Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maanviljelijät, paljonko nettopalkkanne on, jos lasketaan tuet + myynti?

Vierailija
11.03.2016 |

Ja mikä on näiden suhde? Auttaisi hahmottamaan tilannetta paremmin, kun ketjuissa esimerkkinä aina käytetty työn määrä ei kerro minulle mitään. En kysy tätä ilkkuakseni, olenhan julkisen sektorin työntekijä ja 100% nettosaaja itse, palkka 2300+ euroa/kk.

Kommentit (463)

Vierailija
1/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2300 netto ja työpäivän pituus 7.45.?

Vierailija
2/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on hyvä kysymys, itse tunnen useita maajusseja ja aina valitetaan mutta sitten kun kysyy palkoista tai tuloista niin vastaus on aina jotain "juuri ja juuri tällä elää" tai vastaavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeastiko kysyt? Miehen lapsuuden kodin tilalle ei löydy jatkajaa kun kaikki lapset ansaitevat nykyisissä töissään enemmän ja vähemmällä työllä.

Maanviljelijän pitää ostaa siemenet, lannoitteet, koneet ja eläintenrehut jne... Yleensä se tila vielä ostetaan muilta sisaruksilta siinä vaiheessa kun se siirtyy seuraavalle sukupolvelle. Ei niillä rahoilla juhlita, niin kuin jostain syystä moni kaupunkilainen luulee.

Vierailija
4/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi laskea nettopalkan, jos sen pohjana on tuet ja myynti eikä vähennetä mitään tulonhankkimiskuluja?

Samalla tavalla voisi sanoa, että nettopalkkani on 4300 e/kk valtiolla assistenttitehtävissä, koska saan palkan lisäksi vuokratuloja.

Vierailija
5/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on hyvä kysymys, itse tunnen useita maajusseja ja aina valitetaan mutta sitten kun kysyy palkoista tai tuloista niin vastaus on aina jotain "juuri ja juuri tällä elää" tai vastaavaa.

Jokaisen palkka on yksityisasia, en minä kerro palkkaani. Miehen vanhemmat eivät tilansa tuotolla juhli.

Vierailija
6/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha vaiva, et ymmärtäisi kuitenkaan sen näkee kysymyksestä. Jospa kävisit yrittäjäkurssin, niin sitten voisi ymmärtää vaikeampaa kuvioita.

Vierailija
7/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveän moni kaupunkilainen sekoittaa keskenään yksityistalouden ja maatilan. Se tila on yritys, siihen investoidaan, se aiheuttaa työtä ja kuluja, mutta ei yksityistalouden puolella ole kamalasti iloa uudesta rehumyllystä, vaikka se monen kaupunkilaisen mielestä on hulppea hankinta. Se on työväline samalla tavalla kuin taksikuskin taksi. Harva suomalainen itkee sitä, että taksit on liian hienoja ja kalliita, ihmisiä voisi kuljettaa vuoden 2002 Corollalla ihna yhtä hyvin kuin tuliterällä Volvolla.

Minun verotettava ansiotuloni maataloudesta oli viime vuodelta 11300 e. Siinä siis vuoden palkka! Tällä pyöritettiin oma talous ja tästä maksettiin verot. Maatilan puolellatuotantokustannukset + investointikulut ei olleet paljoakaan pienempiä kuin myynnistä saadut tulot + tuet.

Vierailija
8/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen palkka on yksityisasia, en minä kerro palkkaani. Miehen vanhemmat eivät tilansa tuotolla juhli.

Perus vastaus, tuskin tässä kukaan teiltä mitään tiliotteita on kysymässä vaan suuntaa että minkälaisilla tuloilla te aina valitatte.

Vierailija
9/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet noin 80000 €, myyntitulot noin 350000 €.

Ilmeisesti menot eivät kiinnosta kysyjää ollenkaan.

Vierailija
10/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeastiko kysyt? Miehen lapsuuden kodin tilalle ei löydy jatkajaa kun kaikki lapset ansaitevat nykyisissä töissään enemmän ja vähemmällä työllä.

Maanviljelijän pitää ostaa siemenet, lannoitteet, koneet ja eläintenrehut jne... Yleensä se tila vielä ostetaan muilta sisaruksilta siinä vaiheessa kun se siirtyy seuraavalle sukupolvelle. Ei niillä rahoilla juhlita, niin kuin jostain syystä moni kaupunkilainen luulee.

Jotkut juhlii, mutta suurin osa varmaan sitten ehkä ei. Toisaalta yli 300 000 euroa tukea vuodessa tilalle, jossa kaksi työntekijää, kuulostaa aika paljolta.

Vierailija
11/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aika tavallinen verotettava tulo on 25 000 € vuodessa. Jos veroprosentti on 30, niin nettopalkaksi jää 17 500 €.

Meillä on selvästi keskimääräistä suurempi tila ja meidän perheen elanto tulee kokonaan tästä. Ei käydä tilan ulkopuolella töissä eikä tehdä satunnaista enemmän urakointia tai muuta ulkopuolisille.

Vierailija
12/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-22 000 e / v. Eli n. 1666e ja risat kuussa. Perhe elätettävänä, navetasta on lainaa jäljellä, auton omistaa rahoitusyhtiö, eipä puimurikaan oma ole ja yhtä peltoa (12 ha) maksetaan seuraavat 12 vuotta pankille. Ja maidon hinta se vain laskee. Surullista on se, että kuluttajatkaan ei arvosta, sanotaan vain että laittavat ne muutkin yrittäjät lapun luukulle jos ei kannata. Niin, paitsi että muut yrittäjät saavat määrätä tuotteiden hinnan. No sitte vikistään tuista. Noh unohdetaan sit omavaraisuus ja puhdas ruoka ja unohdetaan se fakta että tukia maksetaan ympäri maailman, kun joka maalla on omat haasteensa maanviljelylle (maaperä, ilmasto...) ja halutaan turvata ruoka.

Viime yönä klo 2:02 valot sammutin navetassa, terve vasikka tuli vaikka poikiminen oli vaikeaa. Seitsemäksi menin sinne takaisin. Laitoin radion päälle että kuulen uutisia. sydämessäni palaa toivon liekki, että jonain päivänä ei minua enää halpuutettaisi.

Vierailija
13/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjillä on vaikeaa. Pitkät päivät ja stressi riskeistä. Onneksi saa autot ja puhelimet yms. menot firmalle.

Vierailija
14/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveän moni kaupunkilainen sekoittaa keskenään yksityistalouden ja maatilan. Se tila on yritys, siihen investoidaan, se aiheuttaa työtä ja kuluja, mutta ei yksityistalouden puolella ole kamalasti iloa uudesta rehumyllystä, vaikka se monen kaupunkilaisen mielestä on hulppea hankinta. Se on työväline samalla tavalla kuin taksikuskin taksi. Harva suomalainen itkee sitä, että taksit on liian hienoja ja kalliita, ihmisiä voisi kuljettaa vuoden 2002 Corollalla ihna yhtä hyvin kuin tuliterällä Volvolla.

Minun verotettava ansiotuloni maataloudesta oli viime vuodelta 11300 e. Siinä siis vuoden palkka! Tällä pyöritettiin oma talous ja tästä maksettiin verot. Maatilan puolellatuotantokustannukset + investointikulut ei olleet paljoakaan pienempiä kuin myynnistä saadut tulot + tuet.

Tuo voi kertoa myös  taitavasta kirjanpidosta ja verosuunnittelusta, eikä niinkään yritystoiminnan tuottavuudesta. Moni muukin yrittäjä pyrkii minimoimaan verotettavan tulonsa.

Vierailija
15/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut juhlii, mutta suurin osa varmaan sitten ehkä ei. Toisaalta yli 300 000 euroa tukea vuodessa tilalle, jossa kaksi työntekijää, kuulostaa aika paljolta.

Tuollaisia tiloja ei Suomessa MAVIn mukaan ole edes kahta tusinaa. Eli siis tiloja, joissa on yksityinen omistaja ja tukieuroja yli 300 000 e/v. Osuukuntia, maatalousyhtymiä, opilaitoksia jne. löytyy, mutta yksityistiloja perin vähän.

Vierailija
16/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei kyllä ole minkään normitilan tukimäärä.

Vierailija
17/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo voi kertoa myös  taitavasta kirjanpidosta ja verosuunnittelusta, eikä niinkään yritystoiminnan tuottavuudesta. Moni muukin yrittäjä pyrkii minimoimaan verotettavan tulonsa.

Oletko koskaan miettinyt, että jokainen palkansaaja pääsee samaan, jos vähän jaksaa miettiä talouttaan! Hanki sijoitusasunto, sen jälkeen saat kaikki oman kotisi remontti- jne. hankinnat verotukseen. Kyse on siitä, mitä viitsit tehdä. Helpompaa on tietty selittää itselleen, että tuo ei minulla onnistu.

Vierailija
18/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No maatalouden ominaispiirre nyt sattuu olemaan pääomavaltaisuus. Eli mistä tilasta on kyse? Mitä muita menoja kuin nuo kaksi työntekijää?

Vierailija
19/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-45000 / 2 henk.

Vierailija
20/463 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun ystävien perheestä oon jotain päätellyt... Pari puimuria, pari traktoria, kaks maasturia, lapsilla bemari ja audi, maatalo, hevoset. Maanviljelyllä elävät, ihan just ja just tulevat toimeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi