Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maanviljelijät, paljonko nettopalkkanne on, jos lasketaan tuet + myynti?

Vierailija
11.03.2016 |

Ja mikä on näiden suhde? Auttaisi hahmottamaan tilannetta paremmin, kun ketjuissa esimerkkinä aina käytetty työn määrä ei kerro minulle mitään. En kysy tätä ilkkuakseni, olenhan julkisen sektorin työntekijä ja 100% nettosaaja itse, palkka 2300+ euroa/kk.

Kommentit (463)

Vierailija
441/463 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peltotuki kaikkinensa n. 600 euroa hehtaarilta.

Ei mitenkään pärjää...

'

Niin, jos kasvatat ruista. Keski-Suomessa.

Tuosta vähennät siemenen hinnan, lannoitteet, kasvinsuojeluaineet, puinti- ja kuivatuskulut, muokkauskulut ja viljelyn vuoksi rakennuksiin kohdistuvat kulut (ei niitä koneita kannata pitää ulkona ruostumassa) niin saat summan 623 e. Se on 23 e vähemmän kuin saat tukea. Ja tämä vain silloin, jos tilasi on velaton eikä tarvitse laittaa korkokuluja tuohon päälle.

Ja te myrkytätte satoa niillä aineilla ja tuotte ne sitten markkinoille.

Tässäpä juuri se kotimaisen ruoan idea: Suomessa on tarkasti säädelty mitä saa käyttää ja kaikki aineet ovat taatusti testattuja ja turvallisia ja niiden käyttöä VALVOTAAN. Arvatkaapa millä muualla maailmassa myrkytellään...

Vierailija
442/463 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun ole järkevää lähteä keräilemään tuotteita tiloiltakaan. Ensin 40km tuonne hakemaan kananmunia, sitten 70km toiseen suuntaan hakemaan villalankoja sukkia varten, sitten punajuurta taas kolmannesta paikasta. Ei onnistu, ei kannata, äärettömän epäekologista ja kertakaikkiaan aivan järjetöntä touhua.

Jos täällä kaupungissa olisi paikka, josta ostaa lähialueiden tilojen tuotteita, käyttäsin sitä varmasti. Mutta kun ei ole. Estääkö lainsäädäntö tuollaisen perustamisen? Eli hygieniasäädökset ym? Tai meijerien/muiden ostavien tahojen kanssa tehdyt diilit? Vai onko vaan kannattamatonta? Liikaa vaivaa hyötyyn nähden?

En ole viljelijä mutta voin vastata tähän. Monikin asia estää. Lainsäädäntö ja hygiensäädökset ovat järjettömän tiukat. Perustamiskulut ovat niin isot (miljoonia ja taas miljoonia) että muutoinkin epävarmassa tilanteessa monikaan ei uskalla ottaa niin isoa lainaa, eivätkä pankit annakaan. Tarvittaisiin ainakin eläinkuljetuskalustoa, täysin toimivat teurastamo (joilla ei myöskään mene hyvin tänä päivänä), kuljetuskalustoa tuotteiden kuljettamiseen myymälöihin, myymälätila, kylmäsäilytystiloja, kuivasäilytystiloja, varastotiloja, muiden kuin eläintuotteiden käsittelytiloja ja käsittelykalustoa, kananmunille erilliset keräys, kuljetus varastointi yms tilat, pakkauskalustot kaikille erilaisille tuotteille, jne jne ja valtava määrä työntekijöitä varastomiehiä, lihanleikkaajia, kirjanpitäjiä, myyjiä. Tämä kaikki maksaa niin järjettömästi ettei ole mitään kannatusta.

No toinen vaihtoehto. Ostaa sen teurastuksen valmiilta teurastamolta ja myy lihat itse. Samoin ostaa kananmunien käsittelyn ja pakkausen. Ostaa juuresten, perunoiden ja kasvisten käsittelyt ja pakkaukset ja myy itse. Tässä tarvittaisiin vain ne kuiva-, kylmä- ja viileävarastotilat ja myymälätilat sekä myymälähenkilökunta. Sekä kuljetusvälineet tai kuljetuksenkin voi ostaa. Tässäpä kohtaa teurastamot ovat ovelia. Jos teurastutat itsellesi lihaa, on teurastuksesta laskutettava summa niin valtava että sen lihan saa halvemmalla kaupasta. Estävät kilpailun tällä. Samoin meijeriltä palautuksena ostettavat maidot, juustot yms ovat vähintään yhtä kalliita kuin kaupassa, usein kalliimpiakin. Väliportaat ovat ovelia. Jos taas yrität myydä käsittelemätöntä tankkimaitoa suoraan, ovat hygieniamääräykset niin tiukat että sinun täytyy omistaa melkein mikrobiologian laboratorio ja olla koulutukselta mikrobiologi ennenkuin se onnistuu.

Kolmas vaihtoehto: tee kaikki salaa ja myy vähän "sivuun". Ensinnäkin joka elukka korvamerkitään ja jos merkkejä tai eläimiä puuttuu, seuraa ankarat sanktiot. Tuet voidaan periä takaisin. Kuka haluaa maksaa esim 50.000 euron sakon puuttuvasta korvamerkistä. Jos myyt yhdenkin sipulin sivuun ja joku käräyttää sinut, tulee sanktioita. Lähdetään oletuksesta että tuota se on tehnyt paljonkin ja sakotetaan nyt vaikka 30.000 varmuuden vuoksi. Kuka uskaltaa ottaa riskin?

Suomi on järjettömien säädösten luvattu maa. Kaupungissa onnistuu ravintolapäivän pitäminen vaikka siivoojalta mutta maatilalla jokaista napsausta valvotaan ja kaikesta rangaistaan.

Tuo torimyyntikin on vähän niin ja näin. Jos ei joku säännös tule vastaan niin jää kannattavuudesta kiinni. Täällä toimii lähiruokarinki kerran viikkoon, mutta ei ole mitään järkeä lähteä viemään edes kymmenen ihmisen tilausta sovittuun paikkaan, jonne on 40 minuutin matka. Ja sitten, jos se ostaja päättääkin perua tulonsa tulee takkiin entistä enemmän. Tapahtumissa ja markkinoilla olen käynyt itse myymässä, mutta se päivä siellä torilla seisoskellessa on kyllä kaikkea muuta kuin kannattavaa. En tiedä olisiko toisin jossain suuremmalla paikkakunnalla, mutta täällä maalaiskunnissa asiakkaita ei torimyyntiin riitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/463 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattavuus riippuu niin monista asioista. Esim nyt edellinen kesä meni ainakin meillä niin sanotusti perseelleen sateisen kesän takia. Rehun valkuaisen taso todella alhainen, koska korjuu meni väkisin myöhäiseksi. Rypsiä nyt joutunut syöttämään läpi talven ja lisäämään viljaa. Ja tämä tulee kalliiksi.. :( Kaikki mitä tulee tilalle en näe "palkkana" vaan tällä turvataan tilan tulevaisuus huonompia päiviä varten. Eniten tässä rasittaa epävarmuus niin kaikesta, vaikea investoida ja ottaa isoa velkaa. Moni tila on viimeisen vuoden aikana lopettanut toimintansa ja semmarin suusta kuullen vauhti vain kiihtyy.

Vierailija
444/463 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole maanviljelijä, mutta maalta kotoisin. Olen asunut Helsingissä jo 30 vuotta.

Itse olen aina ajatellut maatalouden tukemisen vakuutusmaksuna.

Maailma ei ole tänäkään päivänä niin vakaassa tilassa, että minkään maan kannattaisi jättäytyä sen varaan, että kriisitilanteessa joku tai jotkut muut maat meille toimittaisivat riittävästi ruokaa. Voi tulla äkkiä maajusseja ikävä, kun vuoden varmuusvarastot leipäviljaa on syöty.

Kannattaa esim. jutella muutaman sodan aikana eläneen kanssa siitä ( siitä ei ole kuin 70 v aikaa... Joka on maailmanhistoriassa lyhyt tovi) miten Suomessa kärsittiin massiivisesta elintarvikepulasta.

Jos oma maanviljelys ajetaan alas, elukat hävitetään ja osaaminen loppuu, pellot kasvaa puskia täyteen, niin menee todella monta vuotta, ennen kuin on taas maitoa myydä omista lehmistä.

Erityisesti suosin itse luomutuotteita, koska niitä varten ei tarvitse tuoda lannotteita eikä myrkkyjä ulkomailta.

Kokonaan oma asiansa toki on, miten rehu tuotettaisiin ja vilja viljeltäisiin, jos ei ole löpöä traktoreihin. Heppoja kun on kyntöhommiin liian vähän Suomessa.

Tästä huolimatta maksan mielelläni tuet siitä, että meillä on omaa viljelystä Suomessa. Varaudutaanhan sitä moneen muuhunkin uhkakuvaan etukäteen. Vähän niinkuin kotivakuutuksessakin. Jos maksat sitä 30 vuotta eikä koskaan talo pala, niin et kai harmittele sitä, että maksut meni hukkaan, kun ei koti mennytkään?

Vierailija
445/463 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on hyvä kysymys, itse tunnen useita maajusseja ja aina valitetaan mutta sitten kun kysyy palkoista tai tuloista niin vastaus on aina jotain "juuri ja juuri tällä elää" tai vastaavaa.

Hirveän moni kaupunkilainen sekoittaa keskenään yksityistalouden ja maatilan. Se tila on yritys, siihen investoidaan, se aiheuttaa työtä ja kuluja, mutta ei yksityistalouden puolella ole kamalasti iloa uudesta rehumyllystä, vaikka se monen kaupunkilaisen mielestä on hulppea hankinta. Se on työväline samalla tavalla kuin taksikuskin taksi. Harva suomalainen itkee sitä, että taksit on liian hienoja ja kalliita, ihmisiä voisi kuljettaa vuoden 2002 Corollalla ihna yhtä hyvin kuin tuliterällä Volvolla.

Minun verotettava ansiotuloni maataloudesta oli viime vuodelta 11300 e. Siinä siis vuoden palkka! Tällä pyöritettiin oma talous ja tästä maksettiin verot. Maatilan puolellatuotantokustannukset + investointikulut ei olleet paljoakaan pienempiä kuin myynnistä saadut tulot + tuet.

Voisiko tämän selittää vielä for dummies tyyliin.

Siis meneekö sulla kaikki tulot maatalon ylläpitämiseen?

Vierailija
446/463 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole maanviljelijä, mutta maalta kotoisin. Olen asunut Helsingissä jo 30 vuotta.

Maailma ei ole tänäkään päivänä niin vakaassa tilassa, että minkään maan kannattaisi jättäytyä sen varaan, että kriisitilanteessa joku tai jotkut muut maat meille toimittaisivat riittävästi ruokaa. Voi tulla äkkiä maajusseja ikävä, kun vuoden varmuusvarastot leipäviljaa on syöty.

Kannattaa esim. jutella muutaman sodan aikana eläneen kanssa siitä ( siitä ei ole kuin 70 v aikaa... Joka on maailmanhistoriassa lyhyt tovi) miten Suomessa kärsittiin massiivisesta elintarvikepulasta.

Jos oma maanviljelys ajetaan alas, elukat hävitetään ja osaaminen loppuu, pellot kasvaa puskia täyteen, niin menee todella monta vuotta, ennen kuin on taas maitoa myydä omista lehmistä.

Erityisesti suosin itse luomutuotteita, koska niitä varten ei tarvitse tuoda lannotteita eikä myrkkyjä ulkomailta.

Kokonaan oma asiansa toki on, miten rehu tuotettaisiin ja vilja viljeltäisiin, jos ei ole löpöä traktoreihin. Heppoja kun on kyntöhommiin liian vähän Suomessa.

Tästä huolimatta maksan mielelläni tuet siitä, että meillä on omaa viljelystä Suomessa. Varaudutaanhan sitä moneen muuhunkin uhkakuvaan etukäteen. Vähän niinkuin kotivakuutuksessakin. Jos maksat sitä 30 vuotta eikä koskaan talo pala, niin et kai harmittele sitä, että maksut meni hukkaan, kun ei koti mennytkään?

Suomessa on polttoaineissakin varmuusvarastot, kriisitilanteissa yksityisautoilu loppuu mutta maanviljelykseen saa polttoainetta. Oliskohan vuoden tarpeisiin.

Vierailija
447/463 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nettotuloja on niin vaikea kertoa? Eikö niitä tiedetä vai halutaanko vaan saivarrella ja ivata kaupunkilaisten tietämättömyyttä maatilojen asioista?

Itse kannatan maataloustukia, sillä ymmärrän että täällä maatalous on haasteellista eikä sitä pysty ylläpitämään ilman tukea. Pidän myös tärkeänä sitä että meillä on omaa ruokatuotantoa.

Silti hämmästelen tilallisten ylimielistä asennetta, muiden tietämättömyydestä johtuvien väärien sanavalintojen ja termien ivaamista ja epämääräistä vänkäämistä josta ei ota mitään selvää.

Miksi ei voi ystävällisesti kertoa mitä on on tulot ja paljonko menot ja kuinka paljon jää nettopalkaksi.

Meidän perheellä on nettotulot 20.000 +48.000 € vuodessa.

Siitä maksetaan lainoja 10.000 € vuodessa sekä tonttivuokraa ja kiinteistöveroa 2000 € vuodessa. Muita asumiskuluja tulee. Muut asumiskulut ovat n. 5000 € vuodessa.

Joku noita asumiskuluja ja lainan määriä ylempänä kyseli.

Myös sitä kysyttiin paljonko omasta työpaikasta on maksanut. Opintoja varten tarvitsin lainaa n. 20.000 €. Ilman sitä en pystyisi tekemään työtäni.

Joka tapauksessa perheeni nettotulot ovat 68.000 € vuodessa.

Ostamme kotimaisia tuotteita ja kannatamme maataloustukia.

Vierailija
448/463 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on polttoaineissakin varmuusvarastot, kriisitilanteissa yksityisautoilu loppuu mutta maanviljelykseen saa polttoainetta. Oliskohan vuoden tarpeisiin.

Meillä on omalla tilalla vuoden tarpeisiin löpöä.

Vierailija
449/463 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomen ja Ruotsin pitäisi olla vertailukohdiltaan edes kohtalaisen lähellä toisiaan. Ei käy järkeen, että Suomessa maksetaan satoja miljoonia euroja kansallista maataloustukea, ja Ruotsissa ei yhtään.

Homman juju on siinä että ruotsissa EU-tuet on paljon suuremmat kuin suomessa.

Suomi liittyi EU:hun aika tiukassa taloustilanteessa laman kurimuksessa ja neuvotteluasema oli aika heikko. Liittymisneuvotteluissa suomen EU-tuet jäivät pieniksi ja tilanetta on sitten paikattu kansallisella tuella.

Tämänhetkisiä vertailukelpoisia EU-tukitasoja ei joistain syystä näytä löytyvän mistään, mutta joskus aikanaan hollannissa taisi olla kovimmat EU-tuet, ja osa ranskaa ihan kannoilla. Selvästi heikoimmat  EU-tukitasot on baltian maissa. 

Vierailija
450/463 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nettotuloja on niin vaikea kertoa? Eikö niitä tiedetä vai halutaanko vaan saivarrella ja ivata kaupunkilaisten tietämättömyyttä maatilojen asioista?

Itse kannatan maataloustukia, sillä ymmärrän että täällä maatalous on haasteellista eikä sitä pysty ylläpitämään ilman tukea. Pidän myös tärkeänä sitä että meillä on omaa ruokatuotantoa.

Silti hämmästelen tilallisten ylimielistä asennetta, muiden tietämättömyydestä johtuvien väärien sanavalintojen ja termien ivaamista ja epämääräistä vänkäämistä josta ei ota mitään selvää.

Miksi ei voi ystävällisesti kertoa mitä on on tulot ja paljonko menot ja kuinka paljon jää nettopalkaksi.

Meidän perheellä on nettotulot 20.000 +48.000 € vuodessa.

Siitä maksetaan lainoja 10.000 € vuodessa sekä tonttivuokraa ja kiinteistöveroa 2000 € vuodessa. Muita asumiskuluja tulee. Muut asumiskulut ovat n. 5000 € vuodessa.

Joku noita asumiskuluja ja lainan määriä ylempänä kyseli.

Myös sitä kysyttiin paljonko omasta työpaikasta on maksanut. Opintoja varten tarvitsin lainaa n. 20.000 €. Ilman sitä en pystyisi tekemään työtäni.

Joka tapauksessa perheeni nettotulot ovat 68.000 € vuodessa.

Ostamme kotimaisia tuotteita ja kannatamme maataloustukia.

Koska ap ei kysynyt mitään todellisia nettotuloja. Hän kuvittelee, että maatalouden tuloista ei tarvitse vähentää mitään kuluja. Siksi koko ap:n kysymys on absurdi - nettotulona tuet+ myynnit! Samalla tavalla teidän perheen nettotulot ovat tulot (vähentämättä veroja!) ja kaikki mahdolliset muut tulot (vähentämättä kuluja) kuten vaikka kirppismyynnit jne.

Vierailija
451/463 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkutilat elää kädestä suuhun ja isommilla menee paremmin. Itselle jäi viime vuonna voittoa 670t€ mutta sitten on kulujakin. Talon rakennus 440t€ navetan rakennus 1.8m€ konehalli 230t€. Nuihinpa ne on tulot mennykki monelta vuodelta... koneetkin maksaa..uusi traktori nykyään maksaa vähintään sen 150t€

Vierailija
452/463 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks kaikki pitää olla uutta? Hyviäkin saa käytettynä. Ai niin kun naapurillakin on.

Vierailija
453/463 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa tekee enemmän tuottoa mutta arvoketjussa alkutuotannolle "sanellaan". Mitä pitempi ketju,sitä enemmän välistä ottajia.

Näitä kakkukuvioita on josta keskimäärin, vain keskimäärin, selviää mitä kukin "arvo"ketjussa ottaa.

Toisaalta mikäli vielä tuodaan ulkomailta ... kuluttajaa vie myös kaupan markkinointi.

Aloittajalle varmaan löytyisi muitakin paikkoja josta informaatiota on saatavilla.

Vierailija
454/463 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa tekee enemmän tuottoa mutta arvoketjussa alkutuotannolle "sanellaan". Mitä pitempi ketju,sitä enemmän välistä ottajia.

Näitä kakkukuvioita on josta keskimäärin, vain keskimäärin, selviää mitä kukin "arvo"ketjussa ottaa.

Toisaalta mikäli vielä tuodaan ulkomailta ... kuluttajaa vie myös kaupan markkinointi.

Aloittajalle varmaan löytyisi muitakin paikkoja josta informaatiota on saatavilla.

Vierailija
455/463 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes vastasit?

Vierailija
456/463 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännästi tutuilla keskikokoinen maatila. Ihmeesti on kalliit autot pihassa eikä edes rahoituksen nimissä

Vierailija
457/463 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuet satoja tuhansia vuodessa mutta nettopalkka 800e/kk.

Vierailija
458/463 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun ystävien perheestä oon jotain päätellyt... Pari puimuria, pari traktoria, kaks maasturia, lapsilla bemari ja audi, maatalo, hevoset. Maanviljelyllä elävät, ihan just ja just tulevat toimeen.

Paljonko on lainaa... Puhdas pääomatulo voi olla yllättävän pieni, menot pitää ottaa huomioon... Voi olla tuloja 100 000, mutta yrittäjän verotus on sellainen että verojen jälkeen on 10 000€

Vierailija
459/463 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllänetienaa kirjoitti:

Jännästi tutuilla keskikokoinen maatila. Ihmeesti on kalliit autot pihassa eikä edes rahoituksen nimissä

Ryhdy toki sinäkin maanviljelijäksi, tiloja on jatkuvasti myynnissä!

Vierailija
460/463 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muistakaa... Maataloustuet eivät ole maanviljelijän palkka, ne ovat turvaamassa ruoan alhaista hintaa, jos viljelijän täytyisi elää sillä vaikka esim viljalla, niin tulot eivät riittäisi edes korjaamaan sitä viljaa.