Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintömökki - mitä tehdä?

Vierailija
12.03.2016 |

Onko kokemuksia kenelläkään? Perittiin isovanhempieni vanha kesämökki (rakennettu 80-luvulla) ja meitä oli 3 perillistä. Perintöverot mökistä on maksettu ja viime kesänä teetettiin remonttia perintörahoilla (mm. huussi, liiteri, maalaus, saunaremontti). Minä olen perheineni viettänyt mökillä yleensä pari viikkoa kesällä ja ehkä muutaman päivän syksyllä. Onko järkeä omistaa sitä pidemmän päälle? Kuitenkin tulee kuluja ylläpidosta, kiinteistövero, jätehuolto jne. Toiset perilliset sanoivat, että se on hyvä muisto jälkipolville ja ehkä lapset isompina haluavat myös käyttää sitä itsenäisesti. Minä vietän mieluiten vähintään viikon kesällä ja viikon talvella ulkomailla, enkä kaipaa erityisesti omaa mökkiä. Paljonkohan tuon mökin myynnistä joutuisi maksamaan veroja? Nyt voi olla huono aika myydä, mökki ei ole Etelä-Suomessa.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan hyvin saa myydä ulkopuoliselle. Mutta lienee vaikeaa löytää ostajaa.

Vierailija
22/63 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kompromissi voisi olla se, että joku sukulainen ns. "ottaa kantaakseen" sinun osuutesi mökistä JOS muut perilliset eivät halua osuuttasi ostaa. Olisiko joku serkku tai vastaava joka tahtoisi käydä mökillä? Voisit antaa oman käyttöoikeutesi hänelle, eli hän maksaisi sinun osuutesi kiinteistöveroista, remonteista ym. ja käyttäisi mökkiä sinun sijastasi.

Noin jos tekee, niin aikanaan lapsillasi olisi mahdollisuus käydä mökillä, toisaalta jos serkulla on omaa perhettä on ehkä on aika julmaa riistää heiltä se osuus pois mökistä joka ollut heille kun oma", ehkä fiksuinta olisi jossain vaiheessa myydä oma osuus kokonaan pois.

Miksei se sitten olisi joku noista perillisistä, joka saisi mökkiä käyttää kahden edestä, maksalla osuudet remonteista ja veroista ja käyttökuluista? Tyhmää tuohon on vielä ylimääräisiä sotkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihan hyvin saa myydä ulkopuoliselle. Mutta lienee vaikeaa löytää ostajaa.

Siis miten niin? Kai mökin nyt voi myydä vaikka tonnilla jos tahtoo ja ostaja löytyy.

Vierailija
24/63 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kolme serkkuani perivät mökin. Käyvät siellä kukin 2 viikkoa kesässä oman perheensä kanssa. Heillä on ollut jo vuosikaudet tämä jako. Kaksiviikkoisten paikat kiertävät, joten jokainen saa vuorollaan juhannusviikonkin. Lähes kaikki heidän lapsenakin ovat jo aikuisia. Pari teinejä.

Vierailija
25/63 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kolme serkkuani perivät mökin. Käyvät siellä kukin 2 viikkoa kesässä oman perheensä kanssa. Heillä on ollut jo vuosikaudet tämä jako. Kaksiviikkoisten paikat kiertävät, joten jokainen saa vuorollaan juhannusviikonkin. Lähes kaikki heidän lapsenakin ovat jo aikuisia. Pari teinejä.

Meillä ei siis ole noista käyttövuoroista kiinni, koska esim. tätini on yksi perillisistä ja tulee mielellään meidän perheen kanssa samaan aikaan sinne. Tapaa samalla minua ja lapsiani. Yhdessä viime kesänä siivottiin ja remontoitiin saunaa. Mukavaa yhdessäoloa. Minusta tuntuu, että en välttämättä tarvitsisi koko mökkiä. Kun ei siellä tule paljon oltua, niin siksi mietin muita vaihtoehtoja.

-ap

Vierailija
26/63 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 tunnin ajomatka ja kiinnostusta ei paljon. Ei tule mitään, siellä tulet olemaan ehkä muutaman viikon vuodessa. Yhtä hyvin voit vuokrata ylläpitorahoillakin jonkun mökin itsellesi lähempänä, kun tarve vaatii, ja pitää koko myyntiraha.

Vierailija
27/63 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 tunnin ajomatka ja kiinnostusta ei paljon. Ei tule mitään, siellä tulet olemaan ehkä muutaman viikon vuodessa. Yhtä hyvin voit vuokrata ylläpitorahoillakin jonkun mökin itsellesi lähempänä, kun tarve vaatii, ja pitää koko myyntiraha.

Minä EN asu Helsingissä. Joku kysyi, kuinka kaukana mökki on Helsingistä ja siihen oli vastaus 5 tuntia.

-ap

Vierailija
28/63 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä EN asu Helsingissä. Joku kysyi, kuinka kaukana mökki on Helsingistä ja siihen oli vastaus 5 tuntia.

-ap

Ai eikös kaikki mökin omistajat/ostajat asukaan pk-seudulla?

Vierailija
29/63 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on tosi huono aika myydä mitään kiinteistöjä, eikä niillä mökeillä nyt niin kauheasti ostajia ole. Jos kolmas osakas on tätisi, joka tarvitsee teidän apua mökille pääsemisessä, niin miten ajattelit homman toimivan, jos haaveilet että toiset osakkaat lunastavat sut ulos?

Kaikesta omaisuudesta on menoja, se on vaan hyväksyttävä. Toisaalta, jos mökillä ei kukaan vietä liikoja aikoja, niin olisiko sitä mahdollista vuokrata? Onko kauniilla paikalla tms? Tällöin saisi hieman niitä kuluja takaisin.   

Vierailija
30/63 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt on tosi huono aika myydä mitään kiinteistöjä, eikä niillä mökeillä nyt niin kauheasti ostajia ole. Jos kolmas osakas on tätisi, joka tarvitsee teidän apua mökille pääsemisessä, niin miten ajattelit homman toimivan, jos haaveilet että toiset osakkaat lunastavat sut ulos?

Kaikesta omaisuudesta on menoja, se on vaan hyväksyttävä. Toisaalta, jos mökillä ei kukaan vietä liikoja aikoja, niin olisiko sitä mahdollista vuokrata? Onko kauniilla paikalla tms? Tällöin saisi hieman niitä kuluja takaisin.   

....täti joka tarvitsee minun apuani mökille pääsemisessä ja kuinka luulen homman toimivan, jos en omista omaa osuuttani?? Ihmeellisiä oletuksia taas. Tätini ei ole seniili ja ikääkin vasta vähän päälle 60 v. Varmasti monia hyviä mökkikesiä hänellä vielä edessä. Vuokraaminen on täysin poissuljettu ajatus, koska mökillä on tarkoitus olla silloin kun huvittaa. Kukaan meistä ei halua olla siivoojana siellä ja vuokraamisesta tulee aina ylimääräistä siivottavaa. Jos vuokraa muutaman viikon kesällä, se paperitöiden määrä meidän kaikkien veroilmoitukseen ei ole suhteessa saatuun hyötyyn. Kaikki tuttavani, jotka ovat vuokranneet mökkiään silloin tällöin, ovat olleet tyytymättömiä.

-ap

Vierailija
31/63 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laskea mökin vuotuiset kulut ja miettiä onko sinulla varaa mökkiin. Riippuu paljon varustelutasosta yms. Meillä päädyttiin jaetussa perintömökissä siihen, että mökkiä selvästi vähemmän käyttävä perhe maksaa ylläpitokuluistakin vähemmän. Olivat muuten miettimässä myyntiä. Osaomistajuus siis säilyy, saivat lyhyemmän käyttöaikaoikeuden ja pienemmän osuuden kuluista. He ikäänkuin vuokraavat omaa mökkiään kuluosuudellaan. Tämä toimii hyvin vain, jos perilliset ovat keskenään hyvissä väleissä.

Vierailija
32/63 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei siis ole noista käyttövuoroista kiinni, koska esim. tätini on yksi perillisistä ja tulee mielellään meidän perheen kanssa samaan aikaan sinne. Tapaa samalla minua ja lapsiani. Yhdessä viime kesänä siivottiin ja remontoitiin saunaa. Mukavaa yhdessäoloa. Minusta tuntuu, että en välttämättä tarvitsisi koko mökkiä. Kun ei siellä tule paljon oltua, niin siksi mietin muita vaihtoehtoja.

-ap

Et siis ajattele ollenkaan muita ihmisiä ja sitä arvoa mikä on muiden ihmisten kohtaamisessa ja ennen kaikkea lapsia.

Heillä olisi perintömökki käytössä.

Ulkomailla kiitäminen on ykkösasia sulla eikä Suomen luonnon arvostaminen sekä perintömökin henkinen arvo( ja lasten kannalta).

Vierailija
33/63 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Et siis ajattele ollenkaan muita ihmisiä ja sitä arvoa mikä on muiden ihmisten kohtaamisessa ja ennen kaikkea lapsia.

Heillä olisi perintömökki käytössä.

Ulkomailla kiitäminen on ykkösasia sulla eikä Suomen luonnon arvostaminen sekä perintömökin henkinen arvo( ja lasten kannalta).

Suomen luonnosta voi nauttia lukuisilla paljon (!) paremmilla tavoilla kuin jossakin mökillä ja sen lähimaastossa kököttämällä.

Vierailija
34/63 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkiä voivat arvostaa lapset kun tulevat isommaksi.

Eikä mökissä tarvii kököttää vaan voi liikkua myös.

Vierailija
35/63 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkiä voivat arvostaa lapset kun tulevat isommaksi.

Eikä mökissä tarvii kököttää vaan voi liikkua myös.

Lapset voivat myös arvostaa ulkomaanmatkoja joita ovat saaneet vanhempiensa kanssa tehdä jokavuotisten mökkiviikkojen sijaan.

Vierailija
36/63 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitteko vuokrata mökkiä joitakin viikkoja ulkopuolisille, saisitte kuluja katettua vuokrilla. Kun kaikki vuokralaiset on selvästi PA, eikä varaa ostaa ketään ulos ja vaikea myydäkään

Vierailija
37/63 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni myydessä maksetaan veroa siitä osuudesta, josta ei ole maksettu perintöveroa. Jos kohde on tarkoitus myydä, kannattiasi maksaa perintövero siitä arvosta mitä siitä saa myydessä.

Vierailija
38/63 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä toimii hyvin vain, jos perilliset ovat keskenään hyvissä väleissä.

Ja perillisten puolisot jne. Jossain vaiheessa sukset menee aina ristiin ja riitely alkaa. En ikinä koskaan tule ryhtymään minkään yhtesomistajaksi, muiden kuin oman perheeni kesken (puoliso ja lapset).

Vierailija
39/63 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostais siltä ettei ne muut halua myydä ja ne on enemmistö niin...

Yhteisomistuksen purkuun riittää se että yksi haluaa purkaa sen.

Vierailija
40/63 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidä se. Miksi ajattelet vain itteäs. Kysy lapsilta haluaako ne sen pitää

Minun vanhin lapseni on 8 ja nuorin 1,5 vuotta. Ei niillä mitään mielipidettä tästä asiasta ole. Eikä ne voi tietää, missä päin maailmaa asuvat, kun löytyy ajokortit, että voisivat mökillä käydä itsekseen.

-ap

mikä kiire on nyt myydä? Tarvitsetko rahaa vai miksi? Jo tarvitset rahaa niin myy. Jos rahaa on enempi yotä ostaa muut ulos tai osta muita alihintaisia kiinteistöjä. Nyt niitä saa halvalla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä