V*tun kitkarenkaat
Että minua ärsytti ja hävetti työnteko viime yönä.Oli liukasta ja työnantaja suosii kitkarenkaita, koska kaverinsa mielestä ne on huiput !. Kuulin muutaman kommentin asiakkailta : Taitaa olla liukasta, onko sulla kitkat ja et oo varmaan kauaa ajanut taksia..No ihan vaan 13 vuotta. Vähän oli kiusallista ottaa torin tolpalta kyyti kun auto ei liiku mihinkään. Sitten kun painaa vähän enemmän kaasua että pääsis edes liikkeelle niin auto heittelehtii puolelta toiselle. . Kitkat tekee minusta epävarman ja turvattoman oloisen kuskin. Ihan sama mitenkä paljon ennakoit ja varot. Jäällä ne ei vaan toimi !. Ihan perus ylämäessä vilkkuu luistonesto ja heilahtelee miten sattuu. Kyllä oli huima ero ajaa sama mäki ylös samalla vauhdilla omalla autolla jossa on nastat !. Minkä helvetin takia miehet suosii kitkoja ?. Meneehän ne tietty silloin kun on pakkasta ja kuivat tiet. Kuka kertoo miten niillä ajetaan helvetin liukkaalla kelillä ?. Terkut työnantajalle joka voi työntää ne renkaat perseeseen !. Miten olis vaikka se turvallisuus ennen kaikkea !.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla ammattiautoilija?
Jos itse olet niin et kovin järkevä sellainen.
Kitkarenkaat ovat tehty helsinkiläisille jotka eivät välttämättä autoa tarvitse jokapäiväisessä liikkumisessaan.
Oikeissa talvirenkaissa on aina nastotus!
Mulla on ekaa talvea kirjat alla eikä ole ollut mitään ongelmia. Peilijäälläkin ollut yllättävän hyvä pito. Taitaa se vika olla ratin ja penkin välissä jos ei kitkoilla pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ekaa talvea kirjat alla eikä ole ollut mitään ongelmia. Peilijäälläkin ollut yllättävän hyvä pito. Taitaa se vika olla ratin ja penkin välissä jos ei kitkoilla pärjää.
Perkeleen auto correct! Kirjat =kitkat
Neliveto alle, niin loppuu liikkeilelähtöongelmat. Ei käytetyt nastarenkaat pidä yhtään paremmin, katso vaikka tm testeistä joissa on ollut verrokkina käytettyjä renkaita.
Mulla on ollut kitkat talvirenkaina viimeiset viisi vuotta. En vaihtaisi enää nastoihin, jotka pitävät meteliä ja pöllyyttävät tiet hengitysilmaan. Onhan kitkoilla ajaminen peilikeleillä haasteellisempaa kuin nastoilla, mutta siihen oppii nopeasti. Ennakointi, rauhallisuus ja sopiva ajonopeus ovat avainsanoja kitkoilla ajettaessa. Em. sopisi tietysti toteuttaa liikenteessä muutenkin.
N32
On turha haukkua renkaita jos ei osaa ajaa. Opettele pehmeä ajotapa, kaasun runttaileminen on amispellejen touhua.
Sulla on jokoa a) huonot renkaat ( kuluneet/ vanhemtuneet tms)
Tai b) et vaan osaa ajaa
Olen ajanut 9/10 talvesta kitkarenkailla, ja ei mitään ongelmia, ei moottoritiellä, eikä ruuhkassa Helsingin keskustassa tai muuallakaan. Ei niin että nastoissakaan ollut mitään vikaa, mutta itse pidän kitkoista enemmän
Liukkaalta ei lähdetä kaasua lisäämäällä, vaan normaalia varovaisemmalla kaasulla. Ymmärsinkö oiken että ajat autoa työksesi ja perusasiat ihan hukassa?
Kitkarenkaat vuodesta 2000 enkä huoli nastarenkaita enää millään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut kitkat talvirenkaina viimeiset viisi vuotta. En vaihtaisi enää nastoihin, jotka pitävät meteliä ja pöllyyttävät tiet hengitysilmaan. Onhan kitkoilla ajaminen peilikeleillä haasteellisempaa kuin nastoilla, mutta siihen oppii nopeasti. Ennakointi, rauhallisuus ja sopiva ajonopeus ovat avainsanoja kitkoilla ajettaessa. Em. sopisi tietysti toteuttaa liikenteessä muutenkin.
N32
Mä olen ajellut kitkoilla yli 30 vuotta, ongelmattomasti. Ajotapa on juuri tuo mainitsemasi.
Kikka ei kuulu suomen talveen piste.fi
Minä olen ajanut kitkoilla suurin piirtein päivittäin ihan vaikeuksitta viitisentoista vuotta, sitä ennen nastoilla yhtä kauan. Luistonestovalon olen nähnyt vain silloin, kun olen kokeillut, toimiiko se edes. Voin tulla ajamaan taksia puolestasi, jos kerrot työnantajasi nimen.
Jos muuten työnantajasi olisi nainen, ihmettelisitkö, miksi naiset suosivat kitkoja?
Vierailija kirjoitti:
N32
Niin mutta se sopiva ajonopeus kitkoilla peilijäällä on nastarenkaalliselle tien tukkeena olemista.
Ja jos nastarenkailla ei peilijään pintaa rikottaisi, olisi kitkoilla kaksinverroin haasteelisempaa ajella.
Meille tuli 2007 "vahingossa" kitkat, kun ostettiin vuoden vanha auto, jonka mukana tuli kitkarenkaat. Sanoin heti miehelle, että nastat on ostettava. No, ajateltiin, että testataan hetki ja ostetaan sitten nastat, jos tuntuu kamalilta. Ja siitä asti vain kitkarenkaita ostettu kaikkiin autoihin. En todellakaan huoli enää nastoja.
Todellakin vain peilijäällä saa varoa ennakoimalla. Kertaakaan ei ole pito lähtenyt ajaessa kitkoilla näiden kahdeksan vuoden aikana ja ajan aika paljon vielä kelissä kuin kelissä. Enimmäkseen kyllä kaupunkiajoa ja kaupungissahan on sulat tiet 95% talvestakin, joten kivathan nää hiljaiset on verrattuna ratiseviin nastoihin.
Asutaan Tampereella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N32
Niin mutta se sopiva ajonopeus kitkoilla peilijäällä on nastarenkaalliselle tien tukkeena olemista.
Ja jos nastarenkailla ei peilijään pintaa rikottaisi, olisi kitkoilla kaksinverroin haasteelisempaa ajella.
No tulihan se peilijää sieltä. Takana puoli miljoonaa km, ympäri vuoden ja maan. Ikinä en ole nähnyt peilijää-mörköä, joka ahdistaa heikkoa kuljettajaa joka mutkan takana ;-)
Heikon kuljettaja on vaaraksi, huspois ammattiliikenteestä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N32
No tulihan se peilijää sieltä. Takana puoli miljoonaa km, ympäri vuoden ja maan. Ikinä en ole nähnyt peilijää-mörköä, joka ahdistaa heikkoa kuljettajaa joka mutkan takana ;-)
Tuota, peilijää nimike esiintyi kyllä jo aiemminkin ketjussa, lueppa tarkemmin.
Eteläsuomessa, "kiitos" suolauksen ja sen pettämisen ei oikeastaan talvella muita talvikelejä esiinny kuin se peilijää ja toisena suolattu sohjo.
Jäätä esiintyy kyllä joka talvi ja sen huomaa myös radiota kuunnellessa, kun kerrotaan taas joidenkin väylien olevan tukossa talvi yllätti autoilijoiden vuoksi.
Että missähän päin sinä niitä kilometrejäsi oikein olet ajellut?
Varovaisella arvioinnillakin; yli miljoona kilometriä on tullut ajeltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N32
Pahin mökö kitkarenkaalle on märkä peilisileä jää. Joskus tuollaista on jossain parkkipaikalla tms. paikassa kerran talvessa eikä edes joka talvi satu alle tuollaista alustaa.
Et taida olla ammattiautoilija?