Kotiäiti ihanne tuhoaa suomen taloutta.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa syntyvyys on kuitenkin paremmalla tolalla, kuin monessa muussa länsimaassa, jossa on heikommat vanhempainetuudet. Pitkällä tähtäimellä kansantalouden kannalta on, että syntyvyys on tarpeeksi korkealla. Silloin ikärakenne ei pääse vääristymään, ja kestävyysvaje saadaan hallintaan.
Paremminkin äitiys- ja lapsivihamielinen asenne tuhoaa Suomen taloutta. Talous ei voi olla kestävällä pohjalla, jos syntyvyyttä ei saada nousuun.
1. Väärä olettama syntyvyydestä. Tutkippas asiaa https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2…
2. Väärä olettama vanhempainetuuksista / sh-kustannuksista. Tutki asiaa http://data.worldbank.org/indicator/SH.XPD.PCAP
Syntyvyyden suhteen olet kuitenkin oikeassa siinä, että meidän väestöpyramidi on pielessä, eli lapsia ei riitä elättämään vanhempia. Tätä korjaa jo nyt maahanmuutto merkittävästi, eli tätä menoa ongelma poistuu parissa vuodessa. Väestöpyramidit tässä http://www.census.gov/population/international/data/idb/informationGate…
Kiitos vain mielenkiintoisista tilastoista, mutta vähän analyysiä pitäisi olla mukana. Esim. syntyvyystilasto on vuodesta 2015, joka oli Suomessa ennätyksellisen alhainen. Silti syntyvyydessä Suomen perässä on paljon länsimaita, joissa vanhenpainetuuksiin ei ole panostettu. Eli väitteiden leimaaminen yksiselitteisesti vääriksi ei ole niin yksinkertaista.
Yhteenvetona kuitenkin pointtini oli, että alhainen syntyvyys on suurimpia ongelmia talouden kannalta miltei kaikissa länsimaissa. Ja tähän voidaan vaikuttaa perhepolitiikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano mulle mistä helvetistä sä luot ne työpaikat? Kun tän aukottomasti todistat, mä kannatan sun ehdotusta.
Naiset voisi itse niitä luoda. Älkää aina vaan odottako, että miehet sen tekevät. Yksikin pörssifirma nyt ensin ja muutama startuppi. Omilla pienillä paikkakunnillanne kun ajattelette sitä suurinta työllistäjää niin sekin taas on se miehen, vaan ei naisen, perustama tehdas.
Et ole koskaan ollut yrittäjänä tämän kommentin perusteella? Etkä tutustunut nykyisiin startup yrityksiin?
No jos tuosta nyt ottaa vaikka valtavan miesvaltaisen teknologiateollisuuden niin se työllistää noin 700 000. Tuohon päälle sitten vaikka kemianteollisuus ja metsäteollisuus niin aikamoisista luvuista puhutaan. Siinä saa aika monta kampaamoa ja kynsiliikettä jotta pääsee samoihin lukuihin. Niissä työllistää lähinnä itsensä.
Teknologiateollisuuden osuus Suomen viennistä on 50 prosenttia ja elinkeinoelämän tutkimus- ja kehitysinvestoinneista 75 prosenttia. Alan yritykset työllistävät suoraan 285 000 ihmistä. Kun mukaan lasketaan välilliset työllistämisvaikutukset, niin 700 000 suomalaista työpaikkaa on teknologiateollisuuden varassa.
Vierailija kirjoitti:
Ai tuhoaa vai?
Mulla tulot nousi n. 1000 €:lla kun lopetin hoitovapaan ja jäin työttömäksi (ansiosidonnaiselle päivärahalle.
Halvempaa mun kotiäitiys valtiolle oli kuin työttömyys.
Kotiäitiys on myös halvempaa kuin päivähoito.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/55287-paivakotilapsi-maksaa-750-eukk-kotiaiti-saastaa-suomen-rahoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa syntyvyys on kuitenkin paremmalla tolalla, kuin monessa muussa länsimaassa, jossa on heikommat vanhempainetuudet. Pitkällä tähtäimellä kansantalouden kannalta on, että syntyvyys on tarpeeksi korkealla. Silloin ikärakenne ei pääse vääristymään, ja kestävyysvaje saadaan hallintaan.
Paremminkin äitiys- ja lapsivihamielinen asenne tuhoaa Suomen taloutta. Talous ei voi olla kestävällä pohjalla, jos syntyvyyttä ei saada nousuun.
1. Väärä olettama syntyvyydestä. Tutkippas asiaa https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2…
2. Väärä olettama vanhempainetuuksista / sh-kustannuksista. Tutki asiaa http://data.worldbank.org/indicator/SH.XPD.PCAP
Syntyvyyden suhteen olet kuitenkin oikeassa siinä, että meidän väestöpyramidi on pielessä, eli lapsia ei riitä elättämään vanhempia. Tätä korjaa jo nyt maahanmuutto merkittävästi, eli tätä menoa ongelma poistuu parissa vuodessa. Väestöpyramidit tässä http://www.census.gov/population/international/data/idb/informationGate…
Kiitos vain mielenkiintoisista tilastoista, mutta vähän analyysiä pitäisi olla mukana. Esim. syntyvyystilasto on vuodesta 2015, joka oli Suomessa ennätyksellisen alhainen. Silti syntyvyydessä Suomen perässä on paljon länsimaita, joissa vanhenpainetuuksiin ei ole panostettu. Eli väitteiden leimaaminen yksiselitteisesti vääriksi ei ole niin yksinkertaista.
Yhteenvetona kuitenkin pointtini oli, että alhainen syntyvyys on suurimpia ongelmia talouden kannalta miltei kaikissa länsimaissa. Ja tähän voidaan vaikuttaa perhepolitiikalla.
Vanhempainetuuksiin on panostettu erityisesti näemmä Afrikassa ja USAssakin syntyvyys on Suomea korkeampi. Siellä äitiysloma on 12 viikkoa usein omalla kustannuksella ja sitten takaisin töihin.
Jos nyt olisi töitä edes nuorille ja lapsettomille ihmisille ym niin sen jälkeen voi alkaa värvätä kotiäitejä töihin.
Alle 3v. lapsen kotiäiti tulee valtiolle halvemmaksi kuin työtön. Ja yli 3v. lapsen kotiäitihän on valtiolle ilmainen kun silloin ei saa enää edes kodinhoidotukea. Lapsilisät saa kaikki oli sitten kotiäiti, työtön tai töissä.
Minä olin ensin kotiäiti ja nyt olen kotirouva kun lapset ovat jo isoja. Emme kuppaa mitään tukia valtiolta vaan tulemme toimeen omillamme. Maksan pääomaveroja.
Voisinhan minä ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja saisin työmarkkinatukea. Ja jos saisin töitä niin veisin sen työpaikan sellaiselta joka oikeasti tarvitsee sitä työpaikkaa eläkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tuhoaa vai?
Mulla tulot nousi n. 1000 €:lla kun lopetin hoitovapaan ja jäin työttömäksi (ansiosidonnaiselle päivärahalle.
Halvempaa mun kotiäitiys valtiolle oli kuin työttömyys.Kotiäitiys on myös halvempaa kuin päivähoito.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/55287-paivakotilapsi-maksaa-750-eukk-kotiaiti-saastaa-suomen-rahoja
Kerrotko vielä kuinka paljon kotiäiti maksaa veroja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano mulle mistä helvetistä sä luot ne työpaikat? Kun tän aukottomasti todistat, mä kannatan sun ehdotusta.
Naiset voisi itse niitä luoda. Älkää aina vaan odottako, että miehet sen tekevät. Yksikin pörssifirma nyt ensin ja muutama startuppi. Omilla pienillä paikkakunnillanne kun ajattelette sitä suurinta työllistäjää niin sekin taas on se miehen, vaan ei naisen, perustama tehdas.
Et ole koskaan ollut yrittäjänä tämän kommentin perusteella? Etkä tutustunut nykyisiin startup yrityksiin?
No jos tuosta nyt ottaa vaikka valtavan miesvaltaisen teknologiateollisuuden niin se työllistää noin 700 000. Tuohon päälle sitten vaikka kemianteollisuus ja metsäteollisuus niin aikamoisista luvuista puhutaan. Siinä saa aika monta kampaamoa ja kynsiliikettä jotta pääsee samoihin lukuihin. Niissä työllistää lähinnä itsensä.
Teknologiateollisuuden osuus Suomen viennistä on 50 prosenttia ja elinkeinoelämän tutkimus- ja kehitysinvestoinneista 75 prosenttia. Alan yritykset työllistävät suoraan 285 000 ihmistä. Kun mukaan lasketaan välilliset työllistämisvaikutukset, niin 700 000 suomalaista työpaikkaa on teknologiateollisuuden varassa.
No johan on säälittävä argumentti. Otat siis esimerkiksi lähes 100 vuotta vanhat teollisuudenalat, jotta saat luvut näyttämään mieleisiltäsi. Tarkastelehan samalla silloisia yhteiskunnallista tilannetta ja sen vaikutuksia sukupuolten rooleihin. Totta kai vanhat teollisuudenalat ovat todennäköisimmin miehen perustamia, koska silloin jako oli hyvin vahvasti se, että naiset hoitivat kodin ja miehet tienasivat elannon. Mutta olisko mitään jos siirtyisit ajattelussasi nykypäivään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alhainen syntyvyys on tavoite. Tästä syystä synnyttäjien keski-ikää on myös nostettu. Maapallo kestää n. 7,7 - 12 miljardia ihmistä. Meitä on jo nyt 7 miljardia. Eli syntyvyyden on laskettava, jotta maapallon resurssit riittävät. Huoltosuhteeseen tällä on tietenkin merkitystä, mutta maapallon kannalta on parempi, että syntyvyys laskee.
Matemaattisesti ajatellen, meidän lisääntymisellä ei ole väliä. Aasialaiset geenit voittaa kuitenkin. Miksi? Siksi, että heitä on yli 4 miljardia, mustia 2 ja meitä valkoisia 1. Helppo päätellä, minkälaista porukkaa on täällä 100v päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tuhoaa vai?
Halvempaa mun kotiäitiys valtiolle oli kuin työttömyys.Kotiäitiys on myös halvempaa kuin päivähoito.
Kerrotko vielä kuinka paljon kotiäiti saa eläkettä?
Jos kaikki kotiäidit nyt menisi töihin niin Suomessa ei riittäisi päiväkodit eikä rahat siihen päivähoitoon!
Ja oikeassa elämässä kaikille kotiäideille ei olisi töitä vaikka mitä tekisi tässä taloustilanteessa. Työttömyysluvut nousisi pilviin ja työtön on kalliimpi valtiolle kuin kotiäiti.
Kotiäisit ja opiskelijathan pelastaa Suomen kun tulevat toimeen ropposilla.
Kotiäiti maksaa siitä pienestä kotihoidon tuesta veroja.
Minä maksan nyt pääomaveroja ja en saa kotihoidontukea (enkä muitakaan tukia). Ja mieheni maksoi 120 000e veroja (pääoma + työ) joten eiköhän se riitä hetkeksi meidän perheen osalta.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki kotiäidit nyt menisi töihin niin Suomessa ei riittäisi päiväkodit eikä rahat siihen päivähoitoon!
Ja oikeassa elämässä kaikille kotiäideille ei olisi töitä vaikka mitä tekisi tässä taloustilanteessa. Työttömyysluvut nousisi pilviin ja työtön on kalliimpi valtiolle kuin kotiäiti.
Kotiäisit ja opiskelijathan pelastaa Suomen kun tulevat toimeen ropposilla.
MTV3 Studio55:ssä juuri nyt unitutkija kertoo, miten lapsena koetut stressitilanteet näkyvät aikuisena unihäiriöinä. Stressitilanne voi olla vanhempien riidat tai vaikka se, että lapsi pakotetaan päivähoitoon tms. Unihäiriötkin ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti, yli 75% kokee unihäiriöitä kuukausittain, 20% päivittäin. Mikä osuus tästä selittyy sillä, että äidit (se lapsen turva) menevät töihin? Eikö kansantaloudellisesti olisi viisasta, Saksan ja Yhdysvaltojen tapaan, tukea äitien (miksei isienkin) kotona olemista?
Niin kauan aikaa kun tänne rahdataan mamuja eläteiksi en aio tehdä päivääkään työtä. Tarvittaessa lankkaan naamani tummaksi ja heitän paprit huitsin nevadaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tuhoaa vai?
Kerrotko vielä kuinka paljon kotiäiti saa eläkettä?
Vanhempainvapaista kertyy nykyään eläkettä. Se kertyy siis ihan omien lasten hoitamisesta.
Tämä ei ole mamu topikki, mutta tyhmäkin sen nyt näkee ettei mamutilannetta saa enää peruutettua. Eli Eurooppa on muuttunut ns. Monikulttuuriseksi paikaksi. Ehkäpä tuossa 50-150 vuoden kuluttua maassamme on uusi populaatio jolla on varaa olla yrittäjiä tai joilla on ostovoimaa, sikäli mikäli kun asiat sutviintuvat. Mutta sitähän me emme ole enää näkemässä.
Mikä kotiäiti-ihanne? Itse olen ainakin kokenut suurta painetta lähteä työelämään mahdollisimman aikaisin. Kolme vuotta kotona tuntuu olevan ihan maksimi omassa ystäväpiirissäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika harvalla paikkakunnalla Suomessa TEHDAS on suurin työllistäjä. Ylipäänsä tehdas on aika harvoin Suomessa työllistäjänä, mutta jos nyt jotain ersimerkkejä mainitsisi niin Kiteella Marimekko (naisen perustama) tai Posiolla Pentik (naisen perustama).
Molemmat teollisia yrityksiä. Keramiikka tehdään Posiolla omassa tehtaassa ja Marimekon tehdas on Kiteellä. Keppuja, koruja ja rättejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika harvalla paikkakunnalla Suomessa TEHDAS on suurin työllistäjä. Ylipäänsä tehdas on aika harvoin Suomessa työllistäjänä, mutta jos nyt jotain ersimerkkejä mainitsisi niin Kiteella Marimekko (naisen perustama) tai Posiolla Pentik (naisen perustama).
Molemmat teollisia yrityksiä. Keramiikka tehdään Posiolla omassa tehtaassa ja Marimekon tehdas on Kiteellä. Keppuja, koruja ja rättejä.
Tai siis oli Kiteellä. Rättejä on helppo ja halpa tehdä ulkomailla. Laivanrakennuksessa harvemmin näin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai siis oli Kiteellä. Rättejä on helppo ja halpa tehdä ulkomailla. Laivanrakennuksessa harvemmin näin on.
Tiedoksi vaan että Kiina on maailman suurin laivanvalmistaja perässään Japani ja E-Korea. Joku Turun tai Rauman telakka on ihan kärpäsen paska tuolla alalla. Näkyy tilauksissakin ja siinä että tarvitaan valtion tukea pitämään putiikit pystyssä.