Mikä on paras ja tehokkain masennuslääke?
Suosittele! Kyllä, terapiassa käyn kyllä mutta sen tehosteeksi tarvitsen myös lääkkeitä joten nyt haluaisin tietää mikä juuri sinulla on tehonnut parhaiten? Haluan jo nousta täältä masennuksen suosta!
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Mistä niitä taikasieniä saa?
Minäkin haluan tietää :)
Vierailija kirjoitti:
No, taitaa nuo SSRI- ja SNRI-lääkkeet olla amfetamiinijohdannaisia suurin osa. Aikaisemmin masennusta hoidettiin mm. amfetamiinilla, koska sillä on piristävä vaikutus. Lääkefirmat vaan ovat keksineet uusia molekyylejä joita voi patentoida. No, joka tapauksessa amfetamiini voi aiheuttaa serotoniinisyndrooman, ja samat viekkarit kuin masennuslääkkeillä. En näe tässä suurta eroa, laillistettua huumeenkäyttöä lääketieteen osalta. Kyllähän se lääketiede osaa kusta silmään, jos ei pidä varansa. Ihmetyttää vaan miten tällaiset havainnot eivät tule koskaan lääketieteen sisäpuolelta, lienee aika läpimätä lahko ja kuppikunta tämä lääkärien ammattiryhmä.
Siis, "taitaa olla". Onko vai ei ole? Koita nyt olla täsmällinen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaikka kotipihan nurmikolta syksyisin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen se, joka vastasi kanssasi samaan aikaan tuon liikunta-vastauksen. Ymmärrän, että masennus on oikea sairaus mahdollisesti vakavilla seurauksilla, eikä tarkoituksenani ole sitä millään tavalla vähätellä. Mutta on tutkittu asia, että masennuslääkkeet eivät ole tehokkaita. Ap on jo saanut tärkeän avun, joka on terapia. Liikunnan on todettu olevan vähintään yhtä tehokas apu kuin masennuslääkkeet, jollei tehokkaampi. Liikunta ja terapia yhdessä ovat tehokkain apu masennukseen. Ja liikunnalla en nyt tarkoita jotain fitness-mimmiksi ryhtymistä, vaan esim. kevyitä kävelylenkkejä ja ulos/metsään lähtemistä. Tärkeintä on, että saisi itsensä aluksi edes hetkeksi ulos ja löytäisi elämästä jotain, mistä saisi edes pientä nautintoa. Minusta ei kuulosta siltä, että ap olisi niin pahasti masentunut, että tämä olisi täysin mahdoton ajatus. Voin toki olla väärässäkin. Tsemppiä ap:lle!
Liikunta on hyvä, mutta jos kysytään lääkettä, niin minusta olisi kiva lukea niitä vastauksia, jotka vastaavat siihen. Kaikki varmaan tietää, että liikunta toimii, mutta jos ihminen on niin masentunut, kuten esim minä nyt (en ole ap) että en halua juurikaan olla seisallani, niin liikunta on ihan mahdoton ajatus. Minulla sattuu kaikkiin niveliin ja lihaksiin ja elimistö tuntuu lyijynpainavalta. Joka päivä mietin kuinka voisin päästä pois ja onneksi myös sitä kuinka voisin tämän parantaa. Masennus sairastuttaa ihmisen fyysisesti ja siihen perustuu ajatus, että fyysisesti sitä voi myös parantaa. Mutta pitää olla tarpeeksi terve siihen. Sen jälkeen, kun alkaa elimistö toimimaan ja jaksaa jo tehdä jotain muutakin, niin liikunta voi olla hyvä apu paranemisessa. Liikunta auttaa suojaamaan, ettei uudelleen masennu.
Siihen saakka, minäkin mielelläni lukisin ihmisten kokemuksia lääkkeistä. Minä olen kokeillut varmaan kaikki mahdolliset. Paras on ollut sepram, mutta sain siitä niin pahoja sivuoireita, että piti heti lopettaa. Nyt vain olen ja koitan selvitä iltaan saakka, kun pääsee nukkumaan.
Voisiko olla fibromyalgiaa, masennus ei kai sinänsä aiheuta kipuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen se, joka vastasi kanssasi samaan aikaan tuon liikunta-vastauksen. Ymmärrän, että masennus on oikea sairaus mahdollisesti vakavilla seurauksilla, eikä tarkoituksenani ole sitä millään tavalla vähätellä. Mutta on tutkittu asia, että masennuslääkkeet eivät ole tehokkaita. Ap on jo saanut tärkeän avun, joka on terapia. Liikunnan on todettu olevan vähintään yhtä tehokas apu kuin masennuslääkkeet, jollei tehokkaampi. Liikunta ja terapia yhdessä ovat tehokkain apu masennukseen. Ja liikunnalla en nyt tarkoita jotain fitness-mimmiksi ryhtymistä, vaan esim. kevyitä kävelylenkkejä ja ulos/metsään lähtemistä. Tärkeintä on, että saisi itsensä aluksi edes hetkeksi ulos ja löytäisi elämästä jotain, mistä saisi edes pientä nautintoa. Minusta ei kuulosta siltä, että ap olisi niin pahasti masentunut, että tämä olisi täysin mahdoton ajatus. Voin toki olla väärässäkin. Tsemppiä ap:lle!
Liikunta on hyvä, mutta jos kysytään lääkettä, niin minusta olisi kiva lukea niitä vastauksia, jotka vastaavat siihen. Kaikki varmaan tietää, että liikunta toimii, mutta jos ihminen on niin masentunut, kuten esim minä nyt (en ole ap) että en halua juurikaan olla seisallani, niin liikunta on ihan mahdoton ajatus. Minulla sattuu kaikkiin niveliin ja lihaksiin ja elimistö tuntuu lyijynpainavalta. Joka päivä mietin kuinka voisin päästä pois ja onneksi myös sitä kuinka voisin tämän parantaa. Masennus sairastuttaa ihmisen fyysisesti ja siihen perustuu ajatus, että fyysisesti sitä voi myös parantaa. Mutta pitää olla tarpeeksi terve siihen. Sen jälkeen, kun alkaa elimistö toimimaan ja jaksaa jo tehdä jotain muutakin, niin liikunta voi olla hyvä apu paranemisessa. Liikunta auttaa suojaamaan, ettei uudelleen masennu.
Siihen saakka, minäkin mielelläni lukisin ihmisten kokemuksia lääkkeistä. Minä olen kokeillut varmaan kaikki mahdolliset. Paras on ollut sepram, mutta sain siitä niin pahoja sivuoireita, että piti heti lopettaa. Nyt vain olen ja koitan selvitä iltaan saakka, kun pääsee nukkumaan.
Voisiko olla fibromyalgiaa, masennus ei kai sinänsä aiheuta kipuja?
Varmasti voi olla fibromyalgiaa. Mutta kyllä masennus itsessäänkin aiheuttaa kipuja:
"Masennuspotilaalla välittäjäaine serotoniinin ja noradrenaliinin pitoisuudet vähenevät, mikä heikentää hermoratojen mahdollisuutta säädellä kivun kokemusta normaalilla tavalla. Tällöin kipukynnys madaltuu ja kipua koetaan herkemmin. Depressiossa koetaan näin kipuna sellaisetkin elimistön tuntemukset, joita normaalitilassa ei kipuna aistittaisi.
Tämän ajatellaan olevan selitys sille miksi niin monet depressiopotilaat kärsivät erilaisista kipuoireista kuten selkä-, lihas- ja nivel- ja vatsakivuista sekä päänsärystä. Jopa reilulla kahdella kolmasosalla depressiosta kärsivistä on raportoitu emotionaalisten oireiden lisäksi esiintyvän erilaisia kipuja." ( http://www.tohtori.fi/?page=7236802&id=0936459)
Fibromyalgiaan tarjotaan hoitoina masennuslääkettä. Että eroaako se sitten masennuksesta juuri mitenkään? Jos ei fibroisella ole masennusta, niin pitkään jatkuessaan kivut kyllä sairastuttavat mielenkin.
ECT- eli sähköhoito on itselleni ollut tehokkain, mutta siihen liittyi itselläni niin pahoja sivuoireita, etten koskaan enää suostu siihen. On aika hirveää olla muistamaton puoli vuotta. Efexor depot oli myös tehokas. Vierotusoireet käsittämättömän kamalat. SSRI-lääkkeistä sertraliini auttoi hyvin, vei myös pois paniikkimaisia ahdistuksia. Sertraliinin vierotusoireet muistutti masennusoireita, menivät ohi muutamassa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla masennuksen on lähes parantanut a)ystävien seura b)Venlaflaxin 300 mg
Aika hurja annos venlafaxinia.
Terapia, ymmärtävät läheiset ja liikunta.
T. ex-masentunut lääkekoukussa oleva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sopii kenellekin.
Varaudu siihen, että tähän ketjuun tuppaa porukkaa sanomaan LIIKUNTA ja OIKEA RAVINTO, kun he eivät ymmärrä, että vaikea masennus on SAIRAUS, jota joissakin tapauksissa on vain lääkittävä ihan lääkkeillä. Tai muuten ei pääse edes sängystä ylös.
Aivan liian monella se johtaa myös itsemurhaan.
Väärää tietoa. Itsemurhan teheiltä on lähes kaikilta löydetty mielialalääkkeitä verestä. Eli lääkkeet johtavat useammin itsariin kuin lääkkeettömyys.
Vähän samaa sarjaa kuin jäätelön syönti lisää hukkumiskuolemia. (molemmat yleistyvät kesällä)
Vierailija kirjoitti:
Täällä on moni kehunut Voxraa. Miksiköhän oma lääkärini ei suostunut sitä kirjoittamaan? Sanoi ehdotukseeni "ei nyt sentään" ja määräsi Cymbaltaa. Mikäköhän Voxrassa mietitytti?
Voxran käyttöaihe on vakava masennustila. Lieviin masennuksiin sitä ei tule määrätä.
Vierailija kirjoitti:
Meditaatio, metsässä kävely, kaikki itselleen mieleinen toiminta. Kamomillatee!
Tää on hauska, kun ottaa huomioon, että masennuksen oire on mielihyvän kadottaminen kaikelle itselle mieleisessä toiminnassa. "Kuumeesta pääsee, kun tulee kuumeettomaksi." :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sopii kenellekin.
Varaudu siihen, että tähän ketjuun tuppaa porukkaa sanomaan LIIKUNTA ja OIKEA RAVINTO, kun he eivät ymmärrä, että vaikea masennus on SAIRAUS, jota joissakin tapauksissa on vain lääkittävä ihan lääkkeillä. Tai muuten ei pääse edes sängystä ylös.
Aivan liian monella se johtaa myös itsemurhaan.
Väärää tietoa. Itsemurhan teheiltä on lähes kaikilta löydetty mielialalääkkeitä verestä. Eli lääkkeet johtavat useammin itsariin kuin lääkkeettömyys.
Kuolleilta syöpäpotilailta löytyy lähes aina merkkejä sädehoidosta tai solunsalpaajista. Sädehoito ja solunsalpaajahoito pitää lopettaa, koska ne tappaa.
Väärä korrelaatio. Syöpäpotilas ei voi parantua itse, mutta masentunut voi. Masentuneelle riittää, kun ottaa itseään perseestä kiinni ja tekee asialle jotain, mutta syöpöpotilas ei voi mitään syövälleen, ellei satu osaamaan miten solut jumitetaan mitoosissa G0-vaiheeseen, joka saadaan aikaan sytoilla.
Väärä korrelaatio taas. Tottahan syöpäpotilas voi toki parantua ilman koululääketieteen puuttumista asiaan. Hän voi mennä rukoiltavaksi tai hoitaa syöpänsä vain syömällä oikein.
66, jäätelönmyynti aiheuttaa hukkumisia, korrelaatio ei erehdy:D toivottavasti ainoa väyläsi jakaa tietoasi on vauva-palsta. Voiko olla, että epätoivoisella ihmisellä on mt-lääkkeitä veressä, ihan tosi??? Moni lääke pahentaa oireita aluksi. Kyse on siitä, että kontrolliaikoja ja seurantaa ei ole. Seuraavaksi googlaa: lähdekritiikki:D
Vierailija kirjoitti:
Ketamiini. Vaikutus alkaa jo tunneissa eikä viikoissa, kuten perinteisillä masennuslääkkeillä.
"“The rapid therapeutic response of ketamine in treatment-resistant patients is the biggest breakthrough in depression research in a half century,” said Ronald Duman, the Elizabeth Mears and House Jameson Professor of Psychiatry and Professor of Neurobiology."
http://news.yale.edu/2012/10/04/yale-scientists-explain-how-ketamine-va…
Suomessa ketamiini on käytössä vain anestesialääkkeenä.
Vierailija kirjoitti:
. Sitten kun selvität, että lääkärit tekevät eniten itsareita, tajuat, että lääketiede ei varmasti ole ratkaisu ongelmaan, jos kerran edes lääkärit eivät saa itseään terveeksi lääketieteen keinoin. Onko tämä vaikeaa tajuta, vai löydätkö sopivan vastaväitteen?
Johtuisiko tämä siitä, että lääkäreillä saattaa olla kynnys hakeutua psyykkisistä oireista hoitoon, kun hoitavat itse usein somaattiset vaivansakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli olet kokeillut lääkkeet, miks et kokeile sähköshokkihoitoa (ECT)? Se tehoaa 80%:lle masentuneista ja on erittäin paljon tehokkaampi kuin lääkkeet.
Minulla on aika epäileväinen asenne sähköshokkihoitoa kohtaan. Olen erään ystäväni hoidon nähnyt, enkä samaa halua itselleni. En halua menettää lapsuusmuistojani, vaikka siellä niitä pahoja onkin, mutta myös paljon hyvää ja arvokasta. Lääkärinikään ei ole sitä minulle koskaan ehdottanut näiden vuosien aikana.
Minä olen työskennellyt vanhuspsykiatrialla ja nähnyt, että sähköhoidot tosiaan auttavat.
Erään työkaverin mies veti itsensä hirteen psykiatrisella osastolla. Vaimo oli anellut, että miehelle annettaisiin ECT-hoitoja, kun oli vaikea masennus, eikä lääkkeistä tai terapioista ollut apua. Ei edes kokeiltu sähköhoitoa, ja tämä oli lopputulos.
Vierailija kirjoitti:
66, jäätelönmyynti aiheuttaa hukkumisia, korrelaatio ei erehdy:D toivottavasti ainoa väyläsi jakaa tietoasi on vauva-palsta. Voiko olla, että epätoivoisella ihmisellä on mt-lääkkeitä veressä, ihan tosi??? Moni lääke pahentaa oireita aluksi. Kyse on siitä, että kontrolliaikoja ja seurantaa ei ole. Seuraavaksi googlaa: lähdekritiikki:D
Sarkasmi on vaikea laji.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen googletusta, ko. eliöille on oikein oma sivustonsa ja fooruminsakin (suomalainen).
No, taitaa nuo SSRI- ja SNRI-lääkkeet olla amfetamiinijohdannaisia suurin osa. Aikaisemmin masennusta hoidettiin mm. amfetamiinilla, koska sillä on piristävä vaikutus. Lääkefirmat vaan ovat keksineet uusia molekyylejä joita voi patentoida. No, joka tapauksessa amfetamiini voi aiheuttaa serotoniinisyndrooman, ja samat viekkarit kuin masennuslääkkeillä. En näe tässä suurta eroa, laillistettua huumeenkäyttöä lääketieteen osalta. Kyllähän se lääketiede osaa kusta silmään, jos ei pidä varansa. Ihmetyttää vaan miten tällaiset havainnot eivät tule koskaan lääketieteen sisäpuolelta, lienee aika läpimätä lahko ja kuppikunta tämä lääkärien ammattiryhmä.