Onko teistäkin epäilyttävää? Lukiolaistytön aikuinen (mies)ope tapaa häntä vapaa-ajalla "prepatakseen kirjoituksiin"
Yritän ilmaista asian lyhyesti. Tytöllä kevään kirjoitukset meni alta riman, kun ei yhtään ollut motivaatiota lukea ilmeisesti, ja muutenkin tuntuu nuori neito (tytärpuoli minulle, mutta asuu pääosin meillä) olevan vähän hakusessa elämänsä, tulevaisuutensa ja lähinnä ihan kaiken kanssa. Nyt sitä motivaatiota on sitten hiljattain löytynyt, erään lukion aineopen muodossa, joka "näkee tytön herkkyyden ja hänessä mahdollisuuksia" - tytön omin sanoin. Näin siis selitteli alkuun piilottelemiaan tapaamisia koulun ulkopuolella open kanssa. Kuulemma antaa vinkkejä, miten kannattaa valmistautua kirjoituksiin syksyllä. Ja muutenkin tukee ja ymmärtää.
Mies on perheellinen kolmikymppinen. Minusta vähintäänkin epäilyttävää, mutta olenko vainoharhainen vaan (kuulemma olen)?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat opettajalle, että preppaustuokiot on jatkossa teidän kodin olohuoneessa.
Tosin opettajalla ei ole tietenkään mitään velvollisuutta suostua tähän. Tai edes puhua täysi-ikäisen oppilaan vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevään kirjoitukset alkaa ensi maanantaina.
Kuuntelut ja äidinkieli on olleet jo.
Joo, toinen äikkä, johon nyt ei kauheasti edes voi lukea. Toinen vasta tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä mutta vastahan oli kuuntelut ja muut kirjoitukset vasta tulossa...
Joo ei ole kokonaisuudessaan ohi vielä, mutta kuuntelut (enkku, saksa, ruotsi ) meni jo pieleen, kuulemma ihan niin pahasti että oli saanut "paniikkikohtauksen" siellä, eikä ollut "osannut yhtään mitään". Ja äikän eka kirjallinen sama juttu. Tästä taas sai syyn, että turha yrittääkään enää mitään, esim. ruotsin ope ope sanonut miten paljon pitäisi kirjallisessa onnistua, jotta kompensoisi kuuntelufloppia. Tyttö on nyt sitä mieltä, että panostaa syksyllä sitten täysyillä. Toki hyvä, jos tän kuun kirjallisiin tuolta "prappauksesta" apua vielä tulee, mutta en yhtään jaksa uskoa, että kyse on siitä. ap
Aika heikko korjausyritys ;) Osit tarkistanut ennen provoa päivämäärät. Kuunteluiden osuus ei ole niin iso etteikö varsinaisilla kirjoituksilla voisi kompensoida.
Jaa-a, no kuule ihan sama minulle mitä sinä uskot. Tytöllä ei ole motivaatiota ollut tänä keväänä joka tapauksessa, ja vähinkin meni epäonnistuneiden kuuntelujen plus ekan äikän jälkeen, ja useampikin opettaja on häntä kehottanut panostamaan täysillä syksyn kirjoituksiin. Kuitenkin silloin kirjoittaa vielä ainakin pari ainetta joka tapauksessa.
Avauksen pointti nyt kuitenkin oli tuo mitä kysyin, onko mahdollinen suhde ihan "sopiva"? Jos nyt siitä edes on kyse, ei mulla ole todisteita. Ja mitkä on valtuuteni puuttua "vaan äitipuolena"? Haluaisin ottaa yhteyttä kouluun, mutta pelkään vaan nolaavani itseni :I
ap
Et nolaa itseäsi olemalla huolissasi tyttärestä. Ota yhteyttä sinne kouluun, täältä saat vasn ihan sairaita vastauksia. Opettajalla ei saa olla suhdetta oppilaaseensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevään kirjoitukset alkaa ensi maanantaina.
Kuuntelut ja äidinkieli on olleet jo.
Joo, toinen äikkä, johon nyt ei kauheasti edes voi lukea. Toinen vasta tulossa.
Ai miten niin ei voi lukea? Just tuohonhan se nimenomaan niistä kahdesta pitää lukea hallitakseen ns. äidinkielen teorian (toinen koe taas mittaa enemmän pelkkiä kirjoitustaitoja).
Jos nyt ylipäänsä äikän kirjoituksiin joku haluaa lukea.
Lisäksi kielten kuunteluilla todellakin on hyvin olennainen osuus verrattuna kirjalliseen kokeeseen, jos suhteutettuna niistä saatuhin pistemääriin mitataan.
- Ylioppilas vm- 09
Tuo oppilaan ja opettajan asetelma tekee asiasta sopimattoman. Ilmoita nyt rehtorille ainakin.
Ja opettajan vaimolle.
Mites Ap suhtautuisi, jos kyseessä olisi naisopettaja?
Vierailija kirjoitti:
Mites Ap suhtautuisi, jos kyseessä olisi naisopettaja?
Vähemmän epäluuloisesti, myönnän. Mutta kyllä sekin tuntuisi jotenkin oudolta. Ehkä vika on minussa? Mutta kun muistelen omaa lukioaikaani.. Kyllä sielläkin oli kannustavia opeja, mutta en olisi voinut kuvitellakaan, että joku olisi vapaa-aikana minua tai kavereitani tavannut kahvittelun ja "preppauksen" merkeissä. Se opettaminen ja kannustaminen on kuitenkin heidän työtään, josta saavat palkan. Työaikana. ap
Eihän tässä mitään epäsopimatonta ole. Aikuisia kumpainenkin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä mitään epäsopimatonta ole. Aikuisia kumpainenkin.
Huomaa ettei monella vastaajalla ole omia lapsia. Jos teillä olisi, tajuaisitte kyllä että vanhemman kuuluu suojella lastaan ja opastaa. Vaikka olisi kuinka täysi-ikäinen ja selviääkin että kyse onkin aivan muusta kuin opiskelusta, kyllä siihen lain silmissä liittyy nuorella iällä hyväksikäyttö. Opettaja käyttää virka-asemaansa väärin ja voi hyvin mahdollisesti menettää opetusoikeutensa.
Ap, soita rehtorille ja kysy asiasta. Rehtori saa puhua opettajan kanssa ja olla yhteydessä sinuun.
Voidaan kyllä tulkita aseman väärinkäytöksi, vaikka tyttökin jo 18 täyttänyt.
Mitäs tytön omat vanhemmat sanovat asiaan? Tietävätkö? Hyväksyvätkö? Ovatko välinpitämättömiä?
Mä olen oikeasti järkyttynyt että tuollainen on täällä monienkin mielestä ihan suotavaa ja normaalia? Ei todellakaan ole. Pääasiassa tässä nyt ei ole tytön ikä, vaan tuo asetelma. Ihan sama, kuin pitäisin hyvin epäilyttävänä terapeuttia tai sosiaalityöntekijää, joka vapaa-ajallaan treffaisi potilaitaan/asiakkaitaan. Ei ole missään nimessä ammatillista. Ei, vaikkei laki suoraan sitä kieltäisikään.
Jos ei kyse edes ole omasta tyttärestäni,niin jospa keskittyisitte nyt pätemään vaan omassa elämässäsi ja keksisit itsellesi tekemistä tytön vainoamisen sijaan
Olen lukiossa ja minulle kelpaisi preppaus missä aineessa hyvänsä. :D Ole iloinen, että opettaja jaksaa panostaa oppilaaseensa, se kertoo todellisesta välittämisestä ja siitä, että hän haluaa hoitaa työnsä kunnolla - eli saada oppilaansa ymmärtämään asioita paremmin.
Liian tuttavalliseksi ei kuitenkaan saisi ryhtyä. Suhde (ihan millainen tahansa) ei ole laiton, mutta ehdottomasti kielletty. Jos koulu saa tietää, ope potkaistaan ulos eikä työpaikkoja opetusalalla ole luvassa enää koskaan. :/
Kannattaa kysyä tytöltä tapaamisten luonteesta ja vaikka ehdottaa tapaamisia teidän kotonanne, kuten joku jo ehdotti. Toivottavasti yo-kirjoitukset menevät hyvin :)
Ihme kommentteja täällä. Vaikka kyseessä olisi jo täysi-ikäinen ihminen, niin asetelma on silti oppilas-opettaja, ja varsinkin jos kyseessä on hieman "lapsellinen" tyttö, niin aikamoista hyväksikäyttöä opettajalta, jos heidän välillään paljastuisi jotain.
En ehkä kouluun soittaisi mutta yrittäisin tiedustella tytöltä mahdollisimman tarkkaan ja sitten soittaisin vaikka opettajalle ja kyselisin "miten tyttö pärjää." Jos opettaja menee hämilleen tai muuta, niin kai se aika selvää on. En nyt lukenut tarkalleen alotusviestiä mutta jo se että tapaamiset on koulun ulkopuolella? On mielestäni outoa. En ole ainakaan ikinä kuullut, että kukaan on saanut tukiopetusta opettajalta esim. kahvilassa. Kyllä kai kouluun liityyvät asiat tapahtuisi koulussa.
Jos heillä paljastuu "suhde" niin voi olla, että tyttö vasta muutaman vuoden päästä tajuaa, että häntä on käytetty ns. hyväksi ja voi olla jatkossa vaikea luottaa auktoriteetteihin.
Suojaikäraja on 16, mutta mikäli suhteen toinen osapuoli on opettaja, valmentaja tms. ikäraja on 18. Paheksua voi minkä jaksaa, mutta totuus on se, että tytön ja aineenopen suhde ei kuulu ap:lle mitenkään. Olen itse täysi-ikäisen teinin äiti, joten toki ymmärrän huolen, mutta se ei tilannetta muuksi muuta. Eikä rehtorikaan asialle mitään voi ja miksi pitäisikään. Ystävyys- ja rakkaussuhteita syntyy kouluissa ja työpaikoilla joka päivä, semmoista se elämä on. On tietysti tyhmää ryhtyä suhteeseen varatun miehen kanssa ja siipeensä siinä tyttö saanee, mutta edelleen: semmoista se elämä on.
Missä he tapaavat? Suoraan koulun jälkeen koulun tiloissa?
Vierailija kirjoitti:
Missä he tapaavat? Suoraan koulun jälkeen koulun tiloissa?
En tiedä vaikka joskus koulun jälkeen koulun tiloissakin (ei tyttö mulle kerro onko koulun jälkeen kaverilla vai missä silloin kun ei tule suoraan kotiin), mutta useamman kerran "kaupungilla", niin että ope on autolla hakenut tytön. Pari tuntia vähintään yleensä on poissa, selitti alkuun että "kahvilla kaverin kanssa", kunnes ihan itse satuin näkemään, kuka oli hakija.
Tytön isä ei oikein tähän ole reagoinut mitenkään, joko uskoo tai haluaa vaan uskoa tytön selityksiin, äitiin taas sekä meillä että tytöllä on aika hankalat välit.. Nätisti sanottuna tytön äidillä on itsellään niin pahoja ongelmia, ettei ehkä jaksa/voi kiinnostua tyttärensä elämästä niin paljon kuin voisi toivoa. ap
No on tuo ainakin siinä mielessä väärin jos ukko perheellinen..
Aika heikko korjausyritys ;) Osit tarkistanut ennen provoa päivämäärät. Kuunteluiden osuus ei ole niin iso etteikö varsinaisilla kirjoituksilla voisi kompensoida.