Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

V*tun kitkarenkaat

Vierailija
06.03.2016 |

Että minua ärsytti ja hävetti työnteko viime yönä.Oli liukasta ja työnantaja suosii kitkarenkaita, koska kaverinsa mielestä ne on huiput !. Kuulin muutaman kommentin asiakkailta : Taitaa olla liukasta, onko sulla kitkat ja et oo varmaan kauaa ajanut taksia..No ihan vaan 13 vuotta. Vähän oli kiusallista ottaa torin tolpalta kyyti kun auto ei liiku mihinkään. Sitten kun painaa vähän enemmän kaasua että pääsis edes liikkeelle niin auto heittelehtii puolelta toiselle. . Kitkat tekee minusta epävarman ja turvattoman oloisen kuskin. Ihan sama mitenkä paljon ennakoit ja varot. Jäällä ne ei vaan toimi !. Ihan perus ylämäessä vilkkuu luistonesto ja heilahtelee miten sattuu. Kyllä oli huima ero ajaa sama mäki ylös samalla vauhdilla omalla autolla jossa on nastat !. Minkä helvetin takia miehet suosii kitkoja ?. Meneehän ne tietty silloin kun on pakkasta ja kuivat tiet. Kuka kertoo miten niillä ajetaan helvetin liukkaalla kelillä ?. Terkut työnantajalle joka voi työntää ne renkaat perseeseen !. Miten olis vaikka se turvallisuus ennen kaikkea !.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkat on tehty niille jotka ajelee päiväsaikaan hyvissä olosuhteissa tai ruuhkassa kun muut on karhentaneet tiet tai suolatuilla ja sulilla teillä. Jos joudut ajamaan kaikkina vuorokaudenaikana ja myös sinä surkeimpana hetkenä jolloin kitkakuskit pysyy kotonaan (kun ei pääse liikkeelle parkkipaikalta) niin hommaa suosiolla nastat.

Vierailija
22/72 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut kitkat talvirenkaina viimeiset viisi vuotta. En vaihtaisi enää nastoihin, jotka pitävät meteliä ja pöllyyttävät tiet hengitysilmaan. Onhan kitkoilla ajaminen peilikeleillä haasteellisempaa kuin nastoilla, mutta siihen oppii nopeasti. Ennakointi, rauhallisuus ja sopiva ajonopeus ovat avainsanoja kitkoilla ajettaessa. Em. sopisi tietysti toteuttaa liikenteessä muutenkin.

N32

Niin mutta se sopiva ajonopeus kitkoilla peilijäällä on nastarenkaalliselle tien tukkeena olemista.

Ja jos nastarenkailla ei peilijään pintaa rikottaisi, olisi kitkoilla kaksinverroin haasteelisempaa ajella.

No tulihan se peilijää sieltä. Takana puoli miljoonaa km, ympäri vuoden ja maan. Ikinä en ole nähnyt peilijää-mörköä, joka ahdistaa heikkoa kuljettajaa joka mutkan takana ;-)

Tuota, peilijää nimike esiintyi kyllä jo aiemminkin ketjussa, lueppa tarkemmin.

Eteläsuomessa, "kiitos" suolauksen ja sen pettämisen ei oikeastaan talvella muita talvikelejä esiinny kuin se peilijää ja toisena suolattu sohjo.

Jäätä esiintyy kyllä joka talvi ja sen huomaa myös radiota kuunnellessa, kun kerrotaan taas joidenkin väylien olevan tukossa talvi yllätti autoilijoiden vuoksi.

Että missähän päin sinä niitä kilometrejäsi oikein olet ajellut?

Varovaisella arvioinnillakin;  yli miljoona kilometriä on tullut ajeltua.

Kova kesäinen vesisadekkin tukkii väyliä, ei ne talven ruuhkatkaan henkilöautoje kitkarenkaista johdu. Yleensä siellä on joku rekka linkussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kitkat on tehty niille jotka ajelee päiväsaikaan hyvissä olosuhteissa tai ruuhkassa kun muut on karhentaneet tiet tai suolatuilla ja sulilla teillä. Jos joudut ajamaan kaikkina vuorokaudenaikana ja myös sinä surkeimpana hetkenä jolloin kitkakuskit pysyy kotonaan (kun ei pääse liikkeelle parkkipaikalta) niin hommaa suosiolla nastat.

Koskaan en ole jättänyt lähtemättä mihinkään siksi että en pääsisi liikkeille enkä myöskään ole tukkeena liikenteessä. Ette edes ymmärrä sitä että käytetyissä kitka- ja nastarenkaissa ei edes ole pitoeroa. Mahtoikohan olla TM 17/2010 talvirengastesti jossa oli mukana käytettyjä kitka. ja nastarenkaita ja jossain parissa vanhan kitkarengas piti jäälläkin paremmin kuin vastaava vanha nastarengas.

Vierailija
24/72 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten mies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida olla ammattiautoilija?

Jos itse olet niin et kovin järkevä sellainen.

Mites se raskaan liikenteen kuljettajat pärjää ilman nastoja autossa?

Vinkki: Nastat on vain paloautoissa ja joissakin pv:n autoissa.

On tietysti kelejä, joissa nastoista on hyötyä, mutta kyllä pärjää ilman niitäkin kun osaa ajaa. Sulla on vielä opettelemista, vuosista ratissa huolimatta, jos et pärjää talvea ilman nastoja.

Vierailija
25/72 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskaan en ole jättänyt lähtemättä mihinkään siksi että en pääsisi liikkeille enkä myöskään ole tukkeena liikenteessä. Ette edes ymmärrä sitä että käytetyissä kitka- ja nastarenkaissa ei edes ole pitoeroa. Mahtoikohan olla TM 17/2010 talvirengastesti jossa oli mukana käytettyjä kitka. ja nastarenkaita ja jossain parissa vanhan kitkarengas piti jäälläkin paremmin kuin vastaava vanha nastarengas.

Omaa kokemusta ei näemmä ole mutta luotat tm:n testiin ja senkin tuloksia tulkitset väärin kun et ymmärrä perimmäistä ongelmaa.

Vierailija
26/72 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten mies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tietysti kelejä, joissa nastoista on hyötyä, mutta kyllä pärjää ilman niitäkin kun osaa ajaa. Sulla on vielä opettelemista, vuosista ratissa huolimatta, jos et pärjää talvea ilman nastoja.

Miksi paloautoissa ja pv:n autoissa on nastat jos ilmankin pärjää? Eikö palomieskuskit tai pv:n kuskit osaa ajaa?

Vierailija
27/72 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten mies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitys sille miksi teitä jääräpäisesti suolataan on, että raskasliikenne ei voisi muutoin liikennöidä.

Heti kun suolaus pettää ja tielle muodostuu jäätä, niin alkaa rekkoja ja linja-autoja olemaan ojassa ja linkussa.

Vastaus kysymkseesi, eivät pärjää.

Vierailija
28/72 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän nastoja, mutta ihan pikku vinkkinä vaan; paskat renkaat on aina paskat. Älä torppaa kitkoja yksien renkaiden takia, jotka mitä ilmeisimmin eivät kovin hyvät ole. Kitkoilla kun pärjää todella monetta millon missäkin olosuhteissa.

Vierailija
29/72 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kitkarenkaat ovat tehty helsinkiläisille jotka eivät välttämättä autoa tarvitse jokapäiväisessä liikkumisessaan.

Oikeissa talvirenkaissa on aina nastotus!

Ei vaan kitkarenkaat on Pohjois-Suomen olosuhteissa useimmiten aivan hyvät, kun siellä harvemmin on sellaisia pääkallokelejä kuin etelämpänä, ts. nastoista on pohjoisessa vähemmän hyötyä.

Vierailija
30/72 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mites se raskaan liikenteen kuljettajat pärjää ilman nastoja autossa?"

Aika huonosti sitten, kun on se oikein paha keli. Jos raskaallakin olisi nastat,voitaisiin suolausta vähentää merkittävästi.

Vierailija
31/72 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloudessa toisessa autossa uudet kitkat ja toisessa paskat nastat, luistonesto vilkkuu molemmissa mutta nastat valitsen! Kun ajaa yöllä töistä kotiin 80 niin kitkoilla ei tee mitään.

Vierailija
32/72 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kitkat on tehty niille jotka ajelee päiväsaikaan hyvissä olosuhteissa tai ruuhkassa kun muut on karhentaneet tiet tai suolatuilla ja sulilla teillä."

Nastoista on mitään hyötyä ainoastaan jäällä. Lumisellakin tiellä nastattomat ovat aivan nastoitettujen veroisia.

Vierailija
33/72 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja lisää nyt muutaman asian. Tiedostin lähtiessä liukkauden.Osaan kyllä ajaa kelin mukaan ja tiedän kyllä miten kitkoilla ajetaan. Yritin lähteä tasaiselta liikkeelle pienellä kaasulla ja varovaisesti. Se ei onnistunut, auto vaan suti paikallaan. Sama juttu työkaverilla joka oli vieressäni. Painoin sitten kaasua ja testasin auttaisiko se. No auttoi ja auto heilahti ihan tuntuvasti. Tämä oli ainoa keino saada auto liikkeelle siitä jonosta. Avasin sitten ikkunan ja sanoin vieressä olevalle pitkänlinjan ammattiautoilijalle : Ai että nää kitkat on niin hyvät !. Hän sanoi : Tässä nyt vaan sattuu olemaan liukas kohta. Uhallani vähän vittuilin kun tiedän herran suosivan kitkoja. No sitten lähdimme ajamaan peräkkäin hän minun edellä. Vastassa oli liikenneympyrä. Ammattiautoilijan auto heilahti ihan kunnolla alhaisessa nopeudessa jyrkimmän karteen kohdalla. Asiakas sanoi mulle : Ohoh taitaa olla liukasta. Itse ajoin vieläkin hiljempaa ja silti auto luisui kevyesti kurvissa. Turha nyt sanoa että olisit ajanut hiljempaa !. Sitten oli edessä pitkä liukas ylämäki jossa on 2 kaistaa. Melkolailla kaikki ajoivat oikeaa kaistaa. Ammattiautoilija sitten vaihtoi auraamattomalle vasemmalle kaistalle. Saman tein minä koska siinä oli parempi pito kitkalle. Ikävää olisi ollut ajaa mäkeä ylös monta kertaa peräkkäin jos vasen kaista olisi aurattu ja yhtä liukas kun se oikea millä kaikki muut ajoi. Koko vuoron tähtäsin renkaiden alle lumista pintaa edes vähän, koska se vaikutti pitoon. Ärsyttävää tuollainen ajaminen kun pitää ajaa välillä vähän liiankin reunassa että pääsisi liukkaat mäet ylös. Ajoin sitten omalla autollani saman mäen ylös sitä oikeaa kaistaa niin eipä takkuillut yhtään. Itsellä vuoden ikäiset nastat. Onneksi tulee ajettua harvoin tuolla kitkarengas autolla ja harvoin sattuu noin liukasta yötä. Olen jopa normikelissä sanonut että ihan ok nää kitkat on. Ajan onneksi pääsääntöisesti nastataksia. Ei se tarvii kun yhden liukkaan kohdan kitkoilla niin vahinko voi sattua vaikka kuinka varovainen olisi. Väitän että ajotyylissäni ei voi olla yhtään parantamisen varaa kun noilla kitkoilla en muka joittenkin mielestä vaan osaa ajaa !. Muitakin kitkarengas takseja livetti ihan näkyvästi yöllä. Itse en ole ajanut kun vasta 13 vuotta, mutta mites ne 50-60 v. miehet jotka ajelee kitkoilla ja autoilijan uraa yli 30 v takana, mites niilläkin oli liukasta ? Eikö nekään vaan osaa vieläkään ajaa niillä kitkoilla ?

Vierailija
34/72 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten mies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole siitä ettenkö pärjäisi kitkoilla, ne vaan ovat liukkaalla jäällä aivan paskat !

Vierailija
35/72 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liukkaalta ei lähdetä kaasua lisäämäällä, vaan normaalia varovaisemmalla kaasulla. Ymmärsinkö oiken että ajat autoa työksesi ja perusasiat ihan hukassa?

Hei kyseessä on vissiin taksikuski :D ne ajaa muutenki iha miten sattuu, mä oon päättäny etten anna yhtään armoa takseille kun itse töissä olen rysäytän pyöräkuormaajalla päin jos eteen tulee :D

Vierailija
36/72 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ekaa talvea kirjat alla eikä ole ollut mitään ongelmia. Peilijäälläkin ollut yllättävän hyvä pito. Taitaa se vika olla ratin ja penkin välissä jos ei kitkoilla pärjää.

Et kuule olis sinäkään saanut liikahtamaan autoas siitä kohtaa missä olin parkissa viime yönä. Ajele sää vaan niillä " kirjoillasi" ihan rauhassa !. Tiesitkö että ne renkaat lämpenee kun niillä ajaa 12 h putkeen. Tuskin ajelet niin paljon kerralla monta kertaa viikossa. Taidat olla sellainen normi työ/kauppa/kylässä käynti autoilija. Kun se kitka lämpiää tarpeeksi niin on muuten liukas jäällä. Mikäpä siinä jos autoiluun kuluu max. 2 h päivässä jos sitäkään. Kyllä minun olis pitänyt vuodattaa tunteita ja tuskaa jonnekin muualle kun tänne. Mistä löytyy joku keskustelupalsta missä ammattiautoilijat voi keskustella...On siinä vähän eroa kun ajaa 80 h viikossa kun että ajaa töihin ja käy välillä pikku asioilla. Tosin tarpeeksi järkevä ihminen osaa sanoa vähemmälläkin ajelulla, että kitka ei ole niin hyvä kuin nasta.

Vierailija
37/72 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen ratissa?

Vierailija
38/72 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

takaisin autokouluun jos ei onnistu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liukkaalta ei lähdetä kaasua lisäämäällä, vaan normaalia varovaisemmalla kaasulla. Ymmärsinkö oiken että ajat autoa työksesi ja perusasiat ihan hukassa?

Hei kyseessä on vissiin taksikuski :D ne ajaa muutenki iha miten sattuu, mä oon päättäny etten anna yhtään armoa takseille kun itse töissä olen rysäytän pyöräkuormaajalla päin jos eteen tulee :D

Voisitko olla nolompi ? . Ihan ekaksi opettelisit ihan vaikka kirjoittamaan. Erittäin fiksua ajatella rysäyttää pyöräkuormaajalla yhtään ketään päin. Urpo.

Vierailija
39/72 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

realisti kirjoitti:

Nainen ratissa?

Eikö tänne saa kirjoitella homomies

Vierailija
40/72 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten mies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole siitä ettenkö pärjäisi kitkoilla, ne vaan ovat liukkaalla jäällä aivan paskat !

Liukkaalla lähellä nollaa olevalla jäällä, jonka päällä on vettä ei toimi mikään rengas hyvin.

Mutta voin lohduttaa sinua ja kertoa, että onneksi sinun ei tarvitse ajaa kesärenkailla maassa missä maantiet ovat sateella kuin kevyesti öljyttyä teräspeltiä, jonka päällä on vettä. Ajoin itse vuosikaudet sellaisessa paikassa, eikä sen jälkeen suomen tiet enää tunnukaan niin liukkailta. Tässä linkki, ajoin Khurais Roadia töihin päivittäin, vastaavia stuntteja tuli vastaan silloin tällöin. Niin ja huomaa, tuossa ne kaverit luistelevat tohveleilla ja tie on kuiva kuiva, arvaa minkälaista siellä on ajaa kun sataa. (Ihmisiä kuolee kuin kärpäsiä teillä). Samalla tavalla suomen lumiolosuhteet eivät ole äärimmäsiä, käy joskus Sveitsissä, Norjassa tai kalliovuorilla Jenkeissä tai Kanadassa ajelemassa talvella niin tiedät. Nastarenkaita ei saa käyttää, lumimyrskyn yllättäessä tiet suljetaan päiväkausiksi. Talviautoilu Suomessa on verrattain leppoisaa, ei siitä kannata pulttia ottaa, verenpaine vain nousee ja se ei ole terveellistä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä