Tuttuni laittoi meillä käydessään puhelimensa kysymättä latautumaan!
Minusta on kyllä outoa ja tavatonta. Sehän menee meidän sähkölaskuun . En minä tieten tahtoen tee laskua toiselle kylässä ollessani.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Ai kamalaa. Lähetä lasku. Muistathan laskuttaa myös kaverisi juoman kahvin sekä mahdollisten vessakäyntien veden?
Meillä ainakin vessassa on lappu "Säästä vettä: Älä vedä!", kahvia ei vieraille tarjota ja lataukset onnistuu auton ollessa lämmityksessä sisäpistokkeesta tai kiireellisissä tapauksissa portaskäytävän rasiasta! Muutenkin suosin yleisiä vessoja ja latauspisteitä. Mm. McDonaldsissa onnistuu lataus ja nettiyhteys veloituksetta!
Pitäisikö perustaa uusi aloitus aiheesta "Tunnen niin pihin tyypin, joka..." Sitä joskus pysähtyy ihmettelemään, miten jotkut osaa nähdä maailman niin eri linssien läpi kuin itse. Kaikilla on oikeus mielipiteeseen, mutta täytyy sanoa, että minun on henk. Koht vaikea saada syvempää ystävyyttä aikaiseksi sellaisen ihmisen kanssa, jonka seurassa tunnen olevani kuluerä.
Ap:lle tahdon sanoa, että ota löysin rantein, elämä on helpompaa niin. Vaikka oletkin periaatteellisella tasolla oikeassa siinä, että lupa pitää kysyä ennen kuin käyttää toisen ihmisen tavaroita tms. Niin onko se nyt tässä asiassa niin tärkeää? Kun on niin pieni juttu. Ystävyys on niin harvinainen lahja maailmassa, että vaikka joskus jonkun tavat tuntuvat kummallisinta/erilaisilta niin pidän kuitenkin mieluummin ystäväni lähellä kuin että omalla pikkumaisuudella karkoittaisin hänet luotani pois. Et ole varmaan sanonut mitään ystävällesi ja ehkä kannattaakin antaa asian vai olla.
Taisi aloittajalla mennä fengshuit vituix yhden puhelimen lataamisen takia, voi Jeesus!
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö perustaa uusi aloitus aiheesta "Tunnen niin pihin tyypin, joka..." Sitä joskus pysähtyy ihmettelemään, miten jotkut osaa nähdä maailman niin eri linssien läpi kuin itse. Kaikilla on oikeus mielipiteeseen, mutta täytyy sanoa, että minun on henk. Koht vaikea saada syvempää ystävyyttä aikaiseksi sellaisen ihmisen kanssa, jonka seurassa tunnen olevani kuluerä.
Ap:lle tahdon sanoa, että ota löysin rantein, elämä on helpompaa niin. Vaikka oletkin periaatteellisella tasolla oikeassa siinä, että lupa pitää kysyä ennen kuin käyttää toisen ihmisen tavaroita tms. Niin onko se nyt tässä asiassa niin tärkeää? Kun on niin pieni juttu. Ystävyys on niin harvinainen lahja maailmassa, että vaikka joskus jonkun tavat tuntuvat kummallisinta/erilaisilta niin pidän kuitenkin mieluummin ystäväni lähellä kuin että omalla pikkumaisuudella karkoittaisin hänet luotani pois. Et ole varmaan sanonut mitään ystävällesi ja ehkä kannattaakin antaa asian vai olla.
Mitä pikkumaisuutta on se että tuntee omat rajansa ja haluaa sekä kunniottaa omia että muiden rajoja. Ja jos mennään siihen että ei kysytä lupaa (joka minusta on pää-asiassa toisen ihmisen omaisuuden ja rajojen olemassa olon tunnustamista) niin missä se raja menee sitten. Puolison kanssa nyt ymmärränkin tätä, mutta se että ystävätkin käyttävät toistensa omaisuutta kuin omaansa niin se olisi jo vähän liian symbioottista minulle. Tai sanotaanko että ainoa vaatimus on luvan kysyminen, koska kyseessä on yhäkin tietääkseni minun omaisuuteni.
Täällä puhuttiin minä minä- ihmisistä, jos ei osaa lupaa kysyä kohteliaasti. Itse ajattelen, että minä-ihminen on ennemmin sellainen, joka kaikista asioista kotonaan ajattelee," tuo on minun, kysy lupa kun kosket johonkin jonka olen ostanut". Samalla myös korottaa itsensä muiden yläpuolelle olettaen saavan kiitosta ja tunnustusta tyhjänpäiväisestä.
Olen itse hyvinkin kohtelias tapaus ja olen saanut siitä monesti palautetta (ehkä joskus turhankin kohtelias). En silti koskaan oleta, että ystäväni kysyisivät kotonani puhelimen lataamisesta tai vessassa käymisestä. Saa toki kysyä, mutta jos kyseessä on oikeasti ystävä, kokisin sen hieman huvittavana ja ihmettelisin ollaanko etäännytty toisistamme, jos niin kävisi.
Ja joo ystävät saa käydä mun luona jääkaapilla, keittää kahvia tms. Mielestäni on lähinnä surullista, jos jonkun päivä menee pilalle siitä, ettei johonkin asiaan kysytä lupaa. Kuulostaa, ettei silloin omista hyvää ystävää :(
Toivottavasti ap provoili. Jos ei, niin toi vois jo olla lääkityksen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Meniköhän teillä nyt 10 senttiä ihan siihen lataukseen, jos sitäkään... Pyydä kaveriasi maksamaan. ;)
Vilkaisin työpöydällä olevaa laturia ja se ottaa 0,2 ampeeria, eli 48 wattia. Jos vieras lataa esimerkiksi tunnin, niin se kuluttaa 0,048 kWh sähköä. Ja yksi kilovattitunti maksaa noin 0,10€, joten tuo hinta olisi alle puoli senttiä. Kyllähän tuollainen laskun tekeminen on röyhkeää :)
Mä ymmärrän osittain ap:n pointin. Minusta on kohteliasta kysyä, ehkä tavallaan kohtelias tapa ilmoittaa, että näin aion nyt tehdä. Olen kysynyt, että saanko "lainata" mikroa ruuan lämmittämiseksi lapselle, voidaanko lainata "Jesperin" pottaa tai voisinko ladata vähän aikaa puhelinta jne. Oletan, että saan luvan, pitäisin hieman outona jos en saisi. Mutta tavallaan varoitan toista, että näin aion tehdä ja samalla toisella on aikaa esim. sanoa, että "laita tuohon pistorasiaan" tai "älkää käyttäkö vessan pottaa, kylppärissä on parempi" tms. On kohteliasta olla menemättä rymistelemään toisen kotona joka paikkaan.
Pyydähän kaveria maksamaan korkojen kera, jos ei usko uhkaa lakimiehellä.
Röyhkeät ihmiset ovat ärsyttäviä (esim. jääkaapille kysylemättä meneminen, kengät jalassa sisällä käveleminen, kutsumattomien vieraiden kutsuminen) mutta niin ovat myös ihmiset jotka pyytelevät koko ajan kaikkea turhaa anteeksi ja kyselevät lupaa jokaiseen mitättömään pikku asiaan kuten saako tähän istua, saako käydä vessassa, saisiko mitenkään ottaa lasin vettä jne. Puhelimen lataus menee jälkimmäiseen kategoriaan, ei tuollaista tarvitse kysyä. Jos joku ei uskalla edes hengittää ilman lupaa kodissani tulee ennemminkin mieleen pitääkö hän minua pihinä, vai onko jotain ongelmaa miellyttämisen halun kanssa. Maalaisjärkeä saa käyttää...
Kyllä älypuhelimet tarvii aika usein ladata. Fiksua olis kysyä ,mutta
ystävät kyllä kaikkoo, jos tosta tehdään numeroa. Terve menoa Laihialle.
Entinen opiskelukaverini kävi kylässä ja minulta kysymättä laittoi peniksensä vaimooni.
Minusta on kyllä outoa ja tavatonta. Sehän menee minun laskuun tuo pömppömaha, en yhtään tykännyt. En minä tieten tahtoen tee laskua toiselle kylässä ollessani.
Ok, AP olet outo kun loukkaannuit tuosta.
Mutta, asun ulkomailla ja täällä ei kyllä kukaan laittaisi puhelintaan meille lataamaan kysymättä. Lievästi loukkaantuisin jos joku sanoisi että et saa ladata. Mutta se kuuluu silti kohteliaisuus sääntöihin kysyä, varmuuden vuoksi.
Suomessa on luolamies kulttuuria kun jotkut ei osaa perus kohteliaisuus sääntöjä.
Ei hemmetti mikä alotus, itse kun olen jollaki kaverilla tai joku kaveri/kavereita mun luona, ni ollaan kun kotona, kaverilla oon esim. netissä, laitan puhelimen latautuu jos tarvii, keittelen kahvii , syönki jos nälkä on jne, ei noihin tarvii ees lupaa kysyä ja sama jos joku mun luona.
Ei ap ole ainoa, joka on miettinyt tuota:
http://www.forbes.com/sites/christopherhelman/2013/09/07/how-much-energ…
Todellisuus on, että 5 Wh on sama mitä vieras aiheuttaa laittaessaan valon päälle mennessään viideksi minuutiksi vessaan, jossa on yksi vanha 60 W hehkulamppu. Kumpi on suurempi synti, laittaa valot päälle vessaan vai ladata kännykkää?
5 Wh on 10 sentin siirto ja kWh hinnalla 0,05 senttiä. Pitäisi sata kertaa ladata puhelin täyteen, että sen voisi maksaa pienimmällä Suomessa käytössä olevalla kolikolla.
Tuo onkin jo aika traumatisoivaa meininkiä.
Hui kamala, pistäsin välit poikki
Miten näin ilmiselvä provo voi saada 10 sivua vastauksia?
Kamalaa!
Katkaise sähköt ja soita omalle kansanedustajallesi.
No kai se jengi jauhaa sähkönkulutuksesta, kun siitähän tämä aloittaja ensin valitti:
"Minusta on kyllä outoa ja tavatonta. Sehän menee meidän sähkölaskuun . En minä tieten tahtoen tee laskua toiselle kylässä ollessani"
Sitten kun tajusi (ehkä) asian naurettavuuden, käänsi asian siihen, että "niinmuttaku ois hyvä kysyä lupa" :-)