Onko pre-operatiiviset poliklinikkakäynnit lopetettu kokonaan nykyisin?
Mulla on leikkaus kolmen viikon kuluttua ja aiemmin totuttuun tapaan ei ole tullut kutsua poliklinikalle ennen leikkausta. Labraan olen kyllä lähetteen saanut ja ohjeet siihen, missä välissä siellä verikokeessa pitää käydä. HUS:n sairaalasta kyse.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, löysin tuon juuri itsekin. En tosin suoraan hus:n sivuilta vaan googlen avulla. -ap
Vierailija kirjoitti:
http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaalat/porvoon-sairaala/mina_potilaan…
Nyt ei ole kyse ensikäynnistä. Se on tehty jo 6 kk sitten ja silloinkaan en mitään esitietolomakkeita saanut. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kävit gynen vastaanotolla? Meillä usein tekstin lopussa mainitaan (olen osastonsihteeri), että erillistä preop-käyntiä ei tarvita jos leikkaukseen liittyvät asiat on käsitelty siinä vastaanoton aikana jo. Osalle ko. käynti tulee ja osalle taas ei.
6 kk sitten kävin, jolloin lääkäri kirjoitti lähetteen leikkaukseen. Mulla ei lue mitään preop. käynnistä kotiin postitetuissa leikkausaikalappusissa eikä myöskään omakannassa omissa tiedoissani, vaikka siellä muuten lukee tuosta viimeisestä pkl-käynnistä ja leikkauslähetteestä. -ap
Minulta leikattiin kohtu pois myoomien takia n. 8 vuotta sitten. Kävin naistentautien polilla, jossa myoomat todettiin ja sovin lääkärin kanssa, että kohtu leikataan pois. Menin sitten leikkausta edeltävänä päivänä sairaalaan, jossa anestesialääkäri kävi juttelemassa. Minulla on astma, joten se oli syy siihen. Mitään polikäynti ei ennen leikkausta ollut vaikka aikaa meni melkein puoli vuotta leikkaukseen.
Miehelle tehtiin keskisuuri leikkaus viime vuonna. Alkuhaastattelu tehtiin siten, että viikoa ennen leikkausta hoitaja soitti ja kyseli kaikenlaista. Mies meni leikkauspäivän aamuna suoraan leikkausosastolle ja vasta leikkauksen jälkeen hänet siirrettiin osastolle toipumaan. Täälläpäin tämä on nykyinen käytäntö, lehdessä oli juttuakin, että säästösyistä tehdään.
Menossa samaan leikkaukseen ens kuussa (HUS). Sain sen esitetiolomakkeen ennen sitä gynekäyntiä, jossa sain lähetteen leikkaukseen. Silloin vastaanotolla gyne siis kävi läpi sen esitietolomakkeen ja kävin läpi leikkauksen kulun.
Vierailija kirjoitti:
Menossa samaan leikkaukseen ens kuussa (HUS). Sain sen esitetiolomakkeen ennen sitä gynekäyntiä, jossa sain lähetteen leikkaukseen. Silloin vastaanotolla gyne siis kävi läpi sen esitietolomakkeen ja kävin läpi leikkauksen kulun.
Tämä on yleisin tapa. Kyllähän aina ennen leikkausta tarvitaan esitietoja, ja vaikka olisi hätäleikkaus ne tiedot haetaan koneelta.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kyllä sitten vaihtelevat käytännöt. Lääkäri kyllä näytti kuvasta, miten leikkaus tehdään mutta mitään esitietolomakkeita ei ole tällä käynnillä käyty läpi, enkä sellaista ole täyttänyt kuin 3 vuotta sitten viimeksi. Ei mulla kyllä terveydentilassa ole mitään muutoksia tuossa ajassa tapahtunut, eli ilmeisesti tuijottavat tuon vanhan lomakkeen tietoja ainakin toistaiseksi. Kotiin on postitettu samassa kuoressa vain leikkausajasta ja -paikasta kertova lappunen, infoa anestesiasta, fysioterapeutin ohjeita sekä ohjeet leikkausta edeltävästä ruokavaliosuosituksesta ja paastosta 6h ennen leikkausta sekä pyyntö käydä labrassa pari viikkoa ennen leikkausta. -ap
Ap, varmista nyt vielä nuo esitiedot. Kolme vuotta vanhat tiedot, ovat liian vanhoja.
Olen kyllä huomenna soittamassa sairaalaan. Ihmetyttää vain, kun on käytännöt nähtävästi muuttuneet kolmessa vuodessa niin paljon. Tuolloin 3 vuotta sitten mulle oli varattu naistentautien poliklinikalle se pre-operatiivinen käynti ja sain sen esitietolomakkeen ajanvarauskirjeen mukana. Nyt leikkaukseen on kolmisen viikkoa aikaa, eikä mitään hajua, onko tuota preop. käyntiä ollenkaan tulossa ja miten en ole saanut sitä esitietolomaketta täytettäväksi tai edes ohjetta täyttää se netin kautta...-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kyllä sitten vaihtelevat käytännöt. Lääkäri kyllä näytti kuvasta, miten leikkaus tehdään mutta mitään esitietolomakkeita ei ole tällä käynnillä käyty läpi, enkä sellaista ole täyttänyt kuin 3 vuotta sitten viimeksi. Ei mulla kyllä terveydentilassa ole mitään muutoksia tuossa ajassa tapahtunut, eli ilmeisesti tuijottavat tuon vanhan lomakkeen tietoja ainakin toistaiseksi. Kotiin on postitettu samassa kuoressa vain leikkausajasta ja -paikasta kertova lappunen, infoa anestesiasta, fysioterapeutin ohjeita sekä ohjeet leikkausta edeltävästä ruokavaliosuosituksesta ja paastosta 6h ennen leikkausta sekä pyyntö käydä labrassa pari viikkoa ennen leikkausta. -ap
Mä sain tuon saman nivaskan papereita leikkausajan mukana. Se esitietolomake tuli silloin samassa kirjeessä kuin ilmoitus gynen vastaanotosta. Oli muistaakseni sellainen kellertävä lappu ja toinen lappu mihin merkattiin ruoka-aine allergiat.
- Se samaan leikkaukseen menevä....
Olen myös menossa kohdunpoistoleikkaukseen parin kuukauden päästä. Puolisentoista viikkoa ennen leikkausta käyn anestesialääkärin vastaanotolla. Tietolomaketta ei ajanvarauskirjeen mukana tullut, sitä tosin tarkisteltiin silloin nelisen kuukautta sitten, kun minut leikkausjonoon laitettiin.
Mulla toi pääsiäinenkin varmaan sotkee näitä kuvioita, jos tässä pitää saada se leikkausta edeltävä käynti järjestettyä. Leikkaus on siis pääsiäispyhien jälkeen loppuviikosta. Jospa sitä huomenna saa tolkun koko asiaan kun soitan sinne sairaalaan. Yleensä noi tiedot pkl-käynneistä vaan on tulleet hyvissä ajoin. Leikkausajankin sain tietooni kotiin tulleesta kirjeestä jo 4 kk ennen leikkausta. -ap
Kamalaa, jos ei pääsisi.
Kamuni menossa kilpparileikkaukseen ja ihmettelee ihan samaa kuin ap. Tyksissä.
Mulla on Taysissa ollut 2 kertaa tarpeellinen käynti.
Minusta lääkärikäyntiä ei riitä korvaamaan joku hoitajan kanssa juttelu! Kamalaa, jos tommosessakin jo sästetään. Kyllä se leikkaava lääkäri osaa parhaiten kertoa riskit ja komplikaatiomahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Minusta lääkärikäyntiä ei riitä korvaamaan joku hoitajan kanssa juttelu! Kamalaa, jos tommosessakin jo sästetään. Kyllä se leikkaava lääkäri osaa parhaiten kertoa riskit ja komplikaatiomahdollisuudet.
Mä en ole leikkaavaa lääkäriä noilla preoperatiivisilla käynneillä välttämättä nähnyt ollenkaan. Joku toinen lääkäri on monesti siis ollut vastaanotolla ja leikkurissa sitten se, kenellä nyt sattuu työvuoro olemaan.
Ap, selvisikö asia? Onko käytäntö muuttunut?
Soitin tosiaan tänään tuonne sairaalaan ja sanoivat että ovat sen pkl-käynti ajan laittaneet postiin jo kolme viikkoa sitten. Ilmeisesti on koko kirje hävinnyt sitten matkan varrelle, kun ei ole mun postilaatikkoon päätynyt. Ensi viikolla on aika naistentautien poliklinikalla sekä kätilölle että anestesialääkärille. Jäi vähän epäselväksi puhelun jälkeen, näenkö myös gynekologin tuolloin.
Oli siis hyvä että soitin, muuten ei olisi ollut haisuakaan tuosta ajasta. -ap
Hyvä, että soitit. Aina ei sairaalan posti tule perille, jaettu väärin tai jotain. Onneksi asia selvisi.
Vielä tuosta sairaalan postista. Meille oli lauantaina laitettu miehen sairaalan postia postilaatikoon. Oli siis jaettu väärin,ja joku laittoi oikeaan laatikkoon. Toisena, ei ole mukavaa, että terveystiedot joutuvat "vääriin käsiin". Ärsyttävää ja osa ei vaivaudu laittamaan oikeaan laatikkoon, vaikka olisi naapuritaloon jaettu.
https://lomake.hus.fi/