Päiväkoti pakottaa pitkiin hoitopäiviin!
Nyt meni kuppi nurin tämän holhousyhteiskunnan kanssa! Luulin, että päiväkoti on olemassa sitä varten, että vanhemmat voisivat käydä töissä ja lapsi (2,5v.) saisi asiantuntevaa hoivaa. Ilmeisesti ei.
Mieheni työpäivä on klo. 7-14.30, minun 12-18. Meidän toivomuksena oli, että hoitopäivät olisivat 3-3,5h mittaisia. Lapsi olisi siis lyhyen aikaa hoidossa ja molemmat vanhemmat saisivat viettää laatuaikaa lapsen kanssa kotona - minä aamulla, mies iltapäivällä.
Vaan ei käy. Lapsi pitää tuoda viimeistään klo.9 hoitoon, koska tunnin (!) mittainen varhaiskasvatus tapahtuu klo.9-10. Poikkeustapauksissa lapsen voi tuoda viimeistään 10.30, jolloin valmistellaan lounaalle lähtöä. Lounaan jälkeen on ehdoton kielto tuoda, koska silloin nukutaan. Hakea saa kyllä heti klo.14 jälkeen. Jos tämä ei meille sovi, niin minun on ilmeisesti "aika miettiä uravalintaa ja lapsen parasta". Tässä kohtaa meni pasmat sekaisin.
Eikö lapsen kannalta olisi parasta herätä rauhassa, viettää kiireetön aamu äidin kanssa ja syödä monipuolinen lounas kotona ja sitten lähteä hoitoon kolmeksi tunniksi? Ilmeisesti ei. Kunnan päivähoidon mielestä olisi parasta repiä lapsi sängystä viimeistään 7.30, viedä hoitoon kuudeksi tunniksi, kun äiti pyörii toimeettomana kaupungilla joka päivä 3 tuntia ja näkee lastaan saman verran joka arkipäivä.
Työni ei ole vuorotyötä, joten en vii vaihtaa työvuoroja. Vapaita pph-paikkoja ei meidän seudulla ole.
Kommentit (158)
Tuo on lähinnä kiinni ryhmän hkökunnan mielipiteestä. Itse olen entiseltä ammatiltani Lto. Vaihdoin alaa, koska en kestäny vatipäitä, joiden mielestä se ylivertainen varhaiskasvatus on tärkeämpää kuin kiireetön aika lapsen ja vanhemman välillä. Oli muitakin syitä kyllä, mutta tämä iso ärsytyksen aihe. Vie vaan lapsi suoraan lounaalle. Alle eskari-ikäinen tarvitsee aikaa äitinsä kanssa enemmän kuin nk. varhaiskasvatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi oli vuoropäiväkodissa ja siellä ei ole mitään ongelmaa. Mutta ehkä sinne valikoituu joustavammat työntekijät.
Kävi sama mielessä. Minun lapset olleet vuosia vuoropäiväkodissa, eikä mitään ongelmaa aloittaa päivä esim. klo 10.30 suoraan lounaalle. Ilmeisesti vuoropäiväkotiin valikoituu ne joustavimmat ja ammattitaitoisimmat työntekijät, joille lapsen tuleminen ja lähteminen "epänormaaliin aikaan" ei ole ongelma. Siellä tätä liikennettä on jatkuvasti.
Tuttujen 2 v olli vuoropäiväkodissa, niinä päivinä kun lapsen haku osui päiväkodin päivällisaikaa oli itkua luvassa. Lapsella oli tuohon aikaan jo nälkä, lisämaksusta ei saanut päivällistä eikä omia eväitä saanut laittaa lapsen reppuun.
Lapset jotka haettiin tuohon päivällisaikaa kotiin eristettiin vauvaportilla ruokailutilasta odottamaan vanhempia, ei vain käsitä.
En lukenut muita vastauksia, mutta miksette palkkaa hoitajaa kotiin?? Eihän noin lyhyeksi ajaksi ole mitään järkeä viedä päiväkotiin. Lapsi ei edes osallistu mihinkään varhaiskasvatukseen, vaan pelkkiin päiväuniin, ja vie jonkun oikeasti hoitoa tarvitsevan paikan suotta.
Eikö olisi jotain kerhoa tms. mihin voisi viedä siksi 3-4h mikä lapsen hoitopäivään kuluisi. Ei ole teidän paikka kunnallinen päivähoito mielestäni (tai siis joku kerho tms. lapsiparkki olisi varmaan parempi, kun on noin lyhyt aika hoidossa)
Meille sanottiin, että on kaikkien etu, jos lapsi tulee viim. klo 9 ja haetaan vasta klo 14. Sillä tavalla lapsi saa leikkiä ja puuhata + päiväkodin rutiinit (lounas ja unet) ei kärsi.
En ymmärtänyt, että tästä olisi pitänyt tehdä ongelma. Ja mekään ei tarvita ihan joka päivä hoitoa 9-14, mutta toisinaan menee 8-16. (Olen opiskelija, joten päivän aikataulu muuttuu ihan jatkuvasti. Mies taas töissä, joten ei oikein pääse joustamaan.) Mielestäni perusteet olivat ihan hyvät. Lapset saavat rauhassa leikkiä ryhmässä, askarrella ja tehdä muuta hauskaa, mitä kotona ei tule tehtyä joka päivä. Ja ymmärrän senkin, että ruokailu ja unet on hyvä hoitaa rauhassa. Kaikki saavat näin syötyä ja nukuttua riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi oli vuoropäiväkodissa ja siellä ei ole mitään ongelmaa. Mutta ehkä sinne valikoituu joustavammat työntekijät.
Kävi sama mielessä. Minun lapset olleet vuosia vuoropäiväkodissa, eikä mitään ongelmaa aloittaa päivä esim. klo 10.30 suoraan lounaalle. Ilmeisesti vuoropäiväkotiin valikoituu ne joustavimmat ja ammattitaitoisimmat työntekijät, joille lapsen tuleminen ja lähteminen "epänormaaliin aikaan" ei ole ongelma. Siellä tätä liikennettä on jatkuvasti.
Tuttujen 2 v olli vuoropäiväkodissa, niinä päivinä kun lapsen haku osui päiväkodin päivällisaikaa oli itkua luvassa. Lapsella oli tuohon aikaan jo nälkä, lisämaksusta ei saanut päivällistä eikä omia eväitä saanut laittaa lapsen reppuun.
Lapset jotka haettiin tuohon päivällisaikaa kotiin eristettiin vauvaportilla ruokailutilasta odottamaan vanhempia, ei vain käsitä.
Meidän vuoropäiväkodissa tuo ruokailuasia on hoidettu niin, että lapsen hoitoaika laitetaan klo 18.15 vaikka haettaisiin klo 17 aikaan. Silloin lapselle tarjotaan ruoka. Mutta toki on sitten niitä, jotka laskevat kuukauden hoitotunnit niin tarkkaan, ettei tuntimäärä kärsi tuollaista ylitystä ilman hoitomaksun korotusta. Mutta sehän on sama asia kuin saisi sen ruuan lisämaksusta. Lisäksi muille tarjotaan leipää vaikka ruokailu ei heille aikataulun puolesta kuuluisi. Näköjään on eroja toimintatavoissa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt, että tästä olisi pitänyt tehdä ongelma. Ja mekään ei tarvita ihan joka päivä hoitoa 9-14, mutta toisinaan menee 8-16. (Olen opiskelija, joten päivän aikataulu muuttuu ihan jatkuvasti. Mies taas töissä, joten ei oikein pääse joustamaan.) Mielestäni perusteet olivat ihan hyvät. Lapset saavat rauhassa leikkiä ryhmässä, askarrella ja tehdä muuta hauskaa, mitä kotona ei tule tehtyä joka päivä. Ja ymmärrän senkin, että ruokailu ja unet on hyvä hoitaa rauhassa. Kaikki saavat näin syötyä ja nukuttua riittävästi.
Tärkeintä on tietysti lapsen syöminen ja nukkuminen. Mutta kyllä minua vähän korpeaa, että sen jälkeen tulee päiväkodin byrokratia ja viimeiseksi meidän yhteinen elämämme, ainutkertainen lyhyt lapsuus.
Hain lapseni hoidosta 16:30. Kotona olimme klo 17. Nyt lapsi on jo yöunillaan. Aika vähän yhteistä aikaa. Aamupäivällä olisi aikaa, mutta kun se päiväkoti haluaa lapsen sinne.
Vierailija kirjoitti:
Mihin aikaan lapsesi haluaisit hoitoon viedä? Klo 12? Ymmärrän kyllä sen, että päiväuniaikaan ei voi lasta hoitoon viedä, koska se häiritsee nukkuvia lapsia. Lapsesi kaipaisi arvattavasti myös päiväunet, jolloin hänen nukkumahuoneeseen vieminen voisi pahimmillaan herättää kaikki muut lapset. Toisaalta päiväuniaika on se ainoa aika päivästä, jolloin henkilökunnalla on mahdollisuus palavereihin, toiminnan suunnitteluun ja kaikenlaisiin kirjallisiin töihin. Tuolloin ei välttämättä riitä henkilökuntaa valvomaan yhtä hereillä olevaa lasta.
Mielestäni voisit yrittää jutella, jos lapsen voisi tuoda vaikka klo 10 hoitoon. Toki silloin häneltä jäisi kaikki askartelut, jumpat, musiikkituokiot ja metsäretket väliin, mutta se ei ilmeisesti sinua haittaisi. Meillä on tuo onnistunut, jos vanhemmille sopii se, että lapsen kanssa ei voi erikseen alkaa askarteluja tekemään tms.
Klo 10 viimeistään on monesti ihan lapsen itsensä kannalta hyvä tulla hoitoon. Näin hän pääsee edes vähän leikkimään kavereiden kanssa ennen lounasta ja päiväunia. Monelle isommallekin lapselle on kova paikka tulla keskelle isoa ryhmää ja härdelliä esim. kesken lounaan tms. Henkilökuntakin varmaan toivoo lasten tulevan sellaiseen aikaan, että joku ehtii kunnolla vastaanottaa lapsen. Kesken lounaan se ei välttämättä onnistu, varsinkaan pienten puolella.
Tiedätkö, että noin vähän aikaa hoidossa oleva lapsi ehtii jumpata, askarrella, musisoida ja metsäretkeillä ihan omien vanhempienkin kanssa! Ei päiväkoti ole ainoa paikka, jossa sellaista harrastetaan.
Ei henkilökunta todellakaan voi vaatia vanhemmilta ihan mitä tahansa, vaikka se siltä vaikuttaa. Vallankäyttöä se on, ei todellista palvelua, mitä päivähoito pitäisi olla.
Kai aloittaja on alun perin varannutkin osapäivähoidon ja maksaa vähemmästä ajasta?
Minun mielestäni tuon ikäinen ei välttämättä mitään erityistä varhaiskasvatusta tarvitse. Vuoden parin päästä toki jo haluaisi varmasti kaverien kanssa leikkimään, mutta ei vielä ole tarpeen. vie kuitenkin ajoissa ennen päiväuni aikaa niin, että ei mene kesken unien. Olen sitä mieltä, että perheet tarpeet ylittävät päivähoidon tarpeet eli miten perhe tahtoo päivähoidon järjestyvän, niin sen pitäisi järjestyä paitsi tietty ajallisesti hiukan joustoa, eli ei kesken unien.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on tietysti lapsen syöminen ja nukkuminen. Mutta kyllä minua vähän korpeaa, että sen jälkeen tulee päiväkodin byrokratia ja viimeiseksi meidän yhteinen elämämme, ainutkertainen lyhyt lapsuus.
Hain lapseni hoidosta 16:30. Kotona olimme klo 17. Nyt lapsi on jo yöunillaan. Aika vähän yhteistä aikaa. Aamupäivällä olisi aikaa, mutta kun se päiväkoti haluaa lapsen sinne.
Eihän lapsi nyt päiväkodissa ehdi muuta tehdäkään kuin syödä ja nukkua. Jos se riittää teille, niin asia on ok.
Päiväkoti haluaa... anoppi haluaa ... kummi haluaa ... hammaslääkäri haluaa ... kaupan kassa haluaa ... teetkö sinä muutenkin aina kaiken niin kuin joku muu haluaa? Ei päiväkoti ole yhtään sen kummempi palvelu kuin vaikka posti, pankki, kauppa, josta sinä maksat tietystä palvelusta. Ethän sinä mitenkään rajattomasti ja hillittömästi toimi, vaan teillä on selkeä tarve tietylle palvelulle, sen te hankitte ja siitä maksatte.
Jos sinä haluat vaikka lähettää kirjeen halvimmalla 2. luokan postimaksulla, et kai sinä maksa paketin postimaksua vain siksi, kun se postivirkailija niin kovasti haluaa?
Meidän päiväkodille on onneksi sopinut, että haen esim. 12.30 ja välillä vien vasta 10 jälkeen.. Meillä on vuorotyöt. Toivovat toki, että 9 aikaan tuotaisiin viimeistään, koska silloin on toimintaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän lapsi nyt päiväkodissa ehdi muuta tehdäkään kuin syödä ja nukkua. Jos se riittää teille, niin asia on ok.
Päiväkoti haluaa... anoppi haluaa ... kummi haluaa ... hammaslääkäri haluaa ... kaupan kassa haluaa ... teetkö sinä muutenkin aina kaiken niin kuin joku muu haluaa? Ei päiväkoti ole yhtään sen kummempi palvelu kuin vaikka posti, pankki, kauppa, josta sinä maksat tietystä palvelusta. Ethän sinä mitenkään rajattomasti ja hillittömästi toimi, vaan teillä on selkeä tarve tietylle palvelulle, sen te hankitte ja siitä maksatte.
Jos sinä haluat vaikka lähettää kirjeen halvimmalla 2. luokan postimaksulla, et kai sinä maksa paketin postimaksua vain siksi, kun se postivirkailija niin kovasti haluaa?
Lapsi ehtii kyllä päiväkodissa leikkimään yllin kyllin ja osallistumaan pakkopötkötykseenkin.
En osaa sanoa, mitä tekisin jos postivirkailija vaatisi kirjeestä pakettimaksun. Mutta noin lähtökohtaisesti toivoisin lapseni kasvatuskumppaneiden kanssa asioiden sujuvan ilman että vedän "mulla on oikeus" -korttia.
Vierailija kirjoitti:
On tämä yhteiskunta pahasti seonnut. Meillä oli noin vuosi sitten vähän vastaava tilanne. Kävin osapäiväisenä töissä ja käyn edelleen. Lapsi oli yksityisellä päiväkodilla. Vein "kiltisti" puoli yhdeksäksi kun se oli päiväkodin toivomus, juurikin että ehtii touhuihin mukaan. Tämän vielä nielin. Eli lapsi oli kolme päivää viikossa koko päivän klo 8.30-16.00.
Tämä ei tuntunut riittävän päiväkodin henkilökunnalle, kun alkoivat vihjailemaan, että olisi hyvä tuoda joka päivä, eli tulla täysipäiväisenä viitenä päivänä viikossa. Että minkähän ihmeen takia?!?Vaihdoimme päiväkotia seuraavana vuonna.
Ihan vaan sen takia, että henkilökunnalle on paljon helpompi järjestää DDR:n mallin mukaiset rutiinit yhden kokoaikahoidossa olevan lapsen kuin kahden osa-aikaisen kanssa, jotka ovat vielä hoidossa milloin sattuu.
Toiseksi siitä kokopäivähoidosta tulee maksu koko päivän mukaan, ilman mitään vähennyksiä.
Päiväkodeissa on todella vaikea ymmärtää, että perheiden tilanteet ovat erilaisia. Minun lasteni päivähoitoajaksi sopi vallan mainiosti koko päivä maanantaista keskiviikkoon, mutta ymmärrän oikein hyvin niitä vanhempia, jotka vasta maanantaina voivat ilmoittaa alkavan viikon hoitoajat, kuten esim. yrittäjät, joiden työajat riippuvat asiakaskäynneistä.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa, mitä tekisin jos postivirkailija vaatisi kirjeestä pakettimaksun. Mutta noin lähtökohtaisesti toivoisin lapseni kasvatuskumppaneiden kanssa asioiden sujuvan ilman että vedän "mulla on oikeus" -korttia.
Käytä "lapsen etu"- korttia äläkä suotta ujostele sitä "mulla on oikeus"-korttiakaan, sillä päiväkodilla ei todellakaan ole mitään muuta asiallista perustelua hoitoaikavaatimukselle kuin silkka itsekkyys ja - anteeksi - laiskuus ja joustamattomuus.
Luuletko tosiaan, että sinun lapsesi on ainoa, joka ei tule hoitoon varhain aamulla ja/tai haeta muita aikaisemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ap.n lapsi menisi tarhaan käytönnössä vain nukkumaan.
Juuri näin. Tarvitsemme luotettavan aikuisen valvomaan n.11.30-14.45 välistä aikaa. Muut hoitotarpeet pystymme täyttämään itse. Harkitsimme yksityistä hoitajaa, mutta se maksaisi meille työnantajina 1.200-1.500€/kk (!!) vaikka kunnalla on lain mukaan velvollisuus järjestää lapsellemme hoitopaikka.
-ap
Tuollaiseen työhön olisin valmis vaikka heti! Missäpäin asutte? Ja palkaksi riittää puolet mainitsemastasi summasta. Olen osa-aikatyössä toimiva 50-v äiti ja opettaja. Vankka kokemus ja lempeä luonto. Kiinnostaisiko?
Se palkkahan olisi noin puolet tuosta summasta, mutta työnantajan muut maksut nostavat työnantajan kulut lähes tuplaksi maksettavaan palkkaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä siitä olekaan kyse, vaan että onko yhdellä perheellä oikeus vaatia päiväkodin käytännöistä/suosituksista/toiveista/pyynnöistä poikkeavia järjestelyjä sen oman lapsensa kohdalla. Ja kun se ei siihen yhteen jää vaan vähän joka toisella on niitä erityisvaatimuksia.
Eihän tässä ap vaadi päiväkodilta yhtään mitään! Ap on täysin tyytyväinen siihen palveluun mitä saa.
Lue aloitus ja otsikko uudestaan ja huomaa , että "Päiväkoti pakottaa ..."
Siis PÄIVÄKOTI on se, joka vaatii perhettä muuttamaan käytäntöjään PÄIVÄKODIN VAATIMUKSESTA. Onko siellä poikkeuksellisen ammattitaidotonta ja asennevammaista henkilökuntaa, jos yksi eri aikaan tuleva ja lähtevä lapsi sekoittaa koko päiväkodin järjestyksen!
Kuten joku jo aiemmin kirjoitti, hyvässä paikassa eri aikaan tuleminen ei mitään poikkeavia järjestelyjä vaadi vaan lapsi tulee mukaan meneillään olevaan toimintaan ilman suurempia seremonioita. Sama pois lähtiessä, mutta kyllä minä omien lasteni kohdalla muistan, kuinka joskus lapsi itse sanoi "oota vähän, meillä on tämä kesken..." Silloin saattoi sanoa, että hyvä on, ole sitten vielä pitempään niin isä käy sitten hakemassa kun tulee myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsesi on yöunilla jo klo 19, jos teidän ei tarvitse herätä aikaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsesi on yöunilla jo klo 19, jos teidän ei tarvitse herätä aikaisin?
Koska on väsynyt pitkän päiväkotipäivän jäljiltä eikä osaa nukkua päiväunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä "lapsen etu"- korttia äläkä suotta ujostele sitä "mulla on oikeus"-korttiakaan, sillä päiväkodilla ei todellakaan ole mitään muuta asiallista perustelua hoitoaikavaatimukselle kuin silkka itsekkyys ja - anteeksi - laiskuus ja joustamattomuus.
Luuletko tosiaan, että sinun lapsesi on ainoa, joka ei tule hoitoon varhain aamulla ja/tai haeta muita aikaisemmin?
Lapsei on ainoa joka ei nukahda päiväunille, ja tässä se närästyksen aihe ilmeisesti onkin.
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku jo aiemmin kirjoitti, hyvässä paikassa eri aikaan tuleminen ei mitään poikkeavia järjestelyjä vaadi vaan lapsi tulee mukaan meneillään olevaan toimintaan ilman suurempia seremonioita.
Päiväkodissa on myös toimintaa, johon on haastavaa tulla kesken kaiken. Esim. retket metsään, puistoon, mäenlaskuun, luistelukentälle, hiihtämään, tai koko yksikön/useamman yksikön liikuntatapahtumat, laulutuokiot, teatteriesitykset.
Meidän ryhmässämme on suunniteltu vähintään kerran viikossa aamu-ulkoilun aikaan retki päiväkodin pihan ulkopuolelle ja siksi olemme pyytäneet vanhempia tuomaan lapsensa joko viimeistään uloslähdön aikaan, tai sitten suosiolla suoraan lounaalle. Silti on vanhempia, joiden aikatauluihin tuo ei millään sovi, vaan he haluavat tuoda lapsensa kesken ulkoilun. Tämä tarkoittaa sitä, että ryhmästä yhden aikuisen pitäisi jäädä päiväkodille ottamaan nämä pari tulokasta vastaan (ei onnistu, koska sitten retkellä ei ole tarpeeksi aikuisia mukana), tai joudumme pyytämään toisen ryhmän työntekijöitä ottamaan heidät vastaan (ei aina onnistu, jos heidän vastuullaan olisi tällöin liikaa lapsia henkilökuntaan nähden), tai koko retki joudutaan perumaan.
Sitten nämä isomman lapsijoukon tuokiot, jotka jollain tasolla keskeytyvät aina, kun joku saapuu kesken kaiken paikalle. Osalla lapsista keskittyminen herpaantuu heti, kun jotain yllättävää tapahtuu. Ja kun yleensä näitä kesken kaiken tulijoita ei ole vain se yksi lapsi, vaan pahimmillaan ovi käy kuin saluunassa. Erityisen harmillista tämä on silloin, kun paikalle on saatu joku vieraileva esiintyjä, jolle mielellään soisi työrauhan. Harva kehtaa yrittää teatteriinkaan näytöksen jo alettua, mutta jostain syystä päiväkodilla tapahtuvaan esitykseen katsotaan olevan sopivaa ilmaantua, kun itsestä sopivalta tuntuu.