Jaaha, työkaveria lakkasi kiinnostamasta kimppakyyti kun pyysin osallistumaan bensakuluihin
Olen silloin tällöin tarjonnut kyytiä, kun on melkein sama matka. Työkaveri on myös joskus itse kysynyt, pääsisikö kyydissä kun on kiire kotiin. Nyt hän sitten kysyi, mitä mieltä olisin pysyvästä järjestelystä. Sopihan se, ja ehdotin mielestäni kohtuullista bensarahaa, hieman vähemmän kuin hän maksaisi päivittäin bussimatkoista. Mutta ei. Ilmaiseksi olisi pitänyt kuljettaa, kun siitä ei ole minulle suurempaa vaivaa kuin koukata mennen tulle bussipysäkille. Tuhahti vain, ettei olisi uskonut minua näin ahneeksi, eikä puhunut loppupäivänä mitään. Olinko tosiaan ahneja tökerö? Mielestänion itsestään selvää, että jos sitoudun kuskaamaan toista, niin hyödyn siitä itsekin.
Kommentit (301)
Ap haluskin päästä vähän tienaamaan lol :D
Vierailija kirjoitti:
Joudutko ajamaan jonkun ylimääräisen lenkin vai pelkästään pysähtymään hetkeksi bussipysäkille?
Jokainen tietysti tavallaan, mutta itse en pyytäisi bensarahaa pelkästä pysäkille pysähtymisestä.
Käytännössä vain pysähtymään bussipysäkille. Vaihtoehtoisia reittejä on kaksi, pysäkki on toisen varrella ja itse ajan mieluummin toista. Ajassa ja matkassa ei ole juurikaan eroa. Tietysti vilkkaasti liikennöidyllä tiellä on ruuhka-aikaan välillä vaikea päästä pysäkiltä takaisin muun liikenteen joukkoon... Säännöllinen kimppakyyti myös sitoisi minua, toisin kuin satunnaiset kyydit silloin kun minulle sattuu sopimaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos sillä työkaverilla on bussikortti joka tulee halvemmaksi kuin sun kyyti?
Voipi olla, mutta miksi silti suuttua?
ap
Koska olet ahne.
Vierailija kirjoitti:
Ap haluskin päästä vähän tienaamaan lol :D
Höpö höpö. Pitäähän sen toisen tajuta, että ei mikään kyyti ole ilmainen. Ettei se toinen nyt vaan olis se joka tienata haluaa, päästä ilmasella kyydillä niin jää vähän enemmän palkasta käteen?
Vierailija kirjoitti:
Pyysit liikaa rahaa.
Niinpä kai sitten. Onneksi mitään vahinkoa ei päässyt tapahtumaan, minä kuljen edelleen omalla autollani ja työkaveri matkustaa halpaan hintaan bussilla. Paitsi että jatkossa en taida enää tarjota kyytiä edes silloin tällöin.
ap
Hinta oli liian korkea, siitä se suuttui. Jos omaa autoa ei ole, ei ehkä ihan ymmärrä, miten kallista auton pitäminen ja autolla kulkeminen on. Ei pelkästään bensankaan takia. Toisaalta jos kulkee itse autolla ja on tottunut sen hintan, ei ihan ymmärrä, miten kalliilta autoilu kuulostaa toisen mielestä.
Laskentaperustekin oli vähän väärä. Kaverilta pitäisi pyytää noin puolet omista kulusta, miten ne nyt sitten laskeekaan. Ei lähes kertalippujen hintaa.
Mä olisin laskenu paljonko menee työmatkoihin rahaa kuukaudessa ja pyytäny puolet siitä. Jos siis joka päivä hän olis samalla kyydillä ollu.
Vierailija kirjoitti:
Hinta oli liian korkea, siitä se suuttui. Jos omaa autoa ei ole, ei ehkä ihan ymmärrä, miten kallista auton pitäminen ja autolla kulkeminen on. Ei pelkästään bensankaan takia. Toisaalta jos kulkee itse autolla ja on tottunut sen hintan, ei ihan ymmärrä, miten kalliilta autoilu kuulostaa toisen mielestä.
Laskentaperustekin oli vähän väärä. Kaverilta pitäisi pyytää noin puolet omista kulusta, miten ne nyt sitten laskeekaan. Ei lähes kertalippujen hintaa.
Taidat olla oikeassa. Työkaveri olisi tietysti voinut asiallisesti sanoa, että hinta tuntuu liian korkealta ja ehdottaa jotain muuta, eikä heti suuttua.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin laskenu paljonko menee työmatkoihin rahaa kuukaudessa ja pyytäny puolet siitä. Jos siis joka päivä hän olis samalla kyydillä ollu.
Pyysitkö enemmän kun puolet siitä mitä bensaan menee?
Bensakuluihin osallistuminen on minusta itsestään selvää, mutta pyydetyn maksun pitää silloin perustua todellisiin bensakuluihin. Tuli vähän sellainen käsitys, että ap pyysikin moninkertaisesti sen, mitä bensakulut oikeasti olisivat.
Juu varmaan pyysi 100% bensat
Entä kun oot lomalla ja vapaalla
Mä olisin kanssa laskenut bensakulut puoliksi. Autoa kun pidän kuitenkin ja ajaisin sillä työmatkat niin en voisi niitä työkaverilla maksattaa. Bussilipun hinta ei mielestäni liity asiaan mitenkään. Luultavasti ehdotit törkeän kovaa viikkohintaa, kun miettii mitä kertaliput maksaa.
Aika sikamainen ihminen, kun siipeilee tuolla tavalla. Hyviin tapoihin kuuluu kysymättä TARJOTA vaivanpalkkaa kun joku kyyditsee vaikka miten olisi sama matka. Et sinä ole mikään ilmainen taksi ja on uskomatonta että joku kuvittelee niin.
Keskustelun kulkua huvittava seurata.. Ensin oltiin aloittajan puolella mutta kun hän paljasti likaiset korttinsa on häntä jo viemässä roviolle...
Vierailija kirjoitti:
Taisit ehdottaa liian korkeaa maksua. Ei hän tietenkään millään kertalipuilla kulje. Onhan se aika ahnetta pyytää enemmäb kuin Jussi maksaisi. Eli aika paljon enemmän kuin sun auton käyttö tulee maksamaan.
Siinä taas valveutunut kansalainen joka ei tiedä mitä autoilu maksaa. Se on muuta kuin bensat.
En itse kehtaisi kysyä kimppakyytiä jos en samalla ehdottaisi että maksan puolet bensakuluista.
Olis kuitenkin iso plussa että säästyy paljon aikaa kun ei tarvitse odotella bussia ja kävellä bussipysäkkien välejä.
En itsekään ilmaiseksi ketään kuskailisi,tietenkään!
Tuleehan siitä auton pitämisestä muutakin kuin bensakukut kilometriä kohden. Huolto, vakuutukset, katsastukset, renkaat yms, joten miksi pitäisi myydä matka vain bensan hinnalla?
Itse laskusin puolikkaan bensan päälle ekstraa vähän siitä muustakin mitä autoon liittyy. Täydellinen moukka luulee että ilmaiseksi saisi vakiotaksin. Jos olisi minun pitkä aikainen ja todella hyvä kaveri niin sitten voisin harkita ilmaiskyytiä. Mutta en kaverilkekaan jos on niin pihi etteu hän ikinä vastineeksi tarjoa mitään (muuta). Eli tuo nokkiinsa ottanut voisi katsoa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Bussillako hän kulkee? Rationaalinen ihminen olisi hyväksynyt tarjouksesi, jos kerran maksaisi vähemmän kuin mitä joutuu bussista maksamaan.
Jatkan: Ja jos ap olisi rationaalinen, hän olisi pyytänyt sellaisen hinnan, jonka työkaveri olisi suostunut maksamaan. Esim. bussin kuukausikortin suuruisen tai sitä hieman alemman hinnan.
Koska ap asetti hinnan liian suureksi, palvelulla ei olut kysyntää. Ap:lta jää tarjolla olleet voitot saamatta.
Taksikyydin hinnasta menee veroakin jonkun verran. Pimeä työ on aina halvempaa.