Päiväkoti pakottaa pitkiin hoitopäiviin!
Nyt meni kuppi nurin tämän holhousyhteiskunnan kanssa! Luulin, että päiväkoti on olemassa sitä varten, että vanhemmat voisivat käydä töissä ja lapsi (2,5v.) saisi asiantuntevaa hoivaa. Ilmeisesti ei.
Mieheni työpäivä on klo. 7-14.30, minun 12-18. Meidän toivomuksena oli, että hoitopäivät olisivat 3-3,5h mittaisia. Lapsi olisi siis lyhyen aikaa hoidossa ja molemmat vanhemmat saisivat viettää laatuaikaa lapsen kanssa kotona - minä aamulla, mies iltapäivällä.
Vaan ei käy. Lapsi pitää tuoda viimeistään klo.9 hoitoon, koska tunnin (!) mittainen varhaiskasvatus tapahtuu klo.9-10. Poikkeustapauksissa lapsen voi tuoda viimeistään 10.30, jolloin valmistellaan lounaalle lähtöä. Lounaan jälkeen on ehdoton kielto tuoda, koska silloin nukutaan. Hakea saa kyllä heti klo.14 jälkeen. Jos tämä ei meille sovi, niin minun on ilmeisesti "aika miettiä uravalintaa ja lapsen parasta". Tässä kohtaa meni pasmat sekaisin.
Eikö lapsen kannalta olisi parasta herätä rauhassa, viettää kiireetön aamu äidin kanssa ja syödä monipuolinen lounas kotona ja sitten lähteä hoitoon kolmeksi tunniksi? Ilmeisesti ei. Kunnan päivähoidon mielestä olisi parasta repiä lapsi sängystä viimeistään 7.30, viedä hoitoon kuudeksi tunniksi, kun äiti pyörii toimeettomana kaupungilla joka päivä 3 tuntia ja näkee lastaan saman verran joka arkipäivä.
Työni ei ole vuorotyötä, joten en vii vaihtaa työvuoroja. Vapaita pph-paikkoja ei meidän seudulla ole.
Kommentit (158)
Hoh hoijaa, että voi olla vaikeata tuo lasten kanssa oleminen.
Ap:n vaatimuksissa ei mielestäni ole mitään outoa eikä mitään, mikä ei onnistuisi. Jos päiväkodissa olisi retkipäivä tai vieraileva esiintyjä, siinä tapauksessa riittävän aikaisin viesti koteihin, että kaikkien on sinä päivänä oltava paikalla esim. klo 9.
Olen itse sekä lto että luokanopettaja, toiminut molemmissa ammateissa. Ap:n esittämä toive ei ole ylivoimainen, jos vain tahtoa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
No kuulostaa kyllä todella älyttömältä. Meidän lapsi on yksityisessä päiväkodissa ja saisin varmasti viedä milloin haluan, paitsi kesken lounaan tai unien, eli 11.45-14 välillä ei voi viedä tai hakea. Mielestäni äidin ja isän pitäisi saada päättää hoitopäivän pituus, kunhan se ei häiritse muita lapsia, kuten esim. kesken unien vieminen /hakeminen tekisi.
Teidän päiväkodissa ei voi viedä tai hakea 11.45-14 välillä, aloittajan päiväkodissa ei myöskään lounaan jälkeen tai päiväuniaikaan. Miksi se on älytöntä jos teidän päiväkodissa sama tapa ja se sinusta ok??
Meillä on hoidossa lapsia, joiden hoitopäivä on esim. 13-16.30 Ei ole ollut ongelmaa. Tervetuloa meidän päiväkotiin.
Ap nyt liioittelee. Ihan normaalia että toivotaan ettei kesken lounaan tai päiväuniakaan tule. Miksi ette voi viedä 10.30 ja hakea 14? Tosin silloin lapsi vain syö ja nukkuu päiväkodissa, ei esim.ehdi yhtään leikkiä toisten lasten kanssa tms.
Vierailija kirjoitti:
Siis ap.n lapsi menisi tarhaan käytönnössä vain nukkumaan.
Kuullostaa varsin ihanteelliselta lapsen kannalta. Ole yhteydessä päiväkodin johrsjaan ja tarvitaessa kuntaan päin. Itse en ainakaan veisi lastani päiväkotiin, jos ole kotona. Meidän lasten yksityiseen päiväkotiin sai tulla koska vain ja hyvin toimi heidänkin päivärytminsä. Lapset hyppäsi touhuun mukaan siinä kohtaa kuin tuli.
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä täysin ymmärrettävää että päiväuniaikaan ei saa lapsia viedä/hakea. Sotkee rauhoittumista ja rytmiä. Veisitkö lapsen siis päiväunille vain päiväkotiin? Päiväkodissa ei ole mitään ohjelmaa lounaan ja välipalan välillä.
Siis mikä ongelma siinä olisi?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa tutulta, olimme juuri tutustumassa eräässä pk:ssa pienten ryhmässä niin hoitaja rupesi minulle marmattamaan, kuinka hankalaa on, kun yksi perhe tuo lapsensa hoitoon vasta puolenpäivän aikaan ja että he on yrittäneet puhua perheelle tästä, mutta perheen valinta. Jännä, että minulle avautui, ehkä vihjeenä, että et kait sinä meinaa samaa
Ihanko totta? Ei hoitaja saa puhua toisen perheen ratkaisuista muille vanhemmille, eikä varsinkaan tuohon sävyyn. Ei, vaikka ei nimiä mainitsisikaan.
Joko hoitaja ei ole ammattilainen, tai sitten sinä liioittelet.
Meidän lapsi (2v.) on päiväkodissa yleensä kolmena päivänä viikossa. Olen vuorotöissä ja mies päivätöissä, vapaapäivinä lapsi on kotona. Me viemme lapsen hoitopäivinä joko 10.30-16.30 tai 8.00-14. Olemme siis valinneet, että viemme lapsen hyvissä ajoin vähän leikkimään, syömään lounaan ja rauhoittumaan ennen päiväunia, vaikka voisimme viedä vasta klo 13. Lapsi tykkää olla päiväkodissa ja näin saa sitten enemmän leikkiä ja olla kavereiden kanssa. Me aikuiset kun ei lapsiystäviä voida korvata, vaikka niitäkin sukulaisilta ja tutuilta välillä tavattavaksi löytyy. Minusta päivähoidon oleellisin asia lapselle on se, että siellä on niitä muita lapsia joiden kanssa olla. En näe päiväkotia pelkkänä säilytyspaikkana.
Otsikko on kuin jostain halvasta juorulehdestä. Ei mikään päiväkoti pakota pitkiin hoitopäiviin!
Jos teille on esim. suositeltu vähän pidempiä päiviä lapsen viihtyvyyden ja arjen toimivuuden takia, ei se ole pakottamista. Epäilen vahvasti, että kyseessä on ollut suosittelu, jonka sitten halusitte vetää herneenä nenään.
Yksi näkökulma.. Kun oli muksu vuoropäiväkodissa, oli stressaantunut siitä tätien ja lasten vaihtumisesta monta kertaa päivässä! oli vaikea olla, puhehäiriötä, kastelua, sairastelua (kun eihän se nicopetteri ole kuin 3 tuntia hoidossa, eikä ulkoile sinä aikana, toki voi viedä kipeenäkin.. ja tartuttamaan MUITA), itkuisia aamuja ja iltoja, levottomia öitä, jne.
Tein ratkaisuni, aloin tehdä säännöllistä työaikaa ja vaihdettiin pk toiseen. nyt joka päivä samat lapset ja tädit ja pienellä ihmisellä asiat hyvin!
yöt sujuu, puhe kulkee, vahinkoja ei satu..
Niin.. on siinä säännöllisyydessä sekin puoli, että muut lapset ei kärsi ja tule levottomiksi kun yhtäkkiä tulee kesken leikin uutta sakkia jne. että pää pois sieltä pepusta ja tee valinta kaikki asiat huomioiden, äläkä vaan omaa napaa ajattele.
Maailmassa on muitakin tärkeitä lapsia kuin sinun lapsesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku jo aiemmin kirjoitti, hyvässä paikassa eri aikaan tuleminen ei mitään poikkeavia järjestelyjä vaadi vaan lapsi tulee mukaan meneillään olevaan toimintaan ilman suurempia seremonioita.
Päiväkodissa on myös toimintaa, johon on haastavaa tulla kesken kaiken. Esim. retket metsään, puistoon, mäenlaskuun, luistelukentälle, hiihtämään, tai koko yksikön/useamman yksikön liikuntatapahtumat, laulutuokiot, teatteriesitykset.
Meidän ryhmässämme on suunniteltu vähintään kerran viikossa aamu-ulkoilun aikaan retki päiväkodin pihan ulkopuolelle ja siksi olemme pyytäneet vanhempia tuomaan lapsensa joko viimeistään uloslähdön aikaan, tai sitten suosiolla suoraan lounaalle. Silti on vanhempia, joiden aikatauluihin tuo ei millään sovi, vaan he haluavat tuoda lapsensa kesken ulkoilun. Tämä tarkoittaa sitä, että ryhmästä yhden aikuisen pitäisi jäädä päiväkodille ottamaan nämä pari tulokasta vastaan (ei onnistu, koska sitten retkellä ei ole tarpeeksi aikuisia mukana), tai joudumme pyytämään toisen ryhmän työntekijöitä ottamaan heidät vastaan (ei aina onnistu, jos heidän vastuullaan olisi tällöin liikaa lapsia henkilökuntaan nähden), tai koko retki joudutaan perumaan.
Sitten nämä isomman lapsijoukon tuokiot, jotka jollain tasolla keskeytyvät aina, kun joku saapuu kesken kaiken paikalle. Osalla lapsista keskittyminen herpaantuu heti, kun jotain yllättävää tapahtuu. Ja kun yleensä näitä kesken kaiken tulijoita ei ole vain se yksi lapsi, vaan pahimmillaan ovi käy kuin saluunassa. Erityisen harmillista tämä on silloin, kun paikalle on saatu joku vieraileva esiintyjä, jolle mielellään soisi työrauhan. Harva kehtaa yrittää teatteriinkaan näytöksen jo alettua, mutta jostain syystä päiväkodilla tapahtuvaan esitykseen katsotaan olevan sopivaa ilmaantua, kun itsestä sopivalta tuntuu.
Oletko koskaan miettinyt, että kotoa päiväkodille voi olla vaikka 8 km ja se tullaan bussilla. Sen jälkeen tuojan pitää valita, että palaako bussilla kotiin (odottaa pysäkillä mahdollisesti noin 30 min), on siellä kotona vajaan tunnin ja menee töihin vai lähteekö samantien töihin, jossa on 2 tuntia liian aikaisin. Kun tämä toistuu uudestaan ja uudestaan, alkaa miettiä, ketä varten se lapsi on päiväkodissa. Niitä hoitajiako, jotka haluavat koko ajan viedä lapsia jonnekin sen sijaan että keskittyisivät perheiden tukemiseen.
Meillä lapsi menee nykyisin hoitoon juuri silloin, kun se minulle sopii. Olen pyytänyt tekemään lastensuojeluilmoituksen, jos tämä on päiväkodille liikaa. Lapsi on minun lapseni, minä päätän, koska on oikea aika lähteä muiden aikuisten valvomiin ylisuuriin ryhmiin jonottamaan, odottamaan ja kyllästymään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä v...tua 2,5-vuotias tekee jollain varhaiskasvatushetkellä? Tädeillä on kukkahatut nyt nurinperin päässä ja järkikulta jäässä.
kato kun ne on ne meidän hoitotätien valmiiksi leikatut ympyrät jotka pikku-maijupetterit saa liimata paperille ja kas näin on lapsi askarrellut lumiuko;)
Päiväkoti ei ole oikea hoitopaikka jos hoidon tarve kl 11.30-15. Päiväkodissa tuo aika kuluu ruokailuun, lepohetkeen ja välipalaan, ehkä vähän vapaata leikkiä jos ruokailua porrastetaan. Ei mitään hyötyä kellekkään, lapsi ei pääse mukaan varhaiskasvatustuokioihin eikä ulkoiluun/retkiin, ryhmäytyminen hankalaa. Henkilökunnalle kiireistä aikaa ottaa ketään vastaan kl 12 maissa.
Hanki hoitaja kotiin, esim. aamupäivällä luennoilla oleva opiskelija. Tai vaihdat työpaikkaa.
Itse menen noin kerran viikossa töihin tuolla tavoin hankalasti kl 12, vien lapsen kl 9.30. jotta pääsee mukaan kaikkeen kivaan ja menen itse urheilemaan ennen töitä. Ymmärrän kyllä että joka päivä ei niin halua tehdä. Minulla on sitten viikolla myös usein vapaapäiviä onneksi lapsen kanssa.
Kyllä ainakin meidän vuoropväkodissa täysin ok.Moni tulee klo 11 syömään tai puoli 12 maissa suoraan nukkariin.Aina paras lapselle mitä enemmän saa vanhempien kanssa aikaa viettää.Se on parasta toimintaa!
Vierailija kirjoitti:
Nyt meni kuppi nurin tämän holhousyhteiskunnan kanssa! Luulin, että päiväkoti on olemassa sitä varten, että vanhemmat voisivat käydä töissä ja lapsi (2,5v.) saisi asiantuntevaa hoivaa. Ilmeisesti ei.
Mieheni työpäivä on klo. 7-14.30, minun 12-18. Meidän toivomuksena oli, että hoitopäivät olisivat 3-3,5h mittaisia. Lapsi olisi siis lyhyen aikaa hoidossa ja molemmat vanhemmat saisivat viettää laatuaikaa lapsen kanssa kotona - minä aamulla, mies iltapäivällä.
Vaan ei käy. Lapsi pitää tuoda viimeistään klo.9 hoitoon, koska tunnin (!) mittainen varhaiskasvatus tapahtuu klo.9-10. Poikkeustapauksissa lapsen voi tuoda viimeistään 10.30, jolloin valmistellaan lounaalle lähtöä. Lounaan jälkeen on ehdoton kielto tuoda, koska silloin nukutaan. Hakea saa kyllä heti klo.14 jälkeen. Jos tämä ei meille sovi, niin minun on ilmeisesti "aika miettiä uravalintaa ja lapsen parasta". Tässä kohtaa meni pasmat sekaisin.
Eikö lapsen kannalta olisi parasta herätä rauhassa, viettää kiireetön aamu äidin kanssa ja syödä monipuolinen lounas kotona ja sitten lähteä hoitoon kolmeksi tunniksi? Ilmeisesti ei. Kunnan päivähoidon mielestä olisi parasta repiä lapsi sängystä viimeistään 7.30, viedä hoitoon kuudeksi tunniksi, kun äiti pyörii toimeettomana kaupungilla joka päivä 3 tuntia ja näkee lastaan saman verran joka arkipäivä.
Työni ei ole vuorotyötä, joten en vii vaihtaa työvuoroja. Vapaita pph-paikkoja ei meidän seudulla ole.
Siis hetkinen. OT, mutta onko tuo klo 9-10 se ainoa pätkä sitä laadukasta varhaiskasvatusta koko päivänä? Sitä mihin jokaisella lapsella on oikeus ja jota ilman lapset kasvavat kieroon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen. OT, mutta onko tuo klo 9-10 se ainoa pätkä sitä laadukasta varhaiskasvatusta koko päivänä? Sitä mihin jokaisella lapsella on oikeus ja jota ilman lapset kasvavat kieroon?
Varhaiskasvatusta tapahtuu koko ajan, kun lapsi on hoidossa. Klo 9-10 välillä on ohjattua toimintaa.
Monessa pk:ssa on vain aamupäivällä ohjattu tuokio, esikoulukin päättyy jo kl 12. Varhaiskasvatusta on tietysti kaikki ryhmässä toimiminen mutta eipä ap:n lapsi juuri muuta irti saa kun oppii nukkumaan ja ruokailemaan ryhmässä.
Usein lyhyttä päivää tekevät ovat sen kl 9-12 päiväkodissa niin saavat eniten irti eli ohjattu tuokio, ulkoilu ja lounas.
Kerhoissa on paljon enemmän ohjattua tekemistä ympättynä siihen 2.5-3 kerhotuntiin, sen kun tajuaisivat nämä subjektiivisen päivähoito-oikeuden puollustajat.
Vein lapsen joskus päiväkotiin puolkymmenen, yleensä 8.30, oli puolipäiväinen koska olin työtön. Lapsi oli jo lähes 4 v kun vein päiväkotiin. Ei mulle sanottu että älä tuo 9.30 ja joskus toin klo 10.00. Väillä ilmoitin että nyt pidetään ommoo lommoo.
Vierailija kirjoitti:
Vien lapsen hoitoon klo 11.15 eli suoraa ruokapöytään ja mies hakee lapsen hoidosta noin klo 15.00. Tämä on meidän perheelle paras ratkaisu ja siihenhän päivähoitolaki perustuu, perheen tarpeiden täyttämiseen. Lapsi jää monen mielestä vaille hauskoja leikkihetkiä, mutta niin hän jää vaille myös huutoa, kiljumista, riehumista ja meteliä. Hänen ei tarvitse jonottaa ulkovaatteita kuin kerran päivässä, ei herätä aikaisin aamulla eikä odottaa päiväkodissa pitkälle iltaan.
Käyn lapsen kanssa kahdesti viikossa muskarissa aamulla, siellä hän ehtii aika hyvin tapaamaan ikätovereitaan. Kolmena aamuna käydään puistossa tai kavereilla tai mummolassa tai ollaan vain kotona ja vaikka leivotaan. Miehen kanssa lapsi käy kerran viikossa tenavajumpassa. Meille päiväkoti on pelkkä turvallinen säilytyspaikka päiväunien ajan, ei mikään lapsen kehitystä tukeva terapialaitos. Emme tarvitse - eikä lapsi tarvitse - kokopäiväpaikkaa vain siksi, että saisi kavereita.
Minkä ikäinen lapsi? Hengästyttävän hektiseltä kuulostaa, eikö se koskaan saa vain olla?? Joka aamu ennen tarhaa (jonne yhdeksitoista) jotain, ja lisäks vielä joku jumppakin. Kotonakaan ei saa vain olla vaan leivotaan tai jotain..
No on kyllä täysin ymmärrettävää että päiväuniaikaan ei saa lapsia viedä/hakea. Sotkee rauhoittumista ja rytmiä. Veisitkö lapsen siis päiväunille vain päiväkotiin? Päiväkodissa ei ole mitään ohjelmaa lounaan ja välipalan välillä.