Hakeeko teidän teinit innolla kesätöitä?
Ihan tervanjuontia meillä tuo kesätyöpaikanhaku. Käytännössä minä teen hakemukset ja teini pelaa kännykällä vieressä. Ikää kuitenkin jo 16v joten ainakin Tutustu ja tienaa ja puistoyoimen paikkoihin pitää hakea. Miten sitä takois kaaliin että pienikin työkokemus pitää saada??
Kommentit (36)
16-vuotias on kesän vaihdossa joten ei hakenut. Yritin innostaa 14-vuotiasta hakemaan kaupasta töitä, mutta tyttö sanoi haluavansa vielä "vain olla" kesällä ja viettää nuoruuden kesää kavereiden kanssa hengaillen. Minulle se on ihan ookoo, jos tuon ikäinen haluaa kesällä rentoutua koulusta ja viettää teinielämää, töitä ehtii kuitenkin tehdä koko loppuikänsä ihan tarpeeksi.
Nää, eikä tarvitsekaan hakea. Lomansa on teinikin ansainnut. Ehtii tuo lukiossa ja opiskellessa, nyt siis vasta 16-vuotias.
Ei hae, me maksetaan eläminen ja pientä palkkaa kesäajalta. Ehtii niitä töitä myöhemminkin.
Hakee. Vähintään mainostenjakajaksi tai puhelinmyyjäksi aina pääsee. Mikäli ei pääse tai omalla perseilyllään aiheuttaa sen, ettei tule hyväksytyksi tai että saa potkut, hän saa kesäksi tehtäväkseen kaikki kotityöt. Lisäksi keskustellaan vakavasti siitä, jatkuuko syksyllä harrastus vai meneekö se tauolle.
Kyllä se työkokemuksen kartuttaminen on hyvä aloittaa melko varhain. Jos on esimerkiksi 20v eikä ole koskaan ollut missään töissä, ei kukaan sellaista enää palkkaakaan (paitsi ehkä suhteilla). Alle 15v ei kuitenkaan pääse juuri mihinkään, joten turha sen ikäistä patistaa hakemaan kesätöitä, niiden hakemusten täyttely on siinä kohtaa ihan turhaa työtä. 16-17v kannattaa jo hakea, esimerkiksi just toi kauppojen tutustu työelämään ja tienaa (vai mikäs se nyt olikaan) on hyvää työkokemusta. Turha luulla että sinne varsinaisiin kesätöihin sitten täysi-ikäisenä pääsee, jos ei ole mitään aiempaa kokemusta töistä.
Jossain toisessa tilanteessa saattaisi hakeakin, mutta rankka lukio alkaa heti juhannuksen jälkeisenä maanantaina, joten minusta itsestänikin on parempi että teini vetää vähän henkeä ennen kuin se pusertaminen alkaa. Seuraavana kesänä on normaali kesäloma ja silloin toivottavasti pääsee edes osaksi kesää töihin.
En anna hakea nyt 14-vuotiaan. Enkä näe mitään syytä että alaikäisen muutenkaan tarvitsisi, opiskelut ensin ja kesällä kuuluu levätä. Itsekin olin eka kerran kesätöissä vasta 18-vuotiaana kun olin muuttanut jo pois kotoakin.
Vierailija kirjoitti:
16-vuotias on kesän vaihdossa joten ei hakenut. Yritin innostaa 14-vuotiasta hakemaan kaupasta töitä, mutta tyttö sanoi haluavansa vielä "vain olla" kesällä ja viettää nuoruuden kesää kavereiden kanssa hengaillen. Minulle se on ihan ookoo, jos tuon ikäinen haluaa kesällä rentoutua koulusta ja viettää teinielämää, töitä ehtii kuitenkin tehdä koko loppuikänsä ihan tarpeeksi.
Siis mihin 14-vuotias edes voisi noin teoriassa päästä? Ehkä lapsenlikaksi, jos joku nyt antaisi vastuun noin nuorelle.
Meilläkin on 14-vuotias ja teki tänä lukuvuonna viikon TET:n, mutta en edes ajatellut, että voisi hakea johonkin ihan palkkatöihin. Toki jotain pienä taskurahaa vaikka ulkoiluttamalla koiria tai haravoimalla naapurin pihaa.
Tutustu ja tienaa -harjoitteluun pääsee 14-vuotiaskin.
Ei hae. Lukion toisella oleva tyttö haluaa opiskelemaan enkunopeksi ja parantaa kielitaitoaan ja puhumistaan ja Englannissa asuva siskoni pyysi häntä heille kesäksi ja annettiin lupa mennä. Heillä on kotikieli englanti, eli tytöllä on edessä 9 viikon kielikylpy.
Vierailija kirjoitti:
Ei hae, me maksetaan eläminen ja pientä palkkaa kesäajalta. Ehtii niitä töitä myöhemminkin.
Ymmärrän kyllä pointin hyvinkin, mutta ikävä totuus on se, että sitten "myöhemmin" voi olla töiden saanti himpun hankalaa, jos mitään työkokemusta ei ole. Eihän siinä sitten toki mitään ongelmaa ole, jos vanhemmat pystyvät työllistämään omaan yritykseensä tmv., mutta jos eivät, niin menevät kyllä ne 15-vuotiaasta asti joka kesä työskennelleet heittämällä ohi niiden, jotka alkavat sitten 20-vuotiaina hakemaan ensimmäistä työpaikkaansa. Onneksi monet nuorimmille suunnatut kesätyöpaikat ovat sellaisia, että töitä on 2-4 vko:a, ehtii siinä lomaillakin.
Kesällä 16v täyttävä tulee samaan firmaan missä vanhempansa ainakin vähäksi aikaa. Nepotismia parhaimmillaan.
Ihanaa, että jotkut luulevat joidenkin alle 18v tehtyjen leikkikesätöiden ratkaisevan yhtään mitään kun oikeita työpaikkoja jaetaan. Itse laittelen joka viikko hakemuksia roskiin tyypeiltä jotka listaavat korkeakouluopiskelijoina jotain helvetin 16v tehtyjä mansikanpoimintoja cv:ssään. Täysin epäoleellista.
Vierailija kirjoitti:
En anna hakea nyt 14-vuotiaan. Enkä näe mitään syytä että alaikäisen muutenkaan tarvitsisi, opiskelut ensin ja kesällä kuuluu levätä. Itsekin olin eka kerran kesätöissä vasta 18-vuotiaana kun olin muuttanut jo pois kotoakin.
Näin ehkä oli joskus muinoin, mutta nykyään, jos haluaa täysi-ikäisenä kesätöitä, pitää olla ehyt ja täydellinen CV sieltä 14-vuotiaasta asti. Muutoin saa ilman suhteita tai erittäin työllistävää alaa (esim. lääketiede) heittää hyvästit kesätöille.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että jotkut luulevat joidenkin alle 18v tehtyjen leikkikesätöiden ratkaisevan yhtään mitään kun oikeita työpaikkoja jaetaan. Itse laittelen joka viikko hakemuksia roskiin tyypeiltä jotka listaavat korkeakouluopiskelijoina jotain helvetin 16v tehtyjä mansikanpoimintoja cv:ssään. Täysin epäoleellista.
Oikeita töitä haetaan sitten kun on se ammatti, mutta sitä ennen mennään hanttihommilla ja edes niihin ei pääse jos ei aikaisempaa työkokemusta edes jostain. Minusta se että on ollut edes jossain töissä kertoo asenteesta, eikö sinusta? 2kk mansikanpomintaa 16vuotiaana kertoo melkoisesta sinnikkyydestä!
Meidän tienit on aina hakeneet kesäksi töitä, välillä päässeet, välillä ei. Noi Tutustu ja tienaa työthän ei ole kuin 2 viikkoa, joten eiköhän siinä ole aikaa lomaillakin. Ne on vaan siitä ikäviä, että ne on 14-17 vuotiaille, mutta ammattikoululainen ei saa hakea niihin tai sellainen, joka aiemmin on jo ollut niissä jutuissa. Aika huonosti on alaikäisille kesätyömahdollisuuksia ainakin pienemmissä kaupungeissa. Mä itse olin 16 vuotiaasta asti jokaikinen kesä- ja joululoma töissä, ja ihan niin ettei ollu lomaa sitten yhtään. Ei sekään niin kivaa ollu, kun muut kulki festareilla ja otti aurinkoo rannalla. Mulla oli vielä työtkin niin että joko perjantai-ilta ja sit vapaa viikonloppu, tai perjantai vapaa ja sit la ja su ilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeita töitä haetaan sitten kun on se ammatti, mutta sitä ennen mennään hanttihommilla ja edes niihin ei pääse jos ei aikaisempaa työkokemusta edes jostain. Minusta se että on ollut edes jossain töissä kertoo asenteesta, eikö sinusta? 2kk mansikanpomintaa 16vuotiaana kertoo melkoisesta sinnikkyydestä!
Varsinkin, kun mansikka-aika kestää yleensä kuukauden ja joskus ei sitäkään. Terkuin nuorena neljänä kesänä ollut. Kitkemässä kyllä olin joskus viikon tai pari, mutta en kahta kuukautta pellolla siltikään.
Mutta ei se kerro mitään, onko nuorena ollut kesätöissä. Osa kun saa ne työnsä joka tapauksessa suhteilla ja itsellä mm. on ollut painettavana suhteilla tullut hemmetin laiska tyttö, sitten taas on ollut toinen suhteilla päässyt nuori, joka oli oikein ahkera ja tekevä. Eli samassa työpaikassa saivat saman kokemuksen, mutta toinen paljn tekevämpi. Molemmille hyvä työtodistus, ei pomojen lapsille saanut huonoa kirjoittaa. Ei edes laiskalle.
16v hakenut kymmeniin paikkoihin, käynyt paikanpäälläkin kysymässä mutta ei oo vielä napannut 😐. Viitisen hylkyä tullut iän vuoksi.