V*tun kitkarenkaat
Että minua ärsytti ja hävetti työnteko viime yönä.Oli liukasta ja työnantaja suosii kitkarenkaita, koska kaverinsa mielestä ne on huiput !. Kuulin muutaman kommentin asiakkailta : Taitaa olla liukasta, onko sulla kitkat ja et oo varmaan kauaa ajanut taksia..No ihan vaan 13 vuotta. Vähän oli kiusallista ottaa torin tolpalta kyyti kun auto ei liiku mihinkään. Sitten kun painaa vähän enemmän kaasua että pääsis edes liikkeelle niin auto heittelehtii puolelta toiselle. . Kitkat tekee minusta epävarman ja turvattoman oloisen kuskin. Ihan sama mitenkä paljon ennakoit ja varot. Jäällä ne ei vaan toimi !. Ihan perus ylämäessä vilkkuu luistonesto ja heilahtelee miten sattuu. Kyllä oli huima ero ajaa sama mäki ylös samalla vauhdilla omalla autolla jossa on nastat !. Minkä helvetin takia miehet suosii kitkoja ?. Meneehän ne tietty silloin kun on pakkasta ja kuivat tiet. Kuka kertoo miten niillä ajetaan helvetin liukkaalla kelillä ?. Terkut työnantajalle joka voi työntää ne renkaat perseeseen !. Miten olis vaikka se turvallisuus ennen kaikkea !.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ajanut kitkoilla suurin piirtein päivittäin ihan vaikeuksitta viitisentoista vuotta, sitä ennen nastoilla yhtä kauan. Luistonestovalon olen nähnyt vain silloin, kun olen kokeillut, toimiiko se edes. Voin tulla ajamaan taksia puolestasi, jos kerrot työnantajasi nimen.
Jos muuten työnantajasi olisi nainen, ihmettelisitkö, miksi naiset suosivat kitkoja?
Ihmettelen kaikkia ketkä suosii kitkoja. Tosin en tunne ketään naista joka ajaisi omasta tahdostaan kitkoilla. Jos ajavat niin auto on miehen. Järkevä ihminen laittaa autoon talvella talvirenkaat, eli nastarenkaat. Hyvä olisi kyllä nähdä ilmeesi kun aloittelet taksiuraasi kitkarenkailla keväällä. Miten veisit mummon kotiin hiekkatietä mikä on peilijäässä ja päällä vettä..Sillä mummolla on muuten vielä pyörätuoli. Jos minä olen ajanut kaikissa keleissä päätyökseni yli 10 vuotta niin huvittaisi nähdä miten sinä ajat ensimmäistä kertaa sen mummon kitkoilla kotiin. Sitä hiekkatietä pitäis ajaa 12 km.
Vierailija kirjoitti:
realisti kirjoitti:
Nainen ratissa?
Eikö tänne saa kirjoitella homomies
Saa toki, mutta niitä ei noteerata.
Söpö!
Ei pidä painaa lisää kaasua jos ei pääse eteenpäin. Automaatilla on helppo lähteä: jarru vaan pois ja odotat, että lähtee rullaamaan ja sitten lusua. Se saattaa tuntua hitaalta, mutta on tosiasiassa nopeampaa kuin suditella luistonestoa vasten paikallaan se puoli minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ajanut kitkoilla suurin piirtein päivittäin ihan vaikeuksitta viitisentoista vuotta, sitä ennen nastoilla yhtä kauan. Luistonestovalon olen nähnyt vain silloin, kun olen kokeillut, toimiiko se edes. Voin tulla ajamaan taksia puolestasi, jos kerrot työnantajasi nimen.
Jos muuten työnantajasi olisi nainen, ihmettelisitkö, miksi naiset suosivat kitkoja?
Ihmettelen kaikkia ketkä suosii kitkoja. Tosin en tunne ketään naista joka ajaisi omasta tahdostaan kitkoilla. Jos ajavat niin auto on miehen. Järkevä ihminen laittaa autoon talvella talvirenkaat, eli nastarenkaat. Hyvä olisi kyllä nähdä ilmeesi kun aloittelet taksiuraasi kitkarenkailla keväällä. Miten veisit mummon kotiin hiekkatietä mikä on peilijäässä ja päällä vettä..Sillä mummolla on muuten vielä pyörätuoli. Jos minä olen ajanut kaikissa keleissä päätyökseni yli 10 vuotta niin huvittaisi nähdä miten sinä ajat ensimmäistä kertaa sen mummon kitkoilla kotiin. Sitä hiekkatietä pitäis ajaa 12 km.
Tuskin tunnemme, mutta kyllä meitä kitkoilla vapaaehtoisestikin ajavia naisia on.
N32 (kirjoitin viestin nro 5)
Vierailija kirjoitti:
Että minua ärsytti ja hävetti työnteko viime yönä.Oli liukasta ja työnantaja suosii kitkarenkaita, koska kaverinsa mielestä ne on huiput !. Kuulin muutaman kommentin asiakkailta : Taitaa olla liukasta, onko sulla kitkat ja et oo varmaan kauaa ajanut taksia..No ihan vaan 13 vuotta. Vähän oli kiusallista ottaa torin tolpalta kyyti kun auto ei liiku mihinkään. Sitten kun painaa vähän enemmän kaasua että pääsis edes liikkeelle niin auto heittelehtii puolelta toiselle. . Kitkat tekee minusta epävarman ja turvattoman oloisen kuskin. Ihan sama mitenkä paljon ennakoit ja varot. Jäällä ne ei vaan toimi !. Ihan perus ylämäessä vilkkuu luistonesto ja heilahtelee miten sattuu. Kyllä oli huima ero ajaa sama mäki ylös samalla vauhdilla omalla autolla jossa on nastat !. Minkä helvetin takia miehet suosii kitkoja ?. Meneehän ne tietty silloin kun on pakkasta ja kuivat tiet. Kuka kertoo miten niillä ajetaan helvetin liukkaalla kelillä ?. Terkut työnantajalle joka voi työntää ne renkaat perseeseen !. Miten olis vaikka se turvallisuus ennen kaikkea !.
Ei kitkat jäällä toimikaan. Mulla neliveto ja kitkat ilman ongelmia, pitää vaan muistaa, että jarrutusmatka jäällä pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Söpö!
Ei pidä painaa lisää kaasua jos ei pääse eteenpäin. Automaatilla on helppo lähteä: jarru vaan pois ja odotat, että lähtee rullaamaan ja sitten lusua. Se saattaa tuntua hitaalta, mutta on tosiasiassa nopeampaa kuin suditella luistonestoa vasten paikallaan se puoli minuuttia.
No voi jeesus perkele sentään kun ei neuvomasi kikka toiminut. Niinhän minä ekaksi tein ja sitten kokeilin toista vaihtoehtoa mikä toimi. Tosin hieman hävetti kun auto heilahti kunnolla, mutta pääsin kuitenkin lähtemään. Nämä on niitä juttuja mitkä pitää itse kokea ja myöntää että ei se vitun kitkarengas ole talvirengas. Lisäksi minua vituttaa kaikki miespuoliset työkaverit jotka tulee antamaan neuvoja ja naureskelee että muija ei saa siirrettyä autoa jonossa eteenpäin. Paskoilla on nastat tai neliveto. Ei minuu tartte neuvoa. Ihan itse tiedän miten vammaisilla kitkoilla ajetaan. Et olis saanut autoa liikahtamaan antamillasi neuvoilla. En tiedä luitko koko ketjua. Kerroin että vieressä oleva autoilijakin suti hetken ennenkun pääsi eteenpäin. Kyllä ne vaan on niin että nasta lähti liikkeelle samasta kohtaa heti eikä sutinut yhtään. Mulla oli yöllä aikaa tarkkailla kaikkia autoja jotka ajoivat siihen jonoon tolpalle. Mistä johtuu että nastat liikkui siinä ja kitkat vaan suti ja heilahteli ? Ja ei, en ole söpö !!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut kitkat talvirenkaina viimeiset viisi vuotta. En vaihtaisi enää nastoihin, jotka pitävät meteliä ja pöllyyttävät tiet hengitysilmaan. Onhan kitkoilla ajaminen peilikeleillä haasteellisempaa kuin nastoilla, mutta siihen oppii nopeasti. Ennakointi, rauhallisuus ja sopiva ajonopeus ovat avainsanoja kitkoilla ajettaessa. Em. sopisi tietysti toteuttaa liikenteessä muutenkin.
N32
Niin mutta se sopiva ajonopeus kitkoilla peilijäällä on nastarenkaalliselle tien tukkeena olemista.
Ja jos nastarenkailla ei peilijään pintaa rikottaisi, olisi kitkoilla kaksinverroin haasteelisempaa ajella.
No tulihan se peilijää sieltä. Takana puoli miljoonaa km, ympäri vuoden ja maan. Ikinä en ole nähnyt peilijää-mörköä, joka ahdistaa heikkoa kuljettajaa joka mutkan takana ;-)
Et oo kovinkaa montaa kilsaa rannikolla ajanut jos et ole peilijääkeliin törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
Kitkat on tehty niille jotka ajelee päiväsaikaan hyvissä olosuhteissa tai ruuhkassa kun muut on karhentaneet tiet tai suolatuilla ja sulilla teillä. Jos joudut ajamaan kaikkina vuorokaudenaikana ja myös sinä surkeimpana hetkenä jolloin kitkakuskit pysyy kotonaan (kun ei pääse liikkeelle parkkipaikalta) niin hommaa suosiolla nastat.
HöpöHöpö. Mä olen 25 vuoden aikana ostanu kaksi kertaa uudet nastarenkaat, muuten olen ajanu hyvinkin kuluneilla renkailla ilman mitään ongelmia. Ne uudet nastapyörät luisti ihan samoin kuin ne kuluneetkin. Nyt ekaa kertaa oikeat kitkat alla enkä ensikokemusten perusteella enää palaa rapinarenkaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut kitkat talvirenkaina viimeiset viisi vuotta. En vaihtaisi enää nastoihin, jotka pitävät meteliä ja pöllyyttävät tiet hengitysilmaan. Onhan kitkoilla ajaminen peilikeleillä haasteellisempaa kuin nastoilla, mutta siihen oppii nopeasti. Ennakointi, rauhallisuus ja sopiva ajonopeus ovat avainsanoja kitkoilla ajettaessa. Em. sopisi tietysti toteuttaa liikenteessä muutenkin.
N32
Niin mutta se sopiva ajonopeus kitkoilla peilijäällä on nastarenkaalliselle tien tukkeena olemista.
Ja jos nastarenkailla ei peilijään pintaa rikottaisi, olisi kitkoilla kaksinverroin haasteelisempaa ajella.
No tulihan se peilijää sieltä. Takana puoli miljoonaa km, ympäri vuoden ja maan. Ikinä en ole nähnyt peilijää-mörköä, joka ahdistaa heikkoa kuljettajaa joka mutkan takana ;-)
Pahin mökö kitkarenkaalle on märkä peilisileä jää. Joskus tuollaista on jossain parkkipaikalla tms. paikassa kerran talvessa eikä edes joka talvi satu alle tuollaista alustaa.
Itselle osunut noiden parkkipaikkojen lisäksi jäätä ihan liikenneympyröissä, joita nykyisin suositaan. Ei ole välttämättä peilijäätä, vaan ihan normijäätä, joka on liukas kitkoilla. Ja aika ajoin siellä joku auto on sinne reunaan liukunut poikittain. Toinen hankalampi paikka on usein ylämäkeen olevat kunnolla kaareutuvat rampit. Siellä sitten matkalla on joskus varsinkin isompia autoja jumissa. Omalle työmatkalle osuu yhteen suuntaan yhteensä kolme tuollaista varmasti jäistä kohtaa tietyillä pakkaskeleillä ja matkaa 70km. Ja itse olen ajanut usean talven kitkoillakin, mutta ehdottomasti valitsen nastat. En ala ennakoimaan ja hidastamaan vauhtia pääkaukunpiseudun aamuruuhkissa, koska silloin vaarallisempaa on kun kaikki tunkevat eteeni jos vähänkään turvaväliä ja matkassa menee jo sen verran aikaa, että en halua sen enää lisääntyvän edes 5minuutilla.
Sehän nyt on kaikkien tiedossa että taksikuskit eivät osaa ajaa.
Eteläisessä Suomessa saisi nastarenkaat kieltää kokonaan.
Ei nastarenkaat pidä paremmin kuin jäällä ja siinäkin vain uutena.
Itsellä on ollut kitkat talvirenkaina vuodesta 2000 asti, enkä todellakaan kaipaa nastarenkaita. Pari kertaa vuodessa saattuu keli olemaan sellainen että joutuu ajamaan tuoreella märällä jäällä ja siinä vaaditaan kitkarenkaan kanssa erityistä varovaisuutta. 95% talvesta ajetaan keleissä joissa ei ole mitään merkitystä että onko nastoja vai ei. Ajoa tulee noin 30-40 tuhatta vuodessa ja usein pakko lähteä liikkeille kelissä kuin kelissä.
t. Kitkakuski
Vierailija kirjoitti:
Liukkaalta ei lähdetä kaasua lisäämäällä, vaan normaalia varovaisemmalla kaasulla. Ymmärsinkö oiken että ajat autoa työksesi ja perusasiat ihan hukassa?
Itsellä kitkat ja liukkaalla liikennevaloista tulee lähdettyä sutimista varoen liikkeille, sillä se on nopein tapa. Sen sijaan usein vieressä joku nastapelle ulvottaa renkaita mutta ei etene yhtään paremmin. Nastojen aiheuttama kova ääni saa aikaan harhan että sutiminen on tehokasta etenemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kitkat on tehty niille jotka ajelee päiväsaikaan hyvissä olosuhteissa tai ruuhkassa kun muut on karhentaneet tiet tai suolatuilla ja sulilla teillä. Jos joudut ajamaan kaikkina vuorokaudenaikana ja myös sinä surkeimpana hetkenä jolloin kitkakuskit pysyy kotonaan (kun ei pääse liikkeelle parkkipaikalta) niin hommaa suosiolla nastat.
Koskaan en ole jättänyt lähtemättä mihinkään siksi että en pääsisi liikkeille enkä myöskään ole tukkeena liikenteessä. Ette edes ymmärrä sitä että käytetyissä kitka- ja nastarenkaissa ei edes ole pitoeroa. Mahtoikohan olla TM 17/2010 talvirengastesti jossa oli mukana käytettyjä kitka. ja nastarenkaita ja jossain parissa vanhan kitkarengas piti jäälläkin paremmin kuin vastaava vanha nastarengas.
Omaa kokemusta ei näemmä ole mutta luotat tm:n testiin ja senkin tuloksia tulkitset väärin kun et ymmärrä perimmäistä ongelmaa.
Lehtien testit tukee omaa käsitystä. Käytännössä nasta- ja kirkarenakaissa on pitoeroa vain jäällä ja varsinkin märällä jäällä. Käytetyissä sen sijaan ei ole pitoeroa edes jäällä. Ainakaan minä en ole kaivannut yhtään nastarenkaita tällä vuosituhannella.
t. Kitkolla 17 talvea ja nastoilla 12
Mutta mikä tässä on ongelma? Suomessa on välillä liukasta eikä edes niillä nastoilla aina lähdetä tosta vaan. Kummallista että "ammattikuski" hiileentyy noin kovasti vaikka liikenteessä maltti on valttia.
Suomessa nykyään harvoin on oikein pahoja kelejä ja jos niiden aikana hermot menee noin pahasti kun auto ei kerta laakista lähde liikkeelle suosittelen vahvasti alanvaihtoa.
Minulla on vanha diisselimersu missä ei todellakaan ole luistenestoja tai edes abs-jarruja. En luota edes tavallisiin nastarenkaisiin, vaan nastoitin omat talvirenkaani kunnon rekkanastoilla. Tokihan ne vähän rapinaa pitää kuivalla asfaltilla ja lisää varmaan kulutustakin, mutta väliäkö tuolla kun löpöllä ajaa.
Mää ennakoimassa sopivaa ajonopeutta, kun hirvi juoksee eteen peilijäisellä tiellä. Kitkoilla olisin luultavasti jo kuollut tai vammautunut, ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Ei nastarenkaat pidä paremmin kuin jäällä ja siinäkin vain uutena.
Itsellä on ollut kitkat talvirenkaina vuodesta 2000 asti, enkä todellakaan kaipaa nastarenkaita. Pari kertaa vuodessa saattuu keli olemaan sellainen että joutuu ajamaan tuoreella märällä jäällä ja siinä vaaditaan kitkarenkaan kanssa erityistä varovaisuutta. 95% talvesta ajetaan keleissä joissa ei ole mitään merkitystä että onko nastoja vai ei. Ajoa tulee noin 30-40 tuhatta vuodessa ja usein pakko lähteä liikkeille kelissä kuin kelissä.
t. Kitkakuski
Se on varmaankin salaliitto, että esim. Tekniikan Maailman talvirengastestissä nastarenkaat ovat monin eri tavoin ylivoimaiset kitkarenkaisiin verrattuna. Uskoisinko mielummin av-palstan asiantuntijoita tässä asiassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kitkarenkaat ovat tehty helsinkiläisille jotka eivät välttämättä autoa tarvitse jokapäiväisessä liikkumisessaan.
Oikeissa talvirenkaissa on aina nastotus!
Ei vaan kitkarenkaat on Pohjois-Suomen olosuhteissa useimmiten aivan hyvät, kun siellä harvemmin on sellaisia pääkallokelejä kuin etelämpänä, ts. nastoista on pohjoisessa vähemmän hyötyä.
Kitkarenkaat kyllä toimii talvirenkaana ihan läpi Suomen.
En ottaisi koskaan kitkarenkaita.Minullekin automyyjä kehui kuinka ne pitävät,jos on tie jäässä ne ovat verrattavissa kesärenkaisiin.
Minulla on omaa kokemusta ainoastaan nastarenkaista talvella. En ole ostanut enkä aio ostaa kitkarenkaita ihan vaan siksi, koska meillä täällä maalla, Uudenmaan ja Hämeen rajamailla muutama tuttuni on ostanut kitkarenkaat, kehunut niitä aluksi, sitten ollut hiljaa, ajanut renkaat loppuun ja ostanut seuraavaksi nastarenkaat. Eräs postiljooni takavuosina laittoi autoonsa kitkarenkaat, ajoi seuraavan päivän postilenkin sivukylän pikkuteillä ja saatuaan postin jaetuksi ajoi suoraan rengasliikkeeseen ja laitatti alle uudet nastarenkaat.