Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maanviljelijät, paljonko nettopalkkanne on, jos lasketaan tuet + myynti?

Vierailija
11.03.2016 |

Ja mikä on näiden suhde? Auttaisi hahmottamaan tilannetta paremmin, kun ketjuissa esimerkkinä aina käytetty työn määrä ei kerro minulle mitään. En kysy tätä ilkkuakseni, olenhan julkisen sektorin työntekijä ja 100% nettosaaja itse, palkka 2300+ euroa/kk.

Kommentit (463)

Vierailija
81/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkilaiset voisi tulla maalle viikoksi hommiin niin taitaisi puheet lakata. Talvella metsähommiin koko päiväksi. Ei taitaisi monen selkä ja terveys kestää.

Miten tämä liittyy nettotuloihin ja sinun ammatin valintaasi?

Vierailija
82/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä usealla kaupan työntekijällä nettotulot jäävät alle 20.000€/v ja on usein myös ainoa perheen elättäjä.😣

Moniko kaupan työntekijä on töissä joka päivä? Ja maksaa itse työvälineensä? Olisihan se hauskaa, jos kassatyöntekijäksi pääsisi vain silloin, kun suostuu itse ostamaan kassasysteemin ja -pöydän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä on näiden suhde? Auttaisi hahmottamaan tilannetta paremmin, kun ketjuissa esimerkkinä aina käytetty työn määrä ei kerro minulle mitään. En kysy tätä ilkkuakseni, olenhan julkisen sektorin työntekijä ja 100% nettosaaja itse, palkka 2300+ euroa/kk.

Palkka on äpout tondepari näppiin nettona. Toki kaikkea safgaa ei tarvii ostaa kun on omasta takaa. Samoin polttoglabit.

Ps. Kirjoitin slangilla jotta kaupunkilaispellet ymmärtäisivät lukemansa paremmin.

Vierailija
84/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että maatiloilla menee huonosti jos ei edes tiedetä suunnilleen paljonko sitä nettoa vuodessa jää. Itsellä on muutama tuttava yrittäjänä ja kyllä ainakin tietävät hyvinkin tarkasti vuotuiset tulot ja menot.

Onko maanviljelijöillä useinkin huono laskupää? Tosin, muutama  on täällä vastannut kysymykseen asiallisesti. Ei ap:n kysymystä nyt kannata saivarrella vaan vastata mitä on netto. Jos tuottaa vaikeuksia niin vastatkaa vaikka mikä on vim. 5 vuoden keskim. netto; se hoituu jakolaskulla.

Tänä vuonna on netto miinuksella noin 80 000 e jos siis lasketaan tuet (0e) + myynti - kulut- pankista haettu lisälaina, joka piti ottaa, koska viime vuoden tukia ei ole maksettu eikä maksuaikataulusta ole tietoa

Terveiset lypsykarjatilalta. Helpottiko sinua?

Ei ihan. Paljonko niitä tukia olisi oletettavasti tulossa v. 2015?

Noin 80 000 e, koska meillä on keskimääräistä suurempi tila.

Viimeksi eläinperustaisia tukia muuten maksettiin syksyllä 2014.

Vierailija
85/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni teistä lukee/kuulee vain viljelijöisen saamat tuet ja ajattelee että mitä hittoa ne valittaa. Maatalouden pyörittäminen kuitenkin maksaa paljon eli menoja on eläinten ruoat, eläinlääkärilaskut, viljan siemenet, apulannat, koneiden polttoaineet ja korjaukset jne jne. Eli voi olla esimerkiksi näin:

Tulot lihan myynnistä +50.000e

Tuet EU:lta         +100.000e

Kulut         - 140.000e

KÄTEEN JÄÄ +10.000e

Lehdissä lukee että tilan tulot 50.000+tuet 100.000 ja tavallinen palkansaaja ihmettelee, että mitä se isäntä valittaa 150.000 tuloilla...

No, tätähän tässä ketjussa juuri kysellään, mutta ei hirveän montaa kunnollista ja tyhjentävää vastausta ole tullut.

Itse olen pientilallisen lapsi; isäni ainakin tiesi vuosittain aika tarkasti mitä pieneltä vilja/sikatilalta nettoa tuli + puun myyntitulot metsästä päälle. Puuta myytiin n. 10-20 vuoden välein reilu määrä ja osa käytettiin rakennustarvikkeeksi tilalla. 

Ja tilan ulkopuoliset työtulot; niitäkin isä teki, kun oli kovat työhalut ja osittainen pakko.

Vierailija
86/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on agrologi ja minä agronomi. Uskon, että monella tilalla on vähän häikkää talouden - ja kirjanpidossa, sillä osaamista ei aina taida olla. Samalailla meissä varmaan löytyy huonoja taloudenpitäjiä kuin missä tahansa muussa kotitaloudessa, tässä vaan pitää pyörittää "firmaa" samoilla taidoilla, ja siksipä en usko enää, että pelkkä maatalouskoulu toisi riittävää osaamista nykypäivän maatiloille.

t. se 4400e/kk :)

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä molemmilla nettotulot (siis mitä pystymme maksamaan itsellemme palkkaa tilamme liikevaihdon sisällä)  jos jaetaan vuositulo tasaisesti/kk n. 2200e/hlö eli 4400e/kk meidän talous. Lasten hoidosta ei tarvitse maksaa kun menevät tässä sivussa. Aamulla teen 2-3 t töitä, päivän olen lasten kanssa, teen kotitöitä ja ehkä sivussa vähän tilan paperitöitä (maksan laskuja tai tilaan tavaraa, mies hoitaa pääosin muun hallinnon) ja illalla taas teen n. 2t. Tuo on siis 7pvää vkossa (työtunteja tulee n.42-45t/viikko), 2 vkona vuodessa meillä on lomittaja, eli lomailemme itse. Meillä on lampaita, viljeltyä peltoa ja pieni osa tuloista tulee metsästä. Lainoja tilasta n. 250000e, mutta niiden lyhennys hoituu tilan kuluista.

Tuohan on ihan kohtuullinen tulo ja on olemassa työpaikka molemmille. Jatkakaa samaan malliin.

Vierailija
87/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhdasta tuloa jäi viivan alle viime vuonna noin 5000€ vuodessa.

Sääliks käy. Tukkikaa vaan Helsinki yhdeks päiväks, kyllä me kestetään! :-)

Vierailija
88/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setä ja täti eivät ole saaneet palkkaa pariin vuoteen, joten laittavat nyt sikalan pois ja hevostalous tilalle.

Suomalaiset saavat sitten jatkossa syödä antibioottipossuja, kun ovat niin halpojakin.

Vierailija
89/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että maatiloilla menee huonosti jos ei edes tiedetä suunnilleen paljonko sitä nettoa vuodessa jää. Itsellä on muutama tuttava yrittäjänä ja kyllä ainakin tietävät hyvinkin tarkasti vuotuiset tulot ja menot.

Onko maanviljelijöillä useinkin huono laskupää? Tosin, muutama  on täällä vastannut kysymykseen asiallisesti. Ei ap:n kysymystä nyt kannata saivarrella vaan vastata mitä on netto. Jos tuottaa vaikeuksia niin vastatkaa vaikka mikä on vim. 5 vuoden keskim. netto; se hoituu jakolaskulla.

Tänä vuonna on netto miinuksella noin 80 000 e jos siis lasketaan tuet (0e) + myynti - kulut- pankista haettu lisälaina, joka piti ottaa, koska viime vuoden tukia ei ole maksettu eikä maksuaikataulusta ole tietoa

Terveiset lypsykarjatilalta. Helpottiko sinua?

Ei ihan. Paljonko niitä tukia olisi oletettavasti tulossa v. 2015?

Noin 80 000 e, koska meillä on keskimääräistä suurempi tila.

Viimeksi eläinperustaisia tukia muuten maksettiin syksyllä 2014.

Eli nettotulot ovat n. 0 €?? Huonolta näyttää. Toivottavasti tulos ei ole joka vuosi noin; eihän tuossa ole mitään järkeä jos aikoo jotain syödäkin... kuinka ihmeessä se onnistuu nytkään...

Maaseutuvirastossa pitäisi alkaa nyt katkomaan päitä ja rivakasti; ei noin voi elää.

Vierailija
90/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroilmoituksen mukaan viime vuonna  tuloja oli n. 13500 €, menoja 15200 €. Ei naurata, ei vaikka onneksi on oikea palkkatyö lisäksi.

Oikeasti suuri riski maataloudessa on se, että yksiköt ovat suuria. Jos nyt lopettaa 1 tila, siinä menee huomattavan suuri osa alueen tuotannosta toisin kuin ennen.

Vierailija
91/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä usealla kaupan työntekijällä nettotulot jäävät alle 20.000€/v ja on usein myös ainoa perheen elättäjä.😣

Moniko kaupan työntekijä on töissä joka päivä? Ja maksaa itse työvälineensä? Olisihan se hauskaa, jos kassatyöntekijäksi pääsisi vain silloin, kun suostuu itse ostamaan kassasysteemin ja -pöydän.

Vähennätkö sinä itse nettotuloista ! traktorin hinnan?

Vierailija
92/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule, ei tässä mitään palkkoja nostella. Vuosittaiset työtulot niin naurettavat ettei sillä oikeasti pysty elämään. Tilan liikevaihto ihan ok, mutta aikalailla kädestä suuhun eletään

Vierailija
93/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa kyllä maanviljelijöiden puolesta teidän alhainen tulotasonne.

Kysyn kuitenkin (ihan ilman kateutta tms), auttaako edes "omavaraisuus": eli esim. maitotilalliset, käytättekö te omiin tarpeisiinne maidot suoraan tilatankista? Entäs liha, onko teidän mahdollista saada teurastamolta omaan käyttöön lihaa? Tästä olisin siis ihan puhtaasti kiinnostunut. Vanhemmat kertoivat (nuoruudessaan viljelijöinä olleet), että meijeristä aina haettiin ruokamaidot, tilattiin voit yms, samoin teurastamolta lihat omaan käyttöön jos karjaa meni teuraaksi. Hoituuko homma nykyään tai kannattaako se?

Kannattaako omaan kulutukseen esim. viljellä perunaa?

Kannattaako viljatilallisen pitää omaksi ruuaksi esim. mullikkaa?

Vierailija
94/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:lle muutama kysymys:

Paljonko sinulla on pankkilainaa?

Paljonko maksat kuukaudessa korkoja ja lyhennyksiä?

Paljonko olet maksanut työpaikastasi?

Paljonko olet maksanut työvälineistäsi?

Paljonko olisit valmis maksamaan enemmän leivästä, maitotuotteista ym. maataloustuotteista, jos tuet lopetettaisiin?

Paljonko sinulle merkitsee se, missä elintarvikkeesi on tuotettu ja millä keinoilla?

Kuinka tarkkaa kirjanpitoa sinun on pidettävä joka ikisestä risahduksesta, joka tapahtuu työpaikallasi ja kotonasi? Maanviljelijähän asuu perheineen työpaikallaan. Entä sinä?

Paljonko ap maksaa sairastamisestaan, äitiyslomastaan ymsyms. Montako vapaapäivää sinulla on vuodessa?

Vierailija
95/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähennätkö sinä itse nettotuloista ! traktorin hinnan?

Riippuu täysin yrityksen toimialasta, jos haluat traktorin niin perusta yritys jossa sitä tarvitset työvälineenä. Ei se traktorin omistaminen onnelliseksi tee 😨

Vierailija
96/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on agrologi ja minä agronomi. Uskon, että monella tilalla on vähän häikkää talouden - ja kirjanpidossa, sillä osaamista ei aina taida olla. Samalailla meissä varmaan löytyy huonoja taloudenpitäjiä kuin missä tahansa muussa kotitaloudessa, tässä vaan pitää pyörittää "firmaa" samoilla taidoilla, ja siksipä en usko enää, että pelkkä maatalouskoulu toisi riittävää osaamista nykypäivän maatiloille.

t. se 4400e/kk :)

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä molemmilla nettotulot (siis mitä pystymme maksamaan itsellemme palkkaa tilamme liikevaihdon sisällä)  jos jaetaan vuositulo tasaisesti/kk n. 2200e/hlö eli 4400e/kk meidän talous. Lasten hoidosta ei tarvitse maksaa kun menevät tässä sivussa. Aamulla teen 2-3 t töitä, päivän olen lasten kanssa, teen kotitöitä ja ehkä sivussa vähän tilan paperitöitä (maksan laskuja tai tilaan tavaraa, mies hoitaa pääosin muun hallinnon) ja illalla taas teen n. 2t. Tuo on siis 7pvää vkossa (työtunteja tulee n.42-45t/viikko), 2 vkona vuodessa meillä on lomittaja, eli lomailemme itse. Meillä on lampaita, viljeltyä peltoa ja pieni osa tuloista tulee metsästä. Lainoja tilasta n. 250000e, mutta niiden lyhennys hoituu tilan kuluista.

Tuohan on ihan kohtuullinen tulo ja on olemassa työpaikka molemmille. Jatkakaa samaan malliin.

Ja sen lisäksi että saattaa olla häikkää taloudenpidossa, joiltain myös yrittäjäasenne puuttuu. Eli maanviljely on enemmän elämäntapa. Ei yksinkertaisesti ole kykyä parantaa, tehostaa, pysyä kehityksessä mukana.

esim naapurissa on maitotila,n 30 kantturaa/30ha peltoa. Kaikki työt tehdään aina myöhässä ja tehottomasti.

Sivulliset varmaan ovat sitä mieltä että isäntä on älyttömän ahkera kun on aina töissä

t. 250ha kasvinviljelytila

Vierailija
97/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuule, ei tässä mitään palkkoja nostella. Vuosittaiset työtulot niin naurettavat ettei sillä oikeasti pysty elämään. Tilan liikevaihto ihan ok, mutta aikalailla kädestä suuhun eletään

Ai niin ja keväästä syksyyn työpäivät saattaa hyvinkin venyä 18 tuntisiksi.

Vielä kun on eläimiä niin ne on hoidettava JOKAIKINEN päivä! Oli arki tai Pyhä!

Vierailija
98/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn kuitenkin (ihan ilman kateutta tms), auttaako edes "omavaraisuus": eli esim. maitotilalliset, käytättekö te omiin tarpeisiinne maidot suoraan tilatankista? Entäs liha, onko teidän mahdollista saada teurastamolta omaan käyttöön lihaa? Tästä olisin siis ihan puhtaasti kiinnostunut. Vanhemmat kertoivat (nuoruudessaan viljelijöinä olleet), että meijeristä aina haettiin ruokamaidot, tilattiin voit yms, samoin teurastamolta lihat omaan käyttöön jos karjaa meni teuraaksi. Hoituuko homma nykyään tai kannattaako se?

aika pieni apu se maito on, eikä se teurastamo ilmaiseksi teurasta.

Vierailija
99/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pieni perunamaa varhaisperunaa varten mutta mullikan pidossa ei ole mitään järkeä. Ei ole tiloja, ei taitoa hoitaa mullikkaa eikä kyllä haluakaan.

Vierailija
100/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Setä ja täti eivät ole saaneet palkkaa pariin vuoteen, joten laittavat nyt sikalan pois ja hevostalous tilalle.

Suomalaiset saavat sitten jatkossa syödä antibioottipossuja, kun ovat niin halpojakin.

Kysymys ihan mielenkiinnosta: Niissä maissa, joissa syödään mielestäsi antibioottilihaa niin miten se näkyy esim. ihmisten keskimääräisessä eliniässä Suomesta poikkeavasti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme