Jaaha, työkaveria lakkasi kiinnostamasta kimppakyyti kun pyysin osallistumaan bensakuluihin
Olen silloin tällöin tarjonnut kyytiä, kun on melkein sama matka. Työkaveri on myös joskus itse kysynyt, pääsisikö kyydissä kun on kiire kotiin. Nyt hän sitten kysyi, mitä mieltä olisin pysyvästä järjestelystä. Sopihan se, ja ehdotin mielestäni kohtuullista bensarahaa, hieman vähemmän kuin hän maksaisi päivittäin bussimatkoista. Mutta ei. Ilmaiseksi olisi pitänyt kuljettaa, kun siitä ei ole minulle suurempaa vaivaa kuin koukata mennen tulle bussipysäkille. Tuhahti vain, ettei olisi uskonut minua näin ahneeksi, eikä puhunut loppupäivänä mitään. Olinko tosiaan ahneja tökerö? Mielestänion itsestään selvää, että jos sitoudun kuskaamaan toista, niin hyödyn siitä itsekin.
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Juu varmaan pyysi 100% bensat
Ja vakuutusmaksut, talvirenkaat, auton yleisen kulumisen ja arvon vähenemän, vuosihuollon ja muut korjaukset, öljynvaihdot ja muut. Ja sitten laski "omalle työlleen" vielä vähän palkkaa.
Mulla oli joskus työkavereita jotka änki mun kyytiin oikeastaan kysymättä, ne vaan ilmoitti että tulevat kyydissä. Parhaimmillaan 3 henkilöä. Mitään ei maksanut tietenkään ja lopulta ne alkoi päättämään mun työajoistakin, että heidän pillin mukaan mun olisi pitänyt heitä kuskata. Yksi aamu sitten ajoin vaan kylmästi heidän ohi suoraan töihin. Myöhästyivät töistä ja tulivat vissiin taksilla, eivätkä mulle sen jälkeen puhuneet eikä edes moikannut. Ei paljon haitannu. Sen koommin en ole ketään kyydinny, enkä kyyditse. Ostakoot oman auton.
Siis jos tää kaveri jää ja tulee kyytiin sun matkan varrelta niin miks vaadit maksua? :D Tai siis ite nyt en ainakaan kokis tarvetta maksuttaa jos ei tartte erikseen koukkailla ympäri kyliä. Mutta kukin tavallaan!
miks et pyydä sen verran rahaa, mitä matkan bensakulut oikeasti maksavat vaan pyydät rahaa bussilippuhintojen perusteella?
No, ehkä voinut ottaa puolet bussilipun hinnasta, koska kuitenkin kuljet itse töihin, etkä koukkaa omalta reitiltäsi mihinkään. Miksi hänen pitäisi maksaa sinun autoilusi kokonaan? Bensaa tuskin niin paljon menee, että hänen sinulle tarttee maksaa bussilipun hinta. Eli siis kustannukset puoliksi?
Noita pummeja riittää. Älä ap välitä. Ja täällä tietysti kaikenlaista loisimista puolustetaan. Voisitko kuitenkin valottaa vähän, mistä summasta kyse ja kuinka pitkästä matkasta? Edes noin suunnilleen luokat?
Minä kieltäydyn kaikista kimppakyydeistä, koska kimppakyydin pummijat on poikkeuksetta loisia. Minulla on auto ja vapaus aikatauluihin, miksi myisin sen jonkun takia, joka ei ole valmis edes osallistumaan kuluihin kuin kauhean nilkutuksen jälkeen?
Ja jos kyse olisi minusta, niin hyvin voisin maksaa 100% bensat. Säästäisin mukavasti kulkemisajassa ja mukavuudessa, eikä tarvis ylläpitää omaa autoa, ei kraapata sitä aamulla jne. Jos matka olisi vaikka 30 km/siivu, niin voisin maksaa vaikka 10 Euroa/pv matkoista, kun se tulisi paljon halvemmaksi kuin omalla suhaaminen ja sillä 16 sentillä /km ei maksa edes puolia auton todellisista kuluista.
Ahne pummi kehtaa haukkua toista ahneeksi. Ällöttää tuollaiset projisoijat jotka eivät koskaan näe itsessään mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joskus työkavereita jotka änki mun kyytiin oikeastaan kysymättä, ne vaan ilmoitti että tulevat kyydissä. Parhaimmillaan 3 henkilöä. Mitään ei maksanut tietenkään ja lopulta ne alkoi päättämään mun työajoistakin, että heidän pillin mukaan mun olisi pitänyt heitä kuskata. Yksi aamu sitten ajoin vaan kylmästi heidän ohi suoraan töihin. Myöhästyivät töistä ja tulivat vissiin taksilla, eivätkä mulle sen jälkeen puhuneet eikä edes moikannut. Ei paljon haitannu. Sen koommin en ole ketään kyydinny, enkä kyyditse. Ostakoot oman auton.
Karua :'D Heilutteliko ne sun perään vai jäivätkö ihan moilasina vaan tapittamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karua :'D Heilutteliko ne sun perään vai jäivätkö ihan moilasina vaan tapittamaan?
Mekin naurettiin miehen kanssa tälle tapaukselle ihan kippurassa :D
av-mami halunnut alkaa tienaamaan. Kuka oikeasti kehtaa velottaa kimppakyytiläiseltä muuta kuin puolet bensoista? Kyllä se auto on mulla pihassa muutenkin ja huoltoon se menee muutenkin vaikka ei ei olisikaan kimppakyytiläistä. Noh suomalainen nihilisti tietenkin kehtaa.
Vierailija kirjoitti:
av-mami halunnut alkaa tienaamaan. Kuka oikeasti kehtaa velottaa kimppakyytiläiseltä muuta kuin puolet bensoista? Kyllä se auto on mulla pihassa muutenkin ja huoltoon se menee muutenkin vaikka ei ei olisikaan kimppakyytiläistä. Noh suomalainen nihilisti tietenkin kehtaa.
Tällä logiikallahan kaikki voi kulkea toisten kyydeissä. Harva oikeasti on sen pikkurahan puutteessa, että suostuu kimppakyytiin, ellei siitä hyödy hiukan enemmän. Minä koen, että se kyydin saaja saa niin ison hyödyn, että pitää sen toisenkin osapuolen vähän hyötyä.
Otetaan esimerkki: Työmatka 12km, bussilla vaihto ja aikaa menee helposti 45 minuuttia vähintään. Autolla tuon suhaa 10-15 minuuttia. Bensaan menee vaikka sen 3-4 Euroa/työpäivä. Oikeastiko joku viitsisi jostain 1,5-2 Eurosta tuohon järjestelyyn ja sitoutuisi yhteisiin matkoihin? En minä ainakaan. Ja toisaalta miksi sen kyytiläisen pitäisi saada kaikki mukavuus ja helppous bussia halvemmalla? Itse olisin valmis maksamaan enemmän kuin bussista, jos toinen kerran pitää autoa yllä ja viitsii nähdä sen vaivan, että sovittaa mun kanssa aikataulut. Sitten nautiskelisin lyhyistä matkoista... Se on kumma, että autoa ylläpitävää pidetään ahneena, vaikka hyöty on ilmiselvä ja rahanarvoinen myös sille toiselle.
Kurjaa sitoutua tuollaiseen ja vielä ilman rahaa. Entä, jos joku aamu meetkin lääkärille tai paluumatkalla haluat kauppaan. Aina täytyy perumisen vaiva nähdä.
Kallis kimppakyyti, jos melkein bussilipun hinnan olet pyytänyt.
Itse laskin kimppakyydin hinnan bensakulujen mukaan ja näin molemmat osapuolet voittivat, sain takaisin osan bensarahoista jotka kuitenkin menee, oli kyydissä yksi tai useampi. Kimppakyytiläinen taas pääsee halvemmalla kuin bussi. Ei pidä olla ahne!
Ei pelkästään perumisen vaiva, vaan myös se, että joutuu tekemään tiliä menemisistään vieraalle ihmiselle. Että kun on se lääkäri. Jaa mikä lääkäri? Taasko sä lääkäriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä logiikallahan kaikki voi kulkea toisten kyydeissä. Harva oikeasti on sen pikkurahan puutteessa, että suostuu kimppakyytiin, ellei siitä hyödy hiukan enemmän. Minä koen, että se kyydin saaja saa niin ison hyödyn, että pitää sen toisenkin osapuolen vähän hyötyä.
Otetaan esimerkki: Työmatka 12km, bussilla vaihto ja aikaa menee helposti 45 minuuttia vähintään. Autolla tuon suhaa 10-15 minuuttia. Bensaan menee vaikka sen 3-4 Euroa/työpäivä. Oikeastiko joku viitsisi jostain 1,5-2 Eurosta tuohon järjestelyyn ja sitoutuisi yhteisiin matkoihin? En minä ainakaan. Ja toisaalta miksi sen kyytiläisen pitäisi saada kaikki mukavuus ja helppous bussia halvemmalla? Itse olisin valmis maksamaan enemmän kuin bussista, jos toinen kerran pitää autoa yllä ja viitsii nähdä sen vaivan, että sovittaa mun kanssa aikataulut. Sitten nautiskelisin lyhyistä matkoista... Se on kumma, että autoa ylläpitävää pidetään ahneena, vaikka hyöty on ilmiselvä ja rahanarvoinen myös sille toiselle.
Sanotaanko näin, että minä ainakin otan vain mukavia työkavereita kyytiin. Se on jo hyöty itsessään kun matka sujuu rattoisasti, enkä itse edes mitään bensoja velottaisia mutta ovat sen verran fiksuja että lyövät aina kerran viikossa seteliä pöytään tai pysäyttävät huoltsikalle ja pistävät tankin täyteen. Kuskikin vaihtuu, niin ei tarvitse itse joka kerta ajaa työpäivän jälkeen.
Jos haluaisin jotain hyötynäkökohtia ajatella, niin perustaisin taksin. Siinä saisi sitten laskeskella noita sinun "helppouksia" ja muiden nillittäjien rengaskuluja ja arvonalenemia. Nyt mulla tää auto on joka tapauksessa pihassa, maksut juoksee, ja jos joku haluaa maksaa puolet työmatkojen bensoista, niin se on mulle pelkkää voittoa. Sanottakoon vielä sen verran, että niin paljon tästä ajamisesta en tykkää että alan tekemään mitään pidempiä lenkkejä. Että jos työpaikka-minun koti(välillä voi tietenkin jäädä) reitti ei kelpaa, niin kannnattaa hommata oma auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen ne epäuskoisina jäi seisoo. Moikkasin vaan ohi ajaessa. Tosin nyt kun muistelen, yksi näistä kävi työpöytäni ääressä sitten kun tulivat ja sanoi jotain tyyliin "kiitti vitusti" johon en reagoinnut mitenkään, mutta sen jälkeen välit oli hyvin viileät. Myöhemmin nämä kaikki ja monta muuta irtisanottiin yt-neuvoitteluissa, joten eipä sillä merkitystä mun työssä viihtymiseen ollu. Tästä episodista on aikaa varmaan 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon komukkalogiikkaa taas. Tärkeintä on ettei toinen hyödy liikaa, ei se että itse hyötyy edes jotain.
Vierailija kirjoitti:
Bussillako hän kulkee? Rationaalinen ihminen olisi hyväksynyt tarjouksesi, jos kerran maksaisi vähemmän kuin mitä joutuu bussista maksamaan.
Luultavasti joutuu sen bussilipun ostamaan kuitenkin muita matkoja varten. Eli kalliimmaksi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän noinkin. Toisaalta voi ajatella niin, että joko ajaa töihin yksin ja "tienaa" 0 €, tai sitten ajaa sen saman reitin töihin samaan aikaan, työkaverin matkanvarrelta poimien, ja tienaa vaikka 80 €/kk. Jos sitoutuminen tuottaa vaikeuksia, tuo 80 € ei välttämättä ole sen arvoinen summa, mutta jos ei ole, niin se on tavallaan 80 € "ilmaista rahaa".
Noilla ei ole merkitystä, sillä ap joutuu maksamaan ne joka tapauksessa, olipa työkaveri jakamassa niitä tai ei. Nyt ap oli vain tyhmä, kun ahneuksissaan karkotti kustannusten jakajan.