika laaja sosiaalinen piiri, että milloin mitäkin juhlia, vähintään kahdet kuukaudessa. En aika dokaa silloin, mutta viemiset ja lahjat maksaa. (=n. 200e)

Mulla jää siis max 150e käteen kaikkien menojen jälkeen, mutta luonnollisesti sitä täytyy vähän säästää loppukuulle tai yllättävään menoon. Elän siis ihan normaalia elämää, mutta kyllä välillä harmittaa paahtaa töissä, ku ei voi ostaa jotain kivaa 20e paitaa, koska ei oo varaa. Tai siis, tavallaan se satunnainen arjen luksus puuttuu.

Vitsailetko? Autolaina -luksusta. Säästöön 200e/ kk -fiksua, mutta selvästi väljyyttä budjetissa löytyy. Ruokaan 400e/kk -selvää luksusta! Meillä menee neljältä 550e, emme erityisesti säästä ruokakaupassa muuten kuin punaista lihaa ei syödä (terveyssyistä ) ja hedelmät valitaan sesongin mukaan. Kahdet bileet kuukaudessa joihin 200e rahaa, no tarviiko kertoakaan että luksustahan se on! Ja vielä jäi rahaa ylikin 150e. Mitä sen "satunnaisen arjen luksuksen" pitäisi mielestäsi olla? Viikonloppureissuja Keski-Eurooppaan? Shamppanjaa? Ne on kylläkin ihan oikeaa luksusta, nuo luettelemasi sitä arjen versiota juurikin.

Vierailija
117/182 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä menojen luettelijat ja säästäväiset ei ilmeisesti käy ikinä hammaslääkärissä tai käytä silmälaseja. Niihinkin saattaa parhaana vuonna mennä useita satasia.

Vierailija
118/182 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä menojen luettelijat ja säästäväiset ei ilmeisesti käy ikinä hammaslääkärissä tai käytä silmälaseja. Niihinkin saattaa parhaana vuonna mennä useita satasia.

Juurikin näin. Itse saan netto 2300 e/kk mutta säästän parhaillaan, että saisin uudet silmälasit (iän takia monitehot) kun hiljattain oli pakko käydä hammaslääkärissä. Kaveripariskunta pyysi viikonloppuretkelle, mutta en voinut luvata, kun tulossa on leikkaus ja sairausloma vie minut pelkälle Kela-päivärahalle. Tässä iässä ja kunnossa ei enää voi vaihtaa tai hankkia toista työpaikkaa.

Rahani valuu käsistä näin:

- Asuntolaina, yhtiövastike, autotalli, sähkö, kotivakuutus ja nettiyhteys yhteensä  1700 e, jää 600 e

- Vaatteet, kengät, kampaaja, meikit ja hygienia (olen töissä alalla, jossa pitää näyttää nuorekkaalta, ellei iän takia enää voi olla nuori. Nuoret voivat pukeutua kirppislöytöihin, vanhat eivät) 200 e, jää 400 e

- Lääkkeet ja terveydenhoito 100 e (Iän myötä tulee monenlaista hoidettavaa) Jää 300 e

- Eväät töihin 50 e, jää 250 e

- Jäsenmaksu 40 e, jää 210 e

- Kodin hankinnat 50 e, jää 160 e

- Päivälehti ja aikakauslehti  30 e, jää 130 e

- Pullo viiniä joka toinen viikko 20 e, jää 110 e

- Huvit ja harrastukset 50 e, jää 60 e

Ai niin, ruokaa pitäisi syödä kotonakin ja muinakin kuin työpäivinä. No, onneksi minulla on mies, joka maksaa ruokakaupassa.

Panostan asumiseen, koska se on pysyvämpää kuin vaikkapa matkailu. Molempiin minulla ei ole varaa.

Vierailija
119/182 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000€ kk riittää hyvin lapsettomalle.

Vierailija
120/182 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olet oikeassa noista opiskelijaetuuksista. Mutta kuten sanoin, nämä ovat pitkälti valintakysymyksiä. Kenenkään ei ole pakko mennä 80€ maksavalle kuntosalille tai syödä 10€ lounasta lounasravintolassa. Vaihtoehtona on myös ostaa ruoka kaupasta ja valmistaa ateriat itse. Ja vaihtoehtona on harrastaa jotain muuta liikuntaa kuin kalliilla kuntosalilla käyntiä. Jos käteen jäävä tulo on 1600€, on se silti tuplat siitä, mitä opiskelijalla jää käteen. En usko, että puuttuvista opiskelijaetuuksista kenellekään kertyy 800€ kk ylimääräistä maksettavaa?

Kyse onkin toimeentulosta ja valinnoista. Ei tietenkään 2000€ tuloilla voi saada kaikkea, on typerää kuvitellakaan niin. Hyvin harva voi toteuttaa kaikki haaveensa. Mutta priorisoimalla ja valintoja tekemällä voi mahdollistaa kuitenkin toimeentulemisen.

Ja miksi ihmeessä pitäisi tyytyä sellaiseen elämään, jossa ei voi edes lounasta syödä peruslounasravintolassa tai käydä peruspunttiksella pitämässä lihaskunnostaan huolta? Kyllähän sitä esim. kehitysmaissa ihmiset pärjää 10 eurolla kuussa kun on ihan pakko. Mutta jos ei ole ihan pakko niin miksi väkisin köyhäillä?

Jäin itse muutama kuukausi sitten työttömäksi ja saan tällä hetkellä ansiosidonnaista 2000eur/kk nettona ja lisäksi vuokratuloa noin 800eur/kk. Joo, tulen toimeen, mutta aika paljon pitää tehdä valintoja. Todellakin pyrin siihen, että saan pian taas töitä, jotta voin elää niin ettei joka eurosta tarvitse miettiä voiko sen laittaa johonkin mukavaan. Lähes puolet nykytuloistani menee asumiseen koska haluan asua isossa kauniissa asunnossa. Joo, voisin asua jossain koirankopissa, mutta en halua koska se heikentäisi elämäni laatua merkittävästi. Haluan myös syödä laadukasta luomuruokaa. Jos työttömyyteni pitkittyy, joudun pakon edestä tekemään ikäviä ratkaisuja, mutta niin kauan kun ei ole pakko, haluan pitää ihanasta kodistani kiinni.