Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maanviljelijät, paljonko nettopalkkanne on, jos lasketaan tuet + myynti?

Vierailija
11.03.2016 |

Ja mikä on näiden suhde? Auttaisi hahmottamaan tilannetta paremmin, kun ketjuissa esimerkkinä aina käytetty työn määrä ei kerro minulle mitään. En kysy tätä ilkkuakseni, olenhan julkisen sektorin työntekijä ja 100% nettosaaja itse, palkka 2300+ euroa/kk.

Kommentit (463)

Vierailija
141/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukakohan luetaan maanviljelijäksi? Minun pitää joka vuosi kuitenkin maatalousveroilmoitus antaa, niin lähdetään siitä. En saa tukia enkä myy mitään. "Maataloustulot" tulevat vähäisten peltojen vuokrasta. Vuokra kattaa puolet talon vuoden sähkölaskusta.

Vierailija
142/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maatalousyrittäjät eivät perusta omia myllyjä/meijereitä tms? Eihän tuossa liiketoimintamallissa ole mitään järkeä, että 10c maitolitrasta jaa itselle ja loput menee jalostukseen ja kaupalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi maatalousyrittäjät eivät perusta omia myllyjä/meijereitä tms? Eihän tuossa liiketoimintamallissa ole mitään järkeä, että 10c maitolitrasta jaa itselle ja loput menee jalostukseen ja kaupalle.

Sehän olisi kommunismia!

Vierailija
144/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meijerithän on meillä osuuskuntia eli käytännössä maitotilallisten omistamia. Miksi pienet osuuskunnat sitten ovat yhdistyneet suuremmiksi johtuu kai ennen muuta kustannuksista. Pienen meijerin ei ehkä ole kovin kannattavaa investoida esim. maidon pakkauslinjaa sen vaatimaan teknologiaan. Elintarvikemääräykset vaikuttavat mm. siihen millaisista tiloista vaikkapa maitoa tai muita tuotteita voisi myydä esim. suoraan tilalta.

Vierailija
145/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla n. 4 500 e/kk, miehellä vähemmän. Ero johtuu siitä että minun tilille tulee lapsilisät.

Vierailija
146/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla n. 4 500 e/kk, miehellä vähemmän. Ero johtuu siitä että minun tilille tulee lapsilisät.

Herranne aika, ei kk vaan vuosi!!!! Anteeksi, kiireessä kirjoitin.

Vierailija
147/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin siis vuodessa , ei todellakaan kuukaudessa!!!

Vierailija
148/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys maanviljelijöille: Miksi ette vaihda alaa jos ammattinne harjoittaminen on kannattamatonta ja lepää tukien varassa?

Suomi on pohjoinen, kylmä, maaperältään monin paikoin maanviljelyyn huonosti sopiva ja niin edelleen ts. maanviljelyyn kelpaamaton, silti täällä on sankareita jotka viljelevät maata ja urputtavat tuista.

Vierailija
149/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuntipalkaksi" veljeni laski erään kerran 1,3 e. Tämä oli joku vuosi sitten vuonna, ajat on siitä huonontuneet. Mutta on ne olleet paremmatkin. Tuntipalkka "-merkeissä, koska eihän sellaista oikeastaan voi laskea, tuntimäärät ovat hirveän vaihtelevia. No, ei tuo 24/7 palkkanakaan elättäisi. Jotenkin kuitenkin veli vielä sitkuttelee.

Ihan järjetöntä touhua koko maajussin elämä, en sitten ikimaailmassa ryhtyisi siihen, etenkään näinä aikoina, kun tilakoot on pidettävä valtavina. Mutta pieniähän nämä vielä Suomessa on, tsekatkaa tämä postaus: http://onnenpaiva.com/2011/11/

Vierailija
150/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys maanviljelijöille: Miksi ette vaihda alaa jos ammattinne harjoittaminen on kannattamatonta ja lepää tukien varassa?

Suomi on pohjoinen, kylmä, maaperältään monin paikoin maanviljelyyn huonosti sopiva ja niin edelleen ts. maanviljelyyn kelpaamaton, silti täällä on sankareita jotka viljelevät maata ja urputtavat tuista.

Joidenkin ihmisten ymmärrys voi olla todellakin tällä tasolla, huh.

Arvostan viljelijöitä todella paljon. Tarvitsemme omaa ruokatuotantoa. Olen ymmärtänyt tutuilta viljelijöiltä, että on kunnia-asia jatkaa edellisten sukupolvien työtä. Koska yleensä maatilat ovat usean sukupolven jatkumoita. Harva perustaa maatilaa ihan nollasta (eli hankkii joka maapalan alusta saakka)

Vierailija
151/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kyllä vaihtanut alaa tai oikeammin palannut edelliselle alalle...

Uskon kuitenkin siihen että Suomalaista maataloustuotantoa tarvitaan. Tukipolitiikka on oma juttunsa mutta periaatteessa se ei haittaa vaikka osa kustannuksista katettaisiin tuloilla (kannattavuuteen se ei suoraan vaikuta). Tukia on maksettu suureen osaan myös siihen ruokaan joka meille tuodaan muualta.

Vierailija
152/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa kyllä maanviljelijöiden puolesta teidän alhainen tulotasonne.

Kysyn kuitenkin (ihan ilman kateutta tms), auttaako edes "omavaraisuus": eli esim. maitotilalliset, käytättekö te omiin tarpeisiinne maidot suoraan tilatankista? Entäs liha, onko teidän mahdollista saada teurastamolta omaan käyttöön lihaa? Tästä olisin siis ihan puhtaasti kiinnostunut. Vanhemmat kertoivat (nuoruudessaan viljelijöinä olleet), että meijeristä aina haettiin ruokamaidot, tilattiin voit yms, samoin teurastamolta lihat omaan käyttöön jos karjaa meni teuraaksi. Hoituuko homma nykyään tai kannattaako se?

Kannattaako omaan kulutukseen esim. viljellä perunaa?

Kannattaako viljatilallisen pitää omaksi ruuaksi esim. mullikkaa?

Ainakin omilla sukulaisilla: mikäli haluat teurastamolta oman tilan lihaa, joudut maksamaan kaksinkertaisen hinnan. Eli ei kannata.

Jos itse haluaisi teurastaa, niin siihen hyökkää säätely väliin. Pitäisi olla steriloidut tilat, kalliit välineet, eläinlääkäri paikalla. Ei siis mitään järkeä.

Vierailija
153/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kysellytkin veljeltä miksi jatkaa tuota. Mutta sukutila, ja tunneside on vahva. Olisihan se surun päivä mullekin, jos kotitilaa ei enää olisi. Voin vaan kuvitella, mille se tilanjatkajasta tuntuisi.

Vierailija
154/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä hoidan veljeni kirjanpidon joka on viljelijä ja pitää nautakarjaa, ei lypsylehmiä. Viime vuodelta sille jäi 19500 euroa elämiseen. Siis lihan myynti plus tuet miinus kulut navetasta ja viljelystä.

Sen vaimo on kotona eli tulot 0 euroa. Perheessä on kaksi kouluikäistä lasta. Eli 19500 eurolla pitää maksaa perheen asuminen, vaatteet ja ruoat yms. Monenko teidän perheen yhteenlasketut tulot ovat yhtä huonot?

Jos on kaksi työtöntä jotka elää pelkän työmarkkinatuen varassa, niin nettotulot vuoteen on vajaa 14000 e. Ja samanlailla voi olla kaksi kouluikäistä lasta.

Te voitte saada toimeentulotukea, yrittäjä ei saa. Te voitte asua kaupungissa ettekä tarvi välttämättä autoa kulkemseen. Maatilojen on pakko olla kaukana kaupungeista ja kylien keskustoista, joten auto on välttämätön jos meinaa päästä kauppaan, neuvolaan, lääkäriin jne. Ja matkat ovat yleensä pitkiä.

Mun tuttavapariskunta asuu pienellä paikkakunnalla 30 km:n päässä keskustasta eli kaikesta palvelusta. Julkista liikennettä ei ole, auto on pakko olla koska kaksi alle kouluikäistä lasta. Molemmat olleet työttömänä jo kauan, joten putosivat liiton päivärahalta pois. Velkainen omakotitalo, jota ei kukaan osta, joten eivät voi muuttaa kaupunkiinkaan työn perässä, toimeentulotukea eivät saa koska niillä on se omakotitalo. Se talo pitäis myydä että olisivat varattomia ja saisivat tukea. Eivät saa edes asumistukea, koska sitä ei voi saada kuin talovelan koroista, ja ne on nyt pienet. Joten ei se toimeentulotuki ole sellainen automaattinen, että kaikille maksetaan. Enemmän maanviljelijät niitä tukia saa.

Vierailija
155/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla aika tavallinen verotettava tulo on 25 000 € vuodessa. Jos veroprosentti on 30, niin nettopalkaksi jää 17 500 €.

Meillä on selvästi keskimääräistä suurempi tila ja meidän perheen elanto tulee kokonaan tästä. Ei käydä tilan ulkopuolella töissä eikä tehdä satunnaista enemmän urakointia tai muuta ulkopuolisille.

Mutta tuolla jo elää. Minä olen perhepäivähoitaja, bruttopalkka 1700e kuukaudessa. Teen töitä 40 tuntia viikossa, siitä voi laskea tuntipalkan. Hiljaiseksi vetää ja alan vaihto on mielessä.

Vierailija
156/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan tuolla yksi siihen vastasikin, että tuohon hommaan jää vain mystisesti koukkuun. Ymmärrän myös, että tuo nyt on vähän sellainen elämäntapa johon on kasvettu ja jota on vaikea jättää. Ja mihinkä hommiin sitä noin yhtäkkiä vaan mennään, ilman koulutusta tai kokemusta mistään?

Vierailija
157/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä hoidan veljeni kirjanpidon joka on viljelijä ja pitää nautakarjaa, ei lypsylehmiä. Viime vuodelta sille jäi 19500 euroa elämiseen. Siis lihan myynti plus tuet miinus kulut navetasta ja viljelystä.

Sen vaimo on kotona eli tulot 0 euroa. Perheessä on kaksi kouluikäistä lasta. Eli 19500 eurolla pitää maksaa perheen asuminen, vaatteet ja ruoat yms. Monenko teidän perheen yhteenlasketut tulot ovat yhtä huonot?

Jos on kaksi työtöntä jotka elää pelkän työmarkkinatuen varassa, niin nettotulot vuoteen on vajaa 14000 e. Ja samanlailla voi olla kaksi kouluikäistä lasta.

Te voitte saada toimeentulotukea, yrittäjä ei saa. Te voitte asua kaupungissa ettekä tarvi välttämättä autoa kulkemseen. Maatilojen on pakko olla kaukana kaupungeista ja kylien keskustoista, joten auto on välttämätön jos meinaa päästä kauppaan, neuvolaan, lääkäriin jne. Ja matkat ovat yleensä pitkiä.

Mun tuttavapariskunta asuu pienellä paikkakunnalla 30 km:n päässä keskustasta eli kaikesta palvelusta. Julkista liikennettä ei ole, auto on pakko olla koska kaksi alle kouluikäistä lasta. Molemmat olleet työttömänä jo kauan, joten putosivat liiton päivärahalta pois. Velkainen omakotitalo, jota ei kukaan osta, joten eivät voi muuttaa kaupunkiinkaan työn perässä, toimeentulotukea eivät saa koska niillä on se omakotitalo. Se talo pitäis myydä että olisivat varattomia ja saisivat tukea. Eivät saa edes asumistukea, koska sitä ei voi saada kuin talovelan koroista, ja ne on nyt pienet. Joten ei se toimeentulotuki ole sellainen automaattinen, että kaikille maksetaan. Enemmän maanviljelijät niitä tukia saa.

Ei voi pitää paikkaansa koska toimeentulotukea pitää saada vaikka asuu omakotitalossa. Ei sitä voi vaati myyntiin kun vasta vuosien tuen saamisen jälkeen. Joten joko sun tuttusi ovat tyhmiä tai eivät kerro kaikkea.

Vierailija
158/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meijerithän on meillä osuuskuntia eli käytännössä maitotilallisten omistamia. Miksi pienet osuuskunnat sitten ovat yhdistyneet suuremmiksi johtuu kai ennen muuta kustannuksista. Pienen meijerin ei ehkä ole kovin kannattavaa investoida esim. maidon pakkauslinjaa sen vaatimaan teknologiaan. Elintarvikemääräykset vaikuttavat mm. siihen millaisista tiloista vaikkapa maitoa tai muita tuotteita voisi myydä esim. suoraan tilalta.

Suomessa on myös varsin kannattavia ja toimivia yksityismeijereitä, jotka maksavat maidosta enemmän kuin osuusmeijerit.

Vierailija
159/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla aika tavallinen verotettava tulo on 25 000 € vuodessa. Jos veroprosentti on 30, niin nettopalkaksi jää 17 500 €.

Meillä on selvästi keskimääräistä suurempi tila ja meidän perheen elanto tulee kokonaan tästä. Ei käydä tilan ulkopuolella töissä eikä tehdä satunnaista enemmän urakointia tai muuta ulkopuolisille.

Mutta tuolla jo elää. Minä olen perhepäivähoitaja, bruttopalkka 1700e kuukaudessa. Teen töitä 40 tuntia viikossa, siitä voi laskea tuntipalkan. Hiljaiseksi vetää ja alan vaihto on mielessä.

Mutta sinulla on joskus myös vapaa-aikaa. Lapset eivät ole luonasi seitsemän päivää viikossa. Niin ja taitaa sinulla olla myös lomat?

Vierailija
160/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläinen 2 työttömän aikuisen ja 2 lapsen perhe saa yhteiskunnalta työttömyysetuutta + asumistukea noin 32 000 e/v eli rahaa tulee reippaasti enemmän kuin mitä keskimääräinen maatila saa tukia. Silti kannattaa kadehtia maanviljelijää.

No ei ihme ettei muille sitten enää riitäkään tukea, kun hesalaiset saa tollaset rahat tekemättä mitään!! Mä taidan miehen kanssa irtisanoutua töistä ja lähteä Helsinkiin työttömäksi!