Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiva kun ihmiset ei ota ruokarajoitteita tosissaan.

Vierailija
11.03.2016 |

Ihan ensiksi täsmennän että minua ei tarvitse kutsua kylään, ja voin vallanmainiosti ottaa omat eväät mukaan. Ehdotan omia eväitä aina, poikkeuksetta etten olisi vaivaksi.

Tänään kävin kahvilla ja tarkistin kaikki ruokarajoitteeni kysymällä erikseen onko tässä pähkinää, gluteenia, kiiviä, sitrusta tai omenaa ennenkuin otin juustokakkua, nyt makaan sängyssä vatsaa pidellen, kouristelee niin että oikeasti itken, maha on kuralla ja oksettaa.

Miksi ihminen sanoo että on käyttänyt gluteenitonta, jos ei ole? Miksi ruokarajoitteita ei oteta tosissaan?

Kommentit (272)

Vierailija
141/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua loukata tällä ketään allergiasta kärsivää mutta olen itse asunut kymmenisen vuotta Aasiassa ja törmännyt tänä aikana yhteen keliaakikkoon. Ja yhteen joka omin sanoin välttelee maitoa.

Yksissäkään juhlissa tai muissa tapahtumissa ei tarjoilla gluteenitonta, laktoositonta tai mitään muutakaan -tonta. Varmasti allergikkoja löytyy, sitä en epäile mutta he vain jättävät ottamasta haitallisilta vaikuttavia ruokia.

Tämä on hyvä. Ulkomaalaiset mainittu, kommentin arvo nousee. Monessa maassa pahasti allergiset lapset kuolee jo vauvana. Meillä lapsikuolleisuus on pieni. Allerginen vauva on heikompi kuntoinen saa varsinkin kaikki ripuöitaudit. niihin kuolleisuus on suuri. Osa kuolee suoraan allergiaan. Se lapsikuolleisuus vähentää kummasti aikuisiän allergioita.

Vierailija
142/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun minulla todettiin vilja allergia, en ole käynyt enää buffeteissa, on liian hankalaa ja epävarmaa. Muutenkin saa olla tarkkana, kun ihmiset luulevat keliakian ja vilja allergian olevan sama asia, eikä ne tajua, että allergisen ruokavalio on suppeampi kuin keliakikon.

Eli vilja allerginen ei voi syödä gluteenittomia tuotteita, koska useissa on vehnää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallisen huonosti ihmiset vieläkään ymmärtävät, mikä ero on maitoallergialla ja laktoosi-intoleranssilla. Kysyessäni täysin maidotonta (esim. kahvilassa) minulle jankataan vain sitkeästi, että "joo kaikki on tehty hylaan, ei ole laktoosia". Millään ei mene jakeluun, että ongelmana on maitoproteiini, ei laktoosi.

Toisaalta enpä näitä varmaan itsekään osaisi ajatella, ellei oma lapsi olisi maitoallergikko.

Maitoallergia varsinkin aikuisella ihmisellä on niin paljon harvinaisempi kuin laktoosi-intoleranssi, että maidottoman pyytäminen herättää mielikuvan laktoosittoman toivojasta. 

Näin minullakin, vaikka tiedän varsin hyvin eron. 

No sinä varmaan viimeistään siinä vaiheessa hoksaat mistä on kyse, kun se maitoallergikko sanoo, että edes laktoositon ei käy vaan pitää olla maidotonta?

Vierailija
144/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, jouduin eilen nesteytykseen sairaalaan sillä oksentelin ja ripuloin niin rajusti että olo meni heikoksi. Kysyin suoraan tältä kestitsijältä että sisälsikö se juustokakku kotimaisia viljoja niin hän sanoi että oli ajatellut että hömpötän muodin mukana. Oli kovin pahoillaan. En antanut anteeksi. -ap

Katkaisisin välit tuollaisen jälkeen. Itselläni on pähkinäallergia, puhkesi eräänä kauniina päivänä ihan itsestään, aiemmin olin pystynyt syömään kaikkia pähkinöitä, mutta tuona päivänä piti ambulanssikin soittaa kun oli kerralla niin voimakas reaktio. Sen jälkeen en ole pähkinöitä uskaltanut syödä ja olen vähän neuroottinenkin siitä, että mitä uskallan missään enää syödä. Varmasti monet muistavat, että olen ennen voinut pähkinöitä syödä... Toivottavasti kenenkään ei tee mieli testailla :(

Vierailija
145/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, jouduin eilen nesteytykseen sairaalaan sillä oksentelin ja ripuloin niin rajusti että olo meni heikoksi. Kysyin suoraan tältä kestitsijältä että sisälsikö se juustokakku kotimaisia viljoja niin hän sanoi että oli ajatellut että hömpötän muodin mukana. Oli kovin pahoillaan. En antanut anteeksi. -ap

Rikosilmoitus!

Tietoisesti on valehdellut tarjoiltavista. Eli tuo on ollut täysin tahallinen teko. Ehkä oppi, ehkä ei. Itse en olisi enää missään tekemisissä kyseisen henkilön kanssa.

Vierailija
146/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua loukata tällä ketään allergiasta kärsivää mutta olen itse asunut kymmenisen vuotta Aasiassa ja törmännyt tänä aikana yhteen keliaakikkoon. Ja yhteen joka omin sanoin välttelee maitoa.

Yksissäkään juhlissa tai muissa tapahtumissa ei tarjoilla gluteenitonta, laktoositonta tai mitään muutakaan -tonta. Varmasti allergikkoja löytyy, sitä en epäile mutta he vain jättävät ottamasta haitallisilta vaikuttavia ruokia.

Tämä on hyvä. Ulkomaalaiset mainittu, kommentin arvo nousee. Monessa maassa pahasti allergiset lapset kuolee jo vauvana. Meillä lapsikuolleisuus on pieni. Allerginen vauva on heikompi kuntoinen saa varsinkin kaikki ripuöitaudit. niihin kuolleisuus on suuri. Osa kuolee suoraan allergiaan. Se lapsikuolleisuus vähentää kummasti aikuisiän allergioita.

Lähde?

Vierailija
147/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampissa se joku sai vakavan allergisen reaktion, kun sämpylän vihanneksia oli leikattu samalla veitsellä, millä oli leikattu paprikaa. Tyyppi oli vielä erikseen sanonut, että on tosi allerginen paprikalle. Meni allergiseen shokkiin mutta onneksi oli ollut lääkäri, joka oli käynyt jollain kortillaan hakemassa adrenaliinipiikin läheisestä apteekista ja iskenyt sen kuolonkoureissa korisevaan. Että jos olet töissä jossain, missä tapaat allergisia ihmisiä, niin kannattaa ottaa vakavasti tai olet kohta syytteessä.

Vierailija
148/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu joutui ensiapuun, kun hänen ruokansa oli paistettu samassa uunissa kalaruoan kanssa. Siis itse ruoassa ei edes ollut kalaa, mutta oli jostain syystä paistettu samassa uunissa. Tiedän myös erään kananmuna-allergikon joka on lähtenyt paristakin juhlista ambulanssilla. Mutta onhan se niin mukava pelleillä muiden terveydellä <3

Itse en ole onneksi saanut koskaan mistään ruoka-aineesta hengenvaarallista reaktiota. Mutta parhaimmillaan reaktiot ovat silti kestäneet useita päiviä altistumisen jälkeen.

Aatella, ei ole omaa uunia kalalle?

Oletko vähä-älyinen? Kala-allergikon ruoka paistetaan tietysti ennen kalaruokaa. Eräs ravintoloitsijana toimiva tuttavani kertoi, että heillä jopa pestään uuni aina ennen kun siellä tehdään ruokaa jollekin vakavasti allergiselle. Eivät halua ottaa pienintäkään riskiä, että jonkun asiakkaan terveys olisi vaarassa. Olisipa kaikki ravintola-alalla työskentelevät yhtä huolellisia ja ammattiylpeitä!

Vierailija
149/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallisen huonosti ihmiset vieläkään ymmärtävät, mikä ero on maitoallergialla ja laktoosi-intoleranssilla. Kysyessäni täysin maidotonta (esim. kahvilassa) minulle jankataan vain sitkeästi, että "joo kaikki on tehty hylaan, ei ole laktoosia". Millään ei mene jakeluun, että ongelmana on maitoproteiini, ei laktoosi.

Toisaalta enpä näitä varmaan itsekään osaisi ajatella, ellei oma lapsi olisi maitoallergikko.

Maitoallergia varsinkin aikuisella ihmisellä on niin paljon harvinaisempi kuin laktoosi-intoleranssi, että maidottoman pyytäminen herättää mielikuvan laktoosittoman toivojasta. 

No sinä varmaan viimeistään siinä vaiheessa hoksaat mistä on kyse, kun se maitoallergikko sanoo, että edes laktoositon ei käy vaan pitää olla maidotonta?

Niin, aivan, tämähän pitäisikin tietää ilman kertomatta, ajatusten lukemisella!

Vierailija
150/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on varmaan maailman ruokaneuroottisinta kansaa. Olen asunut ulkomailla yli 20 vuotta ja koskaan  en ole tormannyt samanlaiseen. Joka toisella on joku allergia ja jos ei ole niin sitten keksitaan sellainen. Ja alkaa alkako selittamaan mistaan alidiagnosoinnista ulkomailla.Huh huh. Ja sitten viela syyllistetaan juhlien jarjestajia.

Jep, ruuan mekassa eli Pariisissa asuneena en koskaan (toistan: en koskaan) törmännyt näihin asioihin. Ravintolassa olisi varmasti olkapäitä vain kohautettu, jos joku olisi alkanut raportoida jotain keliaka-juttujaan. 

Kukaan tuskin edes olisi tiennyt, mistä kyse. Asuin kuitenkin kolme vuotta ja laajalti liikuin eri piireissä, ravintolaruokailut olivat lähes päivittäisiä. 

Eli mistä tässä loppujen lopuksi on kyse?

Vierailija
151/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja koska olet asunut siellä Aasiassa jo kymmenen vuotta, varmaan olet huomannut, että siellä ei juurikaan harrasteta maitotuotteita, sen enempää kuin näitä gluteenipitoisia viljojakaan? :)

En ole huomannut :)

Työpaikkani yleisin lounas on lähilepomon leipä tai pulla, leivottuna gluteenipitoisesta viljasta ja täysmaidosta :)

Missäpäin Aasiaa näin länsimainen ruokavalio?

Vietnamissa olin jonkin aikaa yhdessä perheessä, niin leipoivat kyllä sellaisia meidän lettujamme vastaavia lätysköitä. Niihin tuli kyllä maito, mutta käsittääkseni vuohen maito. 

Onko maitoallergisilla tai laktoosi-intolerikoilla jotain eroa, onko vuohen- vai lehmänmaito? 

Leipä lienee vehnäleipää (ruista ja ohraa ei viljellä Aasiassa), mutta onko maito lehmänmaitoa?

Vierailija
152/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiat on seurausta liian hygieenisestä ympäristöstä. Joten ei ole ihme, että ulkomailla ei ole niin paljon allergioita kuin Suomessa.

Tässä yksi käytännön esimerkki, millä yksi sukupolvi saadaan allergiseksi:

http://www.hs.fi/tiede/a1410746317267

Tässä huippuekologi Ilkka Hanskin johtamassa tutkimuksessa saatiin selville, että suomalainen pöly on "kuollutta" verrattuna venäläiseen pölyyn. Kylän toinen puoli on Venäjän puolella ja toinen Suomen. Suomen puolella allergiaa valtavasti:

http://yle.fi/uutiset/allergiat_haviavat_venajan_rajalla__suomalaisten_…

Vierailija
153/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu joutui ensiapuun, kun hänen ruokansa oli paistettu samassa uunissa kalaruoan kanssa. Siis itse ruoassa ei edes ollut kalaa, mutta oli jostain syystä paistettu samassa uunissa. Tiedän myös erään kananmuna-allergikon joka on lähtenyt paristakin juhlista ambulanssilla. Mutta onhan se niin mukava pelleillä muiden terveydellä <3

Itse en ole onneksi saanut koskaan mistään ruoka-aineesta hengenvaarallista reaktiota. Mutta parhaimmillaan reaktiot ovat silti kestäneet useita päiviä altistumisen jälkeen.

Köyhän kommentti! 

Kyllä meillä on erikseen uunit lihalle, kalalle, kasviksille ja viljatuotteille. Ja teitysti kiviuuni pizzalle. Näin on naapurustossakin. 

Vierailija
154/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko vähä-älyinen? Kala-allergikon ruoka paistetaan tietysti ennen kalaruokaa. Eräs ravintoloitsijana toimiva tuttavani kertoi, että heillä jopa pestään uuni aina ennen kun siellä tehdään ruokaa jollekin vakavasti allergiselle. Eivät halua ottaa pienintäkään riskiä, että jonkun asiakkaan terveys olisi vaarassa. Olisipa kaikki ravintola-alalla työskentelevät yhtä huolellisia ja ammattiylpeitä!

Joku on vähän asperger, se oli sarkasmia.

Vierailija
155/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lääkärissä todettu, että maitosokeri ei imeydy juuri lainkaan. Silti voin syödä pieniä määriä tavallista jäätelöä, hapanmaitotuotteita ihan sama onko laktoositon merkintää vai ei. Mutta kermasta tulee aina turvotus, riippumatta siitä, onko laktoositonta vai ei. Jäätelöstä olen saanut yllättäen todella vahvat oireet sellaisesta, mikä oli merkitty laktoosittomaksi. 

Vierailija
156/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on varmaan maailman ruokaneuroottisinta kansaa. Olen asunut ulkomailla yli 20 vuotta ja koskaan  en ole tormannyt samanlaiseen. Joka toisella on joku allergia ja jos ei ole niin sitten keksitaan sellainen. Ja alkaa alkako selittamaan mistaan alidiagnosoinnista ulkomailla.Huh huh. Ja sitten viela syyllistetaan juhlien jarjestajia.

Jep, ruuan mekassa eli Pariisissa asuneena en koskaan (toistan: en koskaan) törmännyt näihin asioihin. Ravintolassa olisi varmasti olkapäitä vain kohautettu, jos joku olisi alkanut raportoida jotain keliaka-juttujaan. 

Kukaan tuskin edes olisi tiennyt, mistä kyse. Asuin kuitenkin kolme vuotta ja laajalti liikuin eri piireissä, ravintolaruokailut olivat lähes päivittäisiä. 

Eli mistä tässä loppujen lopuksi on kyse?

Hassu juttu, että Keliakialiiton sivuilta löytyy ranskaksi kirjoitettuna tällainen teksti, mitä voi näyttää ravintolassa:

J’ai une maladie appelée Maladie coeliaque, je dois donc suivre un régime strict sans gluten. Je ne peux pas manger la moindre quantité de gluten (pas de blé, seigle, orge ou avoine). Je peux manger ce qui est á base, par exemple de maïs, sarrasin (non contaminé par le blé), les pommes de terre, la viande (sans sauce á base de farine), le poisson (sans chapelure et sans sauce â base de farine) et les légumes. Pouvez-vous, s’il vous plaît, m’indiquer les plats qui peuvent me convenir sur votre menu ou me pré- parer un plat sans gluten? Merci pour votre aide.

(Sama suomeksi: Sairastan keliakiaa ja noudatan tarkkaa gluteenitonta ruokavaliota. En voi syödä pieniäkään määriä vehnää, ruista, ohraa tai kauraa. Voin syödä esimerkiksi riisiä, maissia, tattaria, perunaa, lihaa, kalaa ja kasviksia. Voitteko kertoa minulle mitkä ruoka-annokset ovat gluteenittomia ruokalistallanne tai mitkä voidaan valmistaa gluteenittomiksi? Kiitos avustanne.)

Samainen teksti löytyy myös englanniksi, viroksi, saksaksi, italiaksi, kreikaksi, espanjaksi ja ruotsiksi käännettynä. Muistan, että vastaava oli mukanani myös venäjänkielisenä, ja sain aivan mainiosti sen avulla syötävää Pietarissa.

Vierailija
157/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oleellinen kysymys on silti se, miksi oikeista, diagnosoiduista vaivoista kärsiviä ei oteta tosissaan. Toisten terveydellä pelleily on aivan helvetin typerää.

Sen takia, koska muka-allergiset ovat pilanneet nirsoilullaan oikeasti allergisten maineen. Naapurin kaksi kersaa on muka allergisia pähkinälle. Juhlissa oli tarjolla leivonnaista, missä oli nutellaa. Sanoin, että sitä on siinä. No hyvin tuo sitten tarjoili sitä lapsilleen, eikä kukaan tukehtunut, vaikka kuulemma erittäin paha ja vaarallinen on tuo heidän allergiansa. Piikitkin on heillä. Juu. Samainen äiti ei toimittanut päiväkotiin todistetta allergiasta, vaikka sieltä useasti kysyttiin.

Miehen sisko on allerginen viljalle. Aina kun hän on tulossa kylään, me nähdään vaivaa ja tehdään hänelle sopivia herkkuja. Kuitenkin hän syö aina kaikkea mikä ei hänelle muka sovi. Miksi ostamme kalliita aineita ja muunnamme reseptejä, jos hän syökin ihan kaikkea, eikä allergiasta ole tietoakaan?

Tämän takia. Kuka ottaa tosissaan jos allerginen itse muuttaakin keskenkaiken pelisääntöjä? Jos juhlien järjestäjä stressaa, maksaa enemmän ja näkee vaivaa ja kaikki vesittyy, kun ei se allergia nyt niin paha olekkaan? Tai koulussa yhtäkkiä allergia onkin hävinnyt, kun tarjolla oleva ruoka on ei houkuttele ja kielletty onkin parempaa? Kyllä ihmiset ottavat tosissaan allergiat, kunnes huomaa, että se olikin turhaa.

Vierailija
158/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, aivan, tämähän pitäisikin tietää ilman kertomatta, ajatusten lukemisella!

Nokkelampi voisi päätellä sen siitä, että pyydetään MAIDOTONTA.

Vierailija
159/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten selität sen, että kun alkaa googletella allergioita muilla kielillä, löytyy tietoa muunmaalaisilta sivuilta vaikka millä mitalla, eikä niissä esiinny sana suomi missään kohdassa? 

Vierailija
160/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde?

Eiköhän se ole yleistietoa, että suomessa on yksi maailman alhaisimmista lapsikuolleisuudeista. 

Mutta tuossa sulle silti tilasto: http://www.globalis.fi/Tilastot/Lapsikuolleisuus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme