Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintömökki - mitä tehdä?

Vierailija
12.03.2016 |

Onko kokemuksia kenelläkään? Perittiin isovanhempieni vanha kesämökki (rakennettu 80-luvulla) ja meitä oli 3 perillistä. Perintöverot mökistä on maksettu ja viime kesänä teetettiin remonttia perintörahoilla (mm. huussi, liiteri, maalaus, saunaremontti). Minä olen perheineni viettänyt mökillä yleensä pari viikkoa kesällä ja ehkä muutaman päivän syksyllä. Onko järkeä omistaa sitä pidemmän päälle? Kuitenkin tulee kuluja ylläpidosta, kiinteistövero, jätehuolto jne. Toiset perilliset sanoivat, että se on hyvä muisto jälkipolville ja ehkä lapset isompina haluavat myös käyttää sitä itsenäisesti. Minä vietän mieluiten vähintään viikon kesällä ja viikon talvella ulkomailla, enkä kaipaa erityisesti omaa mökkiä. Paljonkohan tuon mökin myynnistä joutuisi maksamaan veroja? Nyt voi olla huono aika myydä, mökki ei ole Etelä-Suomessa.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä niin kummallinen juttu. Miksei ihmiset (eli isovanhempasi tässä tapauksessa) ota hyvissä ajoin selvää mitä perilliset toivoo. Ei ole hankala kysyä että haluaako joku ehdoin tahdoin mökin itselleen tai jaettavaksi, ja jos ei niin laittaa se myyntiin siinä vaiheessa kun mökillä käynti loppuu. Suurin osa ei kuitenkaan halua jaettua mökkiä, eli jos haluaa mökin haluaa oman, tai ei halua ollenkaan. Olkaa ihmiset kaukaa viisaita!

Vierailija
62/63 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos myyt vain osuutesi viime vuotioseen perintöarvoon ( siis olman 33% ilmeisesti), niin ei kai sulle mitään veroja tule maksettavaksi kun myyntivoittoa ei synny?

Sittenhän minä vasta häviän, kun olen osallistunut remonttiin omalla perintöosuudellani. Minua vain mietityttää tuo, että kannattaako nyt alkaa toisilta vaatia myyntiä, kun yhteiskunnassa on aika huono taloustilanne. Jos tilanne onkin parempi vaikka 3 vuoden kuluttua ja mökistä saa esim. kymppitonnin enemmän. Mutta toisaalta tietääkö kukaan, muuttuuko mökkikiinteistöjen verotus? Kuulin sellaistakin huhua hallitusohjelmasta.

-ap

Jälkiviisautta ei saa harrastaa mutta sun olis pitänyt olla ajan tasalla kun perintöä jaettiin. Et olisi saanut hyväksyä mökin jakoa sinullekin jos et sitä halunnut. Mökin arvo olisi arvioitu ja siä olisit perinyt mökin osuuden verran muuta omaisuutta. Nyt se on myöhäistä. Joten jää kaksi vaihtoehtoa. Myyt osuutesi vaikka tappiolla muille osakkaille. Jos eivät halua niin myyt ulkopuoliselle tai säästät lapsillesi.

Itse luovuin kimppamökistä jo perinnönjaosta, niistä ei ole kuin harmia.

Mitä tarkoitat tuolla ulkopuolisella? Ei kai osuutta voi kenellekään ulkopuoliselle myydä.

Sisaruksille se pitää myydä. Eiväthän sisarukset varmaankaan halua, että mökki on myös ulkopuolisten omistuksessa, eikä kai kukaan ulkopuolinen tuollaiseen osakkaaksi halua tullakaan.

Voi toki myydä osuuden täysin ulkopuoliselle siinä kuin sukulaisellekin. Mutta tuskin kukaan ulkopuolinen haluaa ostaa osuutta jostain perintömökistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä niin kummallinen juttu. Miksei ihmiset (eli isovanhempasi tässä tapauksessa) ota hyvissä ajoin selvää mitä perilliset toivoo. Ei ole hankala kysyä että haluaako joku ehdoin tahdoin mökin itselleen tai jaettavaksi, ja jos ei niin laittaa se myyntiin siinä vaiheessa kun mökillä käynti loppuu. Suurin osa ei kuitenkaan halua jaettua mökkiä, eli jos haluaa mökin haluaa oman, tai ei halua ollenkaan. Olkaa ihmiset kaukaa viisaita!

Tässä on kai ihan tyypillinen tapaus. Isovanhemmilla on kuollessaan asunto, mökki ja ehkä rahaa pankissa. Perintö jaetaan rintaperillisten kesken. Jos oikein ymmärsin, tässä perheessä lapsia on ollut kolme, mutta yksi heistä on jo kuollut, jolloin hänen osuutensa perijänä on lapsenlapsi.

Perinnönjaossa muu omaisuus mökkiä lukuunottamatta on jaettu kolmeen osaan, mökki on jätetty yhteisomistukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi