Jaaha, työkaveria lakkasi kiinnostamasta kimppakyyti kun pyysin osallistumaan bensakuluihin
Olen silloin tällöin tarjonnut kyytiä, kun on melkein sama matka. Työkaveri on myös joskus itse kysynyt, pääsisikö kyydissä kun on kiire kotiin. Nyt hän sitten kysyi, mitä mieltä olisin pysyvästä järjestelystä. Sopihan se, ja ehdotin mielestäni kohtuullista bensarahaa, hieman vähemmän kuin hän maksaisi päivittäin bussimatkoista. Mutta ei. Ilmaiseksi olisi pitänyt kuljettaa, kun siitä ei ole minulle suurempaa vaivaa kuin koukata mennen tulle bussipysäkille. Tuhahti vain, ettei olisi uskonut minua näin ahneeksi, eikä puhunut loppupäivänä mitään. Olinko tosiaan ahneja tökerö? Mielestänion itsestään selvää, että jos sitoudun kuskaamaan toista, niin hyödyn siitä itsekin.
Kommentit (301)
Hinnoittelusta tosiaan sen verran että omat työmatkani kertalippuina maksaisi 300 euroa kuussa, kuukausikortti 100 euroa. Vaikka kimppakyyti olisi kuinka mukava niin saattaa olla että jos maksettavaksi jäisi 150 euroa kimppakyydistä + julkisten käyttö silloin kun kyytiä ei ole, vaikka kerran viikossa töihin meno ja tulo ja kerran viikossa asioilla käynti (kuukausikortti olisi viisasta edelleen pitää) niin voi olla että se 150 euroa olisi jo taloudellisista syistä perääntymisen paikka, kuitenkin 10 % esimerkiksi omasta nettopalkasta ja 1/3 kuukauden käyttörahasta.
No paljonko ap pyysit ja millaiselta matkalta? Aika olennainen tieto tässä.
Onhan se röyhkeetä jos esim. kertalippuina menopaluu maksaisi 7 euroa pvä, kk-lippu vaikka 60 euroa ja sinä pyöristit alaspäin ja pyysit 5 euroa päivältä, 100 euroa kuukaudelta. Erityisen ahnetta vielä jos työmatkojen bensakulut ovat kaiken kaikkiaan vaikka 100 euroa kuussa ja pyysit työkaveria periaatteessa maksamaan kaikki bensat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joskus työkavereita jotka änki mun kyytiin oikeastaan kysymättä, ne vaan ilmoitti että tulevat kyydissä. Parhaimmillaan 3 henkilöä. Mitään ei maksanut tietenkään ja lopulta ne alkoi päättämään mun työajoistakin, että heidän pillin mukaan mun olisi pitänyt heitä kuskata. Yksi aamu sitten ajoin vaan kylmästi heidän ohi suoraan töihin. Myöhästyivät töistä ja tulivat vissiin taksilla, eivätkä mulle sen jälkeen puhuneet eikä edes moikannut. Ei paljon haitannu. Sen koommin en ole ketään kyydinny, enkä kyyditse. Ostakoot oman auton.
Ahhahaaa :D:D hyvä veto! Toivottavasti oli oikein paska keli vielä. Oikein kuvittelen; talvi ja pakkanen, ehkä lunta sataa....porukka seisoo pysäkillä *tulis jo se kyyti* sit tää vetää nuttura suorana ohi...so long, suckers!
Oli itse asiassa talvi ja varmaan pakkanenkin, niillä oli tapana odottaa bussipysäkillä. Tuohon aikaan tulin seitsemäksi aamulla töihin, joten kello lienyt jotain 6:30. Yritin tätä ennen tehdä kyytini mahdollisimman epähaluttavaksi, koska siihen aikaan olin liian kiltti enkä osannut sanoa ei mihinkään. Normaalisti tulin töihin kello kahdeksaan, mutta aloin tulla seitsemään että nämä olisi miettinyt jotain muuta kyytiä. Se ei auttanut. Aloin myös kaahaamaan kun hullu ja ajoin pari kertaa tarkoituksella lumipenkkaankin. Tämä ei kuitenkaan heitä karkoittanut kyydistäni, joten lopulta meni vaan yksinkertaisesti hermot ja päätin olla ottamatta heitä kyytiin enää. Mun autokin oli tuolloin ikivanha pienen pieni Fiat, ei todellakaan mikään tila-auto, silti ilmainen kyyti oli ilmeisesti niin hyvä etu heille että eivät meinanneet siitä luopua. Hyväksikäyttöä se oli.
Jos kulkee omalla autolla, oleellista siinä on vapaus poikkeilla matkalla ja mennä oman aikataulun mukaan.
Kuka siihen haluaa ottaa orjuuttavan kyytiläisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bussillako hän kulkee? Rationaalinen ihminen olisi hyväksynyt tarjouksesi, jos kerran maksaisi vähemmän kuin mitä joutuu bussista maksamaan.
Jatkan: Ja jos ap olisi rationaalinen, hän olisi pyytänyt sellaisen hinnan, jonka työkaveri olisi suostunut maksamaan. Esim. bussin kuukausikortin suuruisen tai sitä hieman alemman hinnan.
Koska ap asetti hinnan liian suureksi, palvelulla ei olut kysyntää. Ap:lta jää tarjolla olleet voitot saamatta.
Itse asiassa olin rationaalinen. Pyysin sellaisen hinnan, millä olisin ollut valmis luopumaan päivittäin vapaudestani huudattaa autossa musiikkia ja laulaa mukana, poiketa työpäivän jälkeen kaupungille tai kaverille tai mihin tahansa, olla itsekseni ilman tyhjänpäiväistä jutustelua... Se, että en saanut pyytämääni summaa tai edes lähes sitä, on ihan yhtä suuri voitto kuin se että olisin saanut kyseisen summan. Ainoa, joka tässä hävisi on työkaverini.
ap
Vierailija kirjoitti:
No paljonko ap pyysit ja millaiselta matkalta? Aika olennainen tieto tässä.
Onhan se röyhkeetä jos esim. kertalippuina menopaluu maksaisi 7 euroa pvä, kk-lippu vaikka 60 euroa ja sinä pyöristit alaspäin ja pyysit 5 euroa päivältä, 100 euroa kuukaudelta. Erityisen ahnetta vielä jos työmatkojen bensakulut ovat kaiken kaikkiaan vaikka 100 euroa kuussa ja pyysit työkaveria periaatteessa maksamaan kaikki bensat.
En halua kertoa tarkkoja summia. Mutta näköjään bussilla pääsisi halvimmillaan n. 25e/kk halvemmalla kuin se summa mitä pyysin. Ja tämä siis jos ostaa lipun pisimmälle mahdolliselle ajalle. Jos bussilipusta saa työmatkavähennyksen (en tiedä saako), niin sitten ero tietysti on periaatteessa suurempi. Pyytämäni summa on osapuilleen 3/4 todellisista bensakuluista. Ilmeisesti olen sitten röyhkeä, ahne ja itsekäs. Ei oikeastaan liikuta. Mitään en tässä hävinnyt.
ap
Ei kai kukaan säännöllisesti työkaverin kyydissä matkustava edes luule että voi matkustaa ilmaiseksi, jos kulkee bussilla niin ei sekään ole ilmaista, ainakin sen bussirahan on velvollinen maksamaan molempiin suuntiin.
Auto käyttö on kallista ja sen lisäksi pitää jonkin verran passata aikoja kun toisen noutaa tai ottaa kyytiin, yksin omalla autolla kulkemisessa on oma vapaus.
Näitä "vapaa matkustajia" on paljon ja kun ei ole itsellä autoa niin ei edes tajuta mitä auton käyttö maksaa tai mikä oma vaivansa toisen kuskaamisessa on.
Eri asia on jos kuljetaan kimpassa niin että ajetaan vuorotellen, silloin se on täysin samanarvoista kun kyydit ajetaan takaisin.
Ei sellaista rahaa olekaan että luopuisin omasta vapaudestani tulla ja mennä miten haluan.
Eikö se oma auto ole useimmilla juurikin sen takia ettei tarvitse noudattaa mitään sekunttiaikataulua ja vakireittiä?
Älä ap välitä noista pummeista. Moni vaan haluaa itse lokkeilla ja tuohtuu jo pelkästä ajatuksesta että se ei ehkä onnistu. Muiden hyväksikäyttäjillä on aina herne nokassa jos joku sanoo ei tai kehtaa vaatia jotain maksua tai vastapalvelusta.
Valitusta ja vittuilua saisit kuitenkin kaupanpäälle jos joskus olisit 5 min myöhässä tai et menisikään töistä suoraan kotiin. Kannattaa säilyttää se oma vapaus!
Vierailija kirjoitti:
Omalta osaltani en osallistuisi maksullisiin kimppakyyteihin koska matkustan muutenkin julkisilla kuin vain töihin mennessäni ja sieltä palatessani. Joutuisin siis joka tapauksessa ostamaan kk-kortin ja kk-kortin maksamisen päälle maksamaan myös ne kimppakyydit. Kulkeminen tulisi siis huomattavasti kalliimmaksi kuin sen pelkän kk-kortin ostaminen.
Ymmärrän tän mutta minä sain sellaisen kuvan että kimppakyyti olisi apn tapauksessa pysyvä menetelmä. Eli tuskin maksaisi bussikorttia. Eli pitäisi päästä kokonaan ilmaiseksi.
Hyvä että kieltäydyit, ap.
Bensarahaa pitää maksaa, jos kyydissä haluaa istua. Voi tosin olla, että hän olis ehdottanut jotain summaa, mutta kun ehdit ensin pyytää, koki hän sen jonkinlaisena nöyryytyksenä. Olisihan siinä vaiheessa voinut asiallisesti kysyä että mitä tää kyydittävä olis mieltä, mikä olisi sitten kohtuullinen summa? Jäisi selän takana kyräily puolin ja toisin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos sillä työkaverilla on bussikortti joka tulee halvemmaksi kuin sun kyyti?
Voipi olla, mutta miksi silti suuttua?
ap
Koska olet ahne.
T. Pummi
Vierailija kirjoitti:
Tuosta bensarahasta sen verran, että laskin sen tietysti kertalipun hinnan mukaan ja pyöristin hieman alaspäin, että sain tasasumman koko viikosta. Jos työkaveri maksaa pitkän ajan matkat kerralla, hän saa lippunsa ehkä hieman halvemmalla tai samaan hintaan kuin ehdottamani bensaraha, en ole aivan varma kun en tiedä miten hän ostaa lippunsa.
ap
0/5
Tuo jaaha -sana aina paljastaa provon.
Eipä minulla muuta, typerä olet, mutta tiedäthän sinä sen.
Mulla aiheeseen liityva probleema.
Kaveri lainaa mieluusti autoaan. viikonlopuksi vm 2000 corolla.
Matkaan silla hel-tku-hel valin
Tankki aina tyhja kun olen ottanut auton ja olen sen palauttanut niin etta dieselmittari antaa 200km enemman etaisyytta kun sen saadessani.
Onko tuolainen vuokranmaksu riittava
Siis mulla on työkaveri alkanut kerjäämään nyt joka aamu kyytiä töihin kun on hieman matkan varrella. Hän on välillä kulkenut kyydissä ja pyyteli silloin tällöin mutta nyt kerjää kokoajan. Vaikka matka on melkein samaa niin ei se tarkoita että olen taksikuski hänelle. Musta tuo on ihmeellistä käytöstä. Olen nyt valehdellut useasti että minulla on aamulla menoa joten ei pääse samalla kyydillä ja nyt se ilmeisesti suuttui mulle siitä sen lisäksi että on udellut jopa että mitä menoa... Vaikka toinen maksaisi bensaakin hyvin niin en ala miksikään joka päivän kuskiksi ok työkaverille. Onko kellään ollu tällaista vastaavaa??
Vierailija kirjoitti:
Siis mulla on työkaveri alkanut kerjäämään nyt joka aamu kyytiä töihin kun on hieman matkan varrella. Hän on välillä kulkenut kyydissä ja pyyteli silloin tällöin mutta nyt kerjää kokoajan. Vaikka matka on melkein samaa niin ei se tarkoita että olen taksikuski hänelle. Musta tuo on ihmeellistä käytöstä. Olen nyt valehdellut useasti että minulla on aamulla menoa joten ei pääse samalla kyydillä ja nyt se ilmeisesti suuttui mulle siitä sen lisäksi että on udellut jopa että mitä menoa... Vaikka toinen maksaisi bensaakin hyvin niin en ala miksikään joka päivän kuskiksi ok työkaverille. Onko kellään ollu tällaista vastaavaa??
On, sanot vaan, ettei nyt sovi ja häivyt. Tai sanot, että voit joskus joskus ottaa kyytiin, mutta et voi luvata jatkuvaa kyytiä ja jos tulee kärttämään, niin sanot pitkin päivää, ettet tiedä ja viime tipassa perut eiköhän ala ymmärtää. Noi tyypit loukkaantuu verisesti, jos sanoo suoraan, ettei sovi, vaan homma täytyy hoitaa hienovaraisemmin..
Miksette kulje julkisilla tai pyörällä. Ilmasto kiittäisi
Vierailija kirjoitti:
Miksette kulje julkisilla tai pyörällä. Ilmasto kiittäisi
Ai 30km aamuyöstä?
Ahhahaaa :D:D hyvä veto! Toivottavasti oli oikein paska keli vielä. Oikein kuvittelen; talvi ja pakkanen, ehkä lunta sataa....porukka seisoo pysäkillä *tulis jo se kyyti* sit tää vetää nuttura suorana ohi...so long, suckers!