Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti pakottaa pitkiin hoitopäiviin!

Vierailija
14.03.2016 |

Nyt meni kuppi nurin tämän holhousyhteiskunnan kanssa! Luulin, että päiväkoti on olemassa sitä varten, että vanhemmat voisivat käydä töissä ja lapsi (2,5v.) saisi asiantuntevaa hoivaa. Ilmeisesti ei.

Mieheni työpäivä on klo. 7-14.30, minun 12-18. Meidän toivomuksena oli, että hoitopäivät olisivat 3-3,5h mittaisia. Lapsi olisi siis lyhyen aikaa hoidossa ja molemmat vanhemmat saisivat viettää laatuaikaa lapsen kanssa kotona - minä aamulla, mies iltapäivällä.

Vaan ei käy. Lapsi pitää tuoda viimeistään klo.9 hoitoon, koska tunnin (!) mittainen varhaiskasvatus tapahtuu klo.9-10. Poikkeustapauksissa lapsen voi tuoda viimeistään 10.30, jolloin valmistellaan lounaalle lähtöä. Lounaan jälkeen on ehdoton kielto tuoda, koska silloin nukutaan. Hakea saa kyllä heti klo.14 jälkeen. Jos tämä ei meille sovi, niin minun on ilmeisesti "aika miettiä uravalintaa ja lapsen parasta". Tässä kohtaa meni pasmat sekaisin.

Eikö lapsen kannalta olisi parasta herätä rauhassa, viettää kiireetön aamu äidin kanssa ja syödä monipuolinen lounas kotona ja sitten lähteä hoitoon kolmeksi tunniksi? Ilmeisesti ei. Kunnan päivähoidon mielestä olisi parasta repiä lapsi sängystä viimeistään 7.30, viedä hoitoon kuudeksi tunniksi, kun äiti pyörii toimeettomana kaupungilla joka päivä 3 tuntia ja näkee lastaan saman verran joka arkipäivä.

Työni ei ole vuorotyötä, joten en vii vaihtaa työvuoroja. Vapaita pph-paikkoja ei meidän seudulla ole.

Kommentit (158)

Vierailija
21/158 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt aivan selvää, että et voi viedä lasta sinne ruokailun/päiväunien aikaan, koska kotona aamun ollut lapsi ei ole hiljaa nukkuma-aikaan, jos tulee juuri ennen sitä. Se on tosi häiritsevää muille lapsille ja meillä ollut sääntönä ihan jokaisessa päiväkodissa. Aamulla tuodaan ja hakea saa milloin vain, ei kuitenkaan kesken unien.

Vierailija
22/158 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa nyt tuohtunut. Ymnärrän kyllä tosi hyvin pk:n pointin. Jos viet lapsen lounaan jälkeen niin lapsi menisi hoitoon vain nukkumaan, joka ei lapsesta varmasti kovin kivalta tunnu. Hän näkee kavereita, muttei koskaan ehdi heidän kanssa leikkimään. Myöskin nukahtaminen on varmasti hankalampaa kun on juuri pöllähtänyt paikalle.

Jos veisitte aiemmin, saisi lapsenne osallistua yhteiseen tekemiseen, leikkiä muiden kanssa, syödä ja ruuan päälle mukavat unet ja sitten oiskin isi jo hakemassa. Kumpi vaihtoehto kuulostaa ap sun korvaan lapsen kannalta mukavammalta?

Ja tosiaan tiedän miltä susta tuntuu kun olen kamppaillut saman asian kanssa itse muutama vuosi sitten. Ymmärsin vaan katsoa asiaa myös lapsen kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/158 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tosi tyhmää teidän oman lapsen kannalta viedä lapsi vaan nukkumaan päiväkotiin. Mietin miltä hänestä tuntuu. Ei ole yhtään hyviä mielikuvia päiväkodista, ei saa kavereita, ei ehdi tutusta. Eikä opi turvaamaan täteihin. Ihan tyhmää. Mäkin veisin kymmeneksi.

Vierailija
24/158 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa erittäin tutulta!

Vierailija
25/158 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin aikaan lapsesi haluaisit hoitoon viedä? Klo 12? Ymmärrän kyllä sen, että päiväuniaikaan ei voi lasta hoitoon viedä, koska se häiritsee nukkuvia lapsia. Lapsesi kaipaisi arvattavasti myös päiväunet, jolloin hänen nukkumahuoneeseen vieminen voisi pahimmillaan herättää kaikki muut lapset. Toisaalta päiväuniaika on se ainoa aika päivästä, jolloin henkilökunnalla on mahdollisuus palavereihin, toiminnan suunnitteluun ja kaikenlaisiin kirjallisiin töihin. Tuolloin ei välttämättä riitä henkilökuntaa valvomaan yhtä hereillä olevaa lasta.

Harva yksinäinen lapsi alkaa unihuoneeseen mennessä mitään meteliä pitää. Ihan vaan siitä syystä, että ei ole ketään jonka kanssa metelöidä, jos muut ovat jo rauhoittuneet. Ja jos taas muut eivät ole rauhoittuneet, niin sitten mitään kovin isoa eroa ei asiassa ole.

Ei se minusta ole mikään maata kaatava ongelma, jos joku lapsi tulee nukkumaan muita myöhemmin.

Vierailija
26/158 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa tutulta, olimme juuri tutustumassa eräässä pk:ssa pienten ryhmässä niin hoitaja rupesi minulle marmattamaan, kuinka hankalaa on, kun yksi perhe tuo lapsensa hoitoon vasta puolenpäivän aikaan ja että he on yrittäneet puhua perheelle tästä, mutta perheen valinta. Jännä, että minulle avautui, ehkä vihjeenä, että et kait sinä meinaa samaa

Vierailija
27/158 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan varma on, ettei 2,5 v jää mistään paitsi jos saa touhuta vanhempansa kanssa muutaman tunnin enemmän päivässä sen sijaan, että heiluisi yhtenä isosta laumasta. On jo niitten muitten päivähoitolasten etu, että ryhmä ei ole  yhtään sen suurempi kuin välttämättä tarvitsee! Ei kyllä ole kummoinenkaan ongelma, jos on yhtään joustamiskykyä ja innovatiivisuutta yksikössä. Varhaiskasvatus on siis tunnin mittainen!? Johan oli selitys... tuon ikäisen kasvatus on kokoaikaista, ei sitä kellosta katsota. 

Vierailija
28/158 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ap.n lapsi menisi tarhaan käytönnössä vain nukkumaan.

Juuri näin. Tarvitsemme luotettavan aikuisen valvomaan n.11.30-14.45 välistä aikaa. Muut hoitotarpeet pystymme täyttämään itse. Harkitsimme yksityistä hoitajaa, mutta se maksaisi meille työnantajina 1.200-1.500€/kk (!!) vaikka kunnalla on lain mukaan velvollisuus järjestää lapsellemme hoitopaikka.

-ap

Oletpa ikävän kuuloinen. Kukaan ei epäile ettetkö pystyis hienosti hoitamaan hoitotarpeet ennen ja jälkeen tota aikaa vaan kyse on kokonaisuudesta! Mikä on kokonaisuudessaan myös sille lapselle parempi vaihtoehto. Ei se et dumppaat sen luotettavaan hoitoon vaan nukkuu, koska se ei onnistu. Lapset ei ole koneita herranjestas. Lapsi tarvii aikaa rauhoittua ennen sitä nukkumista ja sopeutuu tilanteeseen. Ja sun lapsen äitinä pitää nyt vaan sopeutua siihen! Lapsen parasta ajatellen.

Voi vittu ku mulla kiehahtaa nää nykyajan "mut ku mä haluun" vanhemmat!

Vierailija
29/158 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo... ymmärrän kyllä näkökulmasi. 

Mutta rikkoo muilta päivärytmiä pahasti, jos yhtä, kahta tai kolmea tuodaan ja viedään kesken toiminnan. 

Eli siksi kyllä pyrimme siihen, että lapset samantahtisesti toimisivat. Se on kaikkien etu, myös sinun lapsesi etu. 

Yksi hoitaja on aina sidottu näitä individualisteja varten. Pitää ottaa vastaan eteisessä, pitää olla hyvästelemässä, pitää myös tehdä töitä saada lapsi sisään jo valmiiseen tilanteeseen. 

Eli mieti asiaa tältä kannalta. 

-lto

Kummasti vuoropk:ssa onnistuu.

Vierailija
30/158 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pidempi hoitopäivä on parempi 2-vuotiaalle kuin lyhyt? Oletko tarkistanut, löytyykö alueelta esim. valvottua puistotoimintaa tai srkn kerhotoimintaa?

Vierailija
31/158 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ap.n lapsi menisi tarhaan käytönnössä vain nukkumaan.

Juuri näin. Tarvitsemme luotettavan aikuisen valvomaan n.11.30-14.45 välistä aikaa. Muut hoitotarpeet pystymme täyttämään itse. Harkitsimme yksityistä hoitajaa, mutta se maksaisi meille työnantajina 1.200-1.500€/kk (!!) vaikka kunnalla on lain mukaan velvollisuus järjestää lapsellemme hoitopaikka.

-ap

Oletpa ikävän kuuloinen. Kukaan ei epäile ettetkö pystyis hienosti hoitamaan hoitotarpeet ennen ja jälkeen tota aikaa vaan kyse on kokonaisuudesta! Mikä on kokonaisuudessaan myös sille lapselle parempi vaihtoehto. Ei se et dumppaat sen luotettavaan hoitoon vaan nukkuu, koska se ei onnistu. Lapset ei ole koneita herranjestas. Lapsi tarvii aikaa rauhoittua ennen sitä nukkumista ja sopeutuu tilanteeseen. Ja sun lapsen äitinä pitää nyt vaan sopeutua siihen! Lapsen parasta ajatellen.

Voi vittu ku mulla kiehahtaa nää nykyajan "mut ku mä haluun" vanhemmat!

Mut kun mä haluun viettää aikaa lapseni kanssa.

-ap

Vierailija
32/158 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luulen että meidän 2-v. ei söisi eikä nukahtaisi ollenkaan jos olisi saanut heräillä myöhään ja syödä myöhäisen aamupalan. Ja jos ei myöskään olisi ulkoilua niin ei varmasti tulisi väsy. Olisihan se kiva jos kaikki saisivat tehdä niinkuin itselle ja omalle perheelle parhaiten sopii, mutta aina vain se ei ole mahdollista kun on ryhmästä kyse. Eihän lapsellesi kuitenkaan tule edes kovin pitkä hoitopäivä jos se olisi 10-14:45.

Vierailija
33/158 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähihoitajaäiti kirjoitti:

No ihan varma on, ettei 2,5 v jää mistään paitsi jos saa touhuta vanhempansa kanssa muutaman tunnin enemmän päivässä sen sijaan, että heiluisi yhtenä isosta laumasta. On jo niitten muitten päivähoitolasten etu, että ryhmä ei ole  yhtään sen suurempi kuin välttämättä tarvitsee! Ei kyllä ole kummoinenkaan ongelma, jos on yhtään joustamiskykyä ja innovatiivisuutta yksikössä. Varhaiskasvatus on siis tunnin mittainen!? Johan oli selitys... tuon ikäisen kasvatus on kokoaikaista, ei sitä kellosta katsota. 

Ei 2,5 v mikään vauva ole, vaan kyllä saa jo hyötyä irti ryhmässä olosta muiden samanikäisten kanssa.

Vierailija
34/158 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimi jatkossakin kuten teidän perheelle on paras. Päivähoito toimii teidän kasvatuskumppanina ja mitä pienempi lapsi on, sitä vähemmästä hän jää päivähoidossa paitsi jos tulee vasta syömään. Teidän tapauksessa päiväkodin kuuluu joustaa.

t. lastenhoitaja

Vierailija
35/158 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta rikkoo muilta päivärytmiä pahasti, jos yhtä, kahta tai kolmea tuodaan ja viedään kesken toiminnan. 

Eli siksi kyllä pyrimme siihen, että lapset samantahtisesti toimisivat. Se on kaikkien etu, myös sinun lapsesi etu. 

Yksi hoitaja on aina sidottu näitä individualisteja varten. Pitää ottaa vastaan eteisessä, pitää olla hyvästelemässä, pitää myös tehdä töitä saada lapsi sisään jo valmiiseen tilanteeseen. 

-lto

Mihin se lapsilähtöisyys unohtui? Hoitajien työtäkö tässä perheen pitäisi ajatella ja järjestää arkensa sen mukaan? 

No sehän se vasta lapsilähtöistä on, että lapsi tuodaan joko suoraan lounaspöytään tai vasta päiväunille ja haetaan heti välipalan jälkeen! Eihän se lapsi ehdi leikkiä kavereiden kanssa ollenkaan saati tutustua aikuisiinkaan kunnolla.

Vierailija
36/158 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin aikaan lapsesi haluaisit hoitoon viedä? Klo 12? Ymmärrän kyllä sen, että päiväuniaikaan ei voi lasta hoitoon viedä, koska se häiritsee nukkuvia lapsia. Lapsesi kaipaisi arvattavasti myös päiväunet, jolloin hänen nukkumahuoneeseen vieminen voisi pahimmillaan herättää kaikki muut lapset. Toisaalta päiväuniaika on se ainoa aika päivästä, jolloin henkilökunnalla on mahdollisuus palavereihin, toiminnan suunnitteluun ja kaikenlaisiin kirjallisiin töihin. Tuolloin ei välttämättä riitä henkilökuntaa valvomaan yhtä hereillä olevaa lasta.

Harva yksinäinen lapsi alkaa unihuoneeseen mennessä mitään meteliä pitää. Ihan vaan siitä syystä, että ei ole ketään jonka kanssa metelöidä, jos muut ovat jo rauhoittuneet. Ja jos taas muut eivät ole rauhoittuneet, niin sitten mitään kovin isoa eroa ei asiassa ole.

Ei se minusta ole mikään maata kaatava ongelma, jos joku lapsi tulee nukkumaan muita myöhemmin.

Montako vuotta sinulla on kokemusta päiväkotityöstä?

Vierailija
37/158 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-lto

Mihin se lapsilähtöisyys unohtui? Hoitajien työtäkö tässä perheen pitäisi ajatella ja järjestää arkensa sen mukaan? 

No sehän se vasta lapsilähtöistä on, että lapsi tuodaan joko suoraan lounaspöytään tai vasta päiväunille ja haetaan heti välipalan jälkeen! Eihän se lapsi ehdi leikkiä kavereiden kanssa ollenkaan saati tutustua aikuisiinkaan kunnolla.

Kyllä lapsi ehtii puistoilla kavereiden ja vanhempien kanssa aamuisin ja iltapäivisin.

Vierailija
38/158 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa nyt tuohtunut. Ymnärrän kyllä tosi hyvin pk:n pointin. Jos viet lapsen lounaan jälkeen niin lapsi menisi hoitoon vain nukkumaan, joka ei lapsesta varmasti kovin kivalta tunnu. Hän näkee kavereita, muttei koskaan ehdi heidän kanssa leikkimään. Myöskin nukahtaminen on varmasti hankalampaa kun on juuri pöllähtänyt paikalle.

Jos veisitte aiemmin, saisi lapsenne osallistua yhteiseen tekemiseen, leikkiä muiden kanssa, syödä ja ruuan päälle mukavat unet ja sitten oiskin isi jo hakemassa. Kumpi vaihtoehto kuulostaa ap sun korvaan lapsen kannalta mukavammalta?

Ja tosiaan tiedän miltä susta tuntuu kun olen kamppaillut saman asian kanssa itse muutama vuosi sitten. Ymmärsin vaan katsoa asiaa myös lapsen kannalta.

olennainen kysymys minusta on se, kumpi on lapselle tärkeämpää tuossa iässä, vanhemmat vai päiväkodin hoitajat. Itse vastaisin, että vanhemmat, joten eikö ole lapselle parasta maailmassa saada olla isän ja äidin kanssa kaikessa rauhassa ja siinä välissä käydä turvallisesti nukkumassa päiväkodissa? Jos lapsi haetaan noin 14.45, on hän ehtinyt jo leikkimään pihalla kavereiden kanssa. Ennen lounasta taas ollaan usein ulkona ja sieltä käsienpesun kautta syömään ja nukkumaan, joten saadakseen varhaiskasvatusta lapsen pitäisi tulla jo aamulla paikalla? vai sittenkin niin, että varhaiskasvatusta on pitkin päivää, ei vain aamutuokiossa?

Vierailija
39/158 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi ketään tuttua tai naapuruston äitiä joka ottaisi lapsen hoitoon tuoksi ajaksi pientä korvausta vastaan.

Itse olen omien kanssa kotona ja mulla on epäsäännöllisesti ollut perheen tarpeen mukaan aina silloin tällöin yksi lapsi hoidossa.

Nyt olisi tarkoitus ottaa kaksi poikaa säännöllisesti lyhyeksi aikaa päivittäin hoitoon.

Vierailija
40/158 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lähihoitajaäiti kirjoitti:

Ei 2,5 v mikään vauva ole, vaan kyllä saa jo hyötyä irti ryhmässä olosta muiden samanikäisten kanssa.

Ei olekaan, mutta kyllä 3-3,5 tuntiin mahtuu oloa samanikäisten kanssa. Tällaista aikaahan ap suunnitteli. Harva nukkuu 3 h. Myös syöminen on sosiaalista toimintaa ja yhdessäoloa ikätovereiden kanssa, eihän siellä jokainen yksin ja tuppisuuna syö vai syökö? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi