Tuttuni laittoi meillä käydessään puhelimensa kysymättä latautumaan!
Minusta on kyllä outoa ja tavatonta. Sehän menee meidän sähkölaskuun . En minä tieten tahtoen tee laskua toiselle kylässä ollessani.
Kommentit (146)
No siis ton latausjutun jotenkin vielä hiffaan sillä vapaa pistoke ei välttämättä tarkota sitä että siihen voi laittaa jotain latautumaan koska periaatteessa jo yksi "talouteen kuulumaton" 50w laturi voi aiheuttaa oikosulun jos kuormitusta on alla tarpeeksi.
Mutta POTAN KÄYTTÖ? Meille opetettiin jo ala-asteella että vessahätä on sellainen että siihen ei tarvitse tarvetta nimeltä mainiten pyytää opettajalta lupaa. Outoa että ap ei ole tätä oppinut.
Annatteko vieraiden täyttää vesipullonsa teillä? Nehän voi varastaa teiltä kallista vesijohtovettä litrakaupalla vaikka vessareissulla salaa!
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no ihan sama olisi minulle ja en kiinnittäisi mitään huomiota. Ei tuo lataus edes varmaankaan 10 senttiä maksa.
Googlettamalla löysin tiedon, että älypuhelimen akun lataaminen tyhjästä täyteen maksaa jopa 30 senttiä, eli ei ap ihan turhalla asialla ole.
Kysyn kylässä aina luvan, että saako puhelimen laittaa laturiin. Kysyn myös luvan silloin, jos haluan juoda vettä, on törkeää mennä omin lupineen toisten kaapille ottamaan lasia. M34
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli oikeesti kaveri joka ei antanu ladata puhelinta heillä koska se kuluttaa sähköä liikaa....Nimenomaan oli..
Minä taas tunsin henkilön, joka latasi kännykkänsä aina työpaikalla säästääkseen sähköä kotonaan. Kyseessä ei edes ollut mikään pölvästi vaan akateemisesti koulutettu henkilö, jonka kuukausipalkka oli useita tuhansia euroja.
Käsittämätöntä, miten täällä vähätellään latauksen sähkönkulutusta (jopa diplomi-insinöörit esittävät laskelmiaan ;)) ja syytetään ap:ta pihiksi, vaikka hänen pointtinsa oli käytöstavat tai niiden puute!
Itse en todellakaan ole pihi. En kuitenkaan pidä siitä, että vieraat ovat kuin kotonaan luonani.
Vakiintuneita toimintatapoja, joissa en luvan kysymistä kaipaa, ovat esimerkiksi vaatteiden jättäminen naulakkoon, istuminen sohvalle tms., kahvipöydässä tarjolla olevien ruokien syöminen ja vessassa käyminen. Lapsia minulla ei ole, joten olen ostanut lapsivieraita varten muutamia leluja, jotka annan lapselle leikittäväksi.
Sitten nämä kännykänlataukset, vauvanruuanlämmitykset, lasin ottaminen kaapista kun janottaa yms. ovat sellaisia, joiden kanssa on mielestäni kohteliasta kysyä lupa, jonka tietysti aina annan.
Kohteliasta on myös kysyä, mihin voi laittaa esim. märän sateenvarjon eikä vain lykätä sitä johonkin.
Tiedän, monien mielestä olen nipottaja. En suutu, jos lupaa ei kysytä. Ymmärrän toisinajattelijoita. Itse pidän kohteliaana luvan kysymistä.
Hyvä ap! Tottakai on kohteliasta kysyä, täysin samaa mieltä. Jengi jauhaa täällä jostain sähkönhinnasta vaikkei pihiydestä ole kyse vaan käytöstavoista.
Lataa oma kannykkasi toissa niin universumi pysyy tasapainossa 😁
Vierailija kirjoitti:
Arvon provo, kohteliaaksi kasvatuksesi on jäänyt kesken jos ajattelet kohteliaisuuden olevan vain jotain mustavalkoisten sääntöjen noudattamista. Itsekin todnäk kysyisin luvan, mutta en kyllä pidä junttina sitä joka toimii toisin. Mikään ei ole vastenmielisempää, kuin se että asettaa itsensä toisten yläpuolelle, niin netissä kuin tosielämässäkin.
OHO....kuule en minä itseäni kenenkään yläpuolelle laita vaan kun ollaan mun kotona niin odotan vierailta tiettyä kunnioitusta kotiani ja minua kohtaan. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvon provo, kohteliaaksi kasvatuksesi on jäänyt kesken jos ajattelet kohteliaisuuden olevan vain jotain mustavalkoisten sääntöjen noudattamista. Itsekin todnäk kysyisin luvan, mutta en kyllä pidä junttina sitä joka toimii toisin. Mikään ei ole vastenmielisempää, kuin se että asettaa itsensä toisten yläpuolelle, niin netissä kuin tosielämässäkin.
OHO....kuule en minä itseäni kenenkään yläpuolelle laita vaan kun ollaan mun kotona niin odotan vierailta tiettyä kunnioitusta kotiani ja minua kohtaan. Ap.
No itse ottaisin kyllä tuollaisen, että vieras pystyy olemaan noin rennosti luonani, vain kohteliaisuutena. Jonkun tutuntutun on varmaan ihan kohteliasta kysyäkin lupaa tuollaiseen tai vaikka kysyä että mistä löytyy vessa, mutta ei kai nyt ystävien kesken noin muodollisia tarvitse olla.
Mä miettisin että kuinka kauan se oikein aikoo vielä olla kylässä.
Nyt kyllä meet sen rahapussille lupia kyselemättä ja otat ne 10 senttiä. Tai jos ei oo niin vaadi sen ukolta sitä 15 senttistä.
Joo, siis kännykän lataaminenhan maksaa vuodessa jotain alle euron. Ja kun otat huomioon, että kännykkäähän ladataan monta sataa kertaa vuodessa, niin siitä voit laskea että kuinka paljon tuo yksi lataus sulle maksoi.
Naurattaa, kun mietin jotakuta tuttuani kysymässä lupaa lapseni potan käyttöön, olisi sen verran hämmentävä tilanne. "Anteeksi, olisiko mahdollista että lapseni saisi lainata teidän lapsenne pottaa?"
Sähkölaskuasia oli minusta naurettava mutta on junttia latailla muodollista lupaa kysymättä. Joku tässä otsikossa veti kahvinkeiton mukaan. Onko teillä monellakin tuttuja jotka tulevat kylään ja keittävät oma-aloitteisesti kahvit?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisikin provo, niin kuvaa hyvin suomalaista mielenlaatua. Mitään ei jaeta.
Tällasenko johtopäätöksen sinä näistä vastauksista sait?
Vierailija kirjoitti:
Sähkölaskuasia oli minusta naurettava mutta on junttia latailla muodollista lupaa kysymättä. Joku tässä otsikossa veti kahvinkeiton mukaan. Onko teillä monellakin tuttuja jotka tulevat kylään ja keittävät oma-aloitteisesti kahvit?
No mulla ainakin on. Ei nyt ehkä tutut, mutta ystävät kylläkin.
Hanki elämä, tai feidaa ystävät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan voi olla niin pälli, että vinkuu puhelimen latauksen sähkönkulutuksesta.
Jos ap:n kaveri kävisi aina lataamassa puhelimensa ap:n luona, köyhtyisi ap noin 30 senttiä (siis vuodessa!)!!!
öö, missä kohtaa aloittaja "vinkuu sähkönkulutuksesta" ?? ootko itse vähän "pälli" kun et osaa lukea =DDD
No ihan tuossa aloituksessa. Kirjoittaa näin: "Minusta on kyllä outoa ja tavatonta. Sehän menee meidän sähkölaskuun . En minä tieten tahtoen tee laskua toiselle kylässä ollessani"
On kohteliasta kysyä, olet aivan oikeassa!