Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiva kun ihmiset ei ota ruokarajoitteita tosissaan.

Vierailija
11.03.2016 |

Ihan ensiksi täsmennän että minua ei tarvitse kutsua kylään, ja voin vallanmainiosti ottaa omat eväät mukaan. Ehdotan omia eväitä aina, poikkeuksetta etten olisi vaivaksi.

Tänään kävin kahvilla ja tarkistin kaikki ruokarajoitteeni kysymällä erikseen onko tässä pähkinää, gluteenia, kiiviä, sitrusta tai omenaa ennenkuin otin juustokakkua, nyt makaan sängyssä vatsaa pidellen, kouristelee niin että oikeasti itken, maha on kuralla ja oksettaa.

Miksi ihminen sanoo että on käyttänyt gluteenitonta, jos ei ole? Miksi ruokarajoitteita ei oteta tosissaan?

Kommentit (272)

Vierailija
1/272 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet porukasta on hankalia ihan vain omasta tahdostaan. Eteenkin parin brenkun jälkeen yllättävän moni parantuu ruokarajoitteistaan.

Vierailija
2/272 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siinä kakussa sitten oli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/272 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolet porukasta on hankalia ihan vain omasta tahdostaan. Eteenkin parin brenkun jälkeen yllättävän moni parantuu ruokarajoitteistaan.

Kai silti vois puhua tota kun joku kysyy ruuan aineksista? Vieras voi sitten ihan itse päättää syökö vai jättääkö syömättä. Jotkut allergiat ovat hengenvaarallisia. 

Vierailija
4/272 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavammaiset pysyköön kotona. Jos ei käytännössä voi syödä mitään normaalia, niin pysyköön erossa niissä tarjoiluista. Ketään normaali-ihmistä kiinnosta pysyä selvillä onko tässä leivonnaisessa nyt pähkinään vai ei.

Vierailija
5/272 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät välttämättä tajua kysymyksiäsi. Esim. gluteenia on monessa sellaisessa asiassa, jota ei-ruokarajoitteinen tajua edes epäillä. Kysyinkö, mistä juustokakun pohja oli tehty?

Vierailija
6/272 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai silti vois puhua tota kun joku kysyy ruuan aineksista? Vieras voi sitten ihan itse päättää syökö vai jättääkö syömättä. Jotkut allergiat ovat hengenvaarallisia. 

No niin mä teenkin, en syötä kenellekkään mitään mitä eivät voi "tai eivät voi" syödä. Mutta kyllä se on oikeasti ihan perkeleen ärsyttävää kun juhliin ilmoitetaan että pitää olla semmosta ja tämmöstä, ja illalla pikku hiprakassa kelpaa sitten ihan mikä vaan.

Vierailija
7/272 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikös sulla olekaan keliakiaa?"

"On on mut voin mä kato tän kerran ku tää näyttää ni hyvältä kato"

...kiva.

Vierailija
8/272 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin mä teenkin, en syötä kenellekkään mitään mitä eivät voi "tai eivät voi" syödä. Mutta kyllä se on oikeasti ihan perkeleen ärsyttävää kun juhliin ilmoitetaan että pitää olla semmosta ja tämmöstä, ja illalla pikku hiprakassa kelpaa sitten ihan mikä vaan.

Kunhan et kosta meille, joille se on tarkkaa humalan asteesta riippumatta.

Vierailija
9/272 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette todella mukavia te "kostajat". Seuraava reaktio pähkinöistä voi viedä henkeni.

Vierailija
10/272 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kannattaa valehdella että ruoka kakku yms on laktoositonta varsinkin pitkään jatkuvissa juhlissa. Noin 1-2 tunnin kuluttua ensimmäisestä laktoosia sisältävän ruoan syömisestä pierut on valmiita eikä niiden ulostuloa pidättele mikään. Ensin hajustan vessan ja kun humallun niin myös muut huoneet. Maha on niin kipeä ettei tee mieli pidätellä. Ja älä huoli: voin juoda ja olla kännissä koska en ole raskaana vaikka mahani onkin hetkessä paisunut palloksi ja vaatteet kiristää.

Ps. Toivottavasti yövymme luonanne niin laktoosikaasut tyhjenee mahastani yön aikana kotiinne.

Vierailija
11/272 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu joutui ensiapuun, kun hänen ruokansa oli paistettu samassa uunissa kalaruoan kanssa. Siis itse ruoassa ei edes ollut kalaa, mutta oli jostain syystä paistettu samassa uunissa. Tiedän myös erään kananmuna-allergikon joka on lähtenyt paristakin juhlista ambulanssilla. Mutta onhan se niin mukava pelleillä muiden terveydellä <3

Itse en ole onneksi saanut koskaan mistään ruoka-aineesta hengenvaarallista reaktiota. Mutta parhaimmillaan reaktiot ovat silti kestäneet useita päiviä altistumisen jälkeen.

Vierailija
12/272 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ota näistä sitten selvää, parempi olla ottamatta mitään, jos on niin tarkkaa. Tuttavani pyytää  / kysyy aina gluteenitonta. Tuore leipä, tavallinen, kelpaa kuitenkin aina.

Vierailija
13/272 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on anafylaksiaa ja rajuja reaktioita aiheuttavaa allergiaa jotakin yleistä ruoka-ainetta kohtaan niin vieraissa ei voi syödä. Itselläni lievempi allergia ja syön vain sellaista, josta joko näen paketin tuoteselosteen tai voin olla varma tekijän aidosta halusta vastata oikein kysymyksiin. Opin tähän kun ulkomailla yritin saada muuta kieltä kuin englantia puhuvien kanssa allergeenit selville ja muutamaan kertaan sitten vietin unettomia öitä vatsakipuneni. 

Vierailija
14/272 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että on turhauttavaa valmistaa erikoisruokia muka-allergisille, mutta se on takuuvarmasti viisaampaa kuin "testata", saati kostaa valehtelemalla ruoasta. Ja miksei voi sille muka-allergisellekin ilmoittaa, että sori, tällä kertaa ei ole tarjolla laktoositonta kakkua. Miksi homma on ratkaistava siten, että nyökytellään vain että joo joo, ei ole pähkinöitä eikä gluteenia, ja voit ihan rauhallisin mielin syödä? 

Minä en olisi niin kylmäpäinen, että testaisin, onko vieraani muka-allerginen, tai ihan oikeasti allerginen. Enkä itse asiassa koe mitään tarvetta näpäytellä ruokavierailleni heidän "ruokavammaisuudestaan". 

Vierailija
15/272 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen allerginen maidolle ja kananmunalle. Onneksi allergiani ei ole ainakaan vielä hengenvaaralliseksi äitynyt, vaan aiheuttaa vain kipeän ja mahdollisesti löysän vatsan. En ota kutsuilla yleensä mitään. Mutta kerron allergiani, jos niitä kysytään. Ja kyllä, jos vatsa on joskus oikein hyvässä kunnossa, voin maistaa jotain, joka on tehty maidosta tai kananmunasta. Se ei kuitenkaan vähennä allergiaani. Itse tiedän milloin vatsa on missäkin kunnossa ja mihin haluan uhrata vatsakivun. Se ei tarkoita, etteikö minulle tarvitse kertoa jos kysyn onko tuossa maitotuotteita. Ja se ei tarkoita, ettenkö ole ihan oikeasti allerginen. Jos vatsani on ilmankin kipeähkö tai huonossa kunnossa, on maidon ja kananmunien aiheuttama kipu ja ripuli aivan hirveää.

Vierailija
16/272 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Kun päiväkodin ruoka muuttui maksulliseksi, niin muksujen ruokarajoitteista poistui 90 %. Ihmeparanemisia?

Vierailija
17/272 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Kun päiväkodin ruoka muuttui maksulliseksi, niin muksujen ruokarajoitteista poistui 90 %. Ihmeparanemisia?

Entä ne 10%? Eikö heidän ruokarajoitteitaan tarvitse ottaa tosissaan, kun kerran osa keksii allergioita ihan huvikseen?

Vierailija
18/272 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on laktoosi-intoleranssi, enkä mielelläni ota mitään sellaista, joka on valmistettu tavallisista maitotuotteista. En myöskään ota niitä herkullisen näköisiä leipomuksia vain siksi, että ne näyttävät laktoosittomia paremmilta. Mutta siedän kyllä laktoosia sen verran, että maailmani ei kaadu, jos otan hieman jotakin laktoosia sisältävää. Voin myös kotioloissa syödä mielihyvin vaikkapa suklaata, vaikka sitten kärsien oireet.

Jos joku kokee tämän säätelyni "muka-allergiana" ja kokee siksi tarpeelliseksi näpäyttää minua, se on hyvin ikävää ja myös omituista. Miksei voi vain suoraan ilmoittaa, että tässä leipomuksessa on laktoosia, jos sitä kysyn?

Vierailija
19/272 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette todella mukavia te "kostajat". Seuraava reaktio pähkinöistä voi viedä henkeni.

Itsellä ei ole allergioita joten tiettyjen ruoka-aineiden ravintotietämys on heikolla tasolla. TÄTEN ei tulisi mieleenkään laittaa henkeäni jonkun minunkaltaiseni käsiin ja luottaa, että ei siinä ole esimerkiksi pähkinää. Koko ajatus tuntuu täysin hullulta.

Vierailija
20/272 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei ole allergioita joten tiettyjen ruoka-aineiden ravintotietämys on heikolla tasolla. TÄTEN ei tulisi mieleenkään laittaa henkeäni jonkun minunkaltaiseni käsiin ja luottaa, että ei siinä ole esimerkiksi pähkinää. Koko ajatus tuntuu täysin hullulta.

Allerginenkin joutuu välillä syömään esimerkiksi jossain ruokalassa tai ravintolassa. En syö kylässä mitään, jos en luota kokkiin tai jos en näe pakkausselosteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi