Hakeeko teidän teinit innolla kesätöitä?
Ihan tervanjuontia meillä tuo kesätyöpaikanhaku. Käytännössä minä teen hakemukset ja teini pelaa kännykällä vieressä. Ikää kuitenkin jo 16v joten ainakin Tutustu ja tienaa ja puistoyoimen paikkoihin pitää hakea. Miten sitä takois kaaliin että pienikin työkokemus pitää saada??
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että jotkut luulevat joidenkin alle 18v tehtyjen leikkikesätöiden ratkaisevan yhtään mitään kun oikeita työpaikkoja jaetaan. Itse laittelen joka viikko hakemuksia roskiin tyypeiltä jotka listaavat korkeakouluopiskelijoina jotain helvetin 16v tehtyjä mansikanpoimintoja cv:ssään. Täysin epäoleellista.
Ei niillä siinä vaiheessa enää olekaan väliä. Kumma että et rekrytoijana ymmärrä, että niitä leikkikesätöitä tehdään 16-veenä sen takia, että päästäisiin sitten 18-veenä täysi-ikäisenä oikeisiin kesätöihin. Kukaan ei palkkaa sellaista 18v kesätyöntekijää, joka ei ole ollut missään töissä aiemmin. Pitää olla siellä CV:ssä edes jotain, vaikka lastenhoitoa tai vapaaehtoistyötä.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että jotkut luulevat joidenkin alle 18v tehtyjen leikkikesätöiden ratkaisevan yhtään mitään kun oikeita työpaikkoja jaetaan. Itse laittelen joka viikko hakemuksia roskiin tyypeiltä jotka listaavat korkeakouluopiskelijoina jotain helvetin 16v tehtyjä mansikanpoimintoja cv:ssään. Täysin epäoleellista.
Mitäs sinne pitäisi sitten listata, jos muuta työkokemusta ei ole ja muuttaa vieraalle paikkakunnalle korkeakouluopintojen perässä? Entä onko antaa jotain referee-menettelyn läpikäynyttä lähdettä sille, että tällaiset henkilöt, jotka näitä listaavat, ovat huonompia työntekijöitä kuin ne, jotka eivät listaa?
Meidän 16-vuotias haki ja pääsi läheiseen ruokakauppaan töihin. Viime kesänä teki lastenhoitohommia.
Meidän teini-ikäinen menee mieheni firmaan töihin. Olisi kyllä kurjaa jos oma lapsi joutuisi kilpailemaan jostain roskankerääjän paikoista :(
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se työkokemuksen kartuttaminen on hyvä aloittaa melko varhain. Jos on esimerkiksi 20v eikä ole koskaan ollut missään töissä...
Näitä vaan on nykyään joukoittain, kymmeniä tuhansia, kiitos erittäin vaikean työtilanteen.
Enkä ollenkaan ihmettele, että nuorien on vaikeaa, hyvin vaikeaa tai jopa lähes mahdotonta saada kesätöitä, koska työtilanne on kokeneiden, vuosia vakkariduuneissakin olleiden työnhakijoiden osalta vaikea.
Vierailija kirjoitti:
En anna hakea nyt 14-vuotiaan. Enkä näe mitään syytä että alaikäisen muutenkaan tarvitsisi, opiskelut ensin ja kesällä kuuluu levätä. Itsekin olin eka kerran kesätöissä vasta 18-vuotiaana kun olin muuttanut jo pois kotoakin.
Minä ihmettelen, miksi tätä on miinustettu. Kyllä minunkin mielestäni nuorella on oikeus levätä kesällä jos haluaa. Töitä kyllä ehtii tehdä myöhemminkin varmasti aivan riittämiin asti, varsinkin kun eläkeikä alkaa aivan varmasti kohta jo seiskalla. Se on kolmikymppisellä sitten vielä 40 vuotta työuraa jäljellä ja parikymppisellä jopa 50 vuotta, eli puoli vuosisataa.
Vierailija kirjoitti:
Sinun oma työsi taitaa olla leikkityötä mansikanpoiminnan rinnalla. Mikä tuoliinpiereksijä lienetkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se työkokemuksen kartuttaminen on hyvä aloittaa melko varhain. Jos on esimerkiksi 20v eikä ole koskaan ollut missään töissä...
Näitä vaan on nykyään joukoittain, kymmeniä tuhansia, kiitos erittäin vaikean työtilanteen.
Enkä ollenkaan ihmettele, että nuorien on vaikeaa, hyvin vaikeaa tai jopa lähes mahdotonta saada kesätöitä, koska työtilanne on kokeneiden, vuosia vakkariduuneissakin olleiden työnhakijoiden osalta vaikea.
Niinhän niitä on, ja se ei todellakaan ole mikään ideaalitilanne. Sen takia se töihin hakeminen pitääkin aloittaa paljon aikaisemmin. Jos ei muuta löydy, niin sitten sitä vapaaehtoistyötä. Täysin tyhjällä CV:llä ei tule ikinä saamaan mitään työtä, ne joilla sitä työkokemusta ja omaa aktiivisuutta löytyy (esim. isoskoulutus, jossain urheilulajissa tuomarointi tai pienempien valmentajana toimiminen), menevät aina edelle.
Melko aikaisin lykkäätte lapsen työelämään. Ymmärrän jos 16v on vaikka pari viikkoa kesällä jossain, lukioikäisenä samoin ja ehkä vähän pidempään. Mutta kyllä hekin lomansa ansaitsevat ja johonnin pääsevät töihin ilman aukotonta cv:tä 13-vuotiaasta lähtien. Eipä tässä maassa pääse aikuinenkaan mihinkään.
No mulla oli aukoton kesätyöhistoria 11-vuotiaasta saakka. Kahtena kesänä hoidin lapsia, sitten olin kioskissa ja neljänä kesänä mansikkamaalla. Sain töitä, kun en heti päässyt opiskelemaan, mutta en kovin helposti edes kultaisella 80-luvulla. Siitä huolimatta jäin kolmikymppisenä työttömäksi laman aikaan ja ei sillä ahkeruudella ollut sitten mitään arvoa. Olin alinta kastia yhtäkkiä.
Mutta on tuo omien poikien työnhaku tuskallista katsottavaa. Toinen tarttee harjoittelupaikan, että voisi valmistua ja ei edes palkatta tunnu pääsevän, yhdestä paikasta on vain vastattu ehkä. On aika epätoivoinen jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän niitä on, ja se ei todellakaan ole mikään ideaalitilanne.
Ei olekaan, mutta tätä pitäisi lähteä ratkaisemaan siltä kannalta, että luodaan uusia työpaikkoja, ei syyllistämällä työnhakijoita työkokemuksen puutteesta. Jos työpaikkoja olisi niin paljon, että niitä riittäisi kaikille halukkaille, niin kyllä ne kaikki paikat silloin yleensä myös haluttaisiin täyttää. Ensin kaikkein ansioituneimmilla hakijoilla ja lopulta myös kaikkein vähiten ansioituneimmilla hakijoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän niitä on, ja se ei todellakaan ole mikään ideaalitilanne.
Ei olekaan, mutta tätä pitäisi lähteä ratkaisemaan siltä kannalta, että luodaan uusia työpaikkoja, ei syyllistämällä työnhakijoita työkokemuksen puutteesta. Jos työpaikkoja olisi niin paljon, että niitä riittäisi kaikille halukkaille, niin kyllä ne kaikki paikat silloin yleensä myös haluttaisiin täyttää. Ensin kaikkein ansioituneimmilla hakijoilla ja lopulta myös kaikkein vähiten ansioituneimmilla hakijoilla.
Toki olen samaa mieltä kanssasi. Yritin vaan painottaa sitä, että töitä pitäisi ainakin yrittää tehdä jo 16-17-vuotiaana, eikä tuudittautua ajatukseen että "kyllä niitä sitten myöhemminkin ehtii tehdä". Siinä jää auttamattomasti huonompaan asemaan verrattuna niihin, joilta löytyy jo työkokemusta. Itsekin tunnen muutamia samanikäisiä, parikymppisiä nuoria, jotka eivät ole koskaan olleet töissä ja nyt yrittävät hakea, mutta eihän siitä mitään tule.
Ehdottomasti pitää ja kannattaa hakea kesätöitä. Työt noin nuorella kestävät 2-4 viikkoa joten ehtii vielä lomaillakin.
Ihan ekat työpaikat saa, jos kertoo harrastuksistaan ja esim. isoisena toimimisesta.
Todella vaikea saada kesätöitä 18 vuotiaana ja sen jälkeen, jos ei ole esittää mitään työkokemusta tai vaativaa harrastustaustaa.
Toki saa pisteitä, jos on ollut ulkomailla vaihdossa. Kielitaitoa arvostetaan kyllä.
Asumme alueella, jossa on paha työttömyys. Teini on kyllä hakenut ahkerasti kaikkea mahdollista, mutta ainakaan vielä ei ole tärpännyt. Hiukan harmittaa hänen puolestaan, jos jää ilman töitä, kun on niin ahkerasti hakenut.
Ainakin 16-vuotiaasta asti olisi hyvä saada jotain työkokemusta. Jos ei nuori itse halua hakea tai kykene esim. sosiaalisten ongelmiensa takia, niin vanhempien on siinä autettava. Työ on vaan hyväksi nuoren itsetunnolle ja sosiaalisille taidoille.
Hups. siis paimennettavana, ei painettavana.